Täällähän nousi pienimuotoinen kalabaliikki siitä, että Eriksson veti taannoin yhden aikalisän Sopan ja Pennasen kaivaessa nenää. Lopputulema oli se, että valmentajat ovat totaalisen pihalla kaikesta, kun tuolla tavalla antavat yhden pelaajista selittää kuviot muulle viisikolle/kuusikolle.
Miksi valmennuksen siis ehdoin tahdoin pitäisi piirtää jotain kuvioita fläppitauluun? Siksikö, että he ovat valmentajia ja heillä on ylin auktoriteetti?
Tietyillä kokeneillakin koutseilla on näkemys että pelaajien tulee itse saada päättää yv-kuvionsa, eikä siinä ole mitään pahaa niin kauan kun ne kuviot toimii. Toiset taas haluavat ohjeistaa sen itse, oli rosterissa miten hyviä pelaajia tahansa. Se on sinänsä ihan ok, että asiansa osaavat hoitavat ne jutut, eikä muut tuu säheltää jos eivät ymmärrä. Eli tässä mielessä parempi antaa Erikssonin johtaa aikalisiä. Mutta se mikä esim. olikssenyttapparavaimikämatsi häiritsi, että pelaajat joutuvat myös päättämään aikalisien käytöstä. Silloinhan eriksson luisteli vaihtoaition eteen suurin elein, että "nyt jumalauta aikalisä saatana, herätys apinat". Valmennusosasto oli vaikutti aivokuolleelta ja luovuttaneelta, Eriksson halusi vielä yrittää tasoitusta vaikka peliaikaa 7sek jäljellä. Hienoa, että on edes pelaajistossa tuollaisia pelaajia!
Aikalisäkuviot ovat ehkä vähän poikkeustapaus, mutta en kyllä pidä yleisellä tasolla hyvänä ideana, että valmennus ulkoistaa pelin suunnittelun pelaajistolle. Ei, vaikka siellä kuinka analyyttista pelaajaa Söden, Erikssonin ja Villen tapaan olisikin. Ja pelaajat ovat yleensä tilanteissa niin intensiivisesti mukana, joten suurin osa ei edes jään tasolta hahmota kokonaisuutta, ja sitä, millaisilla pikku muutoksilla peliä voisi viedä eteenpäin jne. Sitä varten on valmennus.
Ja tuohon viimeiseen lainaamaani kohtaan: ai mikä auktoriteetti?
Miten mulla tulee tosta Sopasta mieleen Finnairin ex-tj Hienonen. Puhuminen samanlaista tuskaista kiemurtelua ja naamanvääntelyä ja puheen sisältö täyttä paskaa. Hommat menee päin vittua kun ei mitään osaa, ja aina vikaa on vaan kaikissa muissa. No se sentään ymmärs hypätä pois. Helpotti tosin varmaan se, että suomessa on niin pienet piirit niin löyty toinen suojatyöpaikka. Koutseillahan on vähän sama kuin tj:llä. Meni sulla miten paskasti vaan, niin aina löytyy joku joka sut palkkaa, kun piirit on niin pienet.