HIFKn tarvitsemat vahvistukset kaudella 06/07?

  • 338 662
  • 1 260

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
punasydän kirjoitti:
Mutta kun HIFK:n "budjetti" ei anna periksi. Tai niinhän Pena ainakin sanoi, että uusia pelaajia ei ole tulossa, sillä budjetti täytyy pitää mielessä. Mihinhän vittuun on mennyt kaikki Penan hillot, kun joukkueessa on kaksi (oikeastaan puolitoista) puhdasta sentteriä (Guolla ja Porthen). Ilmoitettu pelaajabudjettikaan ei kuitenkaan ole, kuin liigan suurimpia. Luulisi, että on varaa edes neljään sentteriin.
Olisikohan kyseessä talouden tasapainottaminen? Kausilla 2002-2003 ja 2004-2005 tuli kuitenkin suhteellisen kovat tappiot.
 

scholl

Jäsen
MS kirjoitti:
Olisikohan kyseessä talouden tasapainottaminen? Kausilla 2002-2003 ja 2004-2005 tuli kuitenkin suhteellisen kovat tappiot.

Voi jeesus. Onneksi joulurauhan julistamiseen on vielä vartti aikaa. Scholl menee nyt huutamaan ulos viideksi minuutiksi.
 
MS kirjoitti:
Olisikohan kyseessä talouden tasapainottaminen? Kausilla 2002-2003 ja 2004-2005 tuli kuitenkin suhteellisen kovat tappiot.

Pointti olikin siinä, että meitä faneja kusetetaan aivan täysin tällä paskalla, että "meidän tämän kauden budjetti on 2,5m €" ja "meillä on vielä 200k uuteen vahvistukseen". Kuitenkaan pariin kauteen ei ole näkynyt joukkuetta, jossa tuo 2,5m€ olisi käytetty. En pidä siitä, että minulle valehdellaan (minun mielestäni on valehtelua, jos ilmoitetaan pelaajabudjetiksi 2,5m ja siitä käytetään 1,5m. Samantien kirjoitetaan sinne pelaajabudjetin kohdalle 44m€, kun se on toi änhooällän palkkakatto).
 

#76

Jäsen
Ei sinulle sen enempää valehdella kuin muussakaan mainonnassa. Joukkueen mainoslause "lupaa", että kaukalossa sattuu ja tapahtuu, mutta jättää kertomatta mitä siellä sattuu ja tapahtuu. Samoin pelaajabudjetti on jotain tietyin reunaehdoin, jos nakkikauppa kasvaa räjähdysmäisesti yms. tuloja, mitä meille ei ole mainittu, mutta voivat hyvin olla "ehtoina" pelaajabudjetille.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Vahvistuksiin tarkoitetut rahat menevät uuteen valmentajaamme sekä edellisen valmentajan aiheuttamien kustannusten kattamiseen! Nyt kun Baxter on hommattu voidaan huoletta sanoa:

NÄILLÄ MENNÄÄN
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Analyytikko_ kirjoitti:
Edelleen tarvitaan se kolmosen sentteri. Kumma, ettei sitä nyt mistään saada hankittua taikka Mestiksestä saada edes äijää kokeilemaan kolmosen keskelle try outille.

Osaakohan kukaan sanoa tuosta Tob Salmelaisen tilanteesta? Onko palaamassa vai ei, nimittäin vahvistaa nykyistä HIFK kyllä varmasti.

Salmelainen jatkaa Ässissä loppukauden. Lähde: UL
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Robas kirjoitti:
Siihen vielä Toporowski ja kariya, niin johan rupeaa toimimaan. Ottaisin myös Jukka Voutilaisen.

Martin Kariyan sopimus toki kattaa vain tämän kauden, mutta eiköhän blues pidä miehestä kiinni. Toporowski teki jo jatkosopimuksen lukkoon.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
M. Kariyahan on myös hyvinkin "Brändin näköinen" pelaaja...

Joku linja täytyy hei pitää: turha lesoilla millään "brändeillä" jos toisessa ketjussa huudellaan Kariyan perään ja toisessa hehkutetaan sitten tälläisellä goonivalmentajalla, joka on lyönyt hampaat kurkkuun tutuilta ja tuntemattomiltakin.

Topperihan voisi ollakin ihan "brändin näköinen" mutta jatkaa ensikin kaudella siis Raumalla.
 

CaGe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenköhän Jarkko Ruutu viihtyy Pitsburghissa.. Olisi meinaa liian totta ollakseen hyvää Rudi Baxterin valmennuksessa.. Aina saa unelmoida..
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ZOOM kirjoitti:
M. Kariyahan on myös hyvinkin "Brändin näköinen" pelaaja...

Joku linja täytyy hei pitää: turha lesoilla millään "brändeillä" jos toisessa ketjussa huudellaan Kariyan perään ja toisessa hehkutetaan sitten tälläisellä goonivalmentajalla, joka on lyönyt hampaat kurkkuun tutuilta ja tuntemattomiltakin.

Topperihan voisi ollakin ihan "brändin näköinen" mutta jatkaa ensikin kaudella siis Raumalla.

Kariyan otti esille nimimerkki Robas, jonka taipale JA:ssa taisi päättyi neljäntoista viestin ekstaattiseen purkaukseen pitkän hiljaiselon jälkeen. Häntä säesti lukkokannattaja.
Eipä silti, etteikö Kariya olisi myös brändin näköinen. 60/70-lukujen taitteessa meillä tapasi olla joku tuulennopea pikkukaveri rosterissa - Kolkan Väpi, Matti Harju jne. Emmänyttiedä onko tuo lesoilua? Brändiin on sopinut hidas ja puukätinen pakki siinä missä taitava ja nopea pienempi kaverikin. Sopiva mix. Aika väsynyt olen kuulemaan 'minkälainen on IFK-brändi' sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat korkeintaan kuulleet isovanhemmiltaan tarinoita Carl Brewerista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
CaGe kirjoitti:
Mitenköhän Jarkko Ruutu viihtyy Pitsburghissa.. Olisi meinaa liian totta ollakseen hyvää Rudi Baxterin valmennuksessa.. Aina saa unelmoida..

Eikös Ruutu tehnyt 2 vuoden diilin Pittsburghiin? Ja saa vielä yli millin kaudesta, jos oikein muistan. Sillä liksalla viihtyy vaikka Hämeenlinnassa.
 

WolverineVK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (since 1973) & Red Wings
Olenko ymmärtänyt väärin, mutta eikö pitänyt tulla 1-2 uutta pelaajaa myös nyt?

ja käsittääkseni Scnappi on kaupan ?
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
WolverineVK kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt väärin, mutta eikö pitänyt tulla 1-2 uutta pelaajaa myös nyt?

ja käsittääkseni Scnappi on kaupan ?

Niinhän sitä luvattiin, mutta ne rahat taisi mennä BobTom-seikkailuun.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
WolverineVK kirjoitti:
Ja scnappia ei tuolla hinnalla/palkalla kukaan huoli ??

Niin, en tiedä varmuudella miten kallis mies Robert-poika on, mutta tasoltaan ei mikään huimaava! Hinta/laatusuhde todennäköisesti pielessä. Enkä sitäpaitsi näe järkeä ulostaa hänet kun katsoo esim. illan rosteriamme. Eihän meillä ole pakkeja muutenkaan!?

Kotimaisia hyökkääjiä olisi varmaan saatavissa Ruotsista tai muualta, mutta minkäs teet kun on tuulen huuhtoma perse!??
 

Voppie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Loukkaantumiset riivaavat taas huolella IFK:ta. Puolustuksessa tänään kaksi keltanokkaa, joille molemmille vaan hemmetisti tsemppiä täältä suunnalta. Toivottavasti pojat onnistuvat. Vähintään yhdelle puolustajalle olisi kuitenkin tilaa jengissä, joten olisikohan Jarno Kultanen (Mora IK) tai Antti-Pekka Lamberg (missä pelaa?) saatavilla? Molemmat kävisivät, ja kumpaiseltakin saataisiin leveyttä ja kokemusta pakkikalustoon. Kultasen kohdalla saattaa hintalappu olla vähän turhan korkealla, mutta Lambergin paluu sopisi oikein hyvin.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pena puhuu koko ajan että jos uusia pelaajia halutaan niin jonkun pitää lähteä pois.Kaksi on jo lähtenyt (Seppänen ja Salmelainen) eikä yhtään ole tullut tilalle.
Kaiken lisäksi joukkue oli jo syksyllä täysin vajavainen sentteri osastolta eli jos kerran joukkue on tässä niin täysin väärin se on koottu.
Kuinka voidaan lähteä kauteen parilla sentterillä ja puhua että jos uusia halutaan niin vanhoja pitää laittaa pois?
Esimerkiksi tätä kysymystä ei ole kukaan mediasta esittänyt Penalle joten vaikea tietää mitä hän sanoo selitykseksi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mixu kirjoitti:
...joukkue oli jo syksyllä täysin vajavainen sentteri osastolta eli jos kerran joukkue on tässä niin täysin väärin se on koottu.
Miten niin täysin väärin koottu? Mä käsitin että kirjoitit tuossa vaan tuosta noin 3-ketjuun sopivasta hyvästä sentteristä, joka nyt siis puuttuu. Sehän on vain noin yksi osa kymmenestä, ja miten sen yhden palikan puuttuminen tarkoittaisi että koko joukkue olisi väärin koottu? Voisitko jotenkin perustella vastausta. Mä en yhtään ymmärrä mikä saa ihmiset täällä liioittelemaan asioita tuolla lailla ja haukkumaan noin paljon Penaa ja kumppaneita.

Mä itse ajattelen, että jos miettii vaikka näin, että liigassa on 14 joukkuetta ja meillä on liigan kaksi top-14 sentteriä. Se on todella hyvin. Jos meillä olisi kolme aivan huippusentteriä, niin se olisi jo uskomattoman hyvin. Ja itseasiassa syksyllähän tilanne niin oli kun Hrdina pelasi. (Vertauskuvallisesti voisi melkeimpä sanoa, että Suomi tai joku muu maa olisi voinut lähteä vaikka mm-kisoihin kolmella tuon tason sentterillä.) Vaikkakin sinä mixu kirjoitit että sentteritilanne oli jo syksyllä täysin vajavainen. Siinä olet kyllä oikeassa ja minä olen samaa mieltä kanssasi, että tämän terävän kärjen takana ei ole kovinkaan hyviä senttereitä, vaan enemmänkin nelosketjukamaa, ja sinne tarvitsisi jonkun. Mä en itse kovinkaan tarkkaan tunne tai tiedä noita nykyisistä pelaajista, että miten hyvin ne pystyy sen tontin hoitamaan. Voihan se olla että joukkueeseen vielä tulee se yksi sentteri. Ja luultavastihan sellainen olisi tullut, mikäli esimerkiksi olisi sattunut pitkiä loukkaantumisia sillä sektorilla. Ja senkin varmaan voi laskea puolustukseksi, ettei Hifki ole kovinkaan paljoa peluuttanut nelosketjua. Tämä ei pelkästään johdu siitä, että sinne ei ole huippupelaajia, vaan myös siitäkin, että kaksi ekaa ketjua ovat todella hyviä.

Mä en tarkkaan tiedä Franciksen selkävaivojen kuntoimisen odotuksista tai muutenkaan tarkemmin, mutta en mä yhden ihmisen sairauksia tai loukkaantumista Penan syyksi pistä. Tämä asia on tietenkin vähän avoin, eikä kukaan tunnu tietävän siitä tarkemmin, vaikka siltikin monet täällä haukkuvat Penaa. Muuten Pena on mun mielestä onnistunut tällä kaudella todella hyvin. Mun mielestä tämän kauden uudet hankinnat ovat onnistuneet paremmin kuin liigassa kellään muulla joukkueella. Guolla, Murray, Kuhta, Pikkarainen ja Murphy ovat viisi varmaankin kalleinta uutta pelaajaa, ja heiltä odotettiinkin eniten. Kaikki ovat onnistuneet todella hyvin. Voiko joku nimetä jonkun toisen tälläisen joukkueen liigasta? Lisäksi ennakkoon todella kovan puolustuksen taakse hommattiin pari "täytemiestä" tuomaan leveyttä, ja monien toivoma Nielikäinen saatiin tuomaan joukkueeseen kovuutta ja nyrkkejä, ja Ahlqvist tuo tulevaisuutta ja taistelua maalivahtiosastolle jne.

Tänään on poissa paljon hyviä ja normaalissa vakiokokoonpanossa olleita puolustajia, ja se on kyllä todella harvinaista. Kuten myös viime matsissa Porissa kun puuttui ihmeellisen paljon hyökkääjiä. Ei nämä ole mitään pitkäaikaispotilaita, vaan varmaankin melko yllättäen tullut tilanne.

Ja mun mielestä on vähän hassu juttu näiden Tob.Salmelaisen ja Seppäsen kanssa. Harva niistä puhui kun he olivat Hifkissä täytemiehiä, mutta nyt kun he lainattiin muualle, niin porukka pitää heitä "huippupelaajina" ja syyttää Penaa. Jos esim alkukaudella Tobias pelasi vaikkapa nyt kolmosessa, niin porukka valitti että meillä on huono joukkue kun tollaiset pelaajat ovat kolmosessa. Mutta nyt kun hän on jossain Porissa tehnyt 13 ottelussa yhden maalin, niin hän kelpaiskin takaisin Hifkin ylempiin ketjuihin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nam, nam - kylläpäs tämä kakka maistuu hyvältä!! Kiitos Pentti!!

Pete2004 kirjoitti:
Tämä ei pelkästään johdu siitä, että sinne ei ole huippupelaajia, vaan myös siitäkin, että kaksi ekaa ketjua ovat todella hyviä.
Höpö, höpö taas. Ykkös- ja kakkosketjuja on peluutettu sen takia ylipaljon, että alempien ketjujen pelillinen anti ei riitä nykymiehityksellä mihinkään. Näin siis Bobin omienkin sanojen mukaan ja kyllä sen nyt tajuaa puusilmäisempikin Jatkoaika-analyytikko. Sentteriosaston osalta joukkue on aikamoista kuraa - 1 hyvää liigatasoa oleva puhdasverinen sentteri (Guolla), 1 sentterinä hyvää liigatasoa oleva "laiturisentteri" (Murray), 1 puukätinen mestistason sentteri (Porthen) ja 1 neloskentän "laiturisentteri" (Fagerstedt). Rakenna nyt noilla eväillä sitten 4 toimivaa ketjua.

Pete2004 kirjoitti:
Mä en tarkkaan tiedä Franciksen selkävaivojen kuntoimisen odotuksista tai muutenkaan tarkemmin, mutta en mä yhden ihmisen sairauksia tai loukkaantumista Penan syyksi pistä. Tämä asia on tietenkin vähän avoin, eikä kukaan tunnu tietävän siitä tarkemmin, vaikka siltikin monet täällä haukkuvat Penaa. Muuten Pena on mun mielestä onnistunut tällä kaudella todella hyvin. Mun mielestä tämän kauden uudet hankinnat ovat onnistuneet paremmin kuin liigassa kellään muulla joukkueella. Guolla, Murray, Kuhta, Pikkarainen ja Murphy ovat viisi varmaankin kalleinta uutta pelaajaa, ja heiltä odotettiinkin eniten. Kaikki ovat onnistuneet todella hyvin. Voiko joku nimetä jonkun toisen tälläisen joukkueen liigasta? Lisäksi ennakkoon todella kovan puolustuksen taakse hommattiin pari "täytemiestä" tuomaan leveyttä, ja monien toivoma Nielikäinen saatiin tuomaan joukkueeseen kovuutta ja nyrkkejä, ja Ahlqvist tuo tulevaisuutta ja taistelua maalivahtiosastolle jne.
Penaa ei olekaan kritisoitu kärkivahvistusten hankkimisesta. Niissä hän onnistui hyvin. Perinteisiä penailuja sen sijaan olivat Francis-Coolen -case sekä joukkueen perusrungon kasaamisessa epäonnistuminen. Turha tuosta Francisin palkkaamisesta on Penalle mitään "hyvä yritys" -krediittejä antaa. Jälkikäteen tulleiden tietojen mukaan esim. Sveitsissä oltiin tietoisia näistä Francisin ongelmista ja häntä ei sinne sen takia palkattu. Penalla oli sen sijaan kiire kyykyttää narreja ja tuollainen vähäpätöinen taustojen selvittäminen pääsi unohtumaan.

Itse ketjun aiheeseen - äkkiä sisään useampia aikuisten tasolta kokemusta omaavia pelaajia (esim. Mestiksestä), joista vähintään 2 sentteriä. Kuormitus avainpelaajille tulee muuten liian kovaksi ja pian loputkin äijät joutuvat lasarettiin, kun nivuset ja nivelet paukkuu liian kovasta rasituksesta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä mä pidän sekä Guollaa että Murrayta parempana kuin vain "hyvä" liigatason sentteri. Eihän kaikilla joukkueilla edes ole noinkaan hyviä senttereitä, joten tarkoittaako se ettei heillä ole edes ollenkaan "hyviä" liigatason senttereitä. Ja kyllä Porthen on oikeassa roolissa mun mielestä enemmän liigatason hyökkääjä, kuin mestistason. Siis tuskin hän mestiksessäkään pisteitä paljoakaan tekisi, mutta mun mielestä hän sopii liigarinkiin, ja siis alempiin ketjuihin puolustavaan rooliin. Samaa mieltähän minäkin olen siitä ollut, että hyvä sentteri nyt tarvitaan, mutta en mä väitä että koko joukkue olisi täysin väärin koottu, tai sitäkään että Hrdinan, ja siten siis kolmen aivan huippusentterin aikaan, sentteritilanne olisi ollut täysin vajavainen, kuten tuossa edellisessä viestissä ajattelin noita kohtia kommentoida.

Dennis kirjoitti:
Penalla oli sen sijaan kiire kyykyttää narreja ja tuollainen vähäpätöinen taustojen selvittäminen pääsi unohtumaan.
Tätä kyllä täällä hoetaan koko ajan, mutta onko tästä olemassa jonkunlaista näyttöä. Tai mistä näin on voitu päätellä. Vain siitäkö, että koutsilla on ollut selkävaivoja? Mä en itse tiedä mikä tilanne on ollut kun sopimus on tehty, ja varsinkaan millaiseksi tilanteen on odotettu paranevan tälle kaudelle. Tai onko sopimuksen tekohetkellä tilanne ollut se, että koutsi pystyy valmentamaan kauden aikana. Luulisi että sinun pitäisi tietää kun tuollaista väität?
 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pete2004 kirjoitti:
Tätä kyllä täällä hoetana koko ajan, mutta onko tästä olemassa jonkunlaista näyttöä. Tai mistä näin on voitu päätellä.
Seurauksista voidaan yleensä päätellä paljonkin. Tosin sulle jos lyö eteen valkoisen paperin ja sanoo että silmiesi edessä on valkoinen paperi, niin pyydät varmaan siitäkin lisänäyttöä. Ei siinä mitään. Jos on lusikalla annettu, niin vaikea on kauhalla ottaa.

Turhaan muuten aloitat joka toisen lauseen sanomalla: "Mä en itse tiedä..."
Se tulee ilmi sun kirjoituksista muutenkin.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Pete2004 kirjoitti:
Siis kun 1-2 palikkaa esim nyt vaikka kymmenestä on puutteellisia, mutta siltikin "välttäviä" liigaan, ja muut ovat joko hyviä tai todella hyviä. Siltikin väitetään että kaikki on päin persettä!
Makuasia kuinka perseestä sen katsoo olevan kun pelaajabudjetti on liigan suurin ja sentterikalusto säälipleijaritasolla. Minun mielestäni aika syvältä perseestä. Toki tuosta saa parilla vahvistuksella mukiinmenevän ryhmän. Pelaajia luulisi olevan liikkeellä, kun HPK:kin hommasi tuossa kaksi sentterinä pelaamaan pystyvää jamppaa (ja on nyt siinä mestaruden taanneessa seitsemässä sentterissä).

Vaikeammaksi homma menee, jos pakkejakin tarvitsee alkaa hankkimaan.

Seppäsestä tässä on muutama kysellyt ja hän jatkaa loppukauden Kerhossa. Haastattelussa Seppänen kertoi olevansa tyytyväinen vastuun lisäksi HPK:n harjoitteluun.
"IFK:ssa mentiin välillä pää kolmantena jalkana ja vedettiin pelipäivien välissä itsemme jumiin."
"Puolustajan kannalta on myös mielekkäämpää, kun sovittuja syöttö- ja avauskuvioita käydään tarkasti läpi."
 
Suosikkijoukkue
HIFK
tuuski kirjoitti:
"Puolustajan kannalta on myös mielekkäämpää, kun sovittuja syöttö- ja avauskuvioita käydään tarkasti läpi."

Ilmeisesti Kerhon harjoituksissa sanottu että syöttää sille jolla samanvärinen paita?
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Sledge Hammer! kirjoitti:
Ilmeisesti Kerhon harjoituksissa sanottu että syöttää sille jolla samanvärinen paita?
Jep. Sitähän se jääkiekko on. Mitäköhän vittua ne jaksavat kaiken maailman lyhytsyöttöpeleistä ja muista pelleilyistä puhua?
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Snaipperi #16 kirjoitti:
No nyt Pena faksi laulamaan ja Iso Lasse takaisin punaisiin. Jonkinlaisia satsauksia tässä tarvitaan, että kausi saadaan pelastettua vaikka vähän pakkaselle mentäisiinkiin budjetin kanssa. Isommat tappiot siitä tulee jos mitään ei tehdä ja halli on puolityhjänä.

Ja näin kentät kuin Pirjetä on tullut:

Petrell-Guolla-Laakkonen
Järvinen- Pirjetä-Kuhta
Pikkarainen-Murray-Salonen
Jouhki.-Porthen- Nielikäinen

Näin esimerksi Murraysta saataisiin enemmän hyötyä erikoistilanteissa. Esim ykkös-yv ja ykkös-av koottaisiin Murrayn harteille. Ykköseen syöttökone Guollan viereen taas Laakkonen, siinä kentässä miehestä saataisiin eniten irti, olisi se pleimeikkeri jakelemassa passia ja Petrell olisi kentän rouhija ja raastaja. Tämä olisi kenttä muiden joukossa eikä perinteinen ykkönen jota kuormitetaan paljon. Ja sitten kakkosvitja Järvinen- Pirjetä-Kuhta. Kibe saisi uutta nostetta uusista pelikavereista ja Pirjetä olisi tarvittavan röyhkeä ja suoraviivainen pelaaja Kiben kaveriksi. Järvinen tois kenttään lisää vauhtia kuin myös taklauksia. Turo kaipaisi muutenkin enemmän lisää minuutteja, ilmetty tuleva Luttinen. Nelonen taas olisi tätä nyky IFK linjaa, eli jämät jäälle.


Jokohan nyt muutkin ymmärtävät miksi Järvisen voi hyvin laittaa kakkoseen ja muutenkin saada marjoja useampaan koriin. Petrell nyt vaan ei sovi Kiben viereen. Tänään Turre taas näytti että on kahden kentän ainesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös