ultrar: Nämä matemaattiset mallit pitkältä ajalta ovat kyllä tasapuolisia. Ei missään tilastoissa tunneta elementtiä mitä olisi tapahtunut, jos kaverin ketju tai muu asia olisi ollut toisin. Tuostahan on lyhyt matka siihen, että spekuloitaisiin kuinka Riksmanin torjuntaprossa olisi huono HIFK:ssa ja Housun prossa olisi hyvä Jokereissa. Ja jos sanotaan, että Piku on hyödyttänyt Hirsoa, niin yhtä hyvin voidaan sanoa, että Hirso on hyödyttänyt Pikua. Ei me voida suoraan sanoa, että Bates olisi syöttänyt yhtä paljon maaleja Pikulle. Olennaista on se, että Hirso-Piku -akseli toimii ja sitä ei ole syytä hajottaa - eikä väheksyä. Sitäpaitsi Piku ei ole pelannut koko kautta Hirson ketjussa.
Minuutit ovat menneet liki tasan Hirsolla ja Batesilla ja molemmat ovat saaneet pelata ylivoimaa. Ei se nyt ihan hanurista ole sanoa, että joukkue on enemmän riippuvainen Hirsosta kuin se on ollut Batesista. Kun heitän pelkkiä pelaajien pisteitä, mua syytetään siitä, että joukkue on tärkein. Kun heitän pelaajien pisteiden merkityksen joukkueelle, syytetään siitä, että tämä on vain matematiikkaa ja jos pelaaja A olisi pelannut toisessa ketjussa, tilanne voisi olla toinen. Miksi näitä tilastoja sitten kannattaa ylipäätään pitää yllä ja miksi joukkueet tekevät lisäksi omat statistiikkansa, jos kaikki on nähtävissä suoraan omin silmin? Oikeasti kaikki ei ole nähtävissä. Siksi valmennuskin kokee joukkueen omat tilastot tärkeäksi taustadataksi suunnitellessaan joukkueen pelisysteemiä. Tilastot eivät ole kenenkään kavereita, ne ovat vain numeroita. Ja olen laskenut Hirsolle, Batesille ja myöhemmin tässä Kapaselle kaiken aivan saman logiikan mukaan. Ei mitään muutoksia kenenkään hyväksi. Kohta selitellään, että ei se oikeasti noin mene. Mutta en mä näitä numeroita ole itse keksinyt.
KJ:han päättää ketkä pelaavat keidenkin kanssa ja hänellä tuskin olisi mitään sitä vastaan, että ulkopuolinen tulija (Bates) vetäisi sellaiset lukemat, että hänestä tulisikin 1-sentteri. Nyt on vain käynyt niin, että Batesin hyvä pistekertymä on mennyt enemmän hänen omaksi hyödykseen kuin joukkueen hyödyksi. Lisäksi Bates on ailahtelevampi. Hän on näistä senttereistä se, joka saattaa tehdä yhdessä matsissa 4 pistettä ja olla sitten 4 matsia ilman pisteitä. 20 kertaa Bates on pelannut ja niukimmalla mahdollisella erolla 11-9 hän on tehnyt pisteitä / jäänyt pisteittä. Hirsolla vastaava luku on 26-13. Näissä on eroa. Ja tämä mitenkään Batesia dissaamatta. Jos minusta olisi kiinni, hän jatkaisi HIFK:ssa ensi kaudellakin. Totesin vain, että asetelma, jossa Hirso on 1-sena ja Bates 2-sena on tilastojen valossa aivan oikea. Lisäksi Hirso/Bates -tilasto ei ole lyhytaikainen mutu. Tilastot on tehty niin pitkältä ajalta kuin mahdollista: Hirson suhteen alkaen 11.9. ja Batesin suhteen alkaen 11.11. Nyt on 13.1. Ei kukaan voine kiistää, etteikö tuossa olisi ilman mitään kikkailuja molempien kaikki ottelut HIFK:n riveissä ja vähemmän pelanneellakin niitä on 20 kpl. Yhteensä puhutaan 39+20 = 59 ottelusta. Sen verran on takana pelejä, joissa Hirso ja/tai Bates on pelannut.
En ole mikään suunnaton Hirso-fani, pistäisin hänet ykkösen laitaan, jos saataisiin Leinon tasoinen ykkössena. Bates on alkuhuuman jälkeen paljastunut suorituskyvyltään HIFK:n kakkossentteriksi ja hänen pahin "kilpakumppaninsa" joukkueessamme on siten Loppi, ei Hirso. En mä tätä ole keksinyt, olen päätellyt näin suoritusten perusteella. Niinpä Batesin verrokiksi on pikkuhiljaa paljastumassa nimenomaan Murray. Ja tämänhän piti olla odotettavaakin. Molemmat ovat keränneet maineensa NHL:ssä puolustavina senttereinä. Ja kun olen tässä julkisesti valittanut Murrayn pois päästämisestä, niin ei kai joku luule, että haluaisin pistää Batesin ulos? Ei missään tapauksessa. Sentterikolmikko Hirso-Bates-Loppi on tähän liigaan aivan huipputasoa. Halusin vain korjata anti-Hirso -siiven suunnatonta antipatiaa, joka on perustunut täydelliseen mutuun. Missä muussa joukkueessa liigan kolmanneksi eniten tehoja tehnyt pelaaja ja joukkueen 1-sena voitaisiin lakaista näin tylysti maton alle "laiskana" ja "ailahtelevana"? Ei missään, vain itsesäälissä rypevä ja kaikessa pelkkää paskaa näkevä HIFK-fanisto kykenee tähän. Siis sama jengi, joka on valmis adoptoimaan oikeasti huonoja pelaajia.
Vielä rautalankamalli:
-Hirson ailahtelevaisuus on myytti. Hän on pisteidentekijänä jopa luotettavampi kuin täällä esiin otettu Sami Kapanen. Check yourself, tilastointitapa on täysin sama kuin Hirsolla & Batesilla:
Sami Kapanen, Kalpa, 38 ottelua:
Pisteillä 23 kertaa, 0 pistettä 15 kertaa. Sami pisteillä 60,52%, pisteittä 39,48%. Hirso 66,66%/33,33%, Bates 55%/45%.
Kalpan menestys Samin pisteiden valossa:
Kalpa voittanut 7 kertaa 3 pisteen kera silloin, kun Kapanen on jäänyt 0 pisteseen. Verrokit: Hirso 0 kertaa, Bates 2 kertaa. Kalpan 3 pisteen voitot, jolloin SK ollut kokoonpanossa ja jäänyt 0 pisteeseen: 20.9/Tappara (k), 23.10/Ilves (k), 1.11/Tappara (v), 21.11/Jyp (v), 4.12/Lukko (v), 11.12/Saipa (v), 13.12/Tappara (k).
Kalpan pojot kun Sami jäänyt ilman pisteitä:
7x3p, 8x0p, yht 21p
Kalpan pojot kun Sami on ollut pisteillä:
14x3p, 4x1p, 6x0p, yht. 46p
Kalpalla yht. 21+46=67 +1 = 68. Kerran Kalpa sai 1 pisteen niin, että Kapanen ei ollut kokoonpanossa, HIFK:ta vastaan stadissa.
Näistä kolmesta pelaajasta Hirso on luotettavin pisteillä olija, 66,66% todennäköisyys. Kapasellakin hyvä 60,52%. Mutta ailahtelevampi pisteidentekijä on Kapanen. HIFK on järjettömällä tavalla Hirson pisteiden varassa, pinnat ilman Hirson pojoja / Hirson pojojen kanssa 3/51. Kalpa ei ole läheskään niin paljon Kapasen varassa, paitsi myyttisissä mutu-maailmoissa. Vastaavat pisteet Kapaselle ja Kalpalle 21/46.
Nyt pitänee todeta, että Hirso on (ollut) yleistä mainettaan parempi, vaikka kuinka tekisi kipeää myöntää tämä. Hänestä muistetaan selvästi vain huonot hetket ja jätetään kylmästi huomioimatta ne pakolliset hyvät hetket, jotka ovat painaneet vaakaa ylläolevaan asentoon. Vastaavasti Kapasesta muistetaan (täällä) vain hyvät hetket. En mä tähän muuta selitystä keksi. Yllättävän monellahan on suuri kynnys myöntää olevansa vähimmässäkään määrin koskaan väärässä tällä palstalla. Oli miten oli, joukkue ei saisi olla niin paljon yhden hyökkääjän onnistumisten varassa kuin HIFK on Hirson kanssa. Tämän voi siis ymmärtää myös kritiikkinä muuta joukkuetta kohtaan.