HIFK:n halli ahtaan tilan ja sen päälle liiketilojen sekä asuntorakentamisen takia (tuovat kyllä massit rakentamiseen) piilotetaan sen sijaan maan alle. Ei sitä oikein tiedä onko siellä edes jäähallia ennen kuin siirtyy maan alle jäähalliin.
Ei voi mitään, mutta itseäni tuollainen ulkonäöltään pönäkkä kaikkialle näkyvä moderni jäähalli inspiroi enemmän kuin kallioluolaan upotettu jäähalli. Toki edistyksellinen ratkaisu mm. tilankäytön ja lämmityksen puolesta, mutta kyllä jäähallin tulisi näkyä katukuvassa kuten Nordis on näkynyt. On se vaan niin jotenkin hienompaa mennä katutasosta ylöspäin lehtereille kuin katutasosta alas maan alle kallioluolaan.
I fundamentally disagree. Minusta olisi nimenomaan hemmetin hienoa mennä luolaan, bunkkeriin, "petoluolaan". Sen kotihallin pitäisi olla vähän pelottavakin paikka vieraspaikkakuntalaisille tulla. Sata kertaa sadasta halli jossa on syvyyttä, jossa portaat ovat jyrkät ja jossa on tiivis tunnelma, sen sijaan että on jokin avara, väljä, matalat ja loivat askeleet omaava hjalli jossa on pelkkää ilmaa muttei mitään tunnelmaa.
Ja onhan se miinus, että hallia suunnitellaan maan alle piiloon siinä missä tuo Tampereen halli on hyvin keskeisellä paikalle. Toisaalta tuota hallia käyttää kaksi eri seuraa siinä missä meillä olisi oma halli ja tämän lasken ihan äärettömän isoksi plussaksi! Vai haluaako joku jakaa hallin Jokerien kanssa? Niinpä...
E: Toivottavasti me saadaan iso IFK:n logo keskiympyrään sitten kun meidän halli on joskus ensi vuosisadalla valmis. En keksi mitään syytä miksi ei saataisi.
Tuleehan siihen hieno rakennus päälle, jossa hotellia, ravintolamaailmaa ja asuntoja. Siinä rakennuksessa olisi katutasossa hall of famea, punaista väriä jne, eli ei se nyt mitenkään maan alla piilossa olisi. Ja sekin näyttävä rakennus olisi ollut vielä huomattavasti korkeampi ja näyttävämpi, ellei nämä valittajien armeijat olisi vaatineet sitä madalletuksi.
Minusta Jokerit on hieman huono esimerkki hallin jakamisen suhteen, eikä vertaudu lainkaan Ilveksen ja Tapparan väliseen huomattavasti ystävällismielisempään kanssaelämisen historiaan. Heillä on verrattaen samanlaiset lähtökohdat, kun taas Jullit ja Narrit ovat perinteisesti edustaneet ääripäitä ja olleet toistensa vastakohtia. En silti haluaisi yhteistä hallia myöskään Karhu-Kissojen, IHK:n, PiTan tai Kojoottien kanssa, vaikka joku niistä olisi liigaseura, enkä yhteistä hallia Kiekko-Espoon tai Kiekko-Vantaan kanssa, ellei tämä yhteistyöseura olisi selkeästi IFK:n farmiseura.
Ja mitä sijaintiin tulee, niin tuo perinteinen alue Nordiksen läheisyydessä on aivan täydellinen. Helppo tulla joka suunnasta vrt ihan ydinkeskusta.
Minusta Nordenskiöldinkatu on koko pituudeltaan huonosti vetävä pullonkaula, ja sitä on myös Mansku Ruskeasuolle asti, Tukholmankatu/Paciuksenkatu Turun motarille tai Vihdintietä mentäessä oikeastaan kehälle asti, ja toiseen suuntaan on aivan yhtä tukkoista niin Veturitietä kuin Ratapihantietä Hakamäentielle, eikä Junatie/Teollisuuskatukaan vedä hyvin, etenkin kun Redin Brygan alta mentäessä on aivan järjenvastaisen alhainen nopeusrajoitus.
Tasapuolisuuden nimissä on toki sanottava, että Runski, Meklu ja Sörkan rantatie/Pohjoisranta ovat vielä kauheampia, ja Hämeentien raiskaus on aiheuttanut suunnatonta haittaa. On Nordikselle siis mahdollisesti helpompi ajaa kuin ihan ydinkeskustaan. Mutta ylipäänsä Helsingissä ja Helsinkiin ei yksinkertaisesti ole helppo tulla yhtään mistään suunnasta, ja koko kaupunki on tehty mahdollisimman pirulliseksi autoilijalle. Silti tämä ei ole johtanut siihen, tai perustunut siihen, että julkinen liikenne olisi toimivaa. Tässä esim. Mäntymäki, Kalasatama, Pasilan Tripla-kompleksit tai Teollisuuskadun makasiinien alue olisi voinut olla parempia valintoja uudelle areenalle. Mielestäni olisi ensiarvoisen tärkeää, että uuden areenan voi saavuttaa helposti metrolla (lisää linjoja), junalla (pisara?) ja autolla. Keskustatunnelin lisäksi tarvittaisiin pari lisää poikkiliikenteen tunnelia ja maan alle kymmeniä tuhansia parkkipaikkoja.
Kasvava kaupunki, mutta kaikkea jarrutetaan aivan sairaalloisesti, kun pitäisi jo rakentaa ajatellen 2030- ja 2040-lukuja.