m & t: Helpotus löytää analyyttinen viesti tunnepitoisten seasta. Mukaanlukien omat viestini. Olen useimmista kohdista samaa mieltä, varsinkin Walshista. Jos ei tee majeskyja eli mahdu heittämällä 1-2 -pareihin, niin on vastaavaa paskaa kuin Cook. Ulos vaan. I.Pikkarainen ja Pesonen syövät myöskin toisiaan, joten näistä etsisin Pikulle uuden seuran ja ottaisin tilalle en Laakkosen korvaajaa, vaan parannetun version Laakkosesta. Mutta toisaalta, olisiko Lammassaari kelvannut kenellekään täällä kovana pinnamiehenä? Ehkä valmennuksella on joku osuus kuitenkin?
Aha, Kovasen muutama hyvä peli ja Kankaanperän huono alku ovat sama asia, koska otanta on yhtä suuri eli 3 ottelua? Eli unohdetaan Kovasen edeltävät +60 surffimatsia eikä anneta Kankaanperälle näyttöaikaa lisää? Ehkä Kankaanperä on ensi kevään playoffeissa helvetin paljon parempi kuin Kovanen oli? Saas nähdä. Kovaselta kului tätä ennen yhdet paskat playoffitkin. Täytyy mennä youtubeen kelailemaan kuinka helvetin hyvä Kovanen loppujen lopuksi olikaan viime kevään pleijareissa. Sehän on saanut myyttiset mittasuhteet täällä ja jäi jotenkin huomaamatta. Ilmeisesti myös scouteilta, maajoukkuevalmentajilta ja medialtakin. Kumma kun eivät taalajäät vieneet miestä ja MM-leirikin jäi väliin. HIFK-pakkien playoffpörssi -07 näyttää tältä: Tommi Kovanen, 7 ottelua, 1+0 =1/ka 0,14, joukkueen sisäisessä pistepörssissä 11. Hannu Pikkarainen, 5 ottelua, 1+4 =5/ka 1,0, joukkueen sisäisessä pistepörssissä 2. Eikä Hank myöskään jäänyt mieleen niistä tasaisen paskoista pleijareista. Mutta pinnathan ovat väärin tehtyjä. Silti epäilen, että jos H.Pikkarainen olisi lähtenyt, täällä manguttaisiin hänenkin peräänsä.
Joukkue jäällä ratkaisee pelit? Ei valmentajat (!), huoltajat eikä johtajat. Uusi tieto minulle. En ymmärrä miksi täällä sitten aiemmin vinguttiin Penasta ja Baxterista? Näin umpinegatiivisille näkemyksille ei pysty pistämään kampoihin väittelyssä, myönnän. Varsinkin jos mielipide joukkueen suorituskyvystä käsittää välillä koko organisaation ja valmennuksen ja välillä taas sanotaan, että pelaajat yksin ne siellä ratkovat. Kamoon Metukka, järkimieshän sä olet aina ollut - en ole tottunut ihan noin mustaan huumoriin / näkemykseen ja osittain ristiriitaisiin omiin perusteluihisi taholtasi. Mutta kiusallisen usein olet kyllä oikeassakin. Enkä ole sinunkaan kanssasi eri mieltä isoista linjoista ja vaatimustasosta: HIFK:n pitää menestyä, kaikki muu on toissijaista.
Yleisesti ottaen olen tätä mieltä:
-Joukkue on osiensa summa ja joukkueen vastuuvalmentaja kantaa nimityksensä mukaisesti vastuun joukkueen menestyksestä
-Joukkueen kokoaja(t) on yhtä vastuullinen menestyksestä kuin valmentajakin
-Pelaajat oikeastikin vain pelaavat ja ovat yhtä paljon valmennuksen armoilla kuin näyttelijät ovat ohjaajansa armoilla. Hyvilläkin saa luotua paskaa ja paskoillakin saa luotua tasonylityksiä riippuen ohjaajan/valmentajan kyvyistä
-Jääkiekkko on tulosurheilua, mikään muu ei ratkaise. Kauden lopussa katsotaan tulokset ja jos joukkue on ollut huono, se on ollut huono. Minua ei lohduta yhtään, jos siellä seassa on ollut hyviä pelaajiakin. Vastuuhenkilöt on vaihdettava, koko pelaajakantaa ei voi eikä kannatakaan vaihtaa. Mutta osa pelaajistakin on ns. vastuupelaajia, tähän palaan vähän myöhemmin.
-HIFK on lähtenyt kerrankin tekemään jotain oikeassa järjestyksessä. Meillä ei jatka enää vanha johto + valmennus, jotka yrittävät Stiga-ukkoja vaihtamalla tehdä jotain hyvää. He eivät olisi pystyneet tuomaan menestystä, vaikka saisivat oikein hyvätkin Stiga-palikat. He olivat itse palikoita.
-Viime kausi, Pena, Lundell - kaikki olen itse oikeasti jo unohtanut. Tai siis luulin niin. Mielestäni viime kausi meni tulosurheilullisesti päin vittua, säälipleijarit + ulos 4-1 Bluesia vastaan. Pelaajat vain pelaavat, mutta jokainen heistäkin oli mukana huonossa kokonaissuoritustasossa. Niinpä on hyvä, että joukkueen kalleinta osastoa uudistettiin; Guolla, Murray, Vesce, Laakkonen, Kovanen. Uudistaminen on järkevämpää kuin vanhojen koneenosien toiveikas hinkkaaminen. Kaikki edellä mainitut Vesceä lukuunottamatta saivat aivan riittävästi aikaa näyttää hinta/laatusuhteensa
-Itselleni tulee jotain Kankaanperää tasan yhtä ikävä kuin Kovasta, jos hänen 2-vuotiskautensa jää kokonaispanokseltaan yhtä vaisuksi kuin Kovasella: näemme loppujen lopuksi Kangelta "hyvät playoffit" keväällä -10: 1+0 pinnaa sääleissä
Mitä tulee tähän kauteen, niin totean, että oikeastikin nyt on pelattu vasta 3 ottelua, joista yksi oli kiistatta erinomainen. Huonoissakin matseissa viisikkopelin perusasiat ovat olleet kunnossa. Tulosurheilussa se ei tietenkään riitä, perusasioilla pitää tuottaa pisteitä. Mutta ihan vielä en vetäisi tätä kautta toiletista alas. En edes vitun Pitkämäkeä. Sama peruste Lunkka vs. Pitkämäessä kuin Kovanen vs. Kangessa; Pitkämäki on pelannut 2 ottelua. Ei kukaan voi vielä sanoa mitään hänen kokonaisuudestaan verrattuna Lunkkaan kokonaisuutena. Olen pettynyt Pitkämäkeen alun perusteella. Mutta veskariakin pitää katsoa, kuten joku oikeaoppisesti heittikin mv-ketjussa, ohi torjuntaprossien. Pitkämäen pistekeskiarvo on 1,5 ja voittoprosentti 50. Nämä voisivat olla myös 0. Pitkämäelle ei btw. ole tehty maaleja "vain maalin edestä", Lukon 2, 3 ja 4. maali olivat suoria laukauksia hyviltä vetopaikoilta n. 6 metriä maalistamme. Niitä ei hakattu sisään maalinedustalta voitetuista irtokiekoista. Maalinedustan HIFK on pelannut suhteellisen hyvin. Tällä lausumalla sysään valtaosan päästettyjen maalien vastuusta siis Pitkämäelle kuitenkin.
Paniikinomaiset ratkaisut pelaajiin liittyen olisivat nyt typeriä. Itse rupeaisin etsimään I.Pikkaraiselle uutta seuraa, mutta kausi on pitkä, loukkaantumisia tapahtuu ja Pikukin on helvetti soikoon kuitenkin rightin pelaaja ja yv:ssa käyttökelpoinen. Runkosarja ei valehtele, nyt ollaan jaetulla 4. sijalla eli pää pinnalla nenää myöten.
edit: Jahas, nyt meille käydään muualtakin kertomassa, että Kovanen ja Laakkonen ovat myyttisen korvaamattomia pelaajia, todellisia tähtiä.