HIFK:n wanhat & hywät ajat -ketju

  • 571 347
  • 1 957

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Sorry, en löytänyt heti Wanhat ja paskat ajat -ketjua :D

Toki sellainenkin löytyy meille IFK-masokismin ystäville:

 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Katselin tässä illan kuluksi YouTubesta wanhoja IFK-videoita ja silmiin osui itseasiassa kokonainen ottelu IFK-Tappara Sheddenin kaudelta aivan alkukaudesta, jossa tuli pataan 1-7. Oli muuten kohtuullisen klassinen nelosketju kyseisessä ottelussa:

Peter Freiberg- Porthen- Teemu Laakso

Patrik Lostedt- Rami Hovinen

Jotenkin tuntuu, että IFKlla löytyy keskimääräistä enemmän näitä täysin keräilyerä kokoonpanoja vs. muut Liiga jengit 2000-luvulla?

Tämä kuuluu kuitenkin ehdottomasti tähän ketjuun, sillä kyseinen kausi on ehdottomasti yksi ikimuistoisimpia.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Peter Freiberg- Porthen- Teemu Laakso

Patrik Lostedt- Rami Hovinen

Tämä on kyllä huikea viisikko, vaikka toki Porthen, Lostedt ja Laakso kelpo urat rooleissaan pelasivatkin.

Hovinen puolestaan panosti jo parin vuoden päästä keihäänheittoon ja Freiberg pelasi pääasian urastaan kotimaansa kakkos- ja kolmostasoilla:


 
Viimeksi muokattu:

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Olen täysin unohtanut tuollaisen pelaajan kuin Peter Freiberg. Ei sano minulle mitään. Jokseenkin huolestuttavaa, kenties minulla on alkava dementia. Nimittäin kyllä minä muistan vaivatta samoilta ajoilta sellaisia suuruuksia kuten Niclas Hedberg, Timo Seppänen, Miikka Jouhkimainen, Heikki ja Mikko Laine tai Juho-Petteri Purolinna. Ehkä tämä Freiberg oli tallennettuna erilliselle, sittemmin rikkoutuneelle muistikammalle.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen täysin unohtanut tuollaisen pelaajan kuin Peter Freiberg. Ei sano minulle mitään. Jokseenkin huolestuttavaa, kenties minulla on alkava dementia. Nimittäin kyllä minä muistan vaivatta samoilta ajoilta sellaisia suuruuksia kuten Niclas Hedberg, Timo Seppänen, Miikka Jouhkimainen, Heikki ja Mikko Laine tai Juho-Petteri Purolinna. Ehkä tämä Freiberg oli tallennettuna erilliselle, sittemmin rikkoutuneelle muistikammalle.

Katselin Youtubesta Aravirran pronssikaudelle sijouttuvan pudotuspeliottelun HIFK-Ilves game 7 vuodelta 2004. HIFK:lla oli silloin hyvä draivi nuorella jengillä ja silmään näin jälkikäteen pisti energisyydellään Mikko Laine. Piti oikein katsoa tilastot, niin 47p: 5+5=10 ja 10 pudotuspeliin 1+1=2. Kaksi vuotta myöhemmin HPK:ssa 28 tehopistettä, joka on esim. Tallbergin piste-ennätys. Åstenin piste-ennätys 10p, Jääskän 21p, EHT-Karvisen 11p, Miro Väänäsen 13p, Hirvosen 21p. Hän ei millään itselleni muistu mieleen negatiivisessa mielessä.

Niclas Hedberg, Poro Rajala, Sinko Salmi ja Aki Tuominen esim. nimenomaan negatiivisessa mielessä sitten taas muistuvat. Paljonhan siellä on sitten pelaajia, joista ei ole negatiivista tai positiivista muistikuvaa, kuten Juha Fagerstedt tai Jonni Vauhkonen. En edes muista, että Juha Fagerstedt pelasi HIFK:ssa 5 kautta.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä CHL-matsia katsoessa pompsahti mieleeni esihistorialliselta ajalta 60/70 -luvun taitteilta Ahearne Cup. Se pelattiin joulutauoilla tiiviinä settinä, kun vapaapäiviä ei ollut ja kausi oli lyhyt. Nimensä se sai sen aikaisen IIHF:n bossin John 'Bunny' Ahearnen mukaan ja mukana IFK:n isännöimässä turnauksessa oli aikansa huippujoukkueita Euroopasta, mm. Brno, Sparta Praha, Leksand, Brynäs, Moskovan Dynamo ja ZSKA. MM-skabojenkin seuraaminen muuttui mielekkäämmäksi, kun oli haistanut omien suosikkiensa verta, hikeä ja kyyneleitä. Vastustajien suosikkeja olivat mm. Suchy, Nedomansky, Dzurila, Ragulin ja Petrov-Mihailov-Harlamov.

Vuodet ovat vierineet, mutta täällä sitä vaan roikutaan IFK:n kelkassa. Toivottavasti joku nuori ihminen löytää myös näistä CHL- matseista muisteltavaa viidenkymmenen vuoden päästä.
Sniff.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
HIFK sentään pärjäsi erinomaisesti Ahearne Cupissa ja tulee jatkossakin lämmöllä muistetuksi niistä uroteoistaan. Nyky-HIFK:n CHL-konttaaminen useana vuotena aiheuttaa 50 vuodenkin päästä lähinnä myötähäpeää. Tähän on tultu Euroopan huipulle (takaisin) pyrittäessä.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Tässä CHL-matsia katsoessa pompsahti mieleeni esihistorialliselta ajalta 60/70 -luvun taitteilta Ahearne Cup. Se pelattiin joulutauoilla tiiviinä settinä, kun vapaapäiviä ei ollut ja kausi oli lyhyt. Nimensä se sai sen aikaisen IIHF:n bossin John 'Bunny' Ahearnen mukaan ja mukana IFK:n isännöimässä turnauksessa oli aikansa huippujoukkueita Euroopasta, mm. Brno, Sparta Praha, Leksand, Brynäs, Moskovan Dynamo ja ZSKA. MM-skabojenkin seuraaminen muuttui mielekkäämmäksi, kun oli haistanut omien suosikkiensa verta, hikeä ja kyyneleitä. Vastustajien suosikkeja olivat mm. Suchy, Nedomansky, Dzurila, Ragulin ja Petrov-Mihailov-Harlamov.

Vuodet ovat vierineet, mutta täällä sitä vaan roikutaan IFK:n kelkassa. Toivottavasti joku nuori ihminen löytää myös näistä CHL- matseista muisteltavaa viidenkymmenen vuoden päästä.
Sniff.
Se oli hienoa aikaa. Varsinkin sinä vuonna kun HIFK oli euroopan paras joukkue, voittaen kyseisen skaban ja venäjän starat mennen tullen.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Tänään tulee hieno ilta joten aloin heti aamulla fiilestelemään vanhoja muistoja. Tuli mieleen tällainen, josta en muista koskaan puhuneeni kenenkään kanssa. Liittyy vielä Ilvekseenkin, koska Tammi:

Kyseessä oli joku Pepen uran lopun juhlapelejä, väittäisin että 800-peliä tuli täyteen ja hänellä oli pelipaitakin jossa oli numero 800. Ottelu taisi olla TuTo:a vastaan, jossa Tammi taisi hänkin ihan uransa loppupuolella pelata. IFK tapojensa vastaisesti hoiteli pelin ihan selkeästi himaan - mulla oli tätä maailmanaikaan kausikortti B3:sessa kuudenella rivillä, siis ihan vierasjengin kassarin takana ja voin melkeinpä vannoa, että Tammi päästi ottelun vikoilla minuutilla Pepen viivavedon tahallaan maaliin. Itse olen tätä joskus aina muistellut otsikolla "ainoa tahallaan pääsetetty maali liigassa", ainakin siis niistä mitä olen itse nähnyt. Olisi kiva kuulla muistaako joku muu ko tapahtumaa?

Vielä pieni aasinsiltakin tähän iltaan - IFK:han oli vieraana Tampereella kun Tammen paita jäädytettiin ja sattumalta olin itsekin paikalla - upeasti silloin IFK:n faniporukka osoitti suosiota hänelle ja olen aivan varma että Ilveksen fanit tekee vastaavan tänään Lennulle. Nättiä mennä tänään omien skidien kanssa halliin!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyseessä oli joku Pepen uran lopun juhlapelejä, väittäisin että 800-peliä tuli täyteen ja hänellä oli pelipaitakin jossa oli numero 800. Ottelu taisi olla TuTo:a vastaan, jossa Tammi taisi hänkin ihan uransa loppupuolella pelata. IFK tapojensa vastaisesti hoiteli pelin ihan selkeästi himaan -

Mulle tulee Pepen juhlaottelu - 800. ottelu - toisinaan mieleen, mutta muistan kaiken aivan toisin kuin sinä. Mun muistikuvissa vastustaja olisi ollut SaiPa ja IFK tapojensa mukaisesti olisi hävinnyt pelin.

Tähän olisi nyt hyvä saada selvyys. Kumpi meistä muistaa oikein vai muistaako molemmat väärin?
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Mistäs ne Liigan vanhat tilastot löytyykään? Mulla saattaa mennä juhlapelit sekaisin, saattoi myös olla että Pepe pääsi tolla maalilla johonkin tasalukuun.
 
J

Just-Ice-Hockey

IFK:n sivujen mukaan Pertti Lehtonen sai 800 matsia täyteen ensimmäisenä liigapelaajana 22.2.1996. Tuolloin IFK:lla oli matsi Kuopiossa, mistä kairasivat 1-5 voiton. Seuraava matsi oli 24.2.1996 Stadissa TuToa vastaan. Tuolloin juhlittiin Pepeä ja hänellä oli tosiaan ainakin jossain vaiheessa päällä paita numerolla 800. Itse ottelun IFK voitti 4-0.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Seuraava matsi oli 24.2.1996 Stadissa TuToa vastaan. Tuolloin juhlittiin Pepeä ja hänellä oli tosiaan ainakin jossain vaiheessa päällä paita numerolla 800. Itse ottelun IFK voitti 4-0.

Tässä vielä ottelu numeroina:


Tilastojen mukaan ruoska ei viuhunut, mutta Pepe sai syötön Simppa Saarisen kolme sekuntia ennen loppusummeria tekemään maaliin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n sivujen mukaan Pertti Lehtonen sai 800 matsia täyteen ensimmäisenä liigapelaajana 22.2.1996. Tuolloin IFK:lla oli matsi Kuopiossa, mistä kairasivat 1-5 voiton. Seuraava matsi oli 24.2.1996 Stadissa TuToa vastaan. Tuolloin juhlittiin Pepeä ja hänellä oli tosiaan ainakin jossain vaiheessa päällä paita numerolla 800. Itse ottelun IFK voitti 4-0.

Kiitos oikaisusta. Ilmeisesti olen sekoittanut Lehtosen juhlapelin johonkin sitä myöhempään juhlapeliin, joka on lahjoitettu vierailijoille. Niitähän kyllä riittää. Monta kertaa jonkun juhlapelin lähestyessä olen manannut itsekseni, miten "sillonkin sössittiin ne Pepen kasisataset". Nyt ei tarvi enää harmitella ainakaan sitä. Kumma juttu kyllä, koska olin muistaakseni itsekin Nordiksella, kun Lehtosella oli numero 800 selässään.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Kiitos oikaisusta. Ilmeisesti olen sekoittanut Lehtosen juhlapelin johonkin sitä myöhempään juhlapeliin, joka on lahjoitettu vierailijoille. Niitähän kyllä riittää. Monta kertaa jonkun juhlapelin lähestyessä olen manannut itsekseni, miten "sillonkin sössittiin ne Pepen kasisataset". Nyt ei tarvi enää harmitella ainakaan sitä. Kumma juttu kyllä, koska olin muistaakseni itsekin Nordiksella, kun Lehtosella oli numero 800 selässään.

Olin paikalla myös. Itse ottelusta en muista mitään, mutta #800 -paidan ja Pepen ennen matsia lahjaksi saaman (dalmatialaisen?) koiranpennun.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.

Sipilpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Corey... nyyh.

Pelaaja, jonka olisi pitänyt lopettaa uransa IFK:ssa. Selvisikö se ikinä miksei näin käynyt? Oliko niin, että IFK ja Nybari ei tarjonnut sopimusta vai Corey itse halusi lähteä vielä kokeilemaan P-Amerikkaan?
Jaan ajatuksesi. Oma suosikki ulkomaalaisvahvistuksista viime vuosikymmeneltä. Muistaakseni sai mahdollisuuden yrittää pelipaikkaa ylhäällä Detroitissa(?), mutta ei riittänyt ja kausi kului AHL-jäillä. Tämän jälkeen tuli vielä Eurooppaan ja silloin harmiteltiin miksei tullut meille.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Corey... nyyh.

Pelaaja, jonka olisi pitänyt lopettaa uransa IFK:ssa. Selvisikö se ikinä miksei näin käynyt? Oliko niin, että IFK ja Nybari ei tarjonnut sopimusta vai Corey itse halusi lähteä vielä kokeilemaan P-Amerikkaan?
Elkins hinnoitteli itsensä ulos. Molemmilla osapuolilla oli kyllä kiinnostusta jatkaa, mutta IFK:lla ei siihen hintaan, mitä Corey olisi halunnut.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Tämän jälkeen tuli vielä Eurooppaan ja silloin harmiteltiin miksei tullut meille.

Silloinhan paluukausi Wolfburgissa loppui ennen kuin alkoikaan loukkaantumisen vuoksi ja ura jatkui vielä Norjassa.

Nykyään on ilmeisesti luisteluvalmentajana:


Kuten @Gilmore totesi, suurin este jatkolle taisi olla tuhti hintalappu:

 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
15. marraskuuta 2012 pelatun HIFK - Jokerit matsin kokoonpano tuli vastaan facebookin muistoissani.

Luttinen-Töykkälä-Pakarinen
Söderholm-Robidas

Peltonen-Eriksson-Somervuori
Salmi-Jokela

Granlund-Redenbach-Kuhta
Kurvinen-Melart

Sailio-Liivik-Talaja

Ortio
(Norja)

Matsi päättyi 2-3. Harmi kun kunnon tilastoja en löytänyt mistään. old.liiga.fikään ei niitä näytä.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
15.11.2011 HIFK vs Lukko 4 - 1 kotivoitto seuraavin kentällisin:

Granlund-Granlund-Pesonen-Söderholm-Fernholm
Peltonen-Hirschovits-Somervuori-Melart-Jokela
Kuhta-Wirtanen-Järvinen-Kurvinen-Kousa
Liivik-Piiparinen-Pöysti

Riksman-Lundell

Olihan tämä kova jengi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös