Olen täsmälleen samaa mieltä IFKn poikkeavuudesta. Sen pitäisi olla se tarkkislainen. Sen pitäisi valita valmentajiksi ja toimareiksi henkilöitä, jotka sitoutuvat olemaan IFKn näköisiä eikä muokata IFKsta itsensä näköisiksi. Ja paskat minä mihinkään Baxterin missioon usko. Kyllä hän tietää, minkänäköinen tuote IFK on.
Enempää samaa mieltä ei voisi olla. Mutta on erittäin vaikeaa tuoda mielipidettään ymmärrettävästi julki, vaikka sinä suurin piirtein tajusitkin mitä yritin sanoa, kymmenet muut eivät tajunneet ollenkaan. Ja ryöpsähti käyntiin keskustelu, jonka voisi yhtä hyvin copypeistata jostain tuolta vanhoista ketjuista.
Minun IFK:ni on edelleen se tarkkislainen, jollainen se oli silloin kun kävin ensimmäisessä ottelussani vuoden 68 keväällä. Toki tiedän, että sellainen tarkkislainen se ei ole ollut enää 10 vuoteen, mutta Penan aikana kuitenkin "enemmän tarkkislainen" kuin muut. Mutta nyt tuo aika on loppunut.
Penasta itsestään olen kyllä samaa mieltä, hänen egonsa on liian suuri monessa paikassa, mutta on paikkoja, joissa sen kuuluukin olla liian suuri. Penakin on tarkkislainen. Pelaajien keskuudessa ego ei kuitenkaan saisi olla liian suuri. Mutta onko olemassa sellaisia ihmisiä, jotka ovat kaikkialla tip top.
Ja mitä tulee naapurin kaappaamiin valmentajiin, niin en nyt ihan noin suoraviivaisesti kirjoittelisi, kuin jotkut muut. S&W menetettiin osittain myös siksi, että S:lle ei sopimusta enää tarjottu. S:lle kävi Jeret jo 10 vuotta sitten. Jerelle taas olisi käynyt Jeret jo Aravirran kaudella, mutta Pena ja Frankki pitivät miehen joukkueessa ja Aravirta sai itse mennä. Mestaruustaistelun kannalta typerä veto, mutta tarkkislaiselta sitä itseään. Liigan paras koutsi hiuksista vittuun ratkaisevalla hetkellä ja itse nahkatakki niskaan, purkka huuleen ja aitioon järjestämään joukkotappelua. Mestaruuden kannalta idioottimaista, mutta tarkkislaiselta aivan huikea suoritus.
Tietysti olisi mukavaa, jos jengissä pelaisi edelleen Häppölä ja Hirso, mutta mestaruutta ajatellen meillä on nyt paremmat sentterit sanokaa mitä sanotte.
Ja vielä joukkueen kasaamisesta, hienoahan se olisi, jos valmentaja ja TJ kokoisivat joukkueen yhdessä, mutta se edellyttäisi kyllä valmentajasopimuksia ainakin kolmeksi vuodeksi kerrallaan ja sellaisia koutseja ei olekaan, joiden kanssa sellaisia diilejä kannattaa tehdä. Eikä kannata jälkeenpäin tulla sanomaan, että JJ valmensi HPK:ta 6 vuotta. Niin teki, mutta luulisi, että viime vuoden tapahtumat ovat opettaneet sen verran, että pitkät sopimukset ovat aina riski. Kiekko on nykyään kertakäyttökamaa, sitä tehdään vuosi kerrallaan. Pitkäjänteisyys on mahdotonta ainakin Helsingissä.
Voidaan Senior jutella näistä pidempäänkin naamasta naamaan vaikkapa ihan lähitulevaisuudessa, sovitaan vaan matsi etukäteen.