Mä en nyt oikein innostu näistä "IFK:lla on välikausi"-, "IFK on ihan vitun paska koko ajan"- ja "Soppa ihan vitun huono valmentaja eikä se tajua mistään mitään ja sen kommentitkin on ihan käsittämättömiä huru-ukon juttuja"- höpinöistä.
Totta on, että IFK:n peli ei ole sellaista, mitä sen toivoisi olevan. Totta on sekin, että IFK:lle tulee erittäin synkkiä hetkiä liian useassa matsissa. Totta on sekin, että Sormusen lausunnot eivät ole sellaisia, mitä suurin osa kannattajista haluaisi kuulla.
IFK pelasi eilen hyvin. Peli ei ollut näyttävää, mutta tässä vaiheessa kautta se muutenkaan harvemmin on. Vai väitättekö, että loka-marraskuun ottelut olisivat perinteisesti olleet erityisen viihdyttäviä? Joka helvetin vuosihan me maristaan täällä milloin mistäkin ja juuri tähän samaan aikaan. Käsittääkseni sanonta "loka-marraskuun loskaisina iltoina ei kiinnosta lähteä hallille"- sanonta on syntynyt ihan siitä, että aiempinakin vuosina peli on ollut hirveetä skeidaa tähän aikaan ja ulkonakin sataa ja on pimeää ja kaikkia vituttaa muutenkin kaikki.
IFK:n ongelmat ovat mielestäni eniten tällä hetkellä hyökkäyksessä. Duunia yhden maalin eteen joudutaan tekemään ihan käsittämättömän paljon. IFK:lla on kaksi hyvää ketjua: Töykkälän ketju ja Liivikin ketju, joista tosin Liivikin ketju ei saa hyökkäyssuuntaan mitään aikaan. Muut ovat mitäänsanomatonta harmaata paskaa. Varsinkin Redenbachin johtama ketju, missä laitureina häärii Kuhta ja MaG, on ihan järkyttävän huono. Eriksson-Peltonen- Somervuori voi hyvänä iltana olla hyväkin ja tehdä tulosta, ongelma vaan oon siinä, että niitä hyviä iltoja on Peltoselle ja Somervuorelle tullut harvakseltaan. Taso heittelee liikaa. Mä näen Somervuoren tossa isona ongelmana, vaikka hän on onneksemme viime peleissä verkkoja heilutellutkin. Eero ei ole riittävän röyhkeä mennäkseen tonteille. Toisaalta, ongelma voisi yhtä hyvin olla Ville Peltonenkin. Tälle ketjulle nimittäin tulee paikkoja, mutta ratkaisut ovat usein ihan onnettomia. Joten näkisin, että Eriksson ei ole se ongelma, vaan joko-tai, Peltonen tai Somervuori. Töykkälän ketju on hyvä "päällystakkiketju", joten olen itse valmis joustamaan siitä, että peli hyökkäyksessä olisi näyttävää.
Tällä hetkellä joukkue tarvitsee voittoja tai edes pisteitä ja asetan sen näyttävyyden edelle. Se vain johtaa siihen ongelmaan, että jos nykykokoonpanolla mennään, Redenbachin oravapartio on pidettävä kasassa. Koska Erikssonin kentästä ei vaihtareita löydy, Liivikin ketjusta voisi Simon itsensä heittää jompaankumpaan kenttään laidalle. Ja olisiko se sitten MaGin aika siirtyä vihdoin keskelle ja laidoille Talaja ja Sailio? Liivik on ollut 90% peleistä aika lailla tuhannen paska ja omissa nelosellakin kolisee.
Tästä päästäänkin siihen, että peliesitykset johtuvat osittain siitä, että kentälliset eivät ole balanssissa. Mutta jatkuva ketjuruletti olisi samaan aikaan syytä lopettaa. Ei ole valmennuksella ihan iisibiisi tehtävä.
Mä en näe IFK:n tilannetta ollenkaan niin synkkänä kuin (suuri?) osa täällä. En tosin voi sanoa pitäväni tilannetta tällä hetkellä mitenkään erityisen hyvänäkään, mutta en mä toivoani ole menettänyt. Siihen en ota kantaa, onko joukkue valmennuksen lapasessa vaiko eikö. Nyt näyttäisi kenttäesitysten perusteella olevan. Esim. täysin turhat ja kurittomuudesta johtuvat jäähyt ovat vähentyneet. Niitä on vieläkin, mutta kumma kyllä, ne sattuvat turhan usein tulemaan esim. Liivikille. Onko sattumaa, että Liivikillä ei pelit kulje ja istuu turhaan boxissa? Mielestäni ei. Ja sanoisin, että nyt on se hetki, kun pelaaja itse voi alkaa tsiigailla spegeliin ja miettiä, onko kaikki pääkopassa ihan kunnossa. Jos vaikka Simoa vertaa Melartiin, Illu on parantanut hermokontrolliaan huomattavasti. Liivikiltä voi odottaa ihan mitä vain, ihan missä vaiheessa peliä tahansa. Hanskat eivät tipu, mutta jonkun muun keittämisjäähyn hän voi ratkaisuhetkillä ottaa.
Sarja on tasainen. Pitkiä tappiokierteitä IFK ei kestä, mutta ei kestä mikään muukaan jengi. Ei ole pelkästään IFK:n perisynti, että peleissä on tylsää. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta suurin osa muidenkin jengien peleistä on virkamiesmäistä suorittamista.