Ei jumalauta itsellesi. Sitä vartenhan joukkueet harjoittelee ettei ongelmia tule peleissä. Peltosen johdolla sitä on jo tehty niin pitkään, että sen olisi pitänyt alkaa näkymään. Sun teoria on, että valmennus tekee kaiken oikein mutta joukkueen pelaajat ei ymmärrä.
Yritän nyt pilkkoa tämän vielä jos se selventäisi sinulle mitä yritän hakea takaa...
EI! Valmennus ei välttämättä tee kaikkea oikein tai ainakaan minulla ei ole siitä mitään faktaa esittää suuntaan eikä toiseen (tuskin on sinullakaan?). Pelaajat ymmärtävät ja oppivat kyllä.
Tähän vielä kysymys liittyen tuohon tekstiisi: Väitätkö ihan tosissasi että joku joukkue voi treenata niin ettei kukaan tee ikinä yhtään virhettä tai kohtaa mitään ongelmia?
Minun ja aika monen muunkin on, että valmennuksen vastuulla on toteuttaa sen harjoittelun toimivuus pelissä. Kas kun niitä pelejä varten joukkueet harjoittelee.
Tottakai! Juurikin näin. MUTTA, Esim. sipoossa pelatun harjoitusottelun aikana Kölliltä kysyttiin lähetyksessä että miten hän kokee että valmentaminen on muuttunut hänen ajoistaan vai onko?
Vastaus tuohon oli jotenkin niin että
"ennen valmentajat oli niitä jotka määräsi kaiken mutta nykyään se on muuttunut kokoajan enemmän ja enemmän siihen suuntaan että pelaajat on kasvavissa määrin mukana siinä pelaamisen suunnittelussa ja valmentajat lähinnä neuvoo ja opastaa henk.koht. tasolla."
Minä uskon ainakin ennemmin tuota kokeneen kiekkomiehen puhetta kuin sinua tässä asiassa. Etenkin kun olen itse joukkueurheilua harrastava niin tuo kuulostaa ihan järkevältäkin että pelaajia kuunnellaan eikä diktaattorimaisesti rynnitä sitä omaa ideologiaa läpi. Tampereella nähtiin, että meidän peli oli ihan hiton hyvää monessakin kohtaa mutta eritoten ekalla kympillä. Jorikin sanoi siinä Lukko-pelin haastattelussa että pikkuhiljaa tässä edetään palasia paikoilleen, jotta se peli mitä osaavat esittää, kestäisi jatkossa sen täydet 60min. Onneksi siis ainakin jengi luottaa siihen omaan pelaamiseensa vaikka sinä et sen riittävyyteen uskokaan.
Tässähän sä yrität ulkoistaa valmennuksen vastuun pelaajille. Ei se niin mene. Jokainen liigavalmentaja osaa harjoituttaa joukkueita teoriatasolla, mutta jokainen valmentaja ei menesty.
Sitten vielä tämä harjoituttaminen... Eiköhän tälläinen todella kokeneista pelaajista koostuva valmennusryhmä osaa nimenomaan harjoituttaa jengiä jäällä ihan just niin hyvin kuin on tarvis niin joukkueena kuin yksilöinäkin.
Nykyään on monella joukkueella myös ns. mentaalivalmentajia... Ymmärrätkö niiden merkityksen?
Silloin kun päävalmentaja alkaa valmistamaan joukkuetta peliin niin käydään läpi että mitä tänään halutaan kentällä nähdä ja sen jälkeen on pelaajasta itsestään kiinni, miten hyvin saa sen kropan hereille ja pääkopan ladattua siihen aloitusvihellykseen niin, ettei se lataus mene myöskään yli ja tule tyhmiä ylilyöntejä. Lukko-pelissä se valmistautuminen epäonnistui hyvin monelta ja siihen otti mm. Lehterä kantaa pelin jälkeen haastattelussa, jonka jo täällä mainitsin. Joukkue sai kuitenkin erätauolla sen henkisen puolen kasaan ja peli parani paljon. Uskon kuitenkin että IFK:n kopissa Peltonen ei ollut ainoa äänessä vaan myös meidän kokeneempi kaarti Melart, Pakarinen, Lehterä etc. oli niitä joka pumppasi sitä porukkaa mutta faktaa tästä ei toki ole. Esimerkkinä haluan nostaa tähän Kärpät ja Kukkosen... Olen nähnyt klipin, jossa
vain C-Kukkonen puhuu ja muut kuuntelee ja siitä seuraavaan erään.
Pysyn kannassani sen osalta että sitä omaa pelaamista ei voida muuttaa kesken pelin vaan sitä toteutetaan mitä on treenattu. Ennen peliä toki scoutataan vastustaja ja huomioidaan, jos on jotain huomioitavaa (kuten mm. Tappara teki Vesalaiselle viime keväänä) ja se yritetään pelata pois mutta omaa pelaamista rikkomatta. Tässä kohtaa kautta täytyy muistaa myös se, että vastustajien joukkueet on muuttuneet enempi ja vähempi ja sieltä saattaa tulla yllätyksiä kenelle tahansa ennen kuin taas opitaan ne vastustajien metkut tuntemaan (tässä nyt sitten mitataan niitä valmennuksia).
Liiga on nykyään todella kovatasoinen sarja ja se mentaalipuoli korostuu joka pelissä enemmän ja enemmän kevättä kohti mentäessä kun ne pienet asiat alkaa ratkaista pelejä.