HIFK tarvitsee uusitun hallin – Helsinki Garden tervetuloa!

  • 1 552 305
  • 5 640

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ok, tossa olikin joku laittanut linkin pisararadan suunnitelmiin. Reitti siis tulee ja menee Pasilan kautta. Oliko siis tämä nyt perustelu paremmille yhteyksille? Jossain määrin yhdentekevä asia, kun vertaa halleja ja ulkopaikkakuntalaisetkin tulevat edelleenkin Pasilan kautta ja helsinkiläisille asialla ei juuri ole merkitystä.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä Hartwall Areena on skutsissa verrattuna suunniteltuun Helsinki Gardeniin. Tätä ei saa toiseksi muutettua, vaikka kuinka yrittäisi.

On toikin yksi näkemys asiasta. Kun vaan vielä tiedettäisi rakennetaanko Gardenia Mäntymäen kentälle, Nordiksen pohjoispuolelle vai jonnekin kokonaan muualle.
Kuitenkaan toi sun näkemys ei millään muotoa tuo uusia faktoja keskusteluun (liikenne)yhteyksistä hallien suhteen, missä Garden on edelleen noilla oletetuilla paikoilla perässätulija. Tässä olen tolle väitteelle Gardenin paremmista yhteyksistä yrittänyt kysellä katetta, mutta hiljaista on. Ja sitä ei muuta yhtään mihinkään sun käsitykset skutsista, Hartwall areenasta ja Gardenista.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Hartwall Areena ja Mäntymäen kentällä mahdollisesti oleva garden ovat sijaintiensa vuoksi täysin erilaisia. Areena on Tuurin kyläkauppa -tyylinen konsepti, jonne pitää aina matkustaa jotain tiettyä tapahtumaa varten tai ehkä noin joka toinen vuosi kuriositeetin vuoksi. Sikäli Areenan sijainti voisi olla oikeastaan missä tahansa Suomessa. Tämä on ollut sen heikkous, eikä Areenasta tullut bisnestä. Gardenin konseptina sen sijaan olisi tässä sijainnissa olla osa kaupunkia, jossa elävyyden tuo jokapäiväinen kohteessa ja sen ympärillä tapahtuva kaupunkilaiselämä. Tässä olisi sen mahdollisuus.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hartwall Areena ja Mäntymäen kentällä mahdollisesti oleva garden ovat sijaintiensa vuoksi täysin erilaisia. Areena on Tuurin kyläkauppa -tyylinen konsepti, jonne pitää aina matkustaa jotain tiettyä tapahtumaa varten tai ehkä noin joka toinen vuosi kuriositeetin vuoksi. Sikäli Areenan sijainti voisi olla oikeastaan missä tahansa Suomessa. Tämä on ollut sen heikkous, eikä Areenasta tullut bisnestä. Gardenin konseptina sen sijaan olisi tässä sijainnissa olla osa kaupunkia, jossa elävyyden tuo jokapäiväinen kohteessa ja sen ympärillä tapahtuva kaupunkilaiselämä. Tässä olisi sen mahdollisuus.

Yrittäkää nyt edes. Rupeaa jo vertaukset ja faktat menemään niin pahasti riman alta, ettei pitäisi edes kommentoida. Kommentoidaan kuitenkin.

Helsinkiläiset ja varsinkaan keskustassa asuvat ei täytä yksin Hartwallia, eikä ne tule myöskään täyttämään Gardenia. Väitän, että keskustassa asuvat ovat jopa selvä vähemmistö kummassakin hallissa ja asia vain korostuu konserteissa. Näinollen matkustamista tulee enemmän nimenomaan Gardeniin, kuin Hartwalliin.

Mäntymäen kenttä ei myöskään ole mikään kovin keskeinen paikka Helsingissä, eikä siitä sellaista tule, vaikka siihen Garden rakennettaisiin. Väitätkö, että ihmiset lähtevät oikein joukoittain Gardenin kahteen kahvilaan viettämään aikaa keskustasta, vaikka keskustassa olisi 200 kahvilaa? Mäntymäki ei myöskään ole keskellä mitään asuinaluetta, vaan Töölön asunnoistakin kävelymatkan päässä. Myös osalle Töölöläisistä Kamppi on lähempänä, mutta nekin alkavat käydä Gardenilla viettämässä aikaa, vaan koska se halli on siellä? Epäilen.

Kyllä, Garden on kilometreissä mitattuna lähempänä keskustaa ja elämää. Myös siellä on ajoittain enemmän elämää stadikan tapahtumien vuoksi. Muuten se ei ole mikään kohtaamis- ja ajanviettopaikka sijainniltaan. Pientä realismia voisi kuitenkin harjoittaa.

Ja edelleenkään en ole nähnyt yhtään perustelua millä tavalla Garden on yhteyksiltään Hartwallia parempi. Jos Hartwall on skutsissa niin vaikea sanoa Nordiksenkaan olevan ihan kaupungin keskipiste, jos sen erottaa Hartwallista 15 min kävely ja alle 5 min automatka. Viimeksi myös kun tarkistin asian, niin Nordiksen hallista tien toiselta puolelta alkaa keskuspuisto, jonka jopa itse luokittelen skutsiksi. Siinä sitä keskustaa ja keskeistä sijaintia kerrakseen. Keskuspuisto ei nyt ole ihan verrannollinen New Yorkin Central Parkiin.Kuplassa on toki hyvä elää ja kuvitella kaikenlaista :)
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai siinä sitten auta muuta kuin vain kärvistellä Hartwallia huonompien kulkuyhteyksien päässä, sitten kun meidän halli valmistuu. Yritän onnistua, vaikka luultavasti vaikeaa tekee.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Hartwall on skutsissa niin vaikea sanoa Nordiksenkaan olevan ihan kaupungin keskipiste, jos sen erottaa Hartwallista 15 min kävely ja alle 5 min automatka. Viimeksi myös kun tarkistin asian, niin Nordiksen hallista tien toiselta puolelta alkaa keskuspuisto, jonka jopa itse luokittelen skutsiksi. Siinä sitä keskustaa ja keskeistä sijaintia kerrakseen. Keskuspuisto ei nyt ole ihan verrannollinen New Yorkin Central Parkiin.Kuplassa on toki hyvä elää ja kuvitella kaikenlaista :)

Pyristelisi tässä ketjussa on varsin säälittävää. Nordista ei kukaan pitäne kaupungin keskipisteenä, mutta on kuitenkin kantakaupunkia toisin kuin Ilmala. Ja juntimpikin tajuaa, että 15 min kävely kantakaupungin alueella on paljon.

Mitä tulee HG:n / Mäntymäen kentän liikenneyhteyksiin, niin tunnut taas sujuvasti sivuuttavan Pisara-radan, vaikka siitä juuri varta vasten muistutettiin. Ja kyllähän Olympiastadion on hyvin tuntunut palvelevan myös kauempaa tulevia, samoin Lintsi, ilman Pisara-rataakin.

Kaikesta päätellen et ole Stadista kotoisin, kun et tunnu oikein hahmottavan kaupunkia. Joka tapauksessa suuri huolesi IFK:n hankkeesta on jokseenkin liikuttavaa.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pyristelisi tässä ketjussa on varsin säälittävää. Nordista ei kukaan pitäne kaupungin keskipisteenä, mutta on kuitenkin kantakaupunkia toisin kuin Ilmala. Ja juntimpikin tajuaa, että 15 min kävely kantakaupungin alueella on paljon.

Mitä tulee HG:n / Mäntymäen kentän liikenneyhteyksiin, niin tunnut taas sujuvasti sivuuttavan Pisara-radan, vaikka siitä juuri varta vasten muistutettiin. Ja kyllähän Olympiastadion on hyvin tuntunut palvelevan myös kauempaa tulevia, samoin Lintsi, ilman Pisara-rataakin.

Kaikesta päätellen et ole Stadista kotoisin, kun et tunnu oikein hahmottavan kaupunkia. Joka tapauksessa suuri huolesi IFK:n hankkeesta on jokseenkin liikuttavaa.

Oletko lukenut yhtään mitä olen kirjoittanut?

1. Pyysin perusteluja väitteelle, että Garden vetää tapahtumia paremmilla yhteyksillä Hartwalliin verrattuna. Olenko nähnyt ainoatakaan perustelua näistä paremmista yhteyksistä? En. Oletko sinä? Kerro minullekin, jos olet.

2. Pisaraa sivuttiin ja kerroin siitä itsekin. Se ei edelleenkään ole perustelu paremmille yhteyksille, kun lähtee ja tulee Pasilasta ja jollain sinne radanvarteenkin on päästävä.

3. Olenko väittänyt Gardenin tulevia yhteyksiä huonoksi jossain vaiheessa? En tietääkseni. Olen vain korjannut väitettä, jonka mukaan ne olisi paremmat kuin Hartwallin yhteydet. Se, että ne on pääosin huonommat kuin Hartwallilla, ei tarkoita, että ne olisi huonot. Luetunymmärtäminen kuntoon.

4. Olenko provoamassa tässä keskustelussa? En, vaikka monien ifk-fanien mielestä varmastikin olen, koska satun olemaan eri mieltä. Olen aika pitkälti ainoa kuitenkin, joka tässä keskustelussa on perustellut asioita. Provoilemiseksi nään enemmänkin perustelemattomat absurdit väitteet ja heitot jostain skutsista. Skutsi etenkin on huono perustelu, kun oman hallin vierestä alkaa keskuspuisto ja muutenkin on melko epäolennaista tässä keskustelussa.

5. Olympiastadionin hyvin toimivasta liikenne-, parkki- ja sisäänpääsytoimivuudesta voidaan olla montaa eri mieltä. Siitä toisessa ketjussa, jos sitä on tarve jatkaa.

6. Kyllä, olen paljasjalkainen Helsinkiläinen ja asunut niin keskustassa, kantakaupungissa, kuin laidempanakin. Oletko sinä? Onko sillä jotain faktoja muuttavaa merkitystä tämän aiheen suhteen? Uskon tietäväni mistä puhun mitä Helsingin yhteyksiin, julkiseen liikenteeseen, ruuhkiin tai reitteihin tulee.

Perusteltuja viestejä aiheesta olisi edelleen hienoa lukea ja keskustella niistä. Näyttää olevan vain jokseenkin mahdotonta, kun faktat ei ole puolellanne. Haluatko kenties yrittää uudestaan, jos perusteluissa ensi kerralla olisi edes jonkinlaista pointtia?
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Ylipäänsä Helsingin keskustan liikenneyhteydet on huonot, koska kaupunki on rakennettu niemelle. Sen huomaa heti kun on vähänkin isompi tapahtuma. Pasila on huomattavasti paremmin lähestyttävistä keskustan ulkopuolelta kuin vaikkapa nyt stadikan ympäristö, ydinkeskustasta puhumattakaan, etenkin jos olet tulossa omalla autolla. Stadikaltakin on yleensä helpoin päästä keskustaan kävellen esim. jonkin konsertin tai pelin jälkeen kuin yrittää änkeä ratikoihin.

Gardenin hyvät puolet onkin muualla, kuin näissä kulkuyhteyksissä. Ei kai tästä muuten edes keskusteltaisi ellei Vesa Rantanen olisi yrittänyt perustella projektin järkevyyttä hyvillä kulkuyhteyksillä. Keskusta on sumppu mikä sumppu, jota mahdollinen pisararata joskus kaukana tulevaisuudessa hivenen liikenteellisesti helpottaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1. Pyysin perusteluja väitteelle, että Garden vetää tapahtumia paremmilla yhteyksillä Hartwalliin verrattuna. Olenko nähnyt ainoatakaan perustelua näistä paremmista yhteyksistä? En. Oletko sinä? Kerro minullekin, jos olet.

En ala kaikkiin kohtiin erikseen kommentoimaan, mutta tunnut sujuvasti sivuuttavan sen faktan, että koko konsepti olisi erilainen. Helsingi Garden Töölössä, jossa on muita palveluita, vrt. Ilmalan Areena. Aiemmin esiin tullut Tuurin kyläkauppa -vertaus oli varsin osuva. Tunnut yhtä tehokkaasti sivuuttavan sen, että vaikka ehkä Ilmalaan suurin osa lätkäkatsojista tulee pääradan varrelta, niin katsojia ei tule ainoastana pohjoisesta, vaan myös lännestä, etelästä ja idästä. Ihmettelen, jos koet Ilmalan olevan näille automaattisesti parempi sijainti.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Aiemmin esiin tullut Tuurin kyläkauppa -vertaus oli varsin osuva.

Minun mielestäni Tuuri vertaus sopii paljon paremmin HG:n alkuperäisiin suunnitelmiin. Jokaiselle jotakin ja sitten on myös jäähalli. Ilmeisesti Jermun täytyy olla näitä entisiä Kampin kauppakeskuksen nuoria, koska itselläni ei tulisi mieleenkään mennä kuluttamaan aikaa sellaiseen. Ostokset voin tehdä jossain erikoiskaupassa, mutta en ala kahvia kauppakeskuksessa nielemään. Jos mene ravintolaan niin valitsen mieluisimman paikan ja mahdollisimman läheltä. Keskustasta puhuttaessa HG on silloin auttamattoman kaukana. Ei tää nyt niin iso city ole. Jääkiekkoa katson sitten ilomielin molemmissa halleissa.
 
Suosikkijoukkue
Cräps








Melkolailla vähemmän yllättävää, että kaikki asiaan negatiivisesti suhtautuvat ovat jatkoajan vasemmistolaissiivestä eli itä-Helsingistä. Millä tavalla tämän luulisi heidän sieluunsa koskevan? Teillähän on jo venäläinen oligarkki-setä, mitä vittua se haittaa jos HIFK saisi oman hallinsa? Vai onko tämäkin perisuomalaista vinkumista siitä naapurin mersusta/bemarista/audista joka on parempi kuin oma nissan note? Kuka teistä oikeasti kaipaa sitä ei-enää-ilmaista asfalttikenttäparkkipaikkaa Stadin keskeisellä paikalla? Vittu antakaa mulle jarru...
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Melkolailla vähemmän yllättävää, että kaikki asiaan negatiivisesti suhtautuvat ovat jatkoajan vasemmistolaissiivestä eli itä-Helsingistä.

Lainasin järjellisimmän osan tekstistäsi. Valitettavasti sinun profilointisi ainakin minun kohdallani meni ihan huti. En äänestä vasemmistoa ja asun Pasilassa. Minulla ei myöskään ole tulevaa hallihanketta vastaan mitään, mutta ihmettelen jos siitä puhuminen muuhun kuin ylistävään sävyyn on kiellettyä. Toivon ihan rehellisesti, että HIFK saa hallinsa huvittelukeskuksilla taikka ilman.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ala kaikkiin kohtiin erikseen kommentoimaan, mutta tunnut sujuvasti sivuuttavan sen faktan, että koko konsepti olisi erilainen. Helsingi Garden Töölössä, jossa on muita palveluita, vrt. Ilmalan Areena. Aiemmin esiin tullut Tuurin kyläkauppa -vertaus oli varsin osuva. Tunnut yhtä tehokkaasti sivuuttavan sen, että vaikka ehkä Ilmalaan suurin osa lätkäkatsojista tulee pääradan varrelta, niin katsojia ei tule ainoastana pohjoisesta, vaan myös lännestä, etelästä ja idästä. Ihmettelen, jos koet Ilmalan olevan näille automaattisesti parempi sijainti.

Sähän menet vaan enemmän solmuun kun pitäisi perustella jotain. Kerrotko mulle millä tavalla erilainen konsepti vaikuttaa Helsingin liikennejärjestelyihin tai yhteyksiin? Käsittääkseni itse hallin osalta toiminta on hyvin samankaltaista: lätkää, konsertteja ja muuta vastaavaa. Se, mitä muuta siellä on, on areenan tapahtumien suhteen melko irrelevanttia.

Onko sulla käsitystä mistä tuet johtaa Helsinkiin ja miten ne tulee suhteessa halleihin? Hieman epäilen, kun otit ton pointin esiin:
-Länsiväylä on ainoa mikä herättää pientä keskustelua. Ruuhkasta riippuen hieman lähempänä Nordista, mutta Otaniemen ja Munkan kautta ajettuna ei mitään ratkaisevaa eroa Nordiksen hyväksi.
-Turuntieltä ehdottomasti nopeampi pääsy Ilmalaan, kuin Mäntymäelle ruuhkan keskelle.
-Hämeenlinnantietä ja Tuusulantietä tuskin tarvitsee selittää.
-Porvoon moottoritie yhdistyy Lahdentien loppuun, josta Käpylän läpi Hartwallille selvästi nopeampi, kuin Nordikselle tai Mäntymäelle.

Mitä sisääntulevia väyliä sulla oli mielessä, mistä olisi nopeampi pääsy Gardeniin?
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ihan off topic vaan noihin teidän kenen juna-asema on lähempänä juttuihin, että se että meneekö sen hallin/minkä tahansa tapahtumapaikan viereen juna on totaalisen irrelevanttia, mikäli se ihminen joka sinne tapahtumaan tulee ei itse asu junaradan varrella.

Meiltä on noin 30 minsan kävely lähimmälle juna-asemalle. Tietenkin bussille lyhyempi kävelymatka, mutta sitten pitäisi ensin körötellä se bussimatka junalle, lisäksi ne odotusajat sekä se että olet aikataulujen ja VRn armoilla, että kulkeeko ne silloin kuin pitää. Aina ei kulje olen ymmärtänyt.

Kotiovelta Nordikselle omalla autolla 30 minsaa, että ainoa mikä on relevanttia on se että jonnekin saa auton kätevästi parkkiin. Kausarin haltijana varsinkin arkipäivien peleihin haluaa päästä nopeasti ja kätevästi, ja sieltä haluaa myös päästä kotiin suht jouhevasti, joten minkään julkisen kulkuneuvon armoille en jättäydy ja varsinkin junilla tuntuu tässä maassa olevan ylitsepääsemättömiä ongelmia kulkea ajoissa.

Mutta tämä nyt vaan oma mielipide, oletan kuitenkin että sinne hallille joku muukin ajaa omalla autolla, ainakin päätellen Nordiksen ympäristöstä pelipäivinä.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
MJ64:llä hyviä pointteja. Kyllä sinne tapahtumaan, minne halutaan mennä, mennään vaikka kontaten tai kuudella bussilla ja sinänsä hieman irrelevantti keskustelu kaikkineen. Kumpaankin halliin kyllä pääsee perille asti ilman järjetöntä säätämistä ja kulkuyhteydet ovat vähintään kohtuulliset.

Kuten jo mainitsinkin ja taas kerran uudestaan, niin puutuin vain tuohon yhteen kommenttiin, että yhteydet olisi jotenkin Gardenin etu Hartwalliin nähden. Näin ei selvästikään ole, tulit sitten autolla, bussilla, junalla tai vaikka helikopterilla. Se on etu siinä tapauksessa, jos asut a) hallin vieressä tai b) tulet autolla ydinkeskustasta. Muissa vaihtoehdoissa ei ole mitään käytännön eroa Gardenin puolesta. Hartwallin puolesta on lukuisia.

En edes oleta saavani enää vastausta, millä voisi perustella Gardenin yhteyksien olevan paremmat. Saa toki yrittää, mutta uskon näkeväni vaan heikkolaatuisia provoja itä-helsingistä, skutsista, poliittisesta kannasta, tuloista, statuksesta ynnämuusta. Se on valitettavasti usein seuraus, kun ei keksi mitään perusteluja absurdeille väitteille ja tajuaa itsekin olevansa pihalla kuin lumiukko. Ja sen lisäksi kommentoi lukematta edes mitä on kirjotettu. Täällä tuppaa vaan vähän olemaan tyyli, jossa ifk:n vastaiset tai edes pientä kritiikkiä olevat perustellutkin tekstit leimataan provoksi, koska sattuu olemaan eri mieltä. Ja vastaavasti "hyvää settiä" ja "järkipuhetta naapurista" on vain tekstit missä ollaan kaikesta samaa mieltä kuin ifk-fanien yleinen mielipide.
 
Suosikkijoukkue
Minnesota Pro Sports
En edes oleta saavani enää vastausta, millä voisi perustella Gardenin yhteyksien olevan paremmat. Saa toki yrittää, mutta uskon näkeväni vaan heikkolaatuisia provoja itä-helsingistä, skutsista, poliittisesta kannasta, tuloista, statuksesta ynnämuusta.
Jos HIFK fanit (aivan ymmärrettävästi) puhuvat positiivisesti HG-projektista puna-siniset lasit päässään niin kyllä sinullakin veli McMulligan on nenällä varsin paksut narrileimoilla varustetut glasarit.

HIFK on minulle, ja varmasti monelle muulle, profiloitunut stadilaiseksi joukkueeksi, jonka kannattajopohjan juuret ovat vahvasti keskustan alueella. Kyllä tällöin tuo Mäntymäen paikka palvelee loistavasti tulevaa asiakaskuntaa ja tulee varmasti olemaan jatkossa osa stadilaista imagoa. Kuten aikasemmin täällä jo mainittiin, tulevaisuudessa hallin viereen (/alle?) rakentuvan pisararadan avulla myös kauempana asuvien liikkuminen alueelle tulee toimimaan jouhevasti.

Enempää en jaksa tähän kädenvääntöön osallistua. Mielipiteitä on monia, mutta itse uskon, että HG tulee varmasti toimimaan isojen tapahtumien järjestämispaikkana vähintään yhtä hyvin, ellei jopa paremmin, kuin Hartwall Areena.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos HIFK fanit (aivan ymmärrettävästi) puhuvat positiivisesti HG-projektista puna-siniset lasit päässään niin kyllä sinullakin veli McMulligan on nenällä varsin paksut narrileimoilla varustetut glasarit.

HIFK on minulle, ja varmasti monelle muulle, profiloitunut stadilaiseksi joukkueeksi, jonka kannattajopohjan juuret ovat vahvasti keskustan alueella. Kyllä tällöin tuo Mäntymäen paikka palvelee loistavasti tulevaa asiakaskuntaa ja tulee varmasti olemaan jatkossa osa stadilaista imagoa. Kuten aikasemmin täällä jo mainittiin, tulevaisuudessa hallin viereen (/alle?) rakentuvan pisararadan avulla myös kauempana asuvien liikkuminen alueelle tulee toimimaan jouhevasti.

Enempää en jaksa tähän kädenvääntöön osallistua. Mielipiteitä on monia, mutta itse uskon, että HG tulee varmasti toimimaan isojen tapahtumien järjestämispaikkana vähintään yhtä hyvin, ellei jopa paremmin, kuin Hartwall Areena.

En oikeen vieläkään ymmärtänyt missä kohdin liikenneyhteyksistä puhuttaessa mun perustelemat asiat voi tulkita värilasien takaa sanotuksi? Suurin osa siitä oli täysin kiistatonta faktaa. Tiet ja junat vain tulevat tietyistä kohdista ja Helsingin ollessa niemenkärjellä, on yhteyksien kautta Hartwall parempi. Ei toi oikeen ole edes mielipideasia, mistä voisi väitellä värilasien kanssa. Tää on vähän kun välttelis oliko tolppalaukais maali vai tolppa ja kun kertoo videon kanssa sen olleen tolppa, leimataan provoksi tai negailijaksi, koska toiset ovat eri mieltä vaikkei kyseessä ole edes mielipideasia. Tunne on aina mukana kannattamisessa, mutta turha sitä on yrittää totuuksia kieltää.

Mutta niinkään se ei mene, että täällä voi "omat" heittää päättömiä "totuuksia" niitä mitenkään perustelematta, eikä näitä "faktoja" saa käydä muutkaan korjaamassa.

Sanoin myös, että yhteydet ovat aivan riittävän hyvät myös Gardeniin ja se tule olemaan kynnyskysymys, muttei myöskään mikään kummempi valttikortti.

Ps. Ifk:lla, kuten Jokereilla on juuret Töölössä ja näinollen keskustassa. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, mikä noin vuoden takaisessa Hesarin tutkimuksessa kävi ilmi. Joukkueiden kannatusluvut pitkin pääkaupunkiseudun alueita ovat jotakuinkin identtiset, eikä ole mitään selkeää "itähelsinki kannattaa Jokereita - kantakaupunki ifk:ta". Ifk faneilla vaan on usein kova tarve tuoda esiin stadilaisuutta. Hyvänä esimerkkinä pelien radiojuontajanakin toimiva espoolainen stadilainen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Melkolailla vähemmän yllättävää, että kaikki asiaan negatiivisesti suhtautuvat ovat jatkoajan vasemmistolaissiivestä eli itä-Helsingistä. Millä tavalla tämän luulisi heidän sieluunsa koskevan? Teillähän on jo venäläinen oligarkki-setä, mitä vittua se haittaa jos HIFK saisi oman hallinsa? Vai onko tämäkin perisuomalaista vinkumista siitä naapurin mersusta/bemarista/audista joka on parempi kuin oma nissan note? Kuka teistä oikeasti kaipaa sitä ei-enää-ilmaista asfalttikenttäparkkipaikkaa Stadin keskeisellä paikalla? Vittu antakaa mulle jarru...

Joskus sitä toivoisi että Jatkoajassa olisi vielä sen verran keskustelua, että luettaisiin jopa toisen kirjoittama viesti ennen sen leimaamista. Mä suhtaudun positiivisesti HIFK:n halliin ja toivon sen toteutuvan. Ehkä se meni sulle liian vaikeaksi kun koitin eritellä hankkeen edessä vielä olevia ongelmia ja hakea niille ratkaisumalleja? Oma kantani muuttui myönteisemmäksi HIFK:n hankkeelle kun Hjallis otti ja myi Areenan ja puolet Jokereista venäläisille. Tässä tilanteessa HIFK ja Suomikin tarvitsee oman hallin. Ja HIFK:n kannalta katsoen uuden hallin toteuttaminen on välttämättömyys mm. bisneksen laajentuessa Eurooppaan sekä siksi, että HIFK voi kasvattaa myös pelaajabudjettiaan ja vastata muiden seurojen sekä KHL:n ja erityisesti Jokerien (KHL) haasteeseen pelaajamarkkinoilla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
1. Pyysin perusteluja väitteelle, että Garden vetää tapahtumia paremmilla yhteyksillä Hartwalliin verrattuna.
Mäntymäestä on muutaman minuutin kävelymatka keskustaan. Aika monella sporalla pääsee useammasta suunnasta paikan päälle. Suuri osa Espoon dösistä taitaa ajaa pitkin Mannerheimintietä. Mikäli pisararata toteutuu, niin pysäkki on Gardenin yhteydessä. Mitä vielä?
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mäntymäestä on muutaman minuutin kävelymatka keskustaan. Aika monella sporalla pääsee useammasta suunnasta paikan päälle. Suuri osa Espoon dösistä taitaa ajaa pitkin Mannerheimintietä. Mikäli pisararata toteutuu, niin pysäkki on Gardenin yhteydessä. Mitä vielä?

Mäntymäestä ei todellakaan kävele parissa minuutissa keskustaan, ellei keskustaksi nyt lasketa Oopperataloa tässä tapauksessa. 15 min on lähempänä totuutta, mikäli kohtuullista vauhtia kävelee. Sama sporalla, ehkä 10 min riittää, jos sporaa ei tarvitse odottaa yhtään. Hartwallilta tulee 15 min kävely + juna Rautatientorille. Onko tossa oikeasti sun mielestä joku ratkaiseva ero?

Espoon dösät mitkä tulee Manskua tulee usein myös Manskun päästä asti, jossa poisjäämällä voi vaihtaa Hartwallille meneviin busseihin. Joskus nopeampi Hartwallille ja joskus Mäntymäelle, riippuu miten paljon tarvii odottaa jatkoyhteyttä. Suuri osa Espoon dösistä, mitkä tulee siltä suunnalta, tulee myös junaratojen läheltä. Näinollen junan valitessaan matka saattaa jopa olla nopeampi Hartwallille. En ihan osta tätä väitettä tällaisenaan. Osa Espoon busseista joskus nopeampia Mäntymäelle, mutta tämä ei todellakaan ole sääntö jo junayhteydenkin takia, tai bussi/bussi-yhdistelmällä, jolloin vaihto Ruskeasuon varikon kohdalla.

Pisararata ei ole mikään etu Gardenille verrattuna Hartwalliin. Voinet päätellä saman pisararadan reitistä. Toisaalta pisararadan valmistumisen aikataulu on, jos mahdollista, vieläkin epäselvempi, kuin Gardenin. Saattaa hyvinkin olla, että Garden on ehtinyt olla paikallaan jo 10 vuotta enne pisararataa. Myöskään Gardenin sijainti Mäntymäellä ei ole mitenkään kirkossa kuulutettu, vaan saattaa hyvinkin olla Nordiksen pohjoispuolella.

Nyt on päästy siis jo tulokseen, että osasta Espoosta tulevista busseista saattaa aikataulujen ollessa kohdallaan olla nopeampi yhteys Gardeniin + Töölön asukkaat + keskustan autoilijat. Tolla perusteella en ihan vielä lähtisi väittämään yhteyksien olevan parempia Gardenille.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Cmoon, spora Sokosen pysäkiltä Kisikselle vie max 5 minuuttia ja niitä kulkee koko ajan. Sokoksen kulma on aika luonteva paikka vaihtaa kulkuvälinettä, jos tulee vaikka metrolla idästä tai dösällä rautatieasemalle eikä halua kävellä. Ja mä puhuin muutamasta minuutista, en parista minuutista.

Kyllähän Mäntymäki on sijainniltaan ihan eri tavalla keskustaa kuin Pasila tarjontansakin osalta. Töölössä on lukuisia mukavia kuppiloita, joissa voi istuskella ennen tilaisuutta ja kävellä viidessä minuutissa paikan päälle. Samoin Gardenista siirtyy helposti keskustaan tilaisuuden jälkeen johonkin jatkoille - eikä tarvitse ryysiä ruuhkajuniin. Vaihtoehtoja Pasilassa etkoille tai jatkoille on tasan nolla, ellei halua "nautiskella" Jaffalan väljähtynyttä ja ylihintaista karjalaa muovimukista.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Cmoon, spora Sokosen pysäkiltä Kisikselle vie max 5 minuuttia ja niitä kulkee koko ajan. Sokoksen kulma on aika luonteva paikka vaihtaa kulkuvälinettä, jos tulee vaikka metrolla idästä tai dösällä rautatieasemalle eikä halua kävellä. Ja mä puhuin muutamasta minuutista, en parista minuutista.

Kyllähän Mäntymäki on sijainniltaan ihan eri tavalla keskustaa kuin Pasila tarjontansakin osalta. Töölössä on lukuisia mukavia kuppiloita, joissa voi istuskella ennen tilaisuutta ja kävellä viidessä minuutissa paikan päälle. Samoin Gardenista siirtyy helposti keskustaan tilaisuuden jälkeen johonkin jatkoille - eikä tarvitse ryysiä ruuhkajuniin. Vaihtoehtoja Pasilassa etkoille tai jatkoille on tasan nolla, ellei halua "nautiskella" Jaffalan väljähtynyttä ja ylihintaista karjalaa muovimukista.

Kyllä sä oot sijainnista täysin oikeassa, et Mäntymäki on lähempänä keskustaa, en mä sitä ole edes yrittänyt kieltää. Ja Töölössä myös enemmän viihtyisiä etkopaikkoja, ei epäilystäkään. Mä otin kantaa vain noihin yhteyksiin, jotka eivät ole paremmat kokonaisuutena Mäntymäelle, kuin Hartwallille. Hartwall vaikuttaa kieltämättä paljon kauempanaolevalta, mitä se osaksi onkin, mutta matka-ajassa keskustan suunnasta ei ole juurikaan käytännön eroa ja muualta tullessa on pääsääntöisesti aivan selvä etu Hartwallin eduksi.

Onko sillä erolla mitään käytännön merkitystä? En usko. Mutta turha liikenneyhteyksien on myöskään väittää olevan joku Gardenin valtti, mitä ne ei selvästikään ole. Jos jompikumpi noista voi ottaa yhteydet myyntivaltiksi, se ei tosiaan ole Garden. Mutta en usko että se tulee olemaan ratkaiseva tekijä muutenkaan tilaisuuden sijaintia valittaessa. Isommat tapahtumat tulee menemään Hartwallille edelleenkin jo pelkästään kapasiteetin (=lisätulojen) vuoksi. Muista sitten tulee olemaan kovempi kilpailu. Mulla ei ole penniäkään kiinni Hartwallissa, eikä voisi vähempää kiinnostaa kummassa ne tulevat tapahtumat tulevat olemaan. Kumpaankin menen, jos tilaisuus miellyttää. Asioista voi silti keskustella ja yrittää edes olla realisti. Ja mitäs jos Gardenin sijainti ei tulekaan olemaan Mäntymäki?

Edit: voin vielä kertoa sulle salaisuuden, jos et sitä jo tiennyt. Juna steissiltä Pasilaan ei kestä ainakaan kauempaa, kuin spora kisikseltä lasikulmalle, niin yllättävältä kuinse saattaa kuulostaakin. Matka-aika 5min. Jotakuinkin samassa kestossa siis liikutaan. Ja niitä junia kulkee myös käytännössä kokoajan.
 

J.Rita

Jäsen
Onhan Hartwall Areena teknisesti parempien liikenneyhteyksien varrella. Asia on mitattavissa, mutta ei tässä ja nyt, joten joudun arvioimaan. Eli uskallan väittää, että matseissa käyvien HIFK-kannattajien matka kotiovelta olisi lyhempi Areenalle kuin Mäntymäelle. Sekä kilometreina että minuutteina.

Sijainnin arvioimiseen vaikuttaa kuitenkin muutkin asiat kuin matka-aika. HIFK on yrittänyt profiloitua kantakaupungin joukkueeksi, Itä-Helsinki-leima näyttäisi puolestaan olevan tärkeä Jokereille jostain syystä.

Teknisesti Pasila ja Mäntymäki ovat melko tasaväkisiä, mutta kantakaupungin profiilia hakevalle joukkueelle Mäntymäki pieksee Pasilan 6-0. Itsekin teleporttaisin koska tahansa Hartwallin Mäntymäelle.

Hartwall tulee toisaalta muutaman vuoden kuluttua saamaan valtavan buustin Pasilan rakentamisesta. Pasilastahan on kaavailtu Helsingin toista keskustaa, jolloin paikka tulee olemaan huomattavasti vilkkaampi kuin Mäntymäki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös