HIFK:n peliesitykset kaudella 2023–2024

  • 1 122 020
  • 22 268

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Peltonen on maininnut, että viime kaudella oli ennakkoon kuviteltu, että nuoret pelaajat käyttäisivät eniten mentaalivalmentajaa, mutta kun kausi alkoi, kuten alkoi, sitä hyödynsivätkin vastoin ennakko-odotuksia kokeneemmat pelaajat.
Ainakin Vesalainen mainitsi viime kaudela käyttäneensä mentaalivalmentajaa, tosin yhteydestä ei käy aivan selväksi oliko tämä IFK:ssa vai ylipäätänsä uran aikana:

– Kyllä tämä edelleen vie melkein kaiken. Olisi niin hienoa sanoa, että olen rauhallinen ja luottavainen jääkiekon suhteen, mutta pienestä edistymisestä huolimatta tässä asiassa minulla on vielä valtavasti kehityttävää, Vesalainen myöntää ja kertoo käsitelleensä asiaa mentaalivalmentajan kanssa.
 

Topmachine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedätkö onko HIFK:lla mentaalivalmentaja? Ja jos on/tiedät, niin onko ns. kokopäivätyössä?

Kysyn, koska viime kaudella varsinkin oli tilanteita pelissä ja pelaajien kehonkielessä, jotka pistivät itselleni silmään. Olen ammatti joukkueurheilussa ollut mukana ja meidän tiimillä oli mentaalivalmentaja, joka oli kultaa arvokkaampi joukkueellemme.
Ei ole tietoa minulla mutta toivon että on. Kuten BOL mainitsi niin sellaisella on käyttöä välillä kokeneemmillakin pelaajilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Toi viisikkopuolustus mua huolettaa, mutta sen nyt yleensä saa helpommin kuntoon, kuin maalinteon ongelmat. Ja jos jäbät puolustaa oikein, niin se on veskallekin helpompi pelata.

Tästä viikosta täydet pisteet hyvällä puolustamisella, niin huolet on veke.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö viime kaudella lähdetty kauteen selkeästi puolustus edellä? Ainakin Ville korosti, että kaudella 21-22 puolustuksessa oli HIFK:n akilleen kantapää ja niitä lähdettiin korjaamaan ensin.

En tiedä, mistä viime kauden heikko aloitus johtui, mutta lopputulema oli se, että suurimmat vaikeudet olivat nimenomaan hyökkäyspelissä ja maalinteko oli todella haastavaa. Oma pää ei varsinaisesti vuotanut, vaan tosi moni alkukauden vastustajan maaleista oli seurausta henkilökohtaisista virheistä ja veskarin päästämistä helpohkoista maaleista. Ja sitten siellä oli ne muutamat pelit, jolloin tuli synkät pari minuuttia ja peli ratkesi lopulta niihin. Ne söi miestä ja kun hyökkäyspäässä oikein kukaan ei onnistunut ja tappioita alkoi tulla, pää meni jumiin ja siitä lähti negatiivinen kierre.

Olisi siis ihan loogista miettiä, miten välttää viime kauden sudenkuopat/virheet ja niistä seuranneet negatiiviset seuraukset joukkueena ja yksilöinä. Ja kun HIFK:lla nyt kuitenkin on todella tulivoimainen hyökkäys, kyllä mä itse ainakin lähtisin siitä, että sitä pyritään hyödyntämään täysillä heti alusta. Ja siltähän se omin silmin vaikuttaakin, että vaikka yksikään valmentaja ei toivo neljää päästettyä omiin, pääpaino on nyt laittaa energiat siihen, että saadaan itse tehtyä maaleja kuin pitää kynsin ja hampain kiinni vastustajan nollasta tai yhdestä maalista.

En myöskään usko, että puolustuspään pelaaminen muuttuu ihan totaalisesti vrt. viime kausi, vaan siellä on jotain eri painopisteitä, jolloin aikaakaan ei tarvitse panostaa samalla tavalla kuin viime kaudella. Valtaosalle jengistähän asiat tulee jo selkärangasta. Tai pitäisi tulla. Uusille pelaajille kaikki on joka tapauksessa enemmän tai vähemmän uutta. Olisi täyttä typeryyttä jättää hyödyntämättä ne tuhannet toistot, mitä on harjoiteltu, koska samana pysynyt runko on kuitenkin yksi HIFK:n vahvuuksista ja eduista. Viime kauden jengin heikkous ei ollut puolustuspelaaminen, vaan heikko viimeistely, tyhmät jäähyt ja surkea oma yv, joko kaikki samaan aikaan tai erikseen. Nämä näkyivät erityisesti Tappara-sarjassa.

Nyt pitäisi saada erityisesti Nättiselle ja Ikoselle onnistumisia maalien muodossa, koska kummallakin on maalintekopotentiaalia. Mutta ennen kuin se ensimmäinen maali on syntynyt, en usko kummankaan uskaltavan pelata kovin mielikuvituksellisesti ja rohkeasti ja sellainen toiminta kentällä taas loisi uudenlaista uhkaa. Hivenen paradoksaalista, mutta aika usein se vain menee niin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Toi viisikkopuolustus mua huolettaa, mutta sen nyt yleensä saa helpommin kuntoon, kuin maalinteon ongelmat. Ja jos jäbät puolustaa oikein, niin se on veskallekin helpompi pelata.

Tästä viikosta täydet pisteet hyvällä puolustamisella, niin huolet on veke.
En olisi huolissani viisikkopuolustuksesta vaikka omiin on tehty 8 maalia. Puolustukseen tullut 4 uutta pelaajaa ja hyökkääjistä 3 on ns. uusia naamoja. Ottaa aikansa ennenkuin kemiat saadaan natsaamaan.
 

Nicky Nichols

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö viime kaudella lähdetty kauteen selkeästi puolustus edellä? Ainakin Ville korosti, että kaudella 21-22 puolustuksessa oli HIFK:n akilleen kantapää ja niitä lähdettiin korjaamaan ensin.

En tiedä, mistä viime kauden heikko aloitus johtui, mutta lopputulema oli se, että suurimmat vaikeudet olivat nimenomaan hyökkäyspelissä ja maalinteko oli todella haastavaa. Oma pää ei varsinaisesti vuotanut, vaan tosi moni alkukauden vastustajan maaleista oli seurausta henkilökohtaisista virheistä ja veskarin päästämistä helpohkoista maaleista. Ja sitten siellä oli ne muutamat pelit, jolloin tuli synkät pari minuuttia ja peli ratkesi lopulta niihin. Ne söi miestä ja kun hyökkäyspäässä oikein kukaan ei onnistunut ja tappioita alkoi tulla, pää meni jumiin ja siitä lähti negatiivinen kierre.

Olisi siis ihan loogista miettiä, miten välttää viime kauden sudenkuopat/virheet ja niistä seuranneet negatiiviset seuraukset joukkueena ja yksilöinä. Ja kun HIFK:lla nyt kuitenkin on todella tulivoimainen hyökkäys, kyllä mä itse ainakin lähtisin siitä, että sitä pyritään hyödyntämään täysillä heti alusta. Ja siltähän se omin silmin vaikuttaakin, että vaikka yksikään valmentaja ei toivo neljää päästettyä omiin, pääpaino on nyt laittaa energiat siihen, että saadaan itse tehtyä maaleja kuin pitää kynsin ja hampain kiinni vastustajan nollasta tai yhdestä maalista.

En myöskään usko, että puolustuspään pelaaminen muuttuu ihan totaalisesti vrt. viime kausi, vaan siellä on jotain eri painopisteitä, jolloin aikaakaan ei tarvitse panostaa samalla tavalla kuin viime kaudella. Valtaosalle jengistähän asiat tulee jo selkärangasta. Tai pitäisi tulla. Uusille pelaajille kaikki on joka tapauksessa enemmän tai vähemmän uutta. Olisi täyttä typeryyttä jättää hyödyntämättä ne tuhannet toistot, mitä on harjoiteltu, koska samana pysynyt runko on kuitenkin yksi HIFK:n vahvuuksista ja eduista. Viime kauden jengin heikkous ei ollut puolustuspelaaminen, vaan heikko viimeistely, tyhmät jäähyt ja surkea oma yv, joko kaikki samaan aikaan tai erikseen. Nämä näkyivät erityisesti Tappara-sarjassa.

Nyt pitäisi saada erityisesti Nättiselle ja Ikoselle onnistumisia maalien muodossa, koska kummallakin on maalintekopotentiaalia. Mutta ennen kuin se ensimmäinen maali on syntynyt, en usko kummankaan uskaltavan pelata kovin mielikuvituksellisesti ja rohkeasti ja sellainen toiminta kentällä taas loisi uudenlaista uhkaa. Hivenen paradoksaalista, mutta aika usein se vain menee niin.
En tiedä mikä oli Murphyn merkitys puolustuspelin suunnittelussa, mutta kyllä näissä kahdessa ekassa Liigapelissä IFK on monta kertaa sortunut ns. junnupuolustamiseen, pelaajat ovat kadottaneet samaan aikaan miehensä ja kiekon.

Viime syksynä PAPP oli timanttia alusta asti mutta hyökkäys paskaa. No nyt on ensinnäkin paperilla kovempi hyökkäys, ja lieköhän pomo Ojasen idea tämä että tullaan syöttelemällä omista päätyyn asti (päätykiekkojen sijaan), mutta itse olen syttynyt sille erittäin paljon. Tulemme näkemään paljon hienoja maaleja IFKlta tällä kaudella.

Samoin suorahyökkäykset yv:llä on hyvä idea, ja luulen että ne tulevat Liigassa yleisemminkin muotiin. Liigassa yleensä keskikastinkin jengit pelaavat kuitenkin hyvää alivoimaa.
 
Viimeksi muokattu:

Topmachine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö viime kaudella lähdetty kauteen selkeästi puolustus edellä? Ainakin Ville korosti, että kaudella 21-22 puolustuksessa oli HIFK:n akilleen kantapää ja niitä lähdettiin korjaamaan ensin.

En tiedä, mistä viime kauden heikko aloitus johtui, mutta lopputulema oli se, että suurimmat vaikeudet olivat nimenomaan hyökkäyspelissä ja maalinteko oli todella haastavaa. Oma pää ei varsinaisesti vuotanut, vaan tosi moni alkukauden vastustajan maaleista oli seurausta henkilökohtaisista virheistä ja veskarin päästämistä helpohkoista maaleista. Ja sitten siellä oli ne muutamat pelit, jolloin tuli synkät pari minuuttia ja peli ratkesi lopulta niihin. Ne söi miestä ja kun hyökkäyspäässä oikein kukaan ei onnistunut ja tappioita alkoi tulla, pää meni jumiin ja siitä lähti negatiivinen kierre.

Olisi siis ihan loogista miettiä, miten välttää viime kauden sudenkuopat/virheet ja niistä seuranneet negatiiviset seuraukset joukkueena ja yksilöinä. Ja kun HIFK:lla nyt kuitenkin on todella tulivoimainen hyökkäys, kyllä mä itse ainakin lähtisin siitä, että sitä pyritään hyödyntämään täysillä heti alusta. Ja siltähän se omin silmin vaikuttaakin, että vaikka yksikään valmentaja ei toivo neljää päästettyä omiin, pääpaino on nyt laittaa energiat siihen, että saadaan itse tehtyä maaleja kuin pitää kynsin ja hampain kiinni vastustajan nollasta tai yhdestä maalista.
Kyllä, viime kaudella preseasonin lopussa katselin Peltosen haastattelun (silloin taisivat olla ruotsissa) ja Ville oli äärimmäisen tyytyväinen joukkueen puolustuspelaamiseen harjoituskaudella ja sanoi että "tästä on hyvä lähteä nyt kehittämään sitä hyökkäyspelaamista lisää". Tuolloinhan maaleja ei juuri tehty muttei kyllä päästetykään. Sama kaavahan jatkui sitten liigapeleissä ja kun se maalinteko ei sitten syystä X lähtenyt rokkaamaan niin se muuttui jo ihan ongelmaksi ja eläintarhoiksi niskoissa. Alkukaudessa oli kuitenkin sellainen jännä elementti että hallittiin useita pelejä välillä koko sen 60min mutta maaleja ei vain tullut ja kuten totesit niin kaveri rokotti kovilla prosenteilla niistä paikoista mitä saivat ja hyviä esimerkkejä tästä on 18.1. pelattu HIFK-JYP, joka hävittiin jatkoilla puutarhurille ja 25.11. Kärppiä vastaan Leskinen pääsi viimeisestä aloituksesta räppäämään voittomaalin. Niissä peleissä oltiin oikeasti hyviä mutta tulostaulu ei antanut meille pisteitä. (tai antoi joo.. jatkoajoilta yhdet pongot)

Katsoin lähestulkoon kaikki ottelun jälkeiset lehdistötilaisuudet pelien jälkeen ja siellä Ville osasi monesti hyvin avata että missä oltiin hyviä ja mikä jäi uupumaan. Tämä sai minut luottavaiseksi sen suhteen että jengissä ymmärrettäisiin ongelmakohdat ja niitä voisi siten korjata. Yksi asia nousi esiin liian monesti... Maalinteko-ongelmiin liittyen Ville puhui ahneudesta ja maalinteon tukitoimista eli maskipelaamisesta ja niiden 1vs1 tilanteiden voittamisesta siellä edustalla. Nuo asiat oli monesti jääneet vajaiksi. Tämäkin asia korjaantui kyllä paljon vaikkakaan ei toki täydelliseksi mutta jahka pelaajilta tippui niitä apinoita sieltä niskasta ja pelihuumori parani niin alkoi homma toimia paremmin ja etenkin 81-51-10 sai itselleen hurjan lennon päälle. Vesalaisen alku ei ollut hyvä mutta hän löysi kuin löysikin sen flow:n Jäkyn rinnalla.

Sellainenkin huomio on tehtävissä kun nyt muistin virkistykseksi kaivoin viime kauden tulokset esiin että vaikka puolustuksesta vähän naruja löysättiin spenglerin aikoihin (näin muistan jonkun pelaajan haastattelussa kertoneen) niin omiin ei alkanut kuitenkaan mitenkään merkittävästi enempää vuotamaan jos ei muutamia yksittäisiä poikkeuksia oteta huomioon. Vertailuksi:

ennen spengleriä 33 ottelua PMK 3,79/o
spenglerin jälkeen 27 ottelua PMK 2,70/o (sisältää myös IFK-Saipa 9-5 ja Tappara-HIFK 8-2)

Jos tällä kaudella pystytään tuollaisiin lukemiin omissa kuin viime keväänä niin tuolla hyökkäyspelaamisella mitä on nyt nähty niin mitään hätää ei ole. Taposen tilastoja ei mielestäni kannata katsella vielä koska hän ei voinut yhtään mitään tapparan maaleille #1, #2 eikä #4 joten 3/8 maalia on ainakin tilastoissa sellaisia, jotka ei ollut hänestä kiinni.

-hyvä tästä tulee vielä-
 

Incognito

Jäsen
Kaljucornerissa Ika oli tehnyt aika paljon sanoja havaintoja, kun moni minä ja moni muukin täällä:

-kehui IFK:n keskialueen ylityksiä
-Haukkui puolustuspelaamista
-Korosti sitä, että Taposen pitää ottaa myös isoja koppeja ja sitä, että IFK:ssa pitää olla reilusti yli 90% veskari. Taisi sanoa 93%
-Antoi posia Koivistoinen, Jääskä, Vesalainen, Pakarinen.
-Totesti itseni tapaan, että Nättinen on Lehterän kentällisen selkeästi heikoin lenkki tähän mennessä ja tason pitää nousta. (Sukkasilleen hiihtelyä)
-Ihmetteli miksi Kiviharju pelaa alivoimaa ja Sund ylivoimaa. Sund sai rapaa niskaan kiekollisesta pelistä suhteessa odotuksiin.
-ihmetteli miksi etenkin Väänäsen ketju sai niin paljon peliaikaa Tappara pelin vikalla vitosella ja itse asiassa heitti yhdestä maalista bussin alle Åstenin joka sitten joutuikin filaan seuraavaan peliin. Se taisi täällä jäädä huomiotta. Hänen merkkausvirheensä Ikan mukaan eli näkikö Peltonen samoin? Teki siellä toki virheitä pelissä muutkin.
 

Topmachine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaljucornerissa Ika oli tehnyt aika paljon sanoja havaintoja, kun moni minä ja moni muukin täällä:

-kehui IFK:n keskialueen ylityksiä
-Haukkui puolustuspelaamista
-Korosti sitä, että Taposen pitää ottaa myös isoja koppeja ja sitä, että IFK:ssa pitää olla reilusti yli 90% veskari. Taisi sanoa 93%
-Antoi posia Koivistoinen, Jääskä, Vesalainen, Pakarinen.
-Totesti itseni tapaan, että Nättinen on Lehterän kentällisen selkeästi heikoin lenkki tähän mennessä ja tason pitää nousta. (Sukkasilleen hiihtelyä)
-Ihmetteli miksi Kiviharju pelaa alivoimaa ja Sund ylivoimaa. Sund sai rapaa niskaan kiekollisesta pelistä suhteessa odotuksiin.
-ihmetteli miksi etenkin Väänäsen ketju sai niin paljon peliaikaa Tappara pelin vikalla vitosella ja itse asiassa heitti yhdestä maalista bussin alle Åstenin joka sitten joutuikin filaan seuraavaan peliin. Se taisi täällä jäädä huomiotta. Hänen merkkausvirheensä Ikan mukaan eli näkikö Peltonen samoin? Teki siellä toki virheitä pelissä muutkin.
Ika on kyllä ollut yksi parhaista kommentaattoreista mitä olen televisiossa nähnyt. Puhuu asiaa ja niin että vähän vähemmänkin jääkiekosta ymmärtävä voi ymmärtää mitä hän tarkoittaa.

Nuo pointit ovat sellaisia että pystyy hyvinkin allekirjoittamaan pelit nähneenä. Etenkin Kiviharjun AV-pelaaminen hämmentää minua paljon.

Joutuiko Åsten oikeasti vilttiin? onko tästä ollut jokin viite vai olisiko kyse ollut vain rotaation käytöstä kun kyseessä oli back to back peli?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei olisi viltti mikään ihme, sillä niin kuraa oli Åstenin peli Tapparaa vastaan. Jos ei parempaan pysty tällä kaudella, niin moni muu pelaaja ajaa ohi ja viltti kutsuu pysyvämmin.

Kyllä, nyt ollaan ammattimaisen joukkueurheilun ytimessä ja ideassa. Täytyy olla sitä kilpailua pelipaikoista, tai muuten käy kuten IFK:ssa useina vuosina käynyt niin monen pelaajan kanssa. Taso jämähtää eikä välttämättä edes pääse siihen omaan potentiaaliinsa. Nyt on Åstenilla muiden tapaan se, että vaade on tietynlainen omaan rooliin ja jos et toteuta, niin Seppälä ja muut ajaa ohi niin että suhina käy. Seppälä toteuttaa sitten niitä omia vahvuuksiaan siinä, vaikka rooli ei ihan sama olisikaan.

Tää on se mun IFK, ei ne 85% edellisistä kannatusvuosista alk.reilut 40v sitten :)
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Pitääkö tämä koko matsi katsoa tällaiselta pikkuruudulta? Nimim. Cmoren varassa olen. E: olinkin avannut viittomakielisen lähetyksen :D
 
Viimeksi muokattu:

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei lähde ei. Jatkuvasti huonoja ratkaisuja.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Hyvä että kesällä on saatu AV kuntoon
 

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ainakaan haluta helpoksi tehdä tätä alkua.
 
Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Ei Nättisellä nyt oikein lähde tää kausi käyntiin....
Ei todellakaan ja Micke-Max näyttää kadottaneen kokonaan jalat altaan, oli kyllä jähmeää liikkumista. KooKoo taitaa nyt tehdä 5-3 yv:llä maalin.

Ps. AV kyllä toimi ja Taponen sai sopivat lämpimät matsin aluksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös