Olen museotavaraa, tiedän.
Olen samalla osastolla museossa. Ryminäpronssia pilkataan, mutta olenpa epämuodikas ja sanon, että otan mieluummin "viihdyttävän pronssin" kuin pikkutepsin tai pikkukärppien ottaman kullan. Kuten totesit, Nenä yritti 2 ekaa kautta tehdä pikkukärppiä, mutta
mestaruus tuli kuitenkin kolmannen kauden röyhkeällä fyysisellä kiekolla. Juuri niinkuin pitääkin! Eräs viime kevään tähtihetkistä oli Järventien röyhkeä taklaus Rantaseen ja heti perään tullut maali. Se oli mun HIFK! Runkosarjassa Mara olisi saanut jäähyn, enkä olisi valittanut siitä. Kaikki jäähyt eivät ole turhia. Joskus tilanne vie ja vieköön! Mikäli joku rupeaa oikeasti möheltämään pinnoja liukuhihnalta vastustajalle jäähyillään, meillä on valmennus sitä varten, että tällainen saadaan pois. Viisas valmennus ei kuitenkaan pyri aikaansaamaan hampaatonta HIFK:ta.
Mun mielestäni täällä on joskus hieman ompeluseuramainen tunnelma; ei aito HIFK-fani voi inistä joka ainoasta jäähystä. Tähän jengiin kuuluu se, että laidat paukkuu ja taka-askeleita ei oteta. Jos me haluamme kentän laidalla, että pelaajilla on kova tahtotila ja tunnetta mukana, emme voi kovin uskottavasti samaan aikaan olettaa, että samat pelaajat ovat aivan viilipyttyjä ja analysoivat jokaisen tilanteen. Vihaan jäähyihin häviämistä itse tilanteessa, ei siinä mitään, mutta en suurentelisi ongelmaa. HIFK on hallitseva Suomen mestari ja kovassa playoffiskussa täksi kevääksi.
Loppupeleissä on kysymys tästä:
Haluatko joukkueen ykköspakin olevan mallia "marekzidlicky", jonka jokakautinen jäähyily on nyt muisto vain vaiko "danielfernholm", joka pelaa huikean hyvin, mutta ilman arvaamattomuutta? Kyllä olen sen verran pimeä, että Zetan tyyli miellyttää enemmän ja uskallan sanoa sen ääneen. Ja kaikki kunnia Fernholmille, upea pakki! Kysymys on myös tästä: Kaikki tietävät, että kovista, puhtaistakin taklauksista voi tulla jäähy.
Kun näet, että Liivikillä on paikka ajaa, toivotko silti, että ajaa? Jos toivot siinä tilanteessa ajelemista, et voi tulla jälkikäteen itkemään että turhaan ajoi, kun tuli jäähy. Ei ole uskottavaa. Mä haluan, että HIFK taklaa, eikä jäähyjen pelko saa olla syy taklausten loppumiseen. Ei tässä joukkueessa, kiitos! Nyt kuulen, kuinka Melart silloin ja silloin otti tyhmän kakkosen ja Liivik myös ja ja ja....hirvvveeen paljon ollut sellaisia varmaan. Mutta katson näitä sällejä suurella ymmärryksellä. Se, että toivoo kovaa tunnetilaa ja olettaa, että se on saavutettavissa täydellisellä hermojen hallinnalla, on samanlaista älyllistä epärehellisyyttä kuin valmentajien "itkemisestä" valittaminen. Tämä palsta perustuu itkuihin a.k.a tunnetiloihin ja eiköhän sallita se myös kaukalossa ja vastuussa oikeasti oleville? Pääasia, että joukkue pärjää omalla tavallaan ja kuten mestarijoukkueen faneina tiedämme, mestaruutta ei saa ilman mustelmia ja riskinottoa.
edit: Myös karel de groot on näköjään täällä National Museumissa, nice!