HIFK peliesitykset kaudella 2012-2013

  • 936 948
  • 3 115
Suosikkijoukkue
HIFK
Kommentit pelistä:

Plussat:
- Voitto.
- Ville ja Lennu haluavat epätoivon vimmalla Kibelle maalin, joka kertoo ainakin vanhusten keskinäisestä hyvästä hengestä.
- Ortio (mikä yllätys).
- Kolme tai neljä hienoa 5v5 hyökkäystä, joka oli uutta tällä kaudella.
- Kylen soolo. Upea.
- Kibe ja Ville. Yritystä ja ehkä häivähdys kunniaakin?

Miinukset:
- Peli on kauheaa paskaa. Syötöt menevät minne sattuu ja ajoitukset ovat täysin pielessä.
- Etenkin Lennu ja Simo ovat olleet hormonikuurilla. Ikävä kyllä ampulli on vaihtunut estrogeeniin.
- Ilarilla on tainnut nousta jotain päähän. Taso on laskenut selvästi mj-komennuksen jälkeen. Taklauksia - anybody?
- Talaja - maalintekijä ehkä voisi joskus osua maaliinkin?
- Fyysisyys yleisesti. Tämä on pehmein SM-liigajoukkue ikinä.

Totesimme turkulaisen tuttavani (sic!) kanssa baarissa pelin jälkeen, että noutaja tulee kummallekin hyvin nopeasti. Tosin tepsukat eivät noin paskalla pelillä ole lähelläkään edes säälejä.

Yhteenveto: se, että jotkut ovat vielä surkeampia kuin me, ei paljon lohduta. Ei lohduta se.
 

Fordél

Jäsen
Miinukset:
- Peli on kauheaa paskaa. Syötöt menevät minne sattuu ja ajoitukset ovat täysin pielessä.

Peli oli sekavaa molemmin puolin, tosin enemmän TPS:n toimesta. Silti mun mielestä HIFK:n pelaaminen oli positiivinen yllätys. Syöttöpeli toimi paikoin hyvin. HIFK pääsi kontrolloidusti hyökkäyssiniselle ja sitten tapahtuikin se kaikista positiivisein yllätys: ei lyöty kiekkoa kulmaukseen vaan hyökkäys suuntautui kohti maalia. Suorien hyökkäysten lisäksi HIFK sai pitkiä hyökkäyksiä aikaiseksi. Niistäkin punnerrettiin monesti maalille tai saatiin laukaus aikaan.

Hyökkäyspelin puolesta mun mielestä positiivinen esitys HIFK:lta tänään. Suurempien johtopäätösten osalta ongelma on vaan se, että TPS ei ollut kovin häävi mittari. Sen peli oli aika organisoimatonta ja sekavaa. Kun HIFK saa vastaansa hyvin organisoidun jengin (kuten oli edellisissä peleissä Bluesia ja Jokereita vastaan), miten silloin käyn HIFK:n hyökkäysten? Entä hyökkäyksiinlähtöjen kun pakit joutuvat tekemään sen paineen alla? Joku toinen jengi olisi rankaissut myös TPS:ä paremmin matsin alkupuolen vastahyökkäyspaikoista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Peli oli sekavaa molemmin puolin, tosin enemmän TPS:n toimesta. Silti mun mielestä HIFK:n pelaaminen oli positiivinen yllätys. Syöttöpeli toimi paikoin hyvin. HIFK pääsi kontrolloidusti hyökkäyssiniselle ja sitten tapahtuikin se kaikista positiivisein yllätys: ei lyöty kiekkoa kulmaukseen vaan hyökkäys suuntautui kohti maalia. Suorien hyökkäysten lisäksi HIFK sai pitkiä hyökkäyksiä aikaiseksi. Niistäkin punnerrettiin monesti maalille tai saatiin laukaus aikaan.

Hyökkäyspelin puolesta mun mielestä positiivinen esitys HIFK:lta tänään. Suurempien johtopäätösten osalta ongelma on vaan se, että TPS ei ollut kovin häävi mittari. Sen peli oli aika organisoimatonta ja sekavaa. Kun HIFK saa vastaansa hyvin organisoidun jengin (kuten oli edellisissä peleissä Bluesia ja Jokereita vastaan), miten silloin käyn HIFK:n hyökkäysten? Entä hyökkäyksiinlähtöjen kun pakit joutuvat tekemään sen paineen alla? Joku toinen jengi olisi rankaissut myös TPS:ä paremmin matsin alkupuolen vastahyökkäyspaikoista.

Juu samaa mieltä kanssasi. Aivan kuin totesin, ensimmäistä kertaa HIFK:n peli meni jo useita kertoja loistavasti syötellen läpi molempien sinisten.

Kuvaa ja maalintekopaikkojen rakentelua hämää tepsukoiden totaalipaskuus. Saimme varmaan kymmenisen maalipaikkaa turkulaisten ihmesyötöistä/hätäisistä puruista/osaamattomuudesta hyökkäysalueella.

Osaava jengi (Jokerit/Kärpät/Jyp/Saipa/Tappara(?)) olisi latonut ensimmäisessä erässä taululle 4-5 maalia.

Se on menee aika syvälle hassutteluun se pohdinta, että jos on joku huonompi niin voiko itseään pitää hyvänä?

Ehkä?
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Viimeinen maali oli aika erikoinen, luistimesta meni, luistimen liikkuessa maalin suuntaan. Tuomari tarkasti hyvin pitkään, mutta hyväksytään nyt sitten tuomio eli maali oli, vaikka hyvin lähellä taisi hylkääminenkin olla.
Olen itse tuomaroinut jonkun verran räkänokkien pelejä ja olisin hylännyt kyseisen maalin silmää räpäyttämättä. Luistinmaali ja vieläpä potku sellainen. On jotenkin noloa voittaa näin, vaikka peliä olisikin hallittu. Oli varmaankin ensimmäinen IFK:n tv peli ikinä jota en edes viitsinyt katsoa, päikkärit voitti. Sad, so sad.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Hieman samanlainen myötähäpeän tunne......

Olen itse tuomaroinut jonkun verran räkänokkien pelejä ja olisin hylännyt kyseisen maalin silmää räpäyttämättä. Luistinmaali ja vieläpä potku sellainen. On jotenkin noloa voittaa näin, vaikka peliä olisikin hallittu..........

.......kävi kautta oman katsomonosani siinä vaiheessa kun arvuuttelusoitto Hjördikselle oli saatu tehtyä ja erotuomari osoitti kohti keskiympyrää. Sailion jalan liike oli sen verran selvä, että tämä videotarkastus olisi ollut tarpeeton, jos tuomaristo olisi ollut ajan tasalla. Sama joukko tutkaili videolta jo aikaisemman TPS-tilanteen, jossa Ortio oli jo torjunut kiekon oikealle ja pelaajia törmäili Ortioon.
 

Lasse#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen itse tuomaroinut jonkun verran räkänokkien pelejä ja olisin hylännyt kyseisen maalin silmää räpäyttämättä. Luistinmaali ja vieläpä potku sellainen. On jotenkin noloa voittaa näin, vaikka peliä olisikin hallittu. Oli varmaankin ensimmäinen IFK:n tv peli ikinä jota en edes viitsinyt katsoa, päikkärit voitti. Sad, so sad.

Luojan kiitos sinun tuomaroinnit on jäänyt räkänokka-asteelle. Luistin jäässä, josta kiekko kimpoaa maaliin. Jalanheilahdus tapahtuu selkeästi osuman jälkeen, joten ei todellakaan potku. Ja jos Sailio potkaisi kiekon maaliin, niin on valinnut väärän lajin itselleen. Selkä maalia kohti ja tuollainen lämärisyöttö, jos sen pystyy potkaisemaan maaliin, niin aikamoinen Maradona on miekkonen!
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Luojan kiitos sinun tuomaroinnit on jäänyt räkänokka-asteelle. Luistin jäässä, josta kiekko kimpoaa maaliin. Jalanheilahdus tapahtuu selkeästi osuman jälkeen, joten ei todellakaan potku. Ja jos Sailio potkaisi kiekon maaliin, niin on valinnut väärän lajin itselleen. Selkä maalia kohti ja tuollainen lämärisyöttö, jos sen pystyy potkaisemaan maaliin, niin aikamoinen Maradona on miekkonen!
Säännöt ovat vaihdelleet eri vuosina. 35 vuotta olen tätä lajia seurannut pelaajana kilpatasolla ja harrastesarjoissa, fanina ja lasten pelejä tuomarina. Johonkin maailmanaikaan "luistinmaali" oli hylkäysperuste, sittemmin "potkumaali". Nykyään pitäisi kyseinen hieno "kantapäävippaus" kai hyväksyä koska terä ei noussut jäästä, joten olet kaiketi oikeassa, hyväksyttävä maali. Kohtuullisen helvetinmoinen haloo olisi täällä jos TPS olisi voittanut samanlaisella.
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
Selkeästi kauden parasta peliä eilen, TPS täysin vastaantulijan roolissa, katsokaa vaikka laukauksia!! Hieno kolmen pisteen voitto. Erityismaininta hyökkäysalueen karvauspelistä, sekä viivelähdöistä. Tästä on hyvä jatkaa, kiitos HIFK!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hienoa, 3 pinnaa! Näitä HIFK tarvitsee valmentajasta riippumatta. Suurin osa täällä on jo todettukin, kuten hyvä geriatriaketju. Itse asiassa Ville pelasi niin lupaavasti keskellä, että odotan malttamattomana hänen siirtymistään omalle pelipaikalleen. Mun nähdäkseni HIFK:n on liki pakko kokeilla myös MaGia keskellä. Menisikö Villen ja Kiben väliin? On tosin hyvin heiveröinen tikutakuketju siinä tapauksessa, Lennu toi rouheutta. Kyllähän ketjun pitäisi pärjätä myös puolustuspäässä. Negatiivista ja tämä on iso miinus: fyysisesti HIFK on vaisumpi kuin koskaan. Vaikka jäällä on kokoa ja näköä. Mä en halua tottua tällaiseen mikkihiirijengiin, joka ei taklaa ja sähise, mutta lieviä oireita siitä jo on. Niin paljon iloitsin voitosta. Siis aidosti iloitsin voitosta, kun HIFK oli kotihallissaan lauantaina vähemmän fyysinen kuin TPS. Joka ei ole koskaan ollutkaan fyysinen. En mä tän takia ole ryhtynyt HIFK-faniksi. Vitun ärsyttävää, että keskinkertaisuuskin rupeaa tyydyttämään meikäläistä. Ja pidän itseäni vaativana fanina sentään.

Pinnoja tulee riittävästi. Olen koko ajan sanonut, että ei Sopankaan kanssa ole huolta sääläripaikasta. HIFK voi jopa nousta kuudenneksikin. Mutta valitettavasti sarja alkaa tosissaan vasta playoffeissa, se on nähty nyt viime kausina. Noin antifyysinen joukkue törmää kivitaloon pleijareissa. Vastustajat nimittäin vetävät kovaa. Tilanne on tiivistettynä tämä: Pisteiden valossa siedettävä, mutta alakanttinen / keskinkertainen runkosarja. HIFK-identiteetin valossa kausi on edelleen katastrofaalisen huono. Jotenkin mä kyllä tykkäisin tästä yhtälöstä näin päin: HIFK-identiteetti tapissa ja silti pinnojen suhteen samaa kuin nyt. Kovalla tahdolla voisi tällöin nähdä jotain mahdollisuuksia playoffeissa. Itsestäänselvyyshän on se, että ideaali tilanne olisi kovaa pelava, menestyvä HIFK. Neppaileva keskinkertainen HIFK on tämän kauden kuva. Pelkkää seiskamiikkaa. Joukkue ei ole tarpeeksi huono tarjotakseen tahatonta komiikkaa. Kaikenkattavaa keskinkertaisuutta. Demarikiekkoa.

PS. Se, että liki koko joukkue petaa Kibelle maalia, on kieltämättä solidaarista ja hienoa. Mutta lopettaisin tuon sosiaalikiekkoilun kuitenkin tähän. Ensinnäkin siksi, että tämä on joukkuelaji ja joku Lemieux vetäisi vastaavassa tilanteessa muuta joukkuetta daijuun kertoen, että ideana ei ole hänen maalimääränsä. Toisekseen siksi, että tämä supertarjoilu näköjään vain lisää Kiben painetta. Nyt hänelle todella alleviivataan, että etpä ole tehnyt maalia. Kibe on pelimies ja uskon hänen löytävän maalijyvän ihan normipelillä. Ja tämä myös hyödyttäisi joukkuetta enemmän. Jos eka maali tulee tällaisen tarjoilun tuloksena, se ei vielä kerro mitään siitä, miten Kibe onnistuu, kun kaikki eivät pelaakaan hänelle. Tämän lisäksi yhden kimmokuhdan, villepeltosen tai lennartpetrellin pisteillä ei ole mitään merkitystä isossa kuvassa. Pääasia, että joukkue voittaa, kuten eilen. HIFK-identiteettiin ei tule Sopan kanssa ratkaisua, se on hyväksyttävä. HIFK tulee olemaan fyysisesti vaisuin jengi ilmeisesti koko kauden. Melartista paistaa mun mielestäni eniten se, että hän haluaa päästä uudestaan EHT-miehistöön ja minimoi siten tunnetilansa kokonaan pois. Samalla sulaa se tietty fyysinen presenssi, jonka turvin Lädä on niitä virheettömiä ensimmäisiä syöttöjä jakanut.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melartista paistaa mun mielestäni eniten se, että hän haluaa päästä uudestaan EHT-miehistöön ja minimoi siten tunnetilansa kokonaan pois. Samalla sulaa se tietty fyysinen presenssi, jonka turvin Lädä on niitä virheettömiä ensimmäisiä syöttöjä jakanut.

Hyvä pointti - jos mennään ajattelussa hiukan eteenpäin, niin ehkä vahva fyysisen preesenssin puute/tunnetilan voi viitata myös siihen, että halutaan antaa paikalla oleville pelaajatarkkailijoille (eräs ruotsalainen pelaajatarkkailija eilenkin paikalla) mahdollisimman stabiili kuva sen jälkeen, kun oma taso saatettiin vahvasti tietoisuuteen EHT-otteluissa. No, se eilinen loppuvihellyksen jälkeinen hässäkkä kyllä hiukan on ajatteluni vastainen.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK-identiteettiin ei tule Sopan kanssa ratkaisua, se on hyväksyttävä. HIFK tulee olemaan fyysisesti vaisuin jengi ilmeisesti koko kauden. Melartista paistaa mun mielestäni eniten se, että hän haluaa päästä uudestaan EHT-miehistöön ja minimoi siten tunnetilansa kokonaan pois. Samalla sulaa se tietty fyysinen presenssi, jonka turvin Lädä on niitä virheettömiä ensimmäisiä syöttöjä jakanut.
Toisaalta juuri Blues-matsissa Melart haki tappelua pariinkiin otteeseen mm. Sallisen kanssa ja tuloksena oli mm. yksi 2+2 ottelun loppupuolella, kun mies kävi ylikierroksilla. Ja eilisessä TPS-pelissä oli tosiaan se lopun kevyt kahakka Koskirannan kanssa.

Blues-pelissä IFK otti peräti viisi väkivaltaisuusjäähyä, joten en nyt aivan allekirjoita tuota fyysisyyden puutetta. Matsin kruunasi vielä lopun kahakka, jossa Söde ja Jokela osoittivat turhautumistaan. Aiemmin samassa ottelussa samassa olivat kunnostautuneet Varakas, Lennu ja Melart. Tämä oli juuri sitä IFK:ta, jota on kaivattu ja joka ärsyttää vastustajan pelaajia ja erityisesti faneja.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen hyvä matsi IFK:lta. Ihmettelen suuresti niitä, joiden mielestä eilen peli oli paskaa. No okei maalipaikoissa oltiin todella tehottomia, mutta muuten meni peli aika lailla suunnitelmien mukaan. Avauspelaaminen toimi ja vihdoin myös karvaus ja ohjauspelaaminenkin oli sillä tasolla, että saatiin melko paljon kiekonriistoja, kun peitettiin hyvin TPS:n syöttölinjat heti TPS:n hyökäysalueelta saakka. Viisikon etäisyydet eivät revenneet missään vaiheessa peliä. Pelin alussa tuli pari kiekonmenetystä pahassa paikassa, joista TPS meinasi päästä paikoille, mutta eipä niitä koko matsin aikana montaa tullut.

Hyvä matsi eilen. Nyt on mielenkiintoista nähdä miten homma pysyy kasassa parempia joukkueita vastaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Toisaalta juuri Blues-matsissa Melart haki tappelua pariinkiin otteeseen mm. Sallisen kanssa ja tuloksena oli mm. yksi 2+2 ottelun loppupuolella, kun mies kävi ylikierroksilla.

Tämä on totta ja ihan jees, että pelaajien tunnetila näkyy näin. Itse kaipaisin myös pelitilannekovuutta: lujia niittejä, avojääpommeja, vittumaisuutta molempien maalien edustalla. Ei se pelaajista ole kiinni, vaan siitä, että ei tolla pelitavalla ehditä minnekään. Mutta en sylje siis kolmelle pinnalle koskaan, hyvä homma HIFK.

Ja mun mielestäni Sailion luistin liikkui vasta osuman jälkeen, eikä se niin hyvä futaaja ole, että pystyisi potkaisemaan kiekon selkänsä taakse maaliin. Rajatapaus ja olisin kyllä pystynyt elämään senkin kanssa, että maali olisi hylätty. Mutta säännöissä sanotaan selkeästi, että rajatapaukset pitää tuomita maaleiksi. Lähtökohtana on se, että laji tuottaa maaleja. Vähän niinkuin normioikeudessa pitää julistaa syyttömäksi, jos ei ole tarpeeksi todisteita syyttömyydestä. Lätkässä pitää julistaa maaliksi, jos ei ole tarpeeksi todisteita hylkäämisen tarpeesta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minäkin viihdyin eilisessä pelissä. Oli vauhtia, asennetta ja kyllä mä näin taklauksiakin. Ok, TPS oli paska, mutta myös muut joukkueet pelaavat TPS:ää ja muita huonosti pelaavia jengejä vastaan ja saavat 3 pistettä. Miksi HIFK:n pitäisi jotenkin "maksaa" siitä, että TPS pelasi päin vittua? Kun kerran kaikki lasketaan, ei kai tässä tehdä poikkeusta HIFK:nkaan kohdalla? En muutenkaan oikein ymmärrä ja jaksa sitä, että jäädään tuleen makaamaan: eli, kun peli on ollut suurimmaksi osaksi heikkoa, niin puusilmäisesti ei pystytä päästämään irti siitä näkemyksestä edes silloin, kun peli ei ole ollut puuduttavaa puuroa. Jokaisella on toki oikeus omaan mielipiteeseensä, mutta luulisi, että kun tänne kirjoittavat seuraavat aktiivisesti pelejä, näkisivät he myös, milloin muutoksia parempaankin on tapahtunut. Vai onko se sitten niin, että kun kaikki energia menee vain kaiken haukkumiseen, että muutoksia ei edes haluta nähdä? Toisaalta, mitäpä asia minulle kuuluu. Luulisi kuitenkin, että elämä on ihan hirveän raskasta, jos on kykenemätön tai haluton näkemään edes pieniä hyviä asioita.

Kyllähän joukkue huutaa vähintään yhtä pelisilmän omaavaa sentteriä, josta olisi hyökkäyspäässä jotakin hyötyä. Toisaalta, IFK:n eilinen kokoonpano oli ihan järkevästi koottu: kaksi hyökkäävää ketjua, yksi energiaketju ja yksi jarruketju.

Killen maali roikkuu niin ilmassa jo, että kyllä se kohta sieltä tulee.

EDIT: tuosta pelaajien tunnetilasta ja taklausten puutteista. Mun mielestä on aika selvää, että kun pelit ovat menneet, miten ovat menneet ja joukkue on lähes poikkeuksetta hitaampi kuin vastustaja, taklauksia ei lähdetä ehdoin tahdoin hakemaankaan. En välttämättä syyttäisi siitä edes pelitavan puutteita, pelaajia tai valmennusta, vaan se on enemmänkin realiteetti, mikä tulee huomioida, jos ei halua pelata itseään ulos. Ja kun tukkaan on tullut, kukaan ei uskalla/halua ottaa minkäänlaisia riskejä. Saatan kuitenkin kuvitella, että jos palaset alkavat loksahdella kohdilleen, pelaajat saavat onnistumisia ja enemmän voittoja, pieniä riskejäkin aletaan ottaa enemmän.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi asia minkä vaikutusta peliesityksiin mielestäni aliarvioidaan on pelaajien kunto ja urheilullisuus. Paljon kuulee juttuja HIFK:n pelaajista viihteellä, ja muutenkin olen kuullut parikin juttua meidän ns. tahtopelaajien tahtotilan puutteesta treenaamisen osalta.

KJ laittoi pelitavan kuntoon, mutta KJ laittoi myös urheilullisuuden kuntoon. Se ei tapahdu hetkessä, eikä sitä helposti tartuteta koko organisaation kulttuuriin. Jo kesällä minussa heräsi pieni pelkotila asian osalta, kun Nybari jutteli jossain haastattelussa että pitäisi mennä enemmän siihen suuntaan, jossa pelaajat vastaavat itse oheisharjoittelustaan. Ovathan he ammattilaisia.

Pelaajia on helppo ajatella huomaamattaankin stiga-ukkoina. Osa on hitaita, osa nopeita. Osa vahvoja kaksinkamppailijoita ja osa ei niinkään. Vahvastakin vääntäjästä ja kovasta taklaajasta voi kuitenkin tulla onneton hiihtelijä, mikäli kunto ei ole kohdallaan. Minä en osta väitettä että HIFK on liigan ehkä hitain jengi pelkästään pelaajarakenteensa takia, vaan myös siksi että jotain oheisharjoittelussa on kenties jo viime kaudesta lähtien mennyt pieleen. Lennun melko vaisuksi jäänyt visiitti saattaa myös johtua siitä, ettei oheistreeni ole jätkää paljoa napannut. Muutenkin Lennun motivaatiosta on kuullut vähän ikävänsuuntaista. Toivottavasti ovat huhupuheita, mutta ehkä on hyvä että tämä NHL-vahvistuskin jättää joukkueen.

Se, kenen piikkiin tämä menee, on vaikeampi kysymys, mutta tässäkään liigassa ei keväällä kannua nostele sellainen jengi, jolla oheisharjoittelussa tai kunnossa on puutteita. Ihan sama millä pelisuunnitelmalla jengi pelaa, jos urheilullisuus ei ole kunnossa. Silloin on turha toivoa menestystä. KJ:lla oli lopulta nämä molemmat kunnossa. Nyt ei taida olla kumpikaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi asia minkä vaikutusta peliesityksiin mielestäni aliarvioidaan on pelaajien kunto ja urheilullisuus. Paljon kuulee juttuja HIFK:n pelaajista viihteellä, ja muutenkin olen kuullut parikin juttua meidän ns. tahtopelaajien tahtotilan puutteesta treenaamisen osalta.

Silloin kun Alpo Suhonen meni remontoimaan Ässiä, niin Alpo puhui paljon siitä, että taklaamaan ei ehdi jos ei kunto riitä luistelemaan kaveria kiinni tms. Kyllä Jalosen ja ennenkaikkea Hakkaraisen mukana HIFK:n organisaatioon tuli paljon urhelullisuutta lisää, silloinhan puhuttiin "edareista". Vaikea sanoa, onko meininki painunut viime aikoina urheilullisuuden osalta alaspäin. Jos näin on, niin kyllä se silloin on viime ja toissakesän harjoittelun ongelma enemmän kuin Sopan kädettömyyttä. Toki Soppa on ollut mukana jo aiemminkin, eikä fysiikkavalmennus ole pelkästään fysiikkavalmentajien ongelma.

Toinen juttu on se, mitä BOL kirjoittikin siitä, että aktiivinen taklauspeli vaatii hyvää tunnetilaa ja itseluottamusta, niitä tuskin tällä hetkellä HIFK:ssa on. Ja tottahan se on, että jos nyt peliä haettaisiin fyysisyyden kautta, niin jälki voisi toisaalta olla paljon rumempaa kun pelattaisiin itseään jatkuvasti ulos ja oltaisiin kolmannessa erässä niin piipussa, että pelattaisiin ihan yhtä maalia.
 

Stigu

Jäsen
Yksi asia minkä vaikutusta peliesityksiin mielestäni aliarvioidaan on pelaajien kunto ja urheilullisuus.
Kyllä. Itseäni kiinnostaa, miten IFK:ssa on hoidettu peruskuntokausi, ja mitä tehdään treeneissä. IFK:n pelaajat tuntuvat aivan saatanan hitailta. Lisäksi, jos treeneissä treenataan tuota pitkä ristikulmaan ja perään-kiekkoa, niin helvetin hyvin on kyllä treenit sisäistetty. Ilmeisesti eilisessä pelissä Soppa oli vähentänyt tuota pakki-pakki-pakki-pakki-pakki-syöttelyä omassa päässä. Ja ilmeisesti tämä on juuri sitä pelin yksinkertaistamista, josta Soppa puhui. Muuten en ymmärrä, missä pelin osa-alueella peliä enää voi yksinkertastaa?

Itse toivon ainoastaan pikaista päätöstä kaudelle, ja että ensi kaudella puikoissa olisi jääkiekkovalmentaja. Tämä kausi on IFK:n joukkueelle ja fanille aivan helvetinmoista nöyryytystä.

Jos jotain positiivista hakee, niin nyt kun NHL alkaa ja KHL tyhjenee, ei siltä (tai miltään muultakaan) suunnalta ole imua IFK-peaajien suuntaan, sen verran hyvin ovat Nyba&Soppa hommansa hoitaneet. Retiisi-Elkins-Kuhta saattaa hyvinkin olla kevään kuumin hyökkäyskolmikko.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Toinen juttu on se, mitä BOL kirjoittikin siitä, että aktiivinen taklauspeli vaatii hyvää tunnetilaa ja itseluottamusta, niitä tuskin tällä hetkellä HIFK:ssa on.

Totta, samoin kunnon merkitys ylipäätään. Jursinov: 'Jos ei ole jalkoja, ei ole mitään. Ei käsiä, eikä taklauksia'. Tämä on niin totta. Mutta mitä jos HIFK antaisi joskus palaa kotihallissaan viikonloppuiltana? Pelkäämättä sitä tuleeko 2min jäähy tai pelaanko itseni ulos. Kovat niitit sytyttävät joukkuetta ja kenties positiivinen lumipallo lähtisi pyörimään tähän suuntaan? Tällä kaudella maksimisijoitus on about kuudes ja nyt olisi itse asiassa tärkeämpää palauttaa joukkueen pelihuumori / henkinen lataus kevättä kohti kuin tapella irtopisteistä. On ihan sama lähteekö pleijareihin sijalta 7 vai sijalta 10. Tunnetta, taklauksia - ja otetaan riskejä! Ryhdytään tekemään Nordiksesta jälleen vittumainen paikka vierailijalle. Siis siinä mielessä vittumainen, että Nordiksella täytyy pitää pää ylhäällä koko ajan. Jos/kun tässä pelitavassa tulee sitten normia enemmän jäähyjä, niin ei voi mitään.

Mutta kelatkaa itse, minkälaisella asenteella HIFK lähtisi (sääli)pleijareihin. Nyt ollaan menossa sääläreihin tylsällä prosenttikiekolla. Sillä pelitavalla ylemmäksi sijoittuneet jengit tallaavat HIFK:n lättänäksi. HIFK ei ole koskaan ollut hyvä prosenttikiekkojoukkue. Valmentajasta riippumatta. Nykyinen pelityyli kelpaa kyllä vastustajille. Jos HIFK ei muuta mitään, se tulee olemaan pleijareissa täydellinen olmi. Mutta mikä jengi tässä maassa haluaa kohdata fyysisesti lujan, niittejä jakavan tulisieluisen HIFK:n 7 ottelun sarjassa? Silloin ei oltaisi enää toivevastustajia. Mun nähdäkseni liigan kärkipaikasta HIFK ei todellakaan enää taistele. Mutta lähdetäänkö pleijareihin neppailijana sijalta 7 vai fyysisesti kovana jenginä (malliin Blues) sijalta 8, 9 tai 10? Valitsisin jälkimmäisen vaihtoehdon.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
... Mutta mitä jos HIFK antaisi joskus palaa kotihallissaan viikonloppuiltana? Pelkäämättä sitä tuleeko 2min jäähy tai pelaanko itseni ulos. Kovat niitit sytyttävät joukkuetta ja kenties positiivinen lumipallo lähtisi pyörimään tähän suuntaan?...

Juuri tuosta juteltiin eilen yhden Ässien kannattajan kanssa. Nyt on molemmilla porukoilla semmonen tilanne, että vois ihan hyvin pistää ns. kaikki peliin muutaman matsin ajaksi. Turha pelko pois ja keskitytään siihen, että yleisöllä ja omalla jengillä on kivaa, ja vastustajalla vitun ikävää. Siinä on suuri mahdollisuus sille, että lumipallo lähtisi pyörimään hyvällä vauhdilla eteenpäin. Ei haittaa ainakaan minua jos pienistä ylilyönneistä muutama jäähy tulee lisää pelin aikana, vähennetään niitä koukkuja ja kamppeja sitten sen verran, tai ihan se ja sama. Sitä tunnetta sinne kaukaloon tarvitaan, perkele!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ei haittaa ainakaan minua jos pienistä ylilyönneistä muutama jäähy tulee lisää pelin aikana, vähennetään niitä koukkuja ja kamppeja sitten sen verran, tai ihan se ja sama. Sitä tunnetta sinne kaukaloon tarvitaan, perkele!

HIFK ja Ässät omaavat luontaisesti sellaisen pelityylin, että laidat kolisevat ja jäähyjäkin siinä tulee. Boksista ei voi voittaa, näinhän se on, mutta voin vakuuttaa, että joukkue, joka neppailee vaikkapa 60 ottelua ilman jäähyjä, ei myöskään tule löytymään liigan kärjestä. Ässät on mun ymmärrykseni mukaan hukannut identiteettinsä meidänvitunpeliin ja siellä ilmeisesti leivotaan kiekkoa oman maalin takana oikein urakalla. HIFK ei pelaa täydellistä meidänvitunpeliä, vaan vetelee välillä myös kiekkoa ristikulmiin yhdistäen tässä mestarillisella tavalla kaksi paskaa pelityyliä. Soppa on guru ja visionääri. Mitä jos molemmat jengit palaisivat perusasioiden pariin?

Olin perjantaina duunikeikalla Nykäskylässä päin ja kuuntelin Jyp-Ilves -ottelua. Siellä oli vieraana joku entinen Jypin ja Jukurien pelaaja, oisko ollut Korhola/Korhonen? Eniveis, kaveri kertoi että jos Dufvan Jukureissa edes pysähtyi kiekon kanssa maalin taakse, vaihtopenkki kutsui. Jostain syystä Dufva, joka voitti mestaruuden Jukureissa, ei nähnyt kauhean tarpeelliseksi leipoa kiekkoa oman maalin takana. Klanipään mielestä oli järkevämpää toimittaa limppua vastustajan maaliin. Tulin heti Dufva-faniksi! Niin sairaasti vihaan meidänvitunpeliä. Jos Ristolla ei kulje Lukossa, jossa hän yrittää siirtää koko viisikkoa oman maalin taakse, niin otetaan tämä kuulapää Stadiin ja annetaan ohjeeksi: kovaa pystysuunnan kiekkoa, pliis! Dufva on tiettävästi myös ihmisenä ja pelaajia kohtaan täydellinen mulkku. Se on hyvä asia. Nyt meillä katsellaan kaikkien kaveria Soppaa. Huom - tämä yksi pelaajahaastattelu siis lisäsi huomattavasti omaa Dufva-arvostustani. Tähän on tultu.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulin heti Dufva-faniksi!

Dufva on v-mäinen mulkku. Eikä profiililtaan ollenkaan ns. IFK-mainen koutsi (jollaisena jotain PerttiMatikaista tosin pidettiin, ihme kyllä). Mutta ei ollut Nokka Jalonenkaan, ja silti hänen aikakaudellaan IFK:n matseissa viihtyi hyvin. Oon aivan varma, että Dufvan IFK pelaisi sellasta lätkää mistä moni nordiksella diggaisi, vaikka lähtökohtaisesti on henkilönä sellainen mitä ei tänne toivottaisi.

Ei ehkä parasta mahdollista lätkää, mutta pesee 100-0 noi maalintakanaseisoskelut yms. pakkipakki ajanpeluut joilla tähdätään pieneen tappioon. Muutenkin vituttaa nykymeiningissä se, että jos erää jäljellä puoli minuuttia, niin se mennään seisomaan oman maalin taakse, VAIKKA OLTAISIIN TAPPIOLLA. Muistelen kaiholla niitä aikoja, kun Marek yritti vielä maalia vaikka omasta päästä laukoen, kun erää oli jäljellä pari sekuntia.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK ja Ässät omaavat luontaisesti sellaisen pelityylin, että laidat kolisevat ja jäähyjäkin siinä tulee.

No näinhän se on ENNEN ollut. Paikallisten muutaman Ässät-fanin kanssa ollaan hyvää pataa ja ajatellaan kiekosta samalla lailla ja kaikki ollaan tämän hetkiseen tilanteeseen täysin kyrpiintyneitä. HIFK-faneja on aika vähän täällä päin, niin mukava saada vertaistukea kuitenkin lähipiiristä puolin ja toisin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Oon aivan varma, että Dufvan IFK pelaisi sellasta lätkää mistä moni nordiksella diggaisi, vaikka lähtökohtaisesti on henkilönä sellainen mitä ei tänne toivottaisi.

Sehän tässä just on, että nämä eivät ole "tykkään tosta tyypistä" -kisat, vaan sellaiset kisat, missä mitataan joukkueen suorittamista. Nenä Jalonen on/oli kaikkea muuta kuin HIFK:n valmentajan näköinen. Samoin Aravirta, jonka eka kausi oli ookoo. Pitäisiköhän niitä koutseja etsiä näistä kulmikkaista tyypeistä, joilla on kuitenkin jonkunlainen trackrecord menestymisestä? Ziisus - pakin oli kiellettyä edes pysähtyä maalin taakse kiekon kanssa. Kuka voi olla pitäämättä tällaisesta pelifilosofiasta? Rocky Rautakalliosta ei edes tule mieleen minkäänlaista pelifilosofiaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös