@Alvajärven Urho , minä ostin skiket (v. 07) vuonna 2009. Melko paljon olen niitä käyttänyt ja siksi myöskin renkaita uusinut. Asfaltilla nuo kyllä ovat parhaimmillaan. Kovalla hiekkatiellä toimivat myös, mutta toki se on silloin raskaampaa. Ja onhan noissa vastus tietenkin toista kuin suksilla hiihdettäessä. Ilmanpaineet saa olla kovat. Suositus on muistaakseni 6, mutta pidän noin 7-8 baaria. Jarrut ovat erinomaiset, mikä on tällaiselle pelkurille välttämättömyys.
Sauvojen on oltava hyvät ja jäykät. Asfaltilla minusta Exelin joustosompa on mukava. Ne taitavat kyllä sitten kulua aika paljon nopeammin kuin tavalliset. Itse olen hommannut pitkät sauvat luistelutyyliä varten ja lyhyemmät tasatyöntöön (ihan vaan jotta tuntuma olisi lähellä sitä, kun talvella hiihtää perinteistä - en harrasta pelkkiä tasatyöntölenkkejä ylipitkillä sauvoilla talvellakaan).
Eniten on tullut kuljettua noilla työmatkaa Vihdintietä pitkin työpaikalleni Pitäjänmäelle. Täällä PK-seudulla löytyy aika hyviä asfalttiteitä, ja toki Skiken ilmatäytteiset renkaat myös antavat epätasaisuuksia anteeksi. Mainitsemani Vihdintien vieressä kulkevat kevyen liikenteen tiet ovat kesäisin välillä aika ruuhkaisia pyöräilijöistä, jolloin tulee edettyä lähinnä tasatyönnöllä jotten töki sauvoja kenenkään pyörän pinnoihin.
Toinen syy runsaaseen tasatyönnön käyttöön kohdallani on se, että luistelutyyli suksillakin on minulle se heikompi. Skikeilyssä lisähaasteena on se, että pelkään kaatumista lunta kovemmalla alustalla. Vaikken suksillakaan kaadu juuri ikinä, huomaan skikeillessä olevani vähän liian varovainen. Tästä seuraa sellainen tekniikkavirhe, etten uskalla kunnolla askeltaa suoralle skikelle, vaan luistelu jää vähän sellaiseksi tököttämiseksi skiket kallellaan sisäänpäin. Tämä nyt ei ole skikejen vika, vaan ihan omani.
Kunhan ilmat ihan vähän lämpenee, aloitan taas skike-kauden, kun hiihtokausikin vetelee viimeisiään. Uudempi skike-malli houkuttaisi myös. Ilmeisesti sillä myös perinteisen hiihto (kuulemma ainakin yksipotkuinen tasatyöntö) onnistuisi, mutta omaa kokemusta ei ole.