Tuli tässä mieleen sellainen, että olisiko Kärpät sopinut kuitenkin paremmin vastustajaksi juuri tähän neljännesfinaaleihin? Tarkoitan sitä, että vaikka Pelicans nostettiin jo syksystä lähtien mestarisuosikkien joukkoon ja se pelasi myös kevätkaudella tämän arvonimen mukaisesti, niin väitän, että Kärpät olisi sytyttänyt vastustajana IFK:ta enemmän ja tästä olisi kuitenkin saatu ihan aidosti tiukka pleijarisarja aikaiseksi? Myönnän, että ei muakaan Pelicans vastustajana sytytä yhtä hyvin kuin Kärpät olisi sytyttänyt.
Tietenkään ammattiurheilijat eivät varsinkaan tässä kohtaa saisi ajatella, ettei vastustaja oikein sytytä, mutta ihmisiä nekin ovat. Nyt tuntuu, että IFK ei ole saanut vielä muutamaa hajavaihtoa lukuun ottamatta sellaista "me ei vittu teille hävitä"-asennetta kehiin.
Kyllä tästä mulle tulee samat vahvat vibat kuin 2005 keväästä. Silloinkin materiaali oli aivan jäätävä ja siitä olen jopa myöhemmin kuullut, että pelaajat olivat ennen pelejä naureskelleet Lukolle. No, kuten hyvin tiedetään, niin Lukko sai viimeiset naurut ja lähetti surkeasti pelanneen IFK:n lauluun voitoin 4-1. Tuo on edelleen mulle se henkilökohtaisesti raskain kevät ja pettymys. Tämä kevät ei sille tasolle yllä, sillä runkosarjan loppu laski ainakin omalta kohdaltani odotukset aika lähelle nollaa. En kuitenkaan silti olisi uskonut, että neljänteen peliin mennessä IFK ei ole voittanut peliäkään tässä sarjassa. Uskomattoman heikko suoritus, vaikka miten olisi ollut yhdestä tai kahdesta pompusta kiinni ratkaisut. Joo kaikki pelit ovat lopulta ratkenneet IFK:n virheisiin, mutta onhan Pelicans myös pelillisesti ollut selvästi niskan päällä. IFK:n peli on näyttänyt surkealta myös sen takia, että Niemelä on kairannut taktisesti Peltosta anneliin rumasti. Pelsu rikkoo tavallaan oman viisikkonsa pelaamista ja tämä "monimutkainen" pelaamisen muoto on ollut meidän valmennukselle ihan hepreaa. Ymmärtäähän sen, kun vastustaja ei noudatakaan mitään tiettyä sapluunaa, vaan reagoi pelin vaatimalla tavalla.
Mä tekisin jotain hyvin radikaalia tohon G4:een. Pena antoi aikanaan Aralle potkut juuri kesken tuon Lukko-sarjan. Siihen en ehkä menisi, mutta voisihan se VP jäädä silti koko pelistä pois. Tilkanen, Kuhta ja Lundell penkin taakse ja yksi kentällinen A-junnuja mukaan (vai mitä U20:sia ne nykyisin onkaan). Pahiten flopanneet tähdet katsomoon, pelikirjat viemäriin ja helvetinmoisella tunteella yritetään hakea etua vaihto kerrallaan. Ei siis todellakaan mitään sikailuja, mutta sellaista selkäydinlätkää. Eihän tässä enää ole mitään hävittävää. Nyt olisi se yksi kiinnitys otettava ja viimeisenä toiveena olisi, että sitä lähdettäisiin hyvin rohkeasti hakemaan. Nyt IFK vapisee kuin haavan lehti ja pelkää virheitä.
Ja toinen "viimeinen" toive on myös se, että IFK:n maalissa ei tänä keväänä pelaa enää kukaan muu kuin Pastori Hovinen. Riippumatta siitä kestääkö kausi enää yhden vai kolme peliä.