Päinvastoin.
Voit joskus ihan itse yrittää ladata omaa joukkuetta vaikka vaan 30 kertaa kaudessa oikeaan fiilikseen. Ei nimittäin ole ihan helppoa!
Joukkue lataa useimmiten itsensä kyllä huippupeleihin, kuten Tappara tai Kärpät, mutta joku KooKoo onkin ihan toinen juttu eteenkin mikäli viikon pääottelu on pari päivää myöhemmin.
Siinä saa käyttää taitavasti psykologiaa tai temppuja jos meinaa onnistua. Roskikseen heitto ja moottorisahalla heiluminen onnistuu varmasti kerran, mutta sitten se temppu on käytetty eikä toimi enää toista kertaa.
Sen takia toimiva pelisysteemi on niin tärkeä, koska löysinä päivinä hyvä jengi voi voittaa ottelun sillä kuuluisalla ”rutiinisuorituksella”
No itse olen kokenut sen helpoimmaksi. Toki junnupuolella. Vaikeinta siinä pumppaamisessa on saada tunne pysymään aisoissa, eikä se ole aina onnistunutkaan (pari kertaa huudatettu jengi sellaiseen raivoon erätauolla, että käsistähän se lähti). Mutta nyt Peltosella on kyse siitä, että se on kroonisesti vajaa kuin että se menis joskus yli.
Eikä siinä ole kyse tosiaan moottorisahoista tai roskiksista - ne on sitä herättelyä, ei latausta. Se lataus on systeemi, joka toistetaan tietyin osin samankaltaisena. SW-parivaljakko esimerkiksi käytti omansa kehittämiseen mm. teatterin sekopäisintä turkka-jengiä apuna, pitkäaikaisena konsulttina oli HIFK-ajoista lähtien Jari Halonen. On tästä metodistaan puhunut haastatteluissa ja kirjoittanut kirjoissaan. Se on aika äärimmäinen, vähän vähemmälläkin pärjää.
Toki pelisysteemit ja -taktiikat ja puhdas yksilötaito on tärkeitä, mutta en usko, että pohjimmiltaan keskikastin jengille niin tasaväkisessä liigassa kuin Liiga yksin niihin tukeutuen on otettavissa merkittävissä määrin voittoja. Tai ainakin tarvii tuuria. Ja onko nyt mitään mieltä, että alistuu siihen, että niitä ohipelejä tulee säännöllisesti, etenkään kun liiga ei pelimääriltään ole nba tai mlb. Sit peli on ton näköistä, joka suututtaa kannattajat ja näkyy koko toiminnassa. Koutsina varmistaisin ensin fiiliksen ja katsoisin sitten sen, miten pelataan (käytännössä tietysti ei nää voi olla tolla koutsimäärällä mitenkään ylittämättömästi toisensa poissulkevia).
Mutta mikä tärkeintä - jos jää koutsauksessa tai taidossa vajaaksi, niin noita on vaikeampi kehittää voittavaksi. Uskon näin. Toki en ole koskaan koutsannut ammattilaisjengiä. Eli mutuiluahan tää on.