Vakavasti puhuen: Valtra tiputti juuri viikonloppuna Sputnikit kiertoradalta ja sitä ennen kellistyi Kärpät. Kun vielä huomioidaan IFK:n tyyli perseillä juhlaottelut, jollainen huomennakin on Peltosen vikan runkosarjamatsin myötä, niin mun nenääni tää haiskahtaa todella vahvasti vierasjoukkueen voitolta. Jatkoaika on mahdollinen, mutta mä en uskaltaisi laittaa lapulle ykköstä, jos harrastaisin vedonlyöntiä.
Kuinka väärässä ihminen voikaan olla!? Onneksi en harrasta vedonlyöntiä: olis jäänyt fyrkat saamatta taas eilen.
Oli kyllä tosi nasta fiilis olla hallilla eilen. Ensimmäinen maali kahden minuutin pelin jälkeen ja ekan erän jälkeen taululla jo 3-1. Olisi voinut olla 3-0, mutta se Puustisen jäähy, jonka aikana JYP kavensi, oli aivan käsittämätön vihellys. Taklauksia, nokkapokkaa, runsaasti makuupaikkoja oman maalin edessä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita sekä ennen kaikkea oman jengin tekemiä maaleja. Ja kipparin jäähyväiset! Ai että meikäläinenkin melkein pillitti kuin pikkulapsi, kun valot himmenivät ja The Ville lähti kunniakierrokselleen aikalisän aikana. Joku taisi kaivata tappeluita? Mun silmiin näytti siltä, että pariin otteeseen pelaajat hakivat jo asetelmia, mutta raitapaidat tulivat aina nanosekunnissa väliin. Mokomatkin!
Enivei: vaikka lähtö lomille - Utsjoen lomarengaskohteeseen siis - tulisi jo säälien jälkeen, niin talviklassikosta alkaneen nousun ansiosta kaudesta ei jää aivan niin tuskainen maku, kuin miltä vielä pari viikkoa sitten näytti.
Jälkiviisauteen ei silti ole mun mielestäni suurta aihetta. Olen edelleen sitä mieltä, että Summanen oli hyvä haku vuosi sitten Sopan paikalle. Rami palautti pelaajien mieleen, mitä työnteko on, ja loi hyvät pohjat, mutta lopulta veti ohjakset liian kireälle. Viime keväänä Summanen käänsi IFK-laivan viime hetkellä ennen törmäystä jäävuoreen, mutta tänä keväänä köytti itsensä ruoriin, kun laiva paahtoi täyttä höyryä kohti mannerjäätikköä. Voidaan jossitella, että Rindell olisi vetänyt joukkueen kuiville ja luotsannut suoraan puolivälieräpaikkaan, jos Summanen olisi erotettu jo kuukausi sitten. Yhtä hyvin tässä olisi silti voinut käydä niin, että Rindell olisi ottanut aluksi pari voittoa, mutta sen jälkeen Stadikalla olisi tullut turpaan, minkä seurauksena loppukausi olisi vedetty vihkoon ja runkosarjasijoitus olisi sama kuin se tulee nyt olemaan.
Oli miten oli, niin eilen nähtiin pääosin hyvää lätkää ainakin hyökkäyspäässä. Omassa päässä oltiinkin monesti pulassa, eikä kiekkoa tahdottu millään saada purettua pois. Onneksi JYP sortui tehottomuuteen ja keskittyi pörräämään ja painimaan kulmissa. Kiekko liikkui näyttävästi ja vaivattoman näköisesti IFK:n puolustusalueella, mutta vaaralliset maalipaikat onneksi puuttuivat. Toisessa päässä IFK sitten rankaisikin kovalla prosentilla. Kyllä sekin mulle kelpaa, mutta jatkossa vastaan tulee todennäköisesti jengejä, jotka laittavat kiekkoa maaliin, jos punaiset eivät saa sitä pois omalta alueelta.
Eihän tässä kovin pitkää kevättä uskalla vielä ennustaa, mutta olisihan se aivan mahtavaa, jos IFK tekisi parin kevään takaiset "bluesit" ja raivaisi tiensä edes välieriin. Ainakaan bensan ei pitäisi loppua kesken; niin kovaa kotijoukkue luisteli eilen. En meinannut uskoa silmiäni: siellä joka jannu pisteli menemään pikaluistelijan elkein. Hyvää työtä Hänninen teki viime kesän ja talven aikana.