Yes! Mutta todellakin nykyjengistä pystyisivät hyvin organisoituun (+osaavaan valmennukseen perustuvaan!) pystysuunnan lätkään suunnilleen seuraavat hyökkääjät:
-Somervuori
-Peltonen
-Sailio
-Liivik
-Leinonen
-Nykopp
-Talaja
-Pakarinen
-Töykkälä
-Lennu
Kuten huomataan, ainoa aito sentteri, joka mahtuu mukaan on Töykkälä. Liivik pelaisi hänen laidassaan. Kuhta, Redenbach, Eriksson eivät ikinä tule pystymään nopeaan pelinkääntöön.
Mun mielestä toimivaan pystysuuntaan ei aina tarvita sitä kolmen hyökkääjään päätöntä puskemista ylöspäin. Riitää kun on sena joka pystyy jakaamaan kiekon nopeasti laitureille joko ränniin tai mielummin suoraan lapaan. Tämä siis silloin kun kiekko taistellaan joko a) takaisin keskialueella tai b) hyökätään omista. Avaintekijänä on laitureiden nopeus ja voima. Mietin taas hetken Valtran rosteria tuossa kausi pari takaperin: Pesonen, Pihlström, Tuppurainen. Vahvoja ja nopeita kavereita ja osasivat vielä viimeistelläkin(eikä muuten kukaan pelaa enää täällä). Sitten sentterit: Perrin, Hevosnaama, Riska ja Lahti. Kolme vahvaa vääntäjää ja yksi taidokas taiteilija. Yksikään ei varsinaisesti ollut mikään luisteluraketti. Mutta pystyivät vääntämään ja ennenkaikkea kääntämään peliä nopeasti. Perrin oli/on vielä tähän liigaan helvetin hyvä käsistään.
Katson taas taaksepäin meidän mestaruusjengiä: MG, PW, Töykkälä, Liivik+Ramu. Ai että. Lähes eksakti kopio noista em. traktoreista.
Mitä tästä kaikesta sitten vedetään yhteen? No ainakin se, että jokaisen koutsin pelisysteemin on myös osaltaan nojauduttava käsilläolevaan rosteriin. Jengi joka on täynnä puukäsiä+1-2 taitopelaajaa pelaa taatusti paremmin pystysuuntaa kuin k-kontrollia. Esim. Virran kalakukkoja ei kukaan täysjärkinen laittaisi pelaamaan pystysuuntaa koska se olisi ammatillinen itsari. matti&teppo on puhunut paljon siitä miten hölmöä oli palkata Cacca kun jengi oli kuin tehty aivan toisenlaiselle koutsille. Tästä 100% samaa mieltä. Siksi mä ihmettelen Soppaa& Pennasta nyt täysin: Yritetään peluuttaa k-kontrolliin perustuvaa lätkää vaikka jengi on täysi hybridi ja vielä huonokuntoinen sellainen.
Ylläolevan vuoksi mua aina lähes itkettää kun VP/MaG-Tyllerö/Jocke-Somervuori tulee kentälle ja hetken päästä laitetaan kiekkoa ristikulmaan. On varmaan pojilla kivaa mennä sinne kun painavat kaikki yhteensä 72kg.