Re: On..
Viestin lähetti Johannes
minullakin tuttuja, jotka ovat pettyneet ifk:n toimintaan vähän Rallin tyyliin ja jääneet pois hallista. Siihen kaikilla on oikeus. Eihän meitä kukaan hae konepistoolien kanssa kotoa ja kuljeta väkisin halliin. Keskustelut heidän kanssaan ovat helposti saman sävyisiä myöskin.
Näin pitkän linjan kannattajana (hallissa 7-vuotiaasta asti, 1969 eka matsi), olen tottunut ifk:hon. Ifk ei ole tasaisen tylsä mestaruusjyrä. Me menestytään aina silloin tällöin. Olen oppinut elämään ifk:ni kanssa ylä-ja alamäessä. Tämähän on vähän kuin avioliitto, paitsi että puolisoa ei yhtä helposti vaihdeta.
Se tämän keskustelun tekee vielä hankalaksi, että nämä "rallit" eivät tällä hetkellä käy katsomassa ifk:n pelejä paikanpäällä. Heidän kanssaan ei siis voi keskustella jääkiekosta. Joudutaan keskustelemaan "on se ifk:n hallitus ..ska ja Pentti on vielä ..skempi. Tuohimaa se vasta ..ska onkin. " -tyylisesti. Emme puhu sanaakaan pelaajista, otteluista tai esim peluuttamisesta, koska rallit eivät enää ole niistä perillä. Se tekee tästä "keskustelusta" hieman ikävää.
On käynyt mielessä (Kamraterna) myös tässä osoitteessa. Luodaan hahmo, joka on ainoastaan negatiivinen. Saadaan aikaan vastareaktio.
-Samoilla linjoilla, myös kristianin kanssa. Minullekin kelpaa HIFK, jossa on kokoa ja fysiikkaa. Jos se vielä viihdyttää näillä elementeillä, niin hienoa. Ja jos siellä on vielä taitoa seassa, niin upeaa. Mutta hoidetaan ensin näitä oikeanoloisia pelaajia jengiin.
Jos minun pitäisi valita vaikka neljänneksi sijoittuva iso ja ilkeä HIFK hyvällä viihdekertoimella tai Pelicans-inkarnaatio valmennuksineen päivineen ja finaalipaikkoineen, niin pelkään pahoin, että ottaisin sen ryminäHIFKin....Luulen, että moni muukin. Tämähän ei tarkoita, etteikö finaalipaikka kelpaisi, ei tietenkään, mutta sen pitää tulla oikeanlaisella pelillä.
HIFKin kivijalka on kuitenkin imago ja nyt on onneksi luovuttu Kuulan aikaisesta mikkihiirilinjasta. Silloinhan Tomppa Laaksosen tyyppiset isot jätkät pistettiin sivuun ja kentällä polkivat illasta toiseen Markku Hurmeen ja Aki Uusikartanon kaltaiset terminaattorit.
Tämä Ralli-spekulaatio voi olla tottakin. Itse asiassa Ralli voi olla muutaman kirjoittajan ryhmä, kielipoliittiset tutkimukseni tukevat hieman tätä näkemystä...Suomalaisethan menevät aina sen puolelle, jota tarpeeksi paljon lyödään - Matti Nykänen, Kari Tapio, Topi Sorsakoski...mitä enemmän tulee lokaa niskaan, niin sitä enemmän kansa heistä tykkää. Rallin kiivaus pistää epäilemään itse Pentti-setää...mutta Ralli osaa kuitenkin kirjoittaa, Pentti taas ei. Ja kuten sham69 tuossa totesi, monet monet Rallin esittämät asiat ovat aivan totta. Mutta kun sillä ei ole koskaan muuta asiaa....Ja minäkin olen aikaa sitten antanut kengän kuvaa sekä Saken että Köllin persauksiin vanhoja saavtuksia yhtään väheksymättä. Sen näkee kaikista matsiketjuista...vai mitä Janos ja 58? Sakke ei osaa ottaa voittoa, vaikka voitto tulisi sen luo ja vääntäisi sitä nenästä ja Köllin nykyinen polkee, polkee, suu käy ja mitään ei tapahdu -esitys on itse asiassa Markku Hurmeen reinkarnaatio.
Mutta kun nämä 35 ja 22 kuitenkin joukkueessa narinasta huolimatta ovat, niin olkoon näin...täytyy keskittyä olennaiseen ja toivoa, että tämä rouheampi osasto, Pasi, Mäkkäri, Vopat, Moger jne hoitaa homman. Minua kiinnostaa se kuitenkin enemmän kuin Sakkeen/Kölliin/Kuhtaan juuttuminen. Jokainen, joka jääkiekosta ymmärtää, näkee ketkä kuuluisivat joukkueeseen, ketkä eivät, mutta se siitä. Koetetaan tehdä parempi jengi ensi kaudella ja tsemppiä tälle nykyiselle jo parantuneelle porukalle.
Käsi sydämelle: onko täällä muitakin, joita kiinnostaa ensisijaisesti joukkue, valmennus, pelityyli ja menestys jäällä ohi sen, ketkä puikoissa istuvat? Eli toistan itseäni: Jos minulle annetaan iso, ilkeä ja menestyvä HIFK, niin minulle on aivan sama vaikka tj.olisi Jari Kaarela ja hpj. Timo Blomqvist. Eihän narrifanitkaan valita, että Hjallis on mulkku. Se nyt on mitä on, mutta helvetin hyvä jengi niillä on.