Meinaatkos, että kansa odottaa ihan viimeiseen hetkeen kannattaako sieltä Lahdesta alkaa hotellihuoneita varailemaan? Heikkisen ja naishiihtäjien hyvät hiihdot Kanadassa poikivat taatusti varauksia jo hyvissä ajoin, ja nämä hotelleissa majoittuvathan tuovat myös kisakaupunkiin rutosti rahaa.
Mäkimiesten esitykset ovat tällä hetkellä kyllä täysin luokattomia, mutta eihän se vaadi kuin yhden potentiaalisen menestyjän (Larinto?), niin kyllä monttuun tulee täytettä. Nyt olis sankarin viittaa tarjolla!
Ja tällaisten "menestymisten" vähättely jaksaa vaan minua kovin hämmästyttää. Kai se vaan on sitä tietämättömyyttä.
Niin no, jos pikkuisenkaan ymmärtää tätä "suurten massojen" käyttäytymistä, tuolla Matin kolmossijalla ei ole mitään merkitystä ensi vuoden kisoille. Ne, jotka nyt varailevat hotellihuoneita, tekevät sen huolimatta tuosta kolmossijasta, mutta pääjoukko katsojia päättää tulonsa/tulematta jättämisensä huomattavasti lyhytjänteisemmin. Siis - jos suomalaiset menestyisivät hyvin ennen kisoja, edes jossain lajissa, olisi ehkä juuri siinä tarvittava boosti porukan liikkeelle panemiseksi, mutta mitään nyt(-kin) Kollenilla nähtävää huikeaa talviurheilujuhlaa on turha kuvitella näkevänsä Lahdessa ensi vuonna - vaikka sinne norjalaisia saapuukin suuri joukko.
En vähättele suomalaisten menestystä eikä ainakaan Heikkisen Matin suorituksia ja tietämättömyyteen on kyllä turha vedota, sen verran syvällä olen vieläkin tässä suomalaisessa kilpahiihtogenressä. Mutta - en myöskään maalaile mitään ruusunpunaisia unelmia jonkin yksittäisen, sinänsä ilahduttavan suorituksen pohjalta, kun ei ole aihetta.
Itse asiassa Lahden kisojen taloudellinen pelastus realistisesti riippuu suurimmaksi osaksi Suomen naishiihtäjien ensi kauden menestyksestä, sillä siinä porukassa piilevat ne suurimmat mitalitoivot niin viesteissä kun yksilötasollakin. Vaikeaa yksilökisan mitalin ottaminen tulee olemaan, mutta ei mahdotonta.
Lisäksi, on ihan turhaa haihattelua kuvitella esim. mäkimaajoukkueen jonkun jäsenen nostavan tasoaan ensi kaudelle mitalitoivoksi asti, sellaista "kilpailuetuhyppyä" ei vain tapahdu kuin elokuvissa, kun tietää, kuinka syvällä porukka nyt rämpii.