Itseäni ihmetyttää eniten se, että HIFK lähti todella verkkaisesti peliin ja jos se on ollut valmennuksen ohje, se oli kertakaikkisen paska ja väärä ohje. Kenellekään ei aidosti voi tulla yllätyksenä, että la-iltana Porissa HIFK:ta vastaan Ässät tulee kovaa, oli juhlapeli tai ei. Enkä oikeasti usko, että sitä ei joukkueessa tiedetty.
Avauskiekosta lähtien HIFK:n pelaaminen oli hidasta ja sekavaa söhläystä ja se näytti mulle siltä, että kukaan ei ollut oikeasti valmiina pelaamaan. Paikalle oli kyllä tultu, mutta sellainen tappamisen fiilis loisti poissaolollaan. Ja se olisi ollut se, mitä olisi tarvittu, koska olisihan se ollut kiva lähteä tauolle neljän pelin voittoputkessa. Ja kun alla oli ”yllätysvoitto”, en todellakaan osta mitään korvienvälit jumissa-juttuja, vaan kaikkien olisi pitänyt intoa täynnä kuin ilmapallot. Mutta ei oltu, pikemminkin pänvastoin.
Ville sanoi lehdistötilaisuudessa, että kyllä tuon juhlapelin merkitys Ässille oli huomioitu ja että saattoi jopa pelaajilla mennä ylilatauksen puolelle. Itse olen sitä mieltä, että jokainen pelaaja vastaa viime kädessä itse omasta latauksestaan ja siitä, että on joka tasolla valmis, mutta jos koko jengi epäonnistuu, kyllä silloin on mietittävä myös valmennuksen roolia siinä. Kun ei tiedä, miten valmennus asiaa lähestynyt ja mitä asioita siellä on painotettu, on paha sanoa, tehtiinkö jotain varsinaisesti väärin, mutta joka tapauksessa siinä, mitä yritettiin, epäonnistuttiin. Että josko vastaavaa metodia ei enää uudestaan käytetä...
Siihen umpipaskaan alkuun meni lopulta koko matsi ja tuollaisia alkuja pitäisi pystyä välttämään viimeiseen asti. Toki noita nyt välillä sattuu, mutta mua ottaa erityisen paljon päähän se, että se tapahtui nyt hyvän TPS-vierasvoiton jälkeen ja juuri ennen taukoa. Toisaalta taas, eipä ole suurikaan yllätys, että niin kävi, koska sellainen HIFK usein on.
En yleensä katsele sarjataulukkoa ennen kuin vasta keväämmällä, mutta nyt kävin katsomassa. Tilannehan on onneksemme se, että sarja on oikeasti hyvin tasainen ja kaikki on vielä hyvin. Missään nimessä kokonaisuuteen ei voi olla tyytyväinen, mutta ei ihan kaikki nyt sentään täyttä paskaakaan ole. Mitään suurta ihmettäkään ei tarvittaisi, jotta noustaisiin sarjataulukossa ylöspäin, mutta tasaisuutta se vaatii. Ja voittoja. Ei pitäisi tällä jengillä olla liikaa vaadittu.
Tämä alkukausi on kaikkinensa ollut erikoinen, kun suurimmat ennakkosuosikit Kärpät ja Tapparakin ovat hävinneet paljon enemmän kuin kukaan olisi voinut kuvitella ja todella iso osa peleistä on ollut pienimaalisia yhden maalin pelejä. Kovasti auttaisi HIFK:ta, jos ylivoima saataisiin toimivaksi, mutta se kyllä vaatisi pelaajilta paljon nykyistä parempaa henkilökohtaista panosta, alkaen ihan perusasioiden tekemisestä paremmin. Mutta, ehkä tauolla opetellaan vihdoin syöttöjen antamista ja vastaanottamista. Toivottavasti.