Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 235 856
  • 1 391

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
mutta varmaa on että viikonloppuna kyllä pääsee jo hiihtämään varmaan ihan kotiovenkin luona (Espoon keskuspuisto).
kappas ettei vaan melkein olla naapureita kun itselläni on sama tilanne. Muutama minsa ja ladulla. Itse asiassa kävin illalla tsekkaamassa tilanteen ja olihan siellä kp:n "radalla" jo pirusti hiihdetty vaikka pohjustuksesta ei ollut tietoakaan. Ei iljennyt enää mennä pulkkailemaan. Toivotaan että koneet saapuvat asap.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos jollain muuten on Hakunilan tilanteesta tietoa, kiinnostaisi. Siellä on yleensä olleet Paloheinää, Oittaata ja Lepuskiakin paremmin tarjolla syysladut, kun pohjat on kaikkein parhaat.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Ensimmäinen satanen rikki tänään. Pari viikkoa sitten tuli ensimmäiset lumet ja silloin pääsin kolmesti ladulle. Eipä sitä lunta liikaa ole. Viiden kilometrin lenkistä on vajaan puolentoista kilometrin pituinen tasainen hakkeen ja purun sekoitus, josta edellinen lumi ei ehtinyt kokonaan sulaa. Muutama päivä sitten siihen tuli kolmisen senttiä lisää, joten parina päivänä tätä ollaan sahattu edes takaisin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
No eipä tullut käytyä Lepuskissa, mutta kakkoset jalassa tuli heitettyä Espoon keskuspuistossa lenkkiä ja todettakoon että:
1. Olarin "ykkönen" on hiihtokunnossa, mitä nyt joku maanmuokkausprojekti vähän sotkee hommaa alussa, ilmeisesti maan alle on kaivettu joku lämpöputki kun maa on lumeton aika isolta alueelta.
2. Puolarmaarin kolmioristeykseenkin asti latu on hiihtokelpoinen

En nyt ehkä menisi tuonne vielä ykköset jalassa, mutta toisaalta eipä siellä mitään fataaliakaan vastaan tullut.

Mutta pitää hieman kiinnittää huomiota pukeutumiseen, sen verran tuli alipukeuduttua että pitää toivoa ettei tästä vielä vilustu tms.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Lepuski Ok, todnäk kaikki radat ovat hiihtokelpoisia (valaistujakin ovat) mutta virallisesti vain 2,7 on avattu.
Stadikalla on vielä homma vähän vaiheessa eikä valoja ole päällä eikä maaliin pääse hiihtämään suoraa pitkin vaan portti sulkee reitin siitä kohtaa.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Nyt näyttäisi Etelä-Suomessa tulevan lunta ihan mukavasti ja luvattu koko yöksi lumisadetta. Mahtava homma ja huomeiltana varmaan pääsee avaamaan hiihtokauden. Onhan tuota lunta jo jonkin verran ollut, mutta ei ole viitsinyt lähteä suksia pilaamaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Paloheinä oli tänään jo vähän parempi, mutta vielä tarvitaan lunta, että kunnon suksilla lähden. Hakunila seuraavaksi testissä, siellä kuulemma on jo tykkikamaakin paremmin.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hiihtokausi avattu. Olen kolmena päivänä käynyt huojumassa 1.3 km:n "pururataa" neljä rundia kerrallaan. Kunto on ihan yhtä huono kuin viime talvena aloittaessani, vaikka toisin lupasin itselleni. Uskoa tulevaan antaa kuitenkin se, että viime talvena pääsin ällistyttävän nopeasti rytmiin ja kohtuu harjoittelukuntoon kunnes olkapääleikkaus katkaisi kauden helmikuun alkuun.

Porkkanaksi otetaan vetoja vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Vinkatkaapa hyviä hiihtokäsineitä murtsikkaan. Netistä bongasin ilmeisesti ihan huippukäsineitä 50 euron hintaan, eli se olkoot vaikka jonkunlainen hintakatto. (Tietysti jos ne testivoittajat maksavat 59 euroa, pystynen kuitenkin tämän kerran joustamaan.)

Mielipiteitä näistä?

Roeckl Tobi Racing http://www.fortesport.fi/hanska_roeckl_tobi_racing_pr_299.html (Linkki jällleenmyyjän sivuille.)

Lillsport Coach/Legend http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=32699&nimi=Lillsport+Coach+-murtomaahiihtohanska (Linkki jälleenmyyjän sivuille.)
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Onko kenelläkään kokemusta Peltosen Nanogrip suksista? Tai Karhun vastaavista. Tarkoitus olisi harrastaa, kunhan tänne pohjoiseenkin saadaan kunnolla lunta, myös perinteistä hiihtoa luistelun lisäksi. Kun voitelupuoli ei ole hanskassa, houkkuttelee tuollaiset sukset, jos ne toimii. Olen kuullut väitteitä, että pito häviää yli 10 asteen pakkasilla.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Juoksulenkkiä on tullut tehtyä ehkä säännöllisimmin kuin koskaan talven aikana, satoi tai paistoi, mittarilukemista huolimatta. Työnkuvan puolesta piti kaivaa sukset esiin vuodenvaihteen jälkeen ja muutaman kerran on tullut höntsäiltyä.

Tänään vedin ekan oman lenkin, joku 7km. Mittari oli vajaan asteen plussan puolella, taivaalta satoi kiihtyvään tahtiin jotain lumen ja rännän välimaastoa, metsän keskellä kulkeva latu umpeentu mennessä ja tullessa. Heti kun suksi nousi pikkasen ladulta ja liuku loppui, tökkäsi niin että meinas mennä turvalleen. Tasatyönnöllä ei mihinkään, vuorohiihdolla ja yksipotkuisella edettiin välttävästi. Jalat teki siinä määrin työtä, että pikkasen tuntuu tukkosilta.

No, suksen toimivuus kulki käsi kädessä voiteluun panostamisen kanssa, mikä oli nolla. Viime talvena ei tullut pahemmin hiihdeltyä, eli todennäkösesti jotku pikku pakkasen voiteet parin vuoden takaa pohjassa. Tulipahan kuitenkin oma hiihtokausi avattua, ja ehkä se sitten tuntuu palkitsevammalta, kun on kunnon talvikeli, latu kunnossa ja oikea voitelu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko kenelläkään kokemusta Peltosen Nanogrip suksista? Tai Karhun vastaavista. Tarkoitus olisi harrastaa, kunhan tänne pohjoiseenkin saadaan kunnolla lunta, myös perinteistä hiihtoa luistelun lisäksi. Kun voitelupuoli ei ole hanskassa, houkkuttelee tuollaiset sukset, jos ne toimii. Olen kuullut väitteitä, että pito häviää yli 10 asteen pakkasilla.

Omistan Karhu Spectra Optigripit ja allekirjoitan tuon. Näillä keleillä (etelässä nollaa tai joku plusaste) nanosuksi toimii kuin unelma ja luistaakin kivasti, mutta kymppipakkasessa ei oikein luista eikä pidä.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs mieltä mustikkasoppamiehet täällä ovat luistelusauvojen mitoista?

Päivitin parhaat päivänsä nähneet porkkani tuollaisiin uusilla remeleillä varustettuihin hiilikuitusauvoihin. Uusi "hanskamainen" hihnaviritys on ihan jees, mutta tuon sinänsä asiantuntevan oloisen myyjän suosittama sauvan pituus taas tuntuu oudon lyhyeltä. Otin nyt hänen mieliksi 170 cm pitkät porkat, kun entiset olivat 175 cm. Mittaa mulla on 185 cm.
Onko luistelusauvat lyhentyneet 90-luvulta, vai olenko jo tuolloin lykkinyt liian pitkillä?
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Mitäs mieltä mustikkasoppamiehet täällä ovat luistelusauvojen mitoista?

Päivitin parhaat päivänsä nähneet porkkani tuollaisiin uusilla remeleillä varustettuihin hiilikuitusauvoihin. Uusi "hanskamainen" hihnaviritys on ihan jees, mutta tuon sinänsä asiantuntevan oloisen myyjän suosittama sauvan pituus taas tuntuu oudon lyhyeltä. Otin nyt hänen mieliksi 170 cm pitkät porkat, kun entiset olivat 175 cm. Mittaa mulla on 185 cm.
Onko luistelusauvat lyhentyneet 90-luvulta, vai olenko jo tuolloin lykkinyt liian pitkillä?

Itselläni on 165cm sauvat ja olen 182cm. Myyjä sanoi noiden olevan maksimipituiset, vaikka itsestä kyllä tuntuisi, ettei vähän pidemmistä sauvoista olisi ainakaan haittaa. Sopivan pituisilla sauvoilla (max. 90% hiihtäjän pituudesta) hiihtotekniikan/-asennon pitäisi muotoutua (tai olla ainakin mahdollista muotoutua) paremmaksi. Tiedä häntä, itsellä oli reilun kymmenen vuoden tauko hiihtämisessä, ja olen melko varma, että junnuna hiihdin suhteessa pidemmillä sauvoilla.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Mitäs mieltä mustikkasoppamiehet täällä ovat luistelusauvojen mitoista?

Karhun nettisivuilla seuraavat ohjeet:
- perinteisessä noin 0,83 x hiihtäjän pituus
- luistelussa noin 0,89 x hiihtäjän pituus

Sulle nuo ohjeet neuvoisivat siis 165sentin sauvoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itselläni on 165cm sauvat ja olen 182cm. Myyjä sanoi noiden olevan maksimipituiset, vaikka itsestä kyllä tuntuisi, ettei vähän pidemmistä sauvoista olisi ainakaan haittaa. Sopivan pituisilla sauvoilla (max. 90% hiihtäjän pituudesta) hiihtotekniikan/-asennon pitäisi muotoutua (tai olla ainakin mahdollista muotoutua) paremmaksi. Tiedä häntä, itsellä oli reilun kymmenen vuoden tauko hiihtämisessä, ja olen melko varma, että junnuna hiihdin suhteessa pidemmillä sauvoilla.

Yleinen virhe on hiihtää molempia tyylejä (etenkin pertsaa kyllä) liian pitkillä sauvoilla. Hiihtohan lähtee sieltä perslihaksista ja selästä, ei pelkistä käsistä, ja jos sauvat on liian pitkät menee homma täysin käsillä vetämiseksi. Väittäisin siis, että 170 cm sauvat on tuonkokoiselle miehelle jo aivan ylärajalla luisteluun. Pertsaan oikea olisi varmaan jossain 155 cm:ssa.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kaksi kysymystä teille muille suksijoille:

1) paljonko on kilsoja takana näillä lumilla? Itsellä meni 400 km rikki maanantaina, mutta lentsun takia ei taida tällä viikolla juuri lisääntyä.

2) millaisilla määrillä/lenkkien pituuksilla uskaltaa lähteä pitkään massahiihtoon (tavoitteena siis 60 km Vuokatti-hiihdossa aika tarkkaan kahden kuukauden päästä)?

Itselle pisin lenkki ikinä suksien on tainnut olla n. 40 km. Kovaa vauhtia (= kilpaa) olen joskus 15 vuotta sitten hiihtänyt 30 km:n matkoja. Lähinnä siis pelottaa matkan pituus ja vauhdinjako suht' raskaalle Vuokatin maastolle. Tuntuisi tällä kokemuksella, että en uskalla lähteä pitämään kovempaa kuin 15 km/h:n tuntivauhtia tuollaiselle matkalle ja silti voi tulla noutaja raskaalla kelillä. Ja tuollakin vauhdilla 60 km vie lopun hiipumisista johtuen varmasti 4,5 tuntia. Anoppikin hiihtää kovempaa, ei helvetti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kilsoja vain parisataa, kun olen yrittänyt myös vähän juosta ja korttelisuunnistaa välissä. Parhaina talvina menty toiselle tuhannelle, mutta tänä vuonna jää varmasti haaveeksi. Mitä massakilsoihin tulee, sehän on tietysti kiinni siitä, mitä tavoittelet ja miten treenaat. Läpi tuollaisen menee varmasti helposti noilla kilsoilla, ja 4,5 h:lla (riippuen tyylistä) ei kovin hännässä ole varmasti tuossa massahiihdossa. Itse hiihdin koko viime talvena aika tarkkaan 500 km, joka sisälsi kolme viidenkympin massahiihtoa.

Itse hiihdän sen viiskymppisen noin neljään tuntiin, mutten mikään hiihtoatleetti kyllä olekaan, enemmän tasaisen tappavaa meininkiä. Kilpaa en ole hiihtänyt ihan pikkujunnujen jälkeen koskaan, mutta massahiihtoja jonkun verran. Varmasti tuolla kokemuksella 60 km menee läpi, mutta kannattaa lähteä suht varovaisesti.

Anoppisi on varmaan melkoinen aktiivihiihtäjä jos vetäisee 60 km alta neljän ja puolen... :)
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Mitä massakilsoihin tulee, sehän on tietysti kiinni siitä, mitä tavoittelet ja miten treenaat. Läpi tuollaisen menee varmasti helposti noilla kilsoilla, ja 4,5 h:lla (riippuen tyylistä) ei kovin hännässä ole varmasti tuossa massahiihdossa. Itse hiihdin koko viime talvena aika tarkkaan 500 km, joka sisälsi kolme viidenkympin massahiihtoa.

Tavoitteena olisi päästä se läpi, ei kuollen mutta itseään rääkäten. Mieluiten tuloslistalta saisi löytyä minun alapuolelta muutamia nimiä. Tyyli on vapaa ja reenata kyllä osaan monellakin tavalla. Sitä lähinnä mietinkin, että miten kannattaisi reenata. Pitääkö omatoimisesti kokeilla joku 50+ lenkki vai lähdenkö suoraan lähes tuplaamaan hiihtomatkaa Vuokattiin? Ja jos noita 50+ lenkkejä ottaa ohjelmistoon 2-3 ennen Vuokattia, auttaako niiden kiertäminen taaperrusvauhdilla kertomaan mitään ns. kisavauhdin kestämisestä vai pitääkö nuo pitkät omatoimisetkin vetää hyvin valmistautuen ja kovaa? On tämä nykyisin vaikeeta tämä urheilu kun ei ole koko päivää aikaa asialle...

Anoppisi on varmaan melkoinen aktiivihiihtäjä jos vetäisee 60 km alta neljän ja puolen... :)

No onhan se. Jos ei olisi, voisi elämänsä ensimmäisen yli 50 km:n massahiihdon vetäistä perinteisellä eväsreppu selässä. Mutta eihän vanhalle naiselle voi hävitä.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, perseellähän se on puristettava, jotta matka joutuu.

Näemmä tuo myyjä oli sitten ihan kartalla tuon sauvan maksimi-mitan kanssa. Kiitoksia vain teillekin tietäjät. Jotenkin vain oudokseltaan tuntuu, että tuolla lyhemmällä sauvalla lävistää vielä varpaansa, kun nuo sommat suihkivat nyt ihan tuossa monon vieressä, kun ne viisi senttiä sitten operoi tuolla himpun verran taaempana. Täytynee hieman virtaviivaistaa tuota luisteluasentoa.

Jiimon tapaan myös itselläni oli se n. 10 vuotta taukoa, ja olen kyllä ihan varma, että viime vuosituhannella lykittiin luistelua pidemmillä porkilla.

Hiihtokilsoja on nyt takana huimat 130 km tälle talvelle. Kilsoja on vähän, mutta ne ovat olleet tehokkaita. Siitä pitää huolen nuo helvetin raskaat kunto-/kilpaladut, jotka ovat iltaisin valaistuja. Viikonloppuisin olisi hyvä heittää tuollaisia tasaisempia siirtymätaipaleita, niin niitä kilsojakin alkaisi kertyä. Tuppaa vaan olemaan niin, että vikonloput ja vapaat menevät aina muissa merkeissä.

Tuollaisen kuudenkympin massahiihdon heittää helposti neljänsadan kilsan pohjilla, etenkin jos sieltä taustalta, vaikkakin vuosien takaa, löytyy aktiivihiihtotaustaa. Itse olen nylkyttänyt pertsalla vanhan Finlandian (75 km) vähimmillään 180 km:n pohjilla. Tuolloin tosin noutaja oli tulla oikeasti. Kolmenkympin kohdilla olin jo aivan puhki ja viidenkympin jälkeen koivet kramppasivat joka toisella potkulla. Sitkailin kuitenkin maaliin n. kuudessa tunnissa, eikä minua sen koomin ole massahiihtojen lähtövaatteen alla nähty.

Jos jotain aikatavoitteita noihin massahiihtoihin, joissa on useita tuhansia hiihtäjiä yhteislähdössä, meinaa suunnitella, niin lähtöpaikasta riippuen kannattaa ottaa huomioon se, ettei siellä ensimmäiseen 15-20 kilsaan pysty menemään sitä omaa ja optimaalisinta vauhtia. Eturiveistä mennään kuin mieloset muuta massaa karkuun. Muuten ne jyrää sun. Ja takana taaperretaan mun massan muassa. Sieltä on ihan turha lähteä hangen kautta huhkimaan. On maltettava, että joukko harvenee ja vapaata latua alkaa olla hiihdettäväksi. Eli siihen sun optimi neljään timmaan saa lisätä ihan suoraan sen vähintään vartin "massahiihtolisää".

Anoppi nyt tietenkin on voitettava vaikka välineitä sabotoimalla! Eihän sitä muutoin ilkeä enää ketään katsoa silmiin.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
2) millaisilla määrillä/lenkkien pituuksilla uskaltaa lähteä pitkään massahiihtoon (tavoitteena siis 60 km Vuokatti-hiihdossa aika tarkkaan kahden kuukauden päästä)?

Yritän hiihtää läpi Pirkan hiihdon ilman tavoiteaikaa. Hiihtoon saakka aion hiihtää pitkiä ja rauhallisia lenkkejä. Vähintään 20-30 kilsaa hiihdän, kun matkaan lähden.

Tähtään siihen, että kun Pirkassa hiihdän, niin matka olisi fyysisesti ja henkisesti tuttu ainakin tuonne neljään viiteen tuntiin saakka.

Kaipa noista melkein jokainen läpi pääsee, jos malttaa sovittaa vauhdin sopivaksi.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Reilut 100 kilsaa on pertsalla tullut hiihdettyä tänä talvena. Kunto on vielä niin huono että vapaan kamat saa pysyä vintillä. Hiittenharjulla ja porinmetsässä olen käynyt, ensi viikolla pitää mennä testaamaan lähdepellon ladut.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vuonna 2002 olin ensimmäistä kertaa Finlandia-hiihdossa ja silloin hiihtoa oli takana siltä talvelta 10 km. 44 km reitillä (vähäluminen talvi) meni aikaa muistaakseni 4.34. Seuraavana vuonna tuplasin treenimäärän ja 62 km matkalla kesti yli 5 h 35 min. Sen jälkeen taisin ostaa kunnon sukset ja vähän treenatakin, kun aika parani reilusti yli tunnilla. Joka vuosi on sen jälkeen tullut hiihdettyä ja sijoitus on pääosin aina parantunut. Treenimäärästä ei siis ole kiinni, että läpi hiihtää, mutta aikaa voi mennä jonkin verran.

1000 km ennen massahiihtoa on jo sellainen määrä, että sillä hiihtelee normaalikuntoinen aikuinen ihan hyvän ajan. 500 km riittää läpipääsyyn kunnialla vähän tietysti urheilutaustasta riippuen, vähempikin, jos on oikeanlaista lihaskuntoa.

Tänä vuonna on jäänyt hiihtokilometrit vähiin samasta syystä kuin DAF:lla, eli mm. juoksua ja korttelisuunnistustakin on pitänyt olla ohjelmassa. Kilometrejä on vajaa 400, vaikka muuten on tullut treenattua enemmän kuin koskaan. Lajivalikoima alkaa olla niin laaja, ettei mitään ehdi tehdä kaikkea, mitä haluaa.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tänään tuli hiihdeltyä oma tausta huomioiden suht reippaasti. Ekana ohjaajana sellanen 7km tasasta läpsyttelyä. Töitten jälkeen iltapäivällä kävin vetämässä 10 kilsan lenkin: nollan pinnassa, kosteahkoa, kova latu. Parin viime viikon ajalta luistavin keli, joten keskityin tasatyönnöllä etenemiseen. Pito nyt oli mitä oli, muttei se pahemmin päässyt häiritsemään.

Kotimatkalla soittelin isälleni vähän hiihtoakin sivutakseni. Oli just laittamassa suksia ja alottelemassa omaa hiihtokauttaan. Pyys mukaan, en osannut kieltäytyä, jauheliha-pasta tankkaus, kuivat kuteet ja takasin ladulle. Taas 10 km vähän eri maisemissa. Kääntöpisteeseen lievää nousua, takasipäin luistava keli toikin vauhdikkaasti.

Juoksukausi on jatkunut tammikuussakin, mutta parin viime viikon aikana hiihto ottanut paikkansa. Kuulemma ei tekis pahitteeks käydä juoksemassa edes kerran viikossa, ihan erilaisen lihaskuormituksen takia.
 

scholl

Jäsen
Pari sataa on ehkä kilsoja, mutta en usko, että olisi mikään ongelma hiihtää vaikkapa 90km Pirkka. Enemmän ongelmaksi muodostuisi keli ja vähän hakoteillä oleva hiihtotekniikka. Varsinkin wassu ei ole ihan parhaassa tikissä nyt.

En ymmärrä miksi niitä kilsoja pitäisi ihan älyttömästi haalia. Itseasiassa en muista, että olisin saanut kuin joskus 80 luvulla 500km rikki ja silloin jopa kilpailin. Kuntohan se on se, mikä ratkaisee ainakin kuntoilijoilla, eikä se kuinka paljon laduilla hinkkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös