HIFK peliesitykset kaudella 2012-2013

  • 938 582
  • 3 115

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Mitä pitäisi tehdä? No hankkia niitä käsiä joukkueeseen. 1-2 ykkösketjun pelaajaa pitäisi saada sisään jos mielitään mennä välieristä pidemmälle. Mutta jos johto ei mestaruutta tavoittele niin jatketaan tällä sitten vaan.

Tähän liittyvästi tekee mieleni kysyä: Missä on O´Sullivanin korvaaja? Jos hänen tasoistaan äijää etsittiin, hänet saatiin ja hänet menetettiin, kai asialle aiotaan jotain tehdä. Jos ja kun hän kerran oli pitkän etsimisen ja harkinnan tulos, lienee luonnollista, että hänen paikalleen etsitään parhaillaan kuumeisesti uutta miestä. Jos taas näin ei ole, joukkueen kokoaminen on melkoista tuuliviireilyä. Perraultin stuntiksihan O´Sullivania ei hankittu.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Jos yhtään järkeilee, niin selvää on, että HIFK odottaa NHL-kauden peruutusta. Silloin on ostajien markkinat. Kokonainen armeija pelaajia haluaa käydä pelaamassa kauden edes jossain.

HIFK maksaa pelaajista kevätkaudelle vain vakuutusmaksut. Tällöin voidaan jo unelmoida ykköskentästä:

Ruutu-Stamkos-Skinner
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kun mv-peli on loistavaa ja yv-peli erinomaista, av-peli riittävän hyvää, mutta peli tasakentällisin ei toimi ollenkaan, niin miten tässä voisi olla tyytyväinen.

Olen ihan samaa mieltä. Hyvin tiivistetty. En itsekään näe kovin hyvää syytä tyytyä seiskamiikkaan sillä perusteella, että seiskamiikkaa se on ollut ennenkin. Tämä on hyvin suomalaistyyppistä ajattelua. Ei me ansaitakaan mitään sen kummempaa. Ollaan vaan hiljaa ja matalana, niin ei se ehkä tästä huonommaksi mene.

Ymmärrän hyvin Ms.BOL:n kunniakkaan yrityksen seisoa omiensa takana. Tämä daami olisi varmasti katsomossa, jos HIFK pelaisi Suomi-sarjaakin. Oma rajani menee Mestiksessä. Pidän siitä, että ihminen uskaltaa kulkea vastavirtaan, ts. yleistä mielipidettä vastaan ja pystyy perustelemaan tämän. Olen itse ollut usein se, joka on mennyt vastavirtaan ja olen usein ollut kyllä väärässäkin. Mulla oli mm. viime kaudella aika, jolloin pidin PS:ää ihan osaavana valmentajana. Playoffit sitten avasivat silmät. Nytkin haluaisin kuulua BOL:n posseen ja nähdä hyviä merkkejä, mutta sorry - ei pysty. Perusasiasta olen kuitenkin BOL:n kanssa samaa mieltä. Ei tämä tule olemaan HIFK:lta mikään justjajust säilyttiin Mestis-karsinnoilta. On päivänselvää, että HIFK napsii voittoja tasaisen tappavasti ja omissa spekseissäni jos kaikki menee nappiin, HIFK on suoralla playoffpaikalla. Viides tai kuudes. Realistisesti ottaen tässä pysytään seiskana-kasina. Olen ihan vakavissani. Ei liigan taso niin hyvä ole, etteikö tälläkin neppailulla saataisi playoffhuumaa ensi kevääksi.

Mutta rehellinen kysymys: Kuinka paljon tästä on pelkästään Ortion (ja pakiston) ansiota? Sanoisin että 70% HIFK:n voitoista perustuu pelkästään Joni Ortion yksilösuorituksiin ja yllättävän tasokkaaseen pakistoomme ja tästä ei tule pinnaakaan plussaa Sopalle & co:lle. Kuka tahansa osaa lätkäistä Ortion maaliin, ei sillä perusteella vielä olla jääkiekkovalmentaja. 30% HIFK:n voitoista perustuu siihen, että liigan taso on huono ja vastustaja on vielä paskempi. Näin tapahtui lauantaina ja voitto oli kyllä ihan ansaittu. 0% HIFK:n voitoista perustuu HIFK:n omaan suvereniteettiin. Nämä suhdeluvut ovat täysin perseellään. Mestaruuskeväänä 99% voitoista meni koko joukkueen huikeuden piikkiin. Niinpä olemme tällä kaudella sellaisessa tilanteessa kuin 2,20 -tason maratoonari olympiamaratonilla. Ei pelkoa häntäpään sijoituksista ja hyvällä tsägällä tässä pungerretaan ihan kunniakkaalle sijalle. Mutta kärki menee menojaan.

Btw. mitä huonommin HIFK:lla menee, sitä tasokkaampaa on kirjoittelu täällä. Täältä löytyy monia hienoja pointteja mm. Fordelilta ja Aurinkotuulelta, joka taisi kirjoittaa Jatkoaika-uransa pisimmän viestin! Monikin on maininnut, että HIFK:lla on huippumaalivahti, yllättävän tasokas puolustus ja ala-arvoinen hyökkäys. Niinpä HIFK ei itse asiassa ole täysin helposti voitettava joukkue. Hyvänä iltana HIFK-puolustus + Ortio päästävät 0-2. Ongelma tulee siinä, että 1-2 -ketjumme eivät tee perusvaatimustaan: kolmea maalia per ilta. Södellä on kultakypärä ja Varakas taitaa olla kakkosena. Melart on vastustajan kannalta sata kertaa vaarallisempi maalintekijä kuin Kuhta/Rede/MaG/Arttu. HIFK:n lopullinen onnistuminen riippuu siis siitä, miten pakkimme ja alempien ketjujen hyökkääjät onnistuvat maalinteossa. Sopan osuus tulee tässä ja tämä on hyvin yksinkertaista: hän ei ole tasokas valmentaja. Niinpä HIFK:lla ei juuri nyt olisi varaa antaa tasoitusta pelaajissa, mutta näin on käynyt. Meillä on yhtä aikaa surkea hyökkäys ja surkea valmentaja. Toivoton tilanne. Soppa vetäisi ihan ookoo-kauden, jos hänellä olisi Nokan mestarijengin tasoinen nippu. Mutta hän ei ole mikään Marjamäki-tyyppinen ylisuorittaja. HIFK:n valmentajan pitää olla samaa tasoa kuin 1-sentteri ja veskari. Parasta mitä markkinoilta saa. Ei ylijäämäkorista poimittu. Niinpä vain 1/3 on kunnossa.

Loppuun outoa faktaa:
Mielenkiintoista oli se, että ennen matsia Petoklubissa haastateltiin Pennasta. Härreguud, mä pidin tästä kaverista kuultuani häntä livenä. Pennanen puhui ensinnäkin jääkiekosta pelinä paljon syvällisemmin kuin olen koskaan kuullut Sopan puhuvan. Pennanen käytti termejä "viisikkopeli", "blokkaus", "takakarva", "tilan voittaminen", "maalineduspeli", "kakkoskiekot" jne..Ihan oikeasti, tämä kaveri tajuaa paljon pelistä nimeltä jääkiekko. Kun kysyttiin kokoonpanosta, Pennanen sanoi monimielisesti: "Meillä ei ole tällä hetkellä mahdollisuuksia muuttaa kokoonpanoja. Puolustuspeli on ollut viime aikoina kuitenkin hyvää". Tämä siis ennen ottelua. Rohkeaa puhetta valmennuksen edustajalta. Tämä tarkoittaa suomeksi: "Emme ole tyytyväisiä hyökkääjiimme, joten yritämme paikata puolustuspelillä kaiken". Mä en halua Pennasesta Sormusen lopullista seuraajaa, mutta mulle kristallisoitui, että tuosta kaksikosta se on Pennanen, jolla on kuitenkin jonkunlainen käsitys pelistä ja pelaajatarpeista. Olen absoluuttisen varma, että Pennanen yksin peluuttaisi HIFK:ta paremmin kuin Soppa. Mutta ei mopolla silti kuuhun mennä. Voisin kuitenkin elää sen ajatuksen kanssa, että Soppa sivuun, Pennasella loppukausi ja Pennanen ensi kauden ykkösen kakkosena mahdollisesti kasvamassa tulevaisuuden ykköseksi. Olenkohan niin epätoivoinen, että näen liikaa valoa yhden haastattelun perustella? Oli miten oli, Pennanen kuulosti ammattimaiselta jääkiekkovalmentajalta ja tämä oli mulle yllätys.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen absoluuttisen varma, että Pennanen yksin peluuttaisi HIFK:ta paremmin kuin Soppa. Mutta ei mopolla silti kuuhun mennä. Voisin kuitenkin elää sen ajatuksen kanssa, että Soppa sivuun, Pennasella loppukausi ja Pennanen ensi kauden ykkösen kakkosena mahdollisesti kasvamassa tulevaisuuden ykköseksi.

Sopan toimitsijakiellon aikana Pennanen peluutti eräänlaista prosenttikiekkoa mikä toi pisteitä vaikkei ollutkaan kauhean hienoa katseltavaa.

Hyvä kakkosvalkku tuo omat mausteensa vastuuvalmentajan kuvioihin ja vahvistaa noita kuvioita niin että joukkue hyötyy siitä. Viimekaudella Pennanen toi ne superhitaat lähdöt ja palautukset Cacan karkeloihin. Tulos oli karmeaa katsottavaa ja vasta joulun jälkeen kun peliä hieman yksinkertaistettiin alkoi homma toimia. Esim. Marjamäen blegi pelaa täysin erilaista kiekkokontrollia mitä tekivät kun Cacca oli vastuussa. Tuolloinkin Marjamäki toi niitä omia elementtejään ja vahvisti jengin suoritusta, vrt. Jypin tiputtaminen pleijareissa. Pennanen saattaa olla pelikirjaguru mutta tuo joukkueen suorituksen vahvistamien kyllä puuttuu aika ikävästi.

Nythän HIFK pelaa eräänlaista sekasikiö MVP:tä. Siellä on ne oman maalintaakse piiloutuiset+hitaat lähdöt sekä palautukset+pakki-pakki syötöt. Mutta ongelma on edelleen tuo vastustajan sininen ja sen ylitys. Unohdetaan hetkeksi Pakarisen polkaisut laidasta-läpi-vauhdilla, unohdetaan Talajan keskeltä-lihan-läpi jne. Sopan+Pennasen oppi loppuu tässä ja kiekko toimitetaan ristikulmaan. Tai jos Soppa kerran haluaa että peli painetaan vastustajan päätyyn niin sitten hän on ohjeistanut näin tekemään. Enivei, tuota ristikulmaa se tuntuu olevan 90%. Muulloin tullaan yksilötaidolla, jos tullaan.

Muistelin tässä mestaruuskauden KJ:n peluutuksia. Eräänlainen vakio oli kotimatsien erien aloitukset kun Töykkälä+Petrell+ketäsilloinoli painoivat aloituksesta pelin vastustajan päätyyn ristikulmilla. Tuolloin homma toimi koska sitä oltiin harjoiteltu ja lähes varauksetta siitä saatiin pyöritys vastustajan päätyyn, usein jäähy ja joskus maali. Se oli harjoiteltua ja sitä käytettiin taktisesti. KJ tiesi miten lujaa HIFK osaa tulla pelin alussa ja käytti tuota hyväkseen. Sitten 2-3min tästä aloituksesta HIFK aloitti sen rintamahyökkäys-taktiikan millä mentiin hyvin pitkälle. Pointtina se, että oli kaksi rintamakenttää(MG, PW/Ramu) ja kaksi ristikulmakenttää(Töykkälä, Liivik).

Nyt meillä on neljä ristikulmakenttää ilman sen kummempaa taktista ajattelua. Ihan sulaa mielisairautta laittaa joku Liivikin ketju vetämään hitaita lähtöjä tai Erikssonin+Villen pariskunta neppailemaan ristikulmiin. Hölmöyttä, sanon mä ja tässä tulee niin Pennasen kuin Sopankin taidottomuus ikävästi esiin.

TPS:n karvauksen alta päästiin hyvin pois vaikka välillä tulivat kahdella ukolla päälle. Mutta eipä töpselit sen kummemmin mitään träppiä viljelleet tms puolustavaa systeemiä. Tällaista vastaan HIFK:n peli on ihan yhtä päänseinäänlyömistä ja tulee aina ikävästi mieleen viime kevään narrisarja.

Niin joo. Lisätään vielä toi MaG tohon 'ristikulma?! Et ole tosissas!'- kategoriaan. Sitten vielä ihmetellään miksi sekin näyttää ihan surkealta. Ei tossa jengissä kannata ristikulmaa viljellä kuin Pakarisen ja Talajan kanssa. Muut ei ehdi ajoissa tai ovat liian mikkihiiriä.

e. Lisätään vielä tämä ettei mene ihan 100% valmennuksen syyllistämiseksi: Jokaisessa joukkueessa, oli pelitapa sitten mikä tahansa hienosta kontrollista jäätävään vastaiskumentaliteettiin, pitää olla tietyt palaset AINA. Nämä palaset ovat a) kova ykkössena b) kliininen viimeistelijä/maalintekijä c) Helvetin kova veska. HIFK:lla on vain tuo c kohta. Nybondas tietysti luotti siihen että Somervuori+Kibe jatkaa hyvällä pistetahdilla ja että Perävalon Jouko on senttereiden kingi. Nyt kun kaksi ekaa on ammuttu palasiksi, tuo c-kohta pitää HIFK:n edes jollain tavalla pistetaisteluissa.

Kenen syy, sitä on vaikea sanoa. Mutta onhan se niinkin että viimekaudella meillä oli maagiset ykkös& kakkossenat jolloin Kibe+Eero takoi pisteitä. Nyt ne on kuolevaisia. Pelitapaahan HIFK:lla ei hirveästi ollut viimekaudellakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen täysin varma siitä, että HIFK:n rosterissa tulee tapahtumaan muutoksia ennen siirtorajan umpeutumista. Kyllä HIFK vielä yrittää tämän kauden pelastaa. Valmentajatilanteesta en sano mitään, koska hyvä veli järjestelmässä kaikki on mahdollista.

Pelaajamarkkinoilla HIFK:n koko kauden pahin yksittäinen virhe on ollut Redenbachin hankkiminen. Tähän kulminoituu kaikki. HIFK:lle iski paniikki. Olisi pitänyt jatkaa silloisella rosterilla ja hankkia oikeasti mitat täyttävä korvaaja. Redenbachin hankinnan myötä HIFK:lla on näennäisesti ollut 2 kiekollista sentteriä ja todellista tarvetta uuden hankkimiselle ei ole ollut, vaikka O´Sullivania yritettiinkin. Lock out on kuitenkin tuonut mahdollisuuksia paikata Perrault ja pistää Redenbach mäkeen.

Lock outin kanssa muuten HIFK on edennyt järkevästi. En anna tästä kritiikkiä. Jos HIFK olisi lähtenyt lock out leikkiin todella mukaan, niin turbulenssi olisi voinut käydä niin kovaksi, että NHL:n alkaessa ei olisi jäänyt, kun savuavat rauniot. Nyt HIFK odottaa lopullista ratkaisua ja tekee siirtonsa tämän jälkeen. Virityksiä on aivan varmasti. Esimerkiksi TPS tulee NHL:n alkaessa olemaan totaalisen kusessa. Siellähän on mahtipontisesti ilmoitettu, että jokainen lähtijä tullaan korvaamaan. Millähän he meinaavat korvata Koivun, Korpikosken... kun puoli eurooppaa etsii pelaajia paikkaamaan lähtijöitä? Jokeritkin tulee kärsimään, jos lock out päättyy. HIFK:n nykyrosterista poistuu käytännössä Robidas.

Itseäni ihmetyttää suuresti itku siitä, että HIFK:n materiaali olis jotenkin umpisurkea. "Kolme kolmoskenttää". Itsekin olen sitä mieltä, että ykkösestä puuttuu sentteri ja yksi liigan taitavimmista laitahyökkääjistä. Niitä meillä ei ole. Ykkösen toiseen laitaan HIFK:ta löytyy tämän tason kriteerit täyttävä voimahyökkääjä: Talaja, Pakarinen, Luttinen. Kyseiset herrat tekisivät pomminvarmasti maaleja ja paljon, jos ykkösen keskellä olisi koodinimi Dixon ja toisessa laidassa koodinimi Salmelainen. Jos tämän jälkeen joku voi väittää, että kakkosketjuksi esim. nykyinen Peltonen-Eriksson-Somervuori ei ole riittävä, niin käsitys tämän liigan tasosta on aika epärealistinen. Esimerkiksi tällä hetkellä tuo ketju on HIFK:lle ihan kaikki. Tai ylipäätänsä se ketju, jossa Eriksson pelaa, koska hänen mukanaan tuo ketju elää. Kieltämättä joukkueen ikajakaumassa on puutteita.

Mikäli lock out jatkuu HIFK:n on hankittava NHL-pelaajia, koska muussa tapauksessa joa materiaalinenkin etu muihon kasvaa kestämättömäksi. Monien huulilla on nimi Olli Jokinen. Hänet on pakko ottaa, jos halukkuutta on. Totta. Olli Jokinen on omasta mielestäni kuitenkin iso riski. Ensinnäkin tulee mieleen asenne, koska hän pitää euroopassa pelaamista lähinnä pakkopullana. Toisekseen hän on kiekkokontrollipelaamisen tai HIFK:n tapauksessa pyrkimyksen pelata kiekkokontrollia suuri kriitikko. Lisäksi tasoltaan ei Valtteri Filppulan tai Mikko Koivun luokkaa. Silti hänet itse ottaisin, koska olen vain fani. Lisäksi HIFK ei voi katsoa ylen mahdollista sijoittajaa. Ei me sua tänne otata, mutta mites toi osakeanti ja uuteen halliinkin etsitään rahoittajia.

Mikäli NHL:ää pelataan tällä kaudella, niin sormet ristiin sen suhteen, että Perrault on pelimies. Pelaajamarkkinat ovat tässä tapauksessa kuivat, kuin entisen emännän...
 
Suosikkijoukkue
IFK
Nythän HIFK pelaa eräänlaista sekasikiö MVP:tä. Siellä on ne oman maalintaakse piiloutuiset+hitaat lähdöt sekä palautukset+pakki-pakki syötöt. Mutta ongelma on edelleen tuo vastustajan sininen ja sen ylitys. Unohdetaan hetkeksi Pakarisen polkaisut laidasta-läpi-vauhdilla, unohdetaan Talajan keskeltä-lihan-läpi jne. Sopan+Pennasen oppi loppuu tässä ja kiekko toimitetaan ristikulmaan. Tai jos Soppa kerran haluaa että peli painetaan vastustajan päätyyn niin sitten hän on ohjeistanut näin tekemään. Enivei, tuota ristikulmaa se tuntuu olevan 90%. Muulloin tullaan yksilötaidolla, jos tullaan.

Mun mielestä viime peleissä tämä palauttelu ja pakki-pakit on alkaneet näyttämään hyviltä ja niistä löytyy selkeetä ideaa! En voi tajuta miksei se realisoidu hyvinä hyökkäyksinä, vaikka siihenhän tällä kiekottelulla nimenomaan pyritään!?

Voiko olla, että valmennus haluaa ensin oman pään kuntoon ja alkaa vasta sen jälkeen murehtia sinisen ylitystä? Mun mielestä näiden pitäisi kulkea enemmänkin käsi kädessä, joten en usko tähän skenaarioon.

Vai luotetaanko ehkäpä valmennuksessa liikaa yksilöihin meiningillä "kyllä ammattimiehet osaa soveltaa hyökkäyspäässä"? Toivottavasti ei, koska jengihän on täynnä puukäsiä!
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Voiko olla, että valmennus haluaa ensin oman pään kuntoon ja alkaa vasta sen jälkeen murehtia sinisen ylitystä? Mun mielestä näiden pitäisi kulkea enemmänkin käsi kädessä, joten en usko tähän skenaarioon.

Samaa olen pohtinut ja jotenkin tullut se ajatus että on tosiaan lähdetty siitä että ensin tilkitään se oma pää, sen jälkeen on mietitty miten päästään sinne punaiselle. Nyt sitten seuraava vaihe olisi keksiä mitä sen punaisen jälkeen tehdään. Tällä hetkellä ei oikein ole muuta näkynyt kuin ristikulmaan heittoa. Tosin pari kertaa TPS pelissä Ville koitti kuljettaa kiekon sinisen yli mutta laituri oli ehtinyt jo paitsion puolelle, kun odotti sit ristikulmaan heittoa. Olisiko jotain jo treeneissä sovittu?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Red Machine: Totta puhut, Pennasen aikaan HIFK pelasi prosenttikiekkoa, mutta joukkueella oli silti jonkunlainen suunnitelma. Soppaan verrattuna Pennanen on selvästi nupullaan oleva ammattimies, trust me. Ei kukaan uskonut marjamäkiin, lämsiin ja virtoihinkaan ihan aluksi, mutta yksi asia yhdistää näitä kaikkia & Pennasta: nuori ikä ja kyky & halukkuus oppia peliteoriaa. Mulla on Pennasesta sellainen hunchi, että hän tulee olemaan vielä kova luu. Mutta siihen menee vielä aikaa. Kuka on kuullut Sopan suusta koskaan jonkunlaista pelillistä analyysiä? Kaverin lausunnot ovat aivan nollatasoa: "Tänään oli hyvä peli" tai "Tänään ei kulkenut". Juuri siksi toimittajat kyselevät ennemmin pelaajilta. Mun käsitykseni siitä, että Soppa on fiasko, kasvaa koko ajan. Siitä riippumatta paljonko HIFK kerää pisteitä. Kun kentällä rupeaa näkymään nälkää ja suunnitelmallisuutta, rupean ihan hippasen kääntämään takkiani. Ja silloinkin btw. tuloksista riippumatta. Jengi voi vaikka hävitä, jos se rupeaa näyttämään joukkueen merkkejä.

Se, että joukkueessa on paljon huteja ja vanhuksia, menee täysin organisaation piikkiin. Me fanit saadaankiin huutaa pää punaisena Kibelle diiliä elokuussa. Mutta ammattimaisen joukkueenkokoajan pitäisi tietää, että fysiikka ei riitä. Jos Kibe ei olisi saanut diiliä, me jupistaisiin täällä tälläkin hetkellä, että hän olisi tehnyt jo 15 maalia ja ihan älytöntä, että jätettiin ottamatta. Ja joukkueenkokoajalla ei olisi kavereita ollenkaan. MUTTA. Jakke Ruutua siteeratakseni; myöskään joukkueenkokoajien ei tarvitse suhtautua duuniinsa kuin videotreffeihin. Ei heidän tarvitse kerätä faneista kavereita. Heidän pitää tietää keitä kannattaa signata ja keitä ei, eikä napata vielä vuoden diiliä pian nelikymppiselle kaverille, koska fanit vaativat sitä. Kekäläinen osaa katsoa pelaajan potentiaalin pirun hyvin ja hän funtsii yleensä hankintaansa vähintään parin vuoden viiveellä. Niinpä narreilla on paljon NUORIA / hyvässä peli-iässä olevia mainioita kavereita: Dehner 25v, Eronen 21v, Pulkkinen 20v, Tyrväinen 22v, Lamberg 19v, Hardt 24v, Teräväinen 18v, Heino 26v, Rask 22v. Juuri tältä pitäisi näyttää nälkäisen joukkueen ikärakenne. Biologinen fakta: luistin kulkee nuoremmilla paremmin kuin vanhemmilla ja loukkaantumisriski + toipumisaika ovat vanhemmilla pelaajilla isommat kuin nuoremmia
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän hyvin Ms.BOL:n kunniakkaan yrityksen seisoa omiensa takana. Tämä daami olisi varmasti katsomossa, jos HIFK pelaisi Suomi-sarjaakin. Oma rajani menee Mestiksessä. Pidän siitä, että ihminen uskaltaa kulkea vastavirtaan, ts. yleistä mielipidettä vastaan ja pystyy perustelemaan tämän.

Kiitos kunnioituksesta naiviuttani ja typeryyttäni kohtaan. Syön tätä paskaa ihan hyvillä mielin, sillä tiedän, että vielä tulee se kausi, jolloin IFK menestyy. Katsoin kristallipallostani, että se hetki asettunee johonkin vuosien 2015-2043 väliselle ajanjaksolle. Siihen saakka voin hyvinkin tukea piskuista jääkiekkoseuraa ja kasvattaa henkistä kanttiani. Mitäs muutakaan sitä ihminen tekisi?

Uskon edelleen siihen, että kaikki on ihan mahdollista. Jotkut vastustajat sopivat IFK:lle paremmin kuin toiset. Ja on myös syytä muistaa, että IFK:n pahin vastustaja on IFK itse. IFK:han on perinteisesti perseillyt oikein urakalla jo runkosarjassa tiettyjä jengejä vastaan, täysin huolimatta siitä, mitä sarjataulukko kertoo. Ja sitten on vielä HPK, jota ei pidä kohtaaman pleijareissa ikinä. Uskon myös siihen, että IFK on "vaikeuksien kautta voittoon"-tyyppinen jengi.

Kun vuosi vaihtuu ja saadaan varmuus siitä, mitä muissa sarjoissa tapahtuu, IFK:ssakin alkaa tapahtua. Näin mä uskon. Siihen saakka mennään näillä ja tavallaan ihan hyvä niin, pl. Redenbach. Pientä ammattiylpeyttä vaaditaan myös edarin jätkiltä, joista kukaan ei ihan ilmaiseksi tuolla pelaa. Niin pelaat kuin treenaat. Niin treenaat kuin elät. Jos eletään kuin ellun kanat, pelataan samalla stailillakin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Uskon myös siihen, että IFK on "vaikeuksien kautta voittoon"-tyyppinen jengi.

Näin sen pitäisi mennä. Nokan jälkeen on menty voitoista vaikeuksiin. Mutta kyllä mäkin olen pohjimmiltani optimisti ja aina joukkueen puolesta. Sujuvasti riemuitsen muuten inhoamani Hiiri-Eeron maaleistakin. Arskaa siteeraten: "We'll be back"
 

Fordél

Jäsen
Katselin uudestaan HIFK-TPS -pelin sillä silmällä, että mikä noissa hyökkäyksissä menee pieleen. Ongelmat näyttää alkavan oman pään avauspelaamisesta, joka oli sekavaa. Paljon tuli luokattomia avauksia. Esimerkiksi Södeltä tuli monta syöttöä eteen eikä suoraan lapaan. Avauspelaaminen tuntuu monesti myös kestävän hiukkasen liian pitkään eli selkeesti näkee ettei koko homma tule selkäytimestä.

Viiveellä lähdettäessä hyökkääjien ajolinjat tuntuivat sekavilta. Yhdessäkin lähdössä taisi toinen pakki lähteä kesken lähdön vaihtoon. Jos vertaa Bluesiin, joilla nämä lähdöt tulee selkäytimestä, niin hyökkääjät eivät lähde yhtä alhaalta. Hyökkääjät karkaa kauemmas ja syöttömatka kasvaa, jolloin myös syöttö vaikeutuu eikä lyhytsyöttöpeli oikein onnistu. Lähdöistä ei näytä myöskään tulevan kiihtyviä niin kuin Bluesilla.

Hyvin tyypillinen lähtö oli myöse sellainen, jossa pakki antaa avauksen seisovin jaloin laidassa kyhjöttävälle laiturille, joka on monesti vielä perse menosuuntaan päin. Koita tossa nyt sitten ylittää keskialue kiihtyen rintamassa. Kuulostaa aika tutulta Ilves-taktiikalta joku vuosi sitten (sovellettu vissiin myös tällä kaudella) ja tulokset eivät olleet meilläkään erityisen rohkaisevia. Suosittelisin teidänkin kokeilevan jotain muuta.

Paljon on siis vielä tekemistä HIFK:n pelaamisessa, mutta toisaalta eipä tosta voi kuin parantaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Paljon on siis vielä tekemistä HIFK:n pelaamisessa, mutta toisaalta eipä tosta voi kuin parantaa.

Uusi juttu oli taaksejätöt ja kyllä niitä sitten viljeltiinkin. Osa hyökkääjistä, kuten Somervuori, on sijoittunut milloin minnekin. Vähän fiiliksen mukaan. Hänelle on pirun hankala heittää suunniteltua avausta. Ymmärrän vähän Söden eteen syöttämistä. Hän toivoisi liikettä peliin ja on tuhoontuomittua syöttää seisovilla jaloilla patsastelevalle hyökkääjälle. On duunia vielä paljon, mutta ei se meidän pakeista tule olemaan kiinni. Hitaat ja kömpelöt hyökkääjät eivät ehdi mestoille ja sen lisäksi he puolustavat laitoja huonosti omassa päässä, kun ollaan kiekollisena siellä. Juuri sinne laitoihin antavat vastustajat painetta ja Somervuori on erityisen heikko näissä tilanteissa. Mutta - hän on napannut nyt maalin per matsi kuitenkin vastineeksi.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viiveellä lähdettäessä hyökkääjien ajolinjat tuntuivat sekavilta. Yhdessäkin lähdössä taisi toinen pakki lähteä kesken lähdön vaihtoon. Jos vertaa Bluesiin, joilla nämä lähdöt tulee selkäytimestä, niin hyökkääjät eivät lähde yhtä alhaalta. Hyökkääjät karkaa kauemmas ja syöttömatka kasvaa, jolloin myös syöttö vaikeutuu eikä lyhytsyöttöpeli oikein onnistu. Lähdöistä ei näytä myöskään tulevan kiihtyviä niin kuin Bluesilla.

Hyvin tyypillinen lähtö oli myöse sellainen, jossa pakki antaa avauksen seisovin jaloin laidassa kyhjöttävälle laiturille, joka on monesti vielä perse menosuuntaan päin. Koita tossa nyt sitten ylittää keskialue kiihtyen rintamassa. Kuulostaa aika tutulta Ilves-taktiikalta joku vuosi sitten (sovellettu vissiin myös tällä kaudella) ja tulokset eivät olleet meilläkään erityisen rohkaisevia. Suosittelisin teidänkin kokeilevan jotain muuta.

Noi pitkät etäisyydet on ollu näkyvissä koko kauden ajan. Hyvin harvoin kun ollaan sillä ensimmäisellä yrittämällä päästy jatkamaan hyökkäykseen. Ensimmäisessä yrityksessä hyökkääjät tulevat vielä hakemaan alhaalta, aivan kuten mainitsemassasi Bluesissa. Mutta ero tulee siitä, jos ei päästä liikkeelle ensimmäisellä lähdöllä. Bluesissa, jossa tätä pelitapaa on vedetty jo monta kautta, hyökkääjät kaartavat takaisin lähtöpisteille, ja etäisyydet pysyy edelleen sopivina, ja voidaan koittaa uutta lähtöä, ja usein ne näyttävät jossain vaiheessa tuottavan tulostakin. IFK:ssa taas ei hyökkääjät jaksa lähteä alhaalta hakemaan uudestaan, vaan pysähdytään esim paikoilleen laitaan. Etäisyydet kasvaa, ja jos pakeilta se syöttö hyökkääjille tulee, niin se tulee seisoville jaloille.

Toni Häppölä taisi lauantain urho-lähetyksessä mainita, ettei osannut pelata tuota kiekkokontrollia tms, vaan kun koko elämän (varmasti pätee Häbän ohella koko ifk:n juniorituotantoon) oppinut pelaamaan nopeasti peliä hyökkäykseen kääntäen, ei ole helppo oppia pelaamaa tuolla lailla hitaasti omista lähtien. Meidän pelaajien ei ole varmaan niin helppo oppia ja sitoutua tuollaiseen pelityyliin, eikä sitä sitten kovin kärsivällisesti jakseta toteuttaa, vaan ensin sitä koitetaan vähän, ja kun ei onnistukaan heti, niin jokainen alkaa säätää jotain ihan muuta.

Kaikissa ikäluokissa IFK kuuluu yleensä kärkijoukkueisiin, joten sinänsä en ihmettel, että tuollaista altavastaajakiekkoa on vaikea myydä IFK-kasvateille. Silloin kun oman joukkueen tasoon voi luottaa, ei kiekottomuuttakaan tarvitse pelätä, vaan voi luottaa siihen, että tilanne pysyy handuissa vaikka kiekko onkin vastustajalla. Altavastaaja-meidänvitunpelissä taas kiekkoa pyöritellään vaikka oman maalin ympäri hyrränä, kunhan vaan aikaa saadaan kulutettua ja sekunnit pois. Vaikka hyrrää pyöritetään vastustajan päässä 3 minuuttia putkeen, niin se on näiden mvp-koutsien kannalta loistava asia, vaikka yhtään laukausta ei olisi tullut. Sillä kun on väsytetty vastustajaa (mutta samalla myös itseä!) eikä ainakaan omissa soinut. Jos olisin itse pelaaja, niin olis munkin aika vaikea ostaa tollaista pelisysteemiä, ja fanina se vituttaa vielä enemmän. Esimerkiksi täällä paljon parjattu somervuorihan on meidänvitunpeli-koutsin unelmapelaaja. Onnistuu pyörimään kulmissa kiekon kanssa jopa 1,5minuuttia putkeen, vaikkakin ilman laukauksia tai varsinaisesti edistämällä peliä mitenkään.

Kyllä mä haluisin nähdä sellaisen IFK:n joka pystyisi edistämään peliä ja luomaan maalipaikkoja vaikka ihan virkeää vastustajaa vastaan, eikä niin että ensin pitää väsyttää vastustajaa 5minuutin hyrrällä ja sitten vasta ensimmäinen laukaus. Ja toi väsytystaktiikka taitaa toimia meillä loppujen lopuksi aika huonosti, kun se on ollut nimenomaan IFK jolta se kunto loppuu aina ensin. Ja ottelun lopussa meistä mennään monesti ohi (niin luistelussa kuin maaleissakin). Eihän kukaan koutsi tietenkään halua mitään coast-to-coast-kiekkoa tarkoituksellisesti peluuttaa, mutta toi saatananmoinen safety-lätkäkin on ihan vitun puuduttavaa katsottavaa.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Saanko kysyä yhen jutun? Kiitos. Minkä vitun takia pitää pelata "meidänvitunpeliä", kiekkokontrollia, prosentti paskaa jnejnejne. Onko se muodikasta, siistiä vai mikä helvetti siinä on? Suomi voitti kultaa tällä tavalla?

Eikö se ois saatana helpompaa kaikille tässä kohtaa, että pelattais sellasta lätkää mitä kaikki osaa. Normaalit hyökkäyksiin lähdöt, keskialueella yritetään kääntää peli _nopeasti_, eikä peruuteta omalle puolustus alueelle. Pelataan fyysisesti, mutta fiksusti, joko pelataan mies vartiointia puolustus päässä tai aluetta ei molempia vai mitä Mikko Jokela?

Ei tää oo niin saatanan vaikeeta. Nyt yritetään tehdä jotain vitun hienoa einsteinkiekkoa ja kaikki kusee tämän jälkeen. Old time hockey takas. Kiitos.
 

Fordél

Jäsen
Saanko kysyä yhen jutun? Kiitos. Minkä vitun takia pitää pelata "meidänvitunpeliä", kiekkokontrollia, prosentti paskaa jnejnejne. Onko se muodikasta, siistiä vai mikä helvetti siinä on? Suomi voitti kultaa tällä tavalla?

Eikö se ois saatana helpompaa kaikille tässä kohtaa, että pelattais sellasta lätkää mitä kaikki osaa. Normaalit hyökkäyksiin lähdöt, keskialueella yritetään kääntää peli _nopeasti_, eikä peruuteta omalle puolustus alueelle. Pelataan fyysisesti, mutta fiksusti, joko pelataan mies vartiointia puolustus päässä tai aluetta ei molempia vai mitä Mikko Jokela?

Meillä Ilveksessä pelataan jonkin sortin old time hockeyta ja tulokset on nähtävissä.

Toki eihän mikään pelitapa ola toista lähtökohtaisesti parempi vaan kyse on siitä miten se istuu pelaajamateriaaliin ja miten se onnistutaan toteuttamaan. Enpä uskoisi, että teilläkään olisi mitään sitä vastaan, että jenginne pelaisi toimivaa kiekkokontrollia vaikka ala Jokerit jos se vain osattaisiin organisoida oikein ja tuottaisi tulosta. Nyt valitettavasti näyttää sille, että Soppa kumppaneineen ei saa organisoitua hyökkäyspeliä kuntoon. Toki onhan tässä vielä aikaa, mutta kyllä marraskuun loppupuolella pitäisi olla hyökkäyspelinkin jo paremmalla tolalla.

Mun silmiin HIFK:n peli on liian yksipuolista ja hidasta meidän peliin nähden. Hyökkäyspelaaminen ei tule selkäytimestä, joten siksi koko viisikko ei reagoi kentällä yhtenäisesti ja nopeasti eikä se pelaa riittävän tiiviisti. Sehän se on koko meidän pelinkin ajatus. Täytyy osata rytmittää peliä oikein, mutta HIFK:n pelaaminen on mun mielestä liian yksipuolista ja pelinopeus kärsii. Lisäksi jos viisikko olisi tiiviimpi, voitaisiin harrastaa parempaa lyhytsyttöpeliä ja edetä hyvillä syöttöketjuilla sen sijaa, että kuskaillaan kiekkoa ja kaarrellaan sekä pysähdellään keskialueelle kun pelataan kiekkoa seisovin jaloin perse hyökkäyssuuntaan päin olevalle pelaajalle jne.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Meidänpelin ylistys ja glorifioiminen on mennyt aivan liian pitkälle tässä maassa. Kiekkokontrolliin perustuva pelityyli on vain yksi vaihtoehto tavoitella voittoa. Kiekkokontrolli ei ole UL:n blaastauksesta huolimatta mikään uusi keksintö. Puhumattakaan siitä, että se olisi suomalainen keksintö! Yhtä järkevää on väittää, että Antti Muurinen on keksinyt hyökkäävän jalkapallon. Silloin, kun nykyanalyytikot vielä vipelsivät vaipoissa tai ala-asteella, maailman jääkiekkovaltikka oli CCCP:llä ja NHL:llä. Neukut rakastivat kiekonhallintaa ja pitivät kiekkoa yleensä n.80% peliajasta lähes ketä tahansa vastaan. Tshekit, neukkujen pikkubroidit, olivat myöskin kiekonrakastajia. Kanada pelasi pienemmissä kaukaloissa ja edusti päinvastaista kulttuuria. Peliä käännettiin nopeasti ja suora luistelunopeus oli kovalla tasolla. Jo silloin nähtiin, että kiekkokontrollijoukkueen voi voittaa hyvällä vastaiskupelillä.

Mua vituttaa UL:n yksipuolinen jauhaminen siitä, että Suomessa olisi kehitetty jotain aivan ihmeellistä meidän pelin muodossa ja sitä noudattavat jääkiekkovalmentajat olisivat älykkyydeltään ja lahjakkuudeltaan ydinfyysikkotasolla. Faktaa: jääkiekkoilijat eivät ole keskimäärin ottaen superälykkäitä, eivät myöskään jääkiekkovalmentajat, jotka ovat useimmiten entisiä pelaajia. Muita valmentajan entisiä ammatteja saattavat olla opettaja, poliisi tai lihanleikkaaja. Lopettakaa Urheilulehdessä luojan tähden näiden kavereiden älykkyyden yliarvioiminen ja avatkaa silmänne. Jääkiekkoilijat tulevat yleisesti ottaen korkeintaan keskitasoisesti lahjakkaiden piiristä. Samoin valmentajat, joiden muut ammatit eivät edusta suurta aivokapasiteettia vaativia duuneja. On loukkaus vakavasti otettavia tiedemiehiä kohtaan nostaa kiekkovalmentajat heidän älyllisellä tasolleen. Marsu ei ole leijonan voimatasolla, vaikka kuinka toisin toivottaisiin. Jääkiekossa viisi pelaajaa per joukkue luistelee kiekon perässä yrittäen toimittaa sen vastustajan maaliin. Siinä kaikki. Ja Suomessa tätä pidetään suunnilleen kvanttifysiikan ja kosmologian tasoisena toimintana. TVP = Täyttä Vitun Paskapuhetta.

Mitä tapahtuu, jos jokainen SM-liigajoukkue palvoo kiekkokontrollia? Ensinnäkin saamme nähdä otteluita, joissa kumpikin joukkue pitää enemmän kiekkoa, koska se on vallan väline. Keskiverto-ottelussa Jokerit pitää kiekkoa 75% ajasta ja vastustajansa Blues 68% ajasta. Näin päästään huikeaan yleiseen kiekonhallintaan: peräti 139%! Olen absoluuttisen varma, että jos HIFK tai joku muu joukkue saisi koutsikseen pystysuunnankiekkoa peluuttavan tyypin, joka paskat nakkaisi maan tavasta, tämä joukkue menestyisi helvetin hyvin kiekkokontrollijengejä vastaan. Suomen suunnaton, ääretön, avaruudellinen jääkiekkonerokkuushan oli, according to UL, kehittää aivan mullistava ja valtavirrasta poikkeava pelityyli ja siksi Suomi, jossa on keksitty myös nanoteknologia, ruuti ja suhteellisuusteoria, kehitti ainutlaatuisen kiekkokontrollipelin ja voitti sillä yhden maailmanmestaruuden vuonna 2011. Kiva juttu, mutta jääntasolla tulee tapahtumaan 8-9 kertaa kymmenestä niin, että se joukkue, jossa on tasokkain/yksi tasokkaimmista pelaajamateriaali, voittaa isot turnaukset. Suomen poikkeuskerta meni jo viime keväänä, eikä ihan heti toistu. Ellemme rupea kehittämään pelaajamateriaalia yhteisen pelityylin sijaan.

Mutta back to the point: Jos Suomen hypernerokas kiekkokontrolli, joka poikkesi aikanaan muista ja levisi kulovalkean tavoin myös SM-liigaan, oli viiltävän älykäs valinta, niin eikös kehitys mene kuitenkin eteenpäin ja niinpä nyt pitäisi keksiä taas pelitapa, joka poikkeaa muista? Nythän kaikki pelaavat kiekkokontrollia, joten miten olisi pystysuunnankiekko? Myöskin yhtä ikivanha pelityyli kuin kiekkokontrollikin. Vai onko tässä ideana, että jokainen joukkue kiekon saadessaan hautoo sitä kuin Graalin maljaa ja pelailee taaksepäin. Suoraviivainen, härski pystysuunnankiekko olisi juuri sitä, mitä unettavan tylsään SM-liigaan tarvittaisiin. Malliesimerkki siitä, minkälaista peliä pelataan kiekkokontrollin luvatussa maassa: viimekeväisen HIFK-Jokerit playoffsarjan avaus oli tylsää peliä - ja UL kehui, kuinka taklaukset ja tunne puuttuivat ja päästiin keskittymään jääshakkiin! Hyi vittu.

Toinen suomalainen absoluuttisen väärä päätelmä: koska kiekkokontrolli on kuulemma ainoa oikea tapa pelata, UL kertoo että tämän vuoksi pelaajat pienenevät. Mutta mitä ihmettä? Tämä pelaajien pienenminen tapahtuu kuitenkin PELKÄSTÄÄN Suomessa. MM-kisoissa ja Karjala-turnauksessa Suomi oli sekä kiloissa että senteissä heiveröisin joukkue. Miksi muu maailma ei tajua, että nyt tarvitaan mikkihiiriä? NHL riipii edelleen isokokoisia ja taitavia pelaajia, koska jääkiekko on kontaktilaji. Elleivät kiekkokontrollivauhkot saa siitä taklauksia kiellettyä. Sillä nehän nostavat tunnetilaa ja haittaavat jääshakkia. Näin ei tule tapahtumaan. Jääkiekko tulee pysymään kontaktilajina ja Suomi voi ylläpitää "mikkihiiret hallitsevat" -mantraa kotimaan liigassa. Mutta kun mennään maailmalle, meidän pelaajat heitetään seinille kuin rätit ja siksi seuraava maailmanmestaruus tulee taas pitkän ajan päästä. Suomen pitäisi lopettaa demariajattelu ja siirtää ajattelu joukkueesta yksilöihin. Pärjätäkseen maailmalla Suomen on järjetöntä tuottaa joukkueellisen verran jääshakkeilevia mikkihiiriä. Sen sijaan Suomen pitäisi aivan arkisesti tuottaa mieluummin taitavia ja fyysisesti kovia pelaajia. Kuten Mikko Koivu. Ja Micke Granlundkin on jo aikaa sitten tajunnut, että pientä kokoa pitää kompensoida riittävällä kamppailuvoimalla ja fyysisellä valmiudella. AHL:ssä hän taklaa ja raastaa siinä missä muutkin.

HIFK - nyt tarvittaisiin uusi "Doug Shedden". Kaveri, jonka vanhanaikaisuutta itketään Urheilulehdessä sivukaupalla. Mutta peli käy, laidat paukkuvat ja katsomossa viihtyy. Jääkiekko ei ole ydinfysiikkaa, ei tule koskaan olemaankaan.

edit: Luonnollisesti HIFK tarvitsisi siis tasokkaan pystysuunnankiekon valmentajan. Onko kiellettyä tsekkailla valmentajaa Pohjois-Amerikasta? Siellähän hei asuu aikapaljon enemmän ihmisiä kuin Suomessa, joten kyllä siellä on enemmän tasokkaita valmentajiakin kuin Suomessa. Toimiva pystysuunnankiekko ei ole sama asia kuin Old Time Hockey. Tasokkaassa pystysuunnankiekossa, jota esim. Summanen peluutti v.2004, liike on voimaa ja fyysisyys tulee sen myötä. Ajetaan kaiken sen yli, joka on meidän hyökkäyksen ja maalin välissä. Korostan siis, että en hae OTH:ta, vaan NHL-tyyppistä pelitapaa. Kyllä se fyysisyys kulkee siinä sitten mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
SM-liigassa pelaajien luisteluvoima lisääntynyt ja sitä kautta vauhtia tullut lisää. Jos halutaan pelata tehokasta pystysuunnan lätkää, pitäisi joukkueelta löytyä jalat. Nythän HIFK:n joukkue koostuu toinen toistaan hienommista rollaattoreista, maisema ei vaihdu kovinkaan sutjakkaasti niiden kanssa. HIFK:n pitäisi olla siis lähes liigan luisteluvoimaisin joukkue, jotta tähän pystysuunnan lätkään olisi järkevää siirtyä. Jalonen käytti vaihtoehtona hybridiä, koska tuo mestaruusjoukkue ei myöskään ollut jalalla mikään pikaluistelujoukkue. Toinen vaihtoehto olisi tietysti se, jos kaukalot kavennettaisiin NHL-mittoihin, niin johan muuttuisivat pelityylitkin.

edit. luisteluvoimainen joukkuehan ei tarkoita automaattisesti mitään kääpiöjoukkuetta.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Se on ihan totta mitä Axbor Nocturne tuossa kirjoittelee. Pelaajamateriaalin pitäisi olla linjassa pelitapaan. Jos halutaan esim. kääntää nopeasti peliä ja iskeä nopeasti vastaan, täytyisi olla hyvin luisteluvoimainen joukkue. Pelsuillahan juuri tämä on kussu kun sinne roudattu toteuttamaan tällaista pelitapaa raihnaisia ja hitaita ukkoja. Mielestäni HIFK:nkaan nykyinen pelaajamateriaali ei oikein istu tämmöseen pelitapaan, joten unohtaisin sen. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä etteikö nykyistä pelitapaa voisi nopeuttaa ja monipuolistaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Edelliset kirjoittajat ovat oikeassa. Ilman jalkoja ei pelata toimivaa pystysuunnan kiekkoa. Kaikki muistavat tämän Summasen World Cup joukkueesta v-04. Mun silmissäni se oli vauhdikkainta ja viihdyttävintä jääkiekkoa Suomen maajoukkueelta ikinä. Olisi järkivalinta pyrkiä kasaamaan SM-liigaan hyvään pystysuunnan lätkään kykenevä joukkue ja hankkia sinne hyvä pystysuunnan kiekon valmentaja. En vieläkään käsitä, miten se hyödyttäisi suomalaista jääkiekkoa, että kaikki liigajoukkueet noudattaisivat samaa pelikirjaa = maajoukkueen pelikirja. Täysin sisäsiittoista touhua, joka karsii luonnollisen kilpailun. Milloin esimerkiksi maajoukkue ehtii harjoittelemaan kunnolla pystysuunnan kiekkoa vastaan, jos kaikki pelaajat näkevät ja kokevat pelkkää kiekkokontrollia omassa liigassaan? Toisekseen: SM-liiga on eri asia kuin maajoukkue ja mulle, kuten monille muillekin faneille, selvästi maajoukkuetta tärkeämpi asia. SM-liiga on bisnestä ja katsojille kannattaa tarjota viihdettä & menestystä. Mua ei kiinnosta vittuakaan, hyödyttääkö HIFK:n pelityyli maajoukkuetta tai tykätäänkö siitä Jääkiekkoliitossa. Mua kiinnostaa vain HIFK:n menestys & viihdyttävyys. Vaikka Uheilulehti kuinka itkisi. Vieläkin siellä naristaan, että Nenä Jalonen ei ole hyvä maajoukkuekoutsi, koska hän ei pelaa meidänvitunpeliä. Mulle Nokka Jalonen on loistava valmentaja, hän peluutti HIFK:lle kultaa ja mulle HIFK on noin miljoona kertaa maajoukkuetta tärkeämpi.

Ja siis - tylsä itsetarkoitukseton Old Time Hockey on yhtä puuduttavaa kuin veltosti toteutettu kiekkokontrollipeli. En hae pelkkää tut & töt -lätkää. Hyvä ohjenuora on Summasen maajoukkue. Jengi, joka luisteli, taklasi ja taisteli. Ja fyysisyys tuli pelikirjan myötä luontevasti. Aivan kuten Sheddenin HIFK:ssakin.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja siis - tylsä itsetarkoitukseton Old Time Hockey on yhtä puuduttavaa kuin veltosti toteutettu kiekkokontrollipeli. En hae pelkkää tut & töt -lätkää. Hyvä ohjenuora on Summasen maajoukkue. Jengi, joka luisteli, taklasi ja taisteli. Ja fyysisyys tuli pelikirjan myötä luontevasti. Aivan kuten Sheddenin HIFK:ssakin.
Näinhän se on. Mutta HIFK:n tämän kauden jengi on kasattu joksikin hybridiksi, ei ole nopeutta polkea ristikulmaan mutta toisaalta puolella jengistä ei ole kyllä taitoakaan mihinkään selkäydinpeliin. Ainoa ratkaisu on puuduttava virheitä välttelevä shakki.

Huvittaa muuten lukea miten täällä mesotaan jotain suuntaan: "se ja se niin saataisiin ketju joka dominoisi koko liigaa". Miten niin, onko niillä jotenkin poikkeuksellisen kova ristikulmaskode vai miksi. Sormusen opeilla joku Malkin vetelisi kolmen matsin ajan punaselta pitkää päätyyn ja sen jälkeen lähtisi vittuntuneena Sotsiin ottamaan brunaa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jhag puhuu jäätävän hienosti ja täyttä asiaakin vielä. Allekirjoitan koko paskan, kuten Cacca sanoo.

Mainitaan vielä eräs yksi tärkeä seikka mikä puoltaa pystysuunnan pelaamista vrt kiekkokontrolli: Jyp ja sen mestaruudet, runkosarjat jne. Silkalla pystysuunnalla, ärsyttävällä takakarvaamisella ja fyysistä peliä suosivalla mentaliteetilla. Ainoa asia mikä noissa traktoreiden peleissä silloin häiritsi oli se karmea mailahäirintä mutta kappas, kattokaapa mitä HIFK tekee tällä hetkellä. Viikate heiluu lähes joka pelissä sikamaisella tavalla.

Myös Nokkamainen pelityyli on parhaimmillaan ihan hienoa: aktiivista pystysuuntaa+jäätävän kliinistä träppiä kuten Devils parhaimmillaan. Nenän HIFK palautti ehkä kerran-kaksi koko pelin aikana oman siniviivan alle vaan yleensä kiekko pelattiin joko a) nopeasti eteenpäin pakki-hyökkääjä-hyökkääjä syötöllä tai sitten ristikulmaan. Nokan ainoat suuret virheet HIFK-aikana taktiikan suhteen tuli sitten maalivahtipelissä(eka kausi), roolipelaajien käyttämättömyys/brändin fyysisyys(tokan kauden hpk-sarja) ja kolmannella kaudella ei oikeastaan suuria virheitä ollutkaan.

Nyt meidän materiaali ei todellakaan ole kiekkokontrolli-sellaista. Liivik, Töykkälä, Pakarinen, Luttinen? Kamoon. Pitääkö meidän pelata k-kontrollia 1,5 ketjun takia koko jengillä?

Toisaalta ei toi pappakerho varmaan pärjää pystykiekossakaan koska se vaatii jalkoja kuten on mainittu. Onko kukaan ihmetellyt tätä nopeuden puutosta? Mitä helvettiä se lehto vai mikälie oikein treenauttaa kun jätkät on noin tukossa?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja siis - tylsä itsetarkoitukseton Old Time Hockey on yhtä puuduttavaa kuin veltosti toteutettu kiekkokontrollipeli. En hae pelkkää tut & töt -lätkää. Hyvä ohjenuora on Summasen maajoukkue. Jengi, joka luisteli, taklasi ja taisteli. Ja fyysisyys tuli pelikirjan myötä luontevasti. Aivan kuten Sheddenin HIFK:ssakin.

Mietipä tämän kauden HIFK:ta muutamallla kunnon senavahvistuksella ja laita siihen päälle Shedden+Pennanen koutsaamaan. Aijai.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mietipä tämän kauden HIFK:ta muutamallla kunnon senavahvistuksella ja laita siihen päälle Shedden+Pennanen koutsaamaan. Aijai.

Yes! Mutta todellakin nykyjengistä pystyisivät hyvin organisoituun (+osaavaan valmennukseen perustuvaan!) pystysuunnan lätkään suunnilleen seuraavat hyökkääjät:

-Somervuori
-Peltonen
-Sailio
-Liivik
-Leinonen
-Nykopp
-Talaja
-Pakarinen
-Töykkälä
-Lennu

Kuten huomataan, ainoa aito sentteri, joka mahtuu mukaan on Töykkälä. Liivik pelaisi hänen laidassaan. Kuhta, Redenbach, Eriksson eivät ikinä tule pystymään nopeaan pelinkääntöön. Luttinen pystyisi, mutta ei nykyisillä jaloilla. MaG on rajatapaus, luultavasti pystyisikin. Noista kykenevistä pelaajista Somervuori on ainoa, jolla on erinomaiset kädet. Lennulla ja Talajalla on ihan ookoo-handut tähän liigaan, mutta Lennukin on nykyisessä luistelukunnossaan vähän hiinä ja hiinä, mutta otin ihan vanhoilla meriiteillä listalle. Tuolla listalla on vain 10 nimeä eli hätäiset 3 ketjua ja tähtitason pelaajia ei ainuttakaan. Senttereitä on yksi (1!) kpl ja Töykkälä on ihannejengissä kolmossena! Peltonenkin pitää noteerata nykykunnossaan. Nykopp ja Leinonen ovat täysin märkäkorvia ja Hiiri-Eero on pohjimmiltaan pelkuri. Noilla yllämainituilla jätkillä ei kyllä kasata hyvää pystysuunnan joukkuetta. Eikä noilla juhlita kiekkokontrollissakaan. Kaksi ekaa sentteriä ja koko 1-ketju puuttuu! Se on viisi jätkää. Tämän kauden joukkue on ikääntynyt hybridi, jolla ei päästä eteenpäin. Taaksepäin jotenkuten.

'Pieniä' puutteita:

-MG
-Hade
-PW
-Wärn
-Pöysti (jalat!)

Kelatkaa mikä määrä taistelua, taitoa ja liikettä on yllämainituissa kavereissa, joita on lähes kahden ketjun verran. Ketään heistä ei ole korvattu. Tuossa olisivat itse asiassa ne viisi jätkää, jotka puuttuvat ylimmästä listasta. Mukana juuri tilaamani 2 ekaa sentteriä ja 1-ketju olisi Hade - MG - Peltonen (Ville ylemmästä listasta). Vaikka miten pyörittelisi, niin tiettyjä pelaajia ei ole korvattu, vaan sluibailtu riman ali.

Outoa kyllä, HIFK:n pakisto ei ole tällä hetkellä akilleen kantapää, ei myöskään maalivahtipeli. Hyökkäykseen & valmennukseen tämä kausi on kusemassa. Kaksi parasta pistemiestä on pakkeja, neljänneksi paras pistemies on kerännyt pinnansa alkukauden kolmessa ottelussa....great!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös