@BOL kysyisin mielipidettäsi viitaten ylläolevaan viestiisi, että miten itse näet asian/syyn, etteivät parhaat pelaajat ole pelanneet odotetulla tavalla, vaan ovat juurikin olleet niitä pahimpia epäonnistujia?
Itse ajattelen, että joukkue ei välttämättä ole kuitenkaan niin hitsautunut yhteen, kuin tottakai on ulospäin annettu ymmärtää. Myös omat epäilykseni ovat joukkuehengen ympärillä, että onko jengissä ns. kahden, tai jopa kolmen kerroksen väkeä: kultaleijonat, maju-miehet, ynnämuu osasto ja junnut.
Jokin syyhän juuri nimimiesten kollektiiviseen epäonnistumiseen on. Onko sitten ollut liian "kaveriporukalla vähän pellaillaan" meininkiä vai mikä lie totuus. Sen toki tietävät vain jengi itse, mutta itse en osta vastauksia, että pelattiin vain huonosti, tai en tiedä, ei vaan tänään riittänyt.
Enkä tietenkään odota sitä "oikeaa" vastausta, koska nämähän ovat pelkkiä arvailuja ja mutuja, mutta arvostan muidenkin näkemyksiä ja haluaisin kuulla muidenkin ajatuksia.
Kirjoitin jossain vaiheessa kautta siitä, että mun silmiini vaikuttaa siltä, että HIFK lähtee joka otteluun
dominoimaan. Koska nimekäs jengi. Ja kun sieltä tuli ilta toisensa jälkeen huippuunsa viritetty vastustaja, jota ei pätkän vertaa kiinnostanut mikään muu kuin olla piikki HIFK:n lihassa, eikä sitä ihan kaikkien odottama dominointi, saati edes laadukas peruspelaaminen onnistunut, joukkue meni jotenkin lukkoon. Ja pyörä lähti pyörimään väärään suuntaan monen pelaajan osalta ja moni on saanut raapia itseluottamuksensa rippeitä melko pitkäänkin ennen kuin osui.
Itse olen miettinyt, että entäpä, jos Ville on antanutkin pelaajille aivan liikaa siimaa? Koska on Asia-Pentti ja tiedostaa sen varmasti itsekin, mitä jos hän kompensoikin sitä antamalla pelaajille paljon vapauksia? Jotta ei vahingossakaan tukahduttaisi pelaajia? Lopulta ehkä jopa liikaakin? Ja osalle se sopii, mutta ei välttämättä kaikille?
Ja tämä on ihan puhdasta spekulointia, enkä yritä tässä nyt puolustella ketään, vaan heitän vain ilmoille ajatuksen, että entäpä, jos pelaajat ovatkin saaneet elää liian vapaasti? Ja se on osoittautunut nyt vääräksi päätökseksi.
Kirjoitin myös jossain vaiheessa kautta joukkueesta, että tuntuu kuin tässä olisi nyt kaveriporukka vähän niin kuin poikain reissulla. Pidetään hauskaa eikä oteta hommia liian vakavasti. Elämässä on paljon muutakin ja monelle on pikkulapsiperhearjen keskellä kiva mennä duuniin lepäämään.
"Ja kun kevät ja tosipelit koittaa, sitten pelataan tosissaan ja kaikki onnistuu, koska me ollaan voitettu jotain ennenkin"? Ja kun niin ei sitten käynytkään, nyt ollaankin köntsät housuissa.
Meillä on aika monta ukkoa, jotka ovat pelanneet yhdessä jo monta kautta ja heille on syntynyt varmasti ihan aito luottamus toisiaan kohtaan. Ja tosi monelle HIFK on ihan aidosti tosi tärkeä seura. Mutta tälle kaudelle voittamisen kulttuuria tuotiinkin ulkopuolelta, isoja persoonia, jotka todellakin ottivat paikkansa kopissa. Kuten tietysti kuuluukin, mutta tultiinko liian isännän elkein? Ja näistä pelaajista Lehterä ja Komarov on nostettu nyt ikään kuin Mr HIFK:ksi ulkopuolistenkin toimesta, vaikka kumpikin pelaa meillä vasta ekaa kautta. Pidän itsekin mahdollisena, että kaikista "ollaan tosi tiivis jengi"-puheista huolimatta, kaikki eivät välttämättä ole valtavan tyytyväisiä, että kaksi pelaajaa ovat vieneet kaiken huomion ja heistä puhutaan suurin piirtein uusina jeesuksina. Varsinkaan, kun peliesitykset eivät "ihan" ole kohdanneet hypen kanssa. Ja joo, Lehterän pisteet ja niin päin pois, mutta kyllä Lehterän viisikkopelaamisessa on ollut pitkin kautta pahoja puutteita eikä se ole moniakaan kiinnostanut. Entäpä, jos ihan kaikki eivät jaksakaan koko ajan ja kaikissa tilanteissa nauraa Lehterän ja Komarovin jutuille? Mitä, jos joillekin tulee fiilis, että he eivät ole tosissaan ja se ärsyttää? Vaikka oikeasti olisivatkin ihan tosissaan. Koska meitä on monia, joita tämän kaksikon viime viikon ovat ottaneet touhut päähän, pitäisin erikoisena, jos kukaan joukkueessa ei olisi kokenut samoin.
Se nyt on ainakin mulle käynyt selväksi, että Lehterä ei vaikuta olevan mikään joukkueen todellinen henkinen liideri. Vaikuttaa hyvin vahvasti siltä, että kapteeniksi olisi kannattanut valita joku ihan muu kuin Lehterä. Miksi valmennus on ylipäätään antanut Lehterälle niin ison roolin? Vai halutaanko niin vain uskotella? Pelillinen rooli nyt ainakin on ollut iso, musta aivan liiankin iso. Onko Lehterä oikeasti joviaali joukkuepelaaja, joka pelaa missä tahansa roolissa, jos se on joukkueen etu? Vai näkyykö käytöksessä, jos ei pääsekään isoon rooliin? Onko valmennus kauden aikana huomannut esim. joukkuedynamiikassa jotain, mikä tuli yllärinä ja joutunut tekemään valintoja "pienempi paha"-menetelmällä?
Mitä virheitä johtamisessa valmennuksen osalta on ikinä tehtykään, niitä on onneksi mahdollista korjata, kunhan ne vain tiedostetaan. Seuraava, ja mahdollisesti viimeinen, näytönpaikka on huomenna.
Joku kirjoitti, että pelaajat pelaisivat paremmin vaikka ilman valmentajaa. Jos näin on näpyttimet, kysyn, mitä pahaa me olemme heille tehneet, että eivät ole niin tehneet jo aiemmin? Eivätkö he oikeasti haluakaan voittaa? Pelänneet, että Ville heittää koko jengin katsomoon samaan aikaan ja sanoo, että joukkueen pelit olivat tässä? Ymmärrän toki, että nousu 0-3 tappioasemasta ja voitto seiskapelissä on mieletön tarina, mutta itse olisin tässä kohtaa toivonut huomattavasti parempaa aloitusta.