Joo, perseellähän se on puristettava, jotta matka joutuu.
Näemmä tuo myyjä oli sitten ihan kartalla tuon sauvan maksimi-mitan kanssa. Kiitoksia vain teillekin tietäjät. Jotenkin vain oudokseltaan tuntuu, että tuolla lyhemmällä sauvalla lävistää vielä varpaansa, kun nuo sommat suihkivat nyt ihan tuossa monon vieressä, kun ne viisi senttiä sitten operoi tuolla himpun verran taaempana. Täytynee hieman virtaviivaistaa tuota luisteluasentoa.
Jiimon tapaan myös itselläni oli se n. 10 vuotta taukoa, ja olen kyllä ihan varma, että viime vuosituhannella lykittiin luistelua pidemmillä porkilla.
Hiihtokilsoja on nyt takana huimat 130 km tälle talvelle. Kilsoja on vähän, mutta ne ovat olleet tehokkaita. Siitä pitää huolen nuo helvetin raskaat kunto-/kilpaladut, jotka ovat iltaisin valaistuja. Viikonloppuisin olisi hyvä heittää tuollaisia tasaisempia siirtymätaipaleita, niin niitä kilsojakin alkaisi kertyä. Tuppaa vaan olemaan niin, että vikonloput ja vapaat menevät aina muissa merkeissä.
Tuollaisen kuudenkympin massahiihdon heittää helposti neljänsadan kilsan pohjilla, etenkin jos sieltä taustalta, vaikkakin vuosien takaa, löytyy aktiivihiihtotaustaa. Itse olen nylkyttänyt pertsalla vanhan Finlandian (75 km) vähimmillään 180 km:n pohjilla. Tuolloin tosin noutaja oli tulla oikeasti. Kolmenkympin kohdilla olin jo aivan puhki ja viidenkympin jälkeen koivet kramppasivat joka toisella potkulla. Sitkailin kuitenkin maaliin n. kuudessa tunnissa, eikä minua sen koomin ole massahiihtojen lähtövaatteen alla nähty.
Jos jotain aikatavoitteita noihin massahiihtoihin, joissa on useita tuhansia hiihtäjiä yhteislähdössä, meinaa suunnitella, niin lähtöpaikasta riippuen kannattaa ottaa huomioon se, ettei siellä ensimmäiseen 15-20 kilsaan pysty menemään sitä omaa ja optimaalisinta vauhtia. Eturiveistä mennään kuin mieloset muuta massaa karkuun. Muuten ne jyrää sun. Ja takana taaperretaan mun massan muassa. Sieltä on ihan turha lähteä hangen kautta huhkimaan. On maltettava, että joukko harvenee ja vapaata latua alkaa olla hiihdettäväksi. Eli siihen sun optimi neljään timmaan saa lisätä ihan suoraan sen vähintään vartin "massahiihtolisää".
Anoppi nyt tietenkin on voitettava vaikka välineitä sabotoimalla! Eihän sitä muutoin ilkeä enää ketään katsoa silmiin.