HIFK:n peliesitykset kaudella 2011-2012

  • 745 299
  • 2 462

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Olipa kyllä äärettömän hyvin kirjoitettu, ei voi muuta sanoa. Olen täysin samaa mieltä, tuo on todella paikkansa pitävä teksti. Valitettavasti.
Jep, mä en aikaisemmin ajatellut, että täydellinen sekoilukin voi olla se kuuluisa pelikirja ja pakkohan näin on ollakin, ei sitä muuten olisi koko kauden orjallisesti noudatettu. Spanielin mainitsemat vaihtoehdot hyökkäyspelikirjassa ovat vain vaadittavia vahteluita tässä täydellisessä sekoilussa (=siis siinä pelikirjassa).

Petun pelikirja = täydellinen sekoilu.

P.S. Tänään sekoillaan ihan huolella Raumalla ja jos tuomisena on vaikkapa pisteitä, jota epäilen, taas on kaikki hyvin ja valoa näkyy tunnelin päässä. Voi hyvä tavaton sentään.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
1. IFK:n lähihistoria tuntee tapauksen, jossa peli oli 1,5 vuotta paskaa-ihan samanlaista kuin nyt- transformoituen 1,5 vuotta sen jälkeen kullaksi.

2. Suu Kakkaisen lähihistoria tuntee tapauksen, jossa peli oli 90% kaudesta paskaa, transformoituen viimeisen kuukauden aikana hopeaksi.

Olen ihan presidentinvaalihenkisesti samaa mieltä ehdokas Stigun kanssa tästä kysymyksestä. En voi tukea ehdokas BOLin näkemystä siitä, että Nenänkin paskoina aikoina oli jotenkin enemmän toivoa. Mutta muuten kunnioitan ehdokas BOLin näkemyksiä HIFK:n ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Koska elämme moniarvoisella keskustelupalstalla, on täällä tietenkin tilaa aivan kaikenlaisille mielipiteille ja tämä on hieno asia.

Niin, Petun pelikirjasta puuttui variaatio "Mikko Kurvinen/Mikko Jokela kokeilee onnistuisiko ensimmäistä kertaa urallaan viemään kiekon omista päätyyn asti". Muuten sanoisin, että kaiken tuskatilan keskelläkin katsokaa sarjataulukkoa. HIFK on siellä kuuden sakissa. Nenän aikana runkosarjasijat olivat: 7 - 4 - 3. Nyt HIFK on sijalla 5. Vaikka miten kiertelen ja kaartelen tätä asiaa, mun on pakko todeta, että Kojootin aika ei myöskään ollut pelkkää triumfia, onnea ja iloa. Teen tämän nyt kuitenkin selväksi: Mikäli HIFK ei sijoitu runkosarjassa suoraksi playoffjoukkueeksi, on Petun epäonnistuminen runkosarjassa pahempi kuin Nenällä ekalla kaudella. Materiaali on meillä nyt pirun paljon parempi kuin 08/09. Tässä pitää kuitenkin muistaa se, että runkosarja on runkosarja ja playoffeissa mitataan kaikki. Kuvaavaa on se, että mun piti kaivaa tilastoista kolmen edellisen kauden runkosarjasijoitukset, en muistanut niitä pomminvarmasti. En myöskään muista lonkalta esim 97/98 -kauden runkosarjasijoitusta. Sen sijaan muistan pleijarit lähes ottelu ottelulta.

Jos Mr. Shit pitää tuon paikan kuuden joukossa, on hänellä mahdollisuus pleijareissa sitten näyttää, että tämä joukkue riipii 4-3 -voitot kaikista sarjoista. Myös finaalista. Niinkin saa kannun voittaa, eikä yksikään täällä aikuisten oikeasti sylje kannua päin "väärin voitettu" -argumenteilla. SM-liigan uuvuttavan pitkät pleijarit, alkaen sääläreistä, ovat pirun reilut. Mestaruuden voittaja on aina ottanut kullan ansaitusti olemalla paras playoffjoukkue. Jotain HIFK on tehnyt oikein nytkin, kun on kuitenkin hyvissä asetelmissa runkosarjassa. Siitäkään ei päästä mihinkään, että Petun peluutus on varsinkin tämän vuoden puolella ollut aivan karmeaa ja HIFK:lle on ruvettu tekemään 3 maalia matsissa kuin matsissa. Mutta osittain kritiikkiin vaikuttaa se, että meillä kaikilla on muistissa se, miltä HIFK:n peli näytti viime kevään playoffeissa ja sitä vastaan verrattuna runkosarjapelaaminen on murheellista. Mutta niin se olisi siinäkin tapauksessa, että HIFK pelaisi tänä syksynä täsmälleen samoin kuin Nokan ensimmäisenä syksynä. Täysin kerettiläisenä luopiona kysyn palstaveljiltä ja -siskoilta: Mitä JOS Hentunen olisi tekaissut sen läpiajomaalin pleijareissa? Miten täällä kommentoitaisiin nyt menossa olevaa runkosarjakautta? Kojo olisi tervattu ja höyhennetty tyyppinä, joka ei osannut playoffkiekkoa ja ehkäpä tätäkin runkosarjakautta katsottaisiin hieman vähemmällä kiihkolla? Eihän mikään kausi millään mestarilla mene niin, että syksyllä jatketaan suoraan sitä finaalikiimaa, mikä toi kultaa.

Tämä kirjoitus ei ollut varsinaista Petun puolustelua, sillä itse reaaliajassa olen tuutannut hänen peluutuksensa useasti alimpaan helvettiin. Ja tulen tekemäänkin niin, mikäli näen koko ajan paskaa. Mutta yritin vähän asettaa asioita mittakaavaan. Miten menee runkosarjassa ja miten on mennyt ennen? Miten paljon meidän kaikkien tämän kauden näkemyksiin vaikuttaa se, että saimme h-e-l-v-e-t-i-n pitkän odotuksen jälkeen kannun viime keväänä? Ja onko kaikilta unohtunut miten h-e-l-v-e-t-i-n pienestä se oli kiinni, että kannu lopulta saatiin? Lähtisikö kukaan uusi valmentaja tai edes Kojo tähän kauteen millään muulla vaatimuksella kuin liigan paras joukkue alusta alkaen (jota emme siis viime kaudellakaan olleet)? Ja miltä tämä näyttäisi, jos olisi kompuroitu narreihin Joroisten marsun maalilla? Koetan itse pitää tarkastelussa mukana pitkän aikavälin (kausi on runkosarja + pleijarit) ja sitten erikseen ottelukohtaiset huomiot. Jossain vaiheessa tekee hyvää tarkastella näitä rinnakkain ja todeta, että ei tässä nyt kuitenkaan sentään olla sijalla 10. Vielä..ja hei, yhtään pleijariottelua ei ole vielä hävitty!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta miettikää, jos se Kerhon pelaaja ei 09-10 pleijareissa olisikaan koskaan tehnyt IFK:n ylivoimaviisikon kommunikaatiovirheestä sitä alivoimamaalia HPK:lle! Miettikää oikein tarkasti, sillä siihen maaliin saakka IFK pelasi todella kurinalaisesti Hämeenlinnassa (!!!) johtaen peliä 3-1. Ja kun se HPK:n alivoimamaali tuli, jokainen tiesi, että tämä sarja on hävitty, jollei todellista ihmettä tapahdu. Miksi? Ei ainakaan siksi, että IFK olisi ollut pelillisesti paskempi, koska sitä se ei ollut. Edellisenä iltanahan Kerho oli voitettu jumalauta 7-0 himassa! Vaan siksi, että kaikki kuulivat sen napsahduksen, jonka IFK:n henkinen selkäranka sanoi. Tottakai kaikki halusivat uskoa, että tämä on se kausi, mutta ei se ollut. Ja ihan jokainen, jonka kanssa olen asiasta puhunut, on sanonut, että koko sarja kulminoitui siihen Hämäläisen (?) alivoimamaaliin. Viimeinen naula arkkuun oli sitten se Ramun kiekko katsomoon- jäähy jatkoajalla, mutta Kerholla oli niin hirveä draivi päällä, että ei se lopulta ihme ollut, että voittivat. Jos IFK olisi jättänyt sen alivoimamaalin päästämättä, olisimme eittämättä olleet kova luu. Luulen, että olisi voinut käydä, kuten kävi viime keväänä: henkinen lujuus kasvoi sellaisiin sfääreihin, että meitä ei olisi pysäyttänyt enää mikään.

Mä pitäydyn edelleenkin kannassani, että Nokan aikana paska peli ei yleisesti ottaen ollut sellaista sekasikiöpaskakiekkoa kuin mitä se on nyt pahimmillaan ollut. En edes murmuttaisi tästä tämänkään kauden osalta, jos näitä onnettomia sählymatseja ei olisi määrällisesti niin monia. Joku voi kaivaa omat kirjoitukseni viime kaudelta ja voi olla, että löytää sieltä ristiriitaisia kirjoituksia. Mutta itselleni on jäänyt sellainen muistikuva, että mä olin niitä harvoja, jotka uskoivat IFK:n surkean tammikuun johtuvan siitä, että treenattiin kovaa. Tämä siksi, että tiesin kovaa treenatun, siis ihan faktana. Kun huonoille esityksille löytyy joku oikea syy, on se helpompi hyväksyä. Ja kuitenkin Kojon tekeminen oli viime kaudella ihan järkeenkäypää tammikuun paskan aikanakin. Petri Matikaisen tekeminen, ainakaan pelin johtaminen, ei ole ollut johdonmukaista vielä montaakaan kertaan. Ehkä lasken johdonmukaisuudeksi Petun kohdalla sen, että pari-kolme peliäkö on yhteensä lähdetty samalla kokoonpanolla peliin. Onko edes sitä? Mutta niin alas on vajottu, että lasken standardejakin, jotta en vain aiheetta dumaisia koutsia... Mutta ehkä johdonmukaista Matikaisen kanssa onkin se, että mikään ei ole johdonmukaista. En ole aivan varma, onko tämä hirveän hyvä staili lätkässä, kun pelaajat ovat kuitenkin kuin pieniä lapsia ja kaipaavat rutiineja. Rutiinit tuovat turvaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mä pitäydyn edelleenkin kannassani, että Nokan aikana paska peli ei yleisesti ottaen ollut sellaista sekasikiöpaskakiekkoa kuin mitä se on nyt pahimmillaan ollut.

...

Ja kuitenkin Kojon tekeminen oli viime kaudella ihan järkeenkäypää tammikuun paskan aikanakin. Petri Matikaisen tekeminen, ainakaan pelin johtaminen, ei ole ollut johdonmukaista vielä montaakaan kertaan. Ehkä lasken johdonmukaisuudeksi Petun kohdalla sen, että pari-kolme peliäkö on yhteensä lähdetty samalla kokoonpanolla peliin. Onko edes sitä? Mutta niin alas on vajottu, että lasken standardejakin, jotta en vain aiheetta dumaisia koutsia... Mutta ehkä johdonmukaista Matikaisen kanssa onkin se, että mikään ei ole johdonmukaista.

Komppaan BOLia. Se mikä erottaa Kojon Petusta, on nimenomaan reagointi paskaan. Kojo uskoi valitsemiinsa ratkaisuihin, ja luotsasi joukkuetta niiden kieltämättä paskojenkin jaksojen yli omalla ylimielisellä tyylillään. Petu taas aloittaa heti ketjujen, ehkä pelitavankin hämmennyksen, kun tulee muutama tappio/huono peli. Tuosta pelitavasta on vähän vaikea sanoa mitään varmaa, kun koko pelitapa on Petulla lähinnä teoreettinen käsite. Minä en vain jaksa uskoa, että tämä hillitön poukkoilu jalostuisi jotenkin ihmeen kaupalla paskasta kullaksi kevään korvalla. Myönnän, että sekin vitutti, kun Kojo ei tuntunut reagoivan mitenkään paskoihin otteisiin. Silti tuo määrätietoinen puskeminen omaan visioon uskoen herättää enemmän luottamusta kuin petun epävarman ja neuvottoman vaikutelman antava sekava häsääminen.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja kun se HPK:n alivoimamaali tuli, jokainen tiesi, että tämä sarja on hävitty, jollei todellista ihmettä tapahdu. Ja ihan jokainen, jonka kanssa olen asiasta puhunut, on sanonut, että koko sarja kulminoitui siihen Hämäläisen (?) alivoimamaaliin.

Ettei vaan ollut Niko Nieminen. Itse olen myös tällä palstalla kirjoittanut, että tuohon maaliin ratkesi aikanaa se sarja. Aika käsittämättömältä se tuntuu edelleen, että yhteen 2-3 kavennusmaaliin katkesi silloin selkäranka, kun ottaa huomioon miten pahassa sillassa HIFK viime keväänä oli Jokereita vastaan ja joukkuetta ei tuntunut hetkauttavan mikään. Yksi Ville Peltonenko tuon eron teki?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä komppaan myös(ehkä yllättäen) BOL:ia tässä. Kyllä se Nokan jääräpäisyys niissä ketjuissa(muistetaan varmaan kun Hadea pidettiin ykkösessä vaikkei se osunut edes kahvikuppiin kädellään) oli enemmän rauhoittavaa ja varmasti jengin sisäisen sankaruuden vahvistavaa touhua. Petun ketjulotto on vitun rasittavaa sekä faneille että pelaajille.

Näitä asioita tulee kuitenkin aina katsottua tunteella enemmän kuin järjellä. Aika kultaa muistot. Esim. nämä haastattelut ja esiintymiset on mulle lähes yhdentekevä juttu. Kyllä se Nokan jääräpäisyys ja kliinisyys vitutti aina tappiomatsin jälkeen ja itse raivosin jotain tyyliin 'no oisit saatanan poro YRITTÄNY tehdä niitä muutoksia pelin aikana!'. Samoin Petulle tulee kiljuttua 'Vitun geelitukka, pidä ne ketjut kasassa edes 2 matsia putkeen!'. Ihan normaalia mun mielestä, fanejahan tässä ollaan.

Molemmat ukot ovat kuitenkin puhuneet pelin kehityksestä ja eteenpäinmenemisestä joka kerta. Kyllä se Kojokin sitä mantraa tuputti, ehkä eri sanoilla. Kuten Jhag tuolla ylempänä hokee, pleijarit on eri maailma ja kukaan ei sylje Kanisterin päälle jälkeenpäin koska 'se tuli vitun surkeella pelillä!'. Tavat on erilaisia koska myös ukot ovat erilaisia. Mä ikävöin viimekevään HIFK:ta vitusti mutta en ole tippakaan yllättynyt siitä ettei tälläkaudella olla toistettu samaa. Koska viimeksi mestari on jatkanut siitä mihin päätti edellisellä kerralla?

Mutta pleijareiden jälkeen dumaan vasta lopullisesti koko paketin. Runkosarja on maratoni ja se on tylsä laji. Loppukiri se sitten ratkaisee kuitenkin ja maalissa ei kiinnosta pätkääkään millaista väli 28-34km oli jos ekana katkaistaan nauha. Jos ei niin sitten kenkää kaikille, molemmille pressaehdokkaille myös.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Siis paska on paskaa, mutta sijoitukset sarjassa jaetaan ihan arkisesti saatujen pisteiden perusteella. Kausi 09/10, Nokan toinen, oli siis jo hyvää viihdettä? Mutta sijoitus runkosarjassa oli neljäs. Nyt ollaan viidentenä. Kyllä tässä jotain ristiriitaa on ? Ja hei, putoaminen narreille oli oikeasti lähellä, siihen ei tarvita mitään saivartelua. Sanoisin, että jos HIFK:lle olisi tullut ensin Lukko, sitten narrit...kenties olisi käynyt kuten HPK:lle? Jokaisella meistä vaikuttaa omat mieltymykset, on suosikki- ja inhokkipelaajia ja suosikki- & inhokkivalmentajia - let's face it. Ei kai tässä muuten intohimoisia faneja oltaisikaan.

Jos aletaan vertailemaan paskaa ja paskaa, pitäisi katsoa Nenän paskamatseja ja verrata niitä Petun paskamatseihin. Kokeilenpa virtuaalisesti. Hmmm...Nenän aikana paskana iltana oltiin passiivisia, nöyriä ja hiirimäisiä. Ja oltiin sitä alusta loppuun. Petun aikana saatetaan vetää alkuun se 6 minuutin paine ja huojua sen jälkeen näkymättömiin. Kojon aikana pelattiin enemmän joukkueena myös paskamatseissa. Toisaalta, tällöin oltiin kollektiivisesti paskoja. Petun aikana kaiken paskan keskellä yhtäkkiä Micke tai Kibe (Blues-matsi) rempoo parilla yksilösuorituksella voiton. Joo, eroja rupeaa löytymään, olette oikeassa. Kojolla oli kokonaisvaltaisempi ote joukkueeseen ja jos väkisin jotain huonoja puolia etsii, niin hänen aikanaan harvoin kukaan yksilökään nosti joukkuetta paskailtana. Toisaalta Kojon HIFK saattoi pelata seuraavan vierasottelunsa hyvinkin jämäkästi kotihiihtelyn jälkeen. Hmm..Kojo oli toisaalta huonoimmillaan playoffeissa, siis huonompi kuin runkosarjassa, kunnes nappasi. Mutta olipa vitun hienoa kiekkoa se loppukevät, aivan taideteos! Petulla ei ole sellaista otetta joukkueeseen kuin Nokalla. HIFK hyötyy tästä joskus. Esimerkiksi Kibeltä ei ole kielletty ottaa riskejä ja ratkoa henkilökohtaisesti. Kojo peluutti joukkuetta tasaisemmin, Kojo luotti junnuihinkin, vain peliesitykset ratkaisivat. No, nyt mentiin paskasta ohi. Ja tässäkin tulee eroa. Kaikki tietävät, mitä on Kojo parhaimmillaan. Mutta mitä luojan tähden on Petu parhaimmillaan?

Kyllä Petu tämän häviää so far. Mutta koska olen optimisti ja realisti, muistutan edelleen siitä, että ikävä kyllä pisteet ratkaisevat. Samoin playoffien osuus on merkittävä. Jos Petu pelaa hyvät playoffit, olen helvetin iloinen. Jos ei pelaa, en näe mitään syytä jatkaa hänen kanssaan vielä ensi kaudella. Tästä tosiaankaan tullut Petun puolustuspuhetta. Lähinnä halusin nostaa fokuksen valmentajista joukkueeseen ja meidän sarjasysteemiimme. Jos joukkue vetää 60 matsin sarjassa sen verran pisteitä, että se päätyy sijalle 4 tai 5, on joukkue tehnyt vääjäämättä jotain oikein - mutta myös huojunut. Muutenhan se olisi runkosarjan ykkönen. Playoffit - jep, ne ovat kaikki. Mulla ei ole ikävä Kojoa. Eikä Sheddeniä. Ei myöskään Erkkaa ja Ramia. Mikä mua vaivaa, kun haluan aina vaan katsoa HIFK:ta, enkä nostaa ketään yksilöä sen edelle? En pelaajaa, enkä valmentajaa. Olenko poikkeava? Äänestänkö siis Haavistoa?
 

scholl

Jäsen
Siis paska on paskaa, mutta sijoitukset sarjassa jaetaan ihan arkisesti saatujen pisteiden perusteella. Kausi 09/10, Nokan toinen, oli siis jo hyvää viihdettä? Mutta sijoitus runkosarjassa oli neljäs. Nyt ollaan viidentenä. Kyllä tässä jotain ristiriitaa on ?

Sarjan taso on tänä vuonna järkyttävän huono. IFK:lla katastrofaalinen syksy, mutta silti meinasi jo jossain vaiheessa nousta toiseksi. Helposti jää huomaamatta se, että KalPaa lukuunottamatta muut ovat pelanneet aika huonosti/ailahtelevasti. Osittain se johtuu imusta ulkomaille, pelaajat ja valmentajat ovat aiempaa huonompia. Osin se johtuu siitä, että sarja on vain yksinkertaisesti tasoittunut ja osin se johtuu IFK:n ja Jokereiden materiaaliin nähden alisuorittamisesta. Kyllähän IFK:n pitäisi tuolla nipulla olla heittämällä sarjan kärjessä tämän kauden liigassa.
 

scholl

Jäsen
Toisaalta Kojon HIFK saattoi pelata seuraavan vierasottelunsa hyvinkin jämäkästi kotihiihtelyn jälkeen. Hmm..Kojo oli toisaalta huonoimmillaan playoffeissa, siis huonompi kuin runkosarjassa, kunnes nappasi. Mutta olipa vitun hienoa kiekkoa se loppukevät, aivan taideteos! Petulla ei ole sellaista otetta joukkueeseen kuin Nokalla. HIFK hyötyy tästä joskus.

Petun vahvuus oli Kojon heikkous. Jalonen ei ollut kovin hyvä lataamaan joukkuetta matsiin ja silloin, kun pelattiin kotona niin ei ollut takana hotelliyötä tai jotain bussimatkaa, jossa jätkät olisivat hakeneet sen tsempin. Joskus ehdotin, että heidän pitäisi yöpyä kotipelejäkin edeltävät yöt hotellissa, jotta se lataus saadaan esille. Erilainen kakkosvalmentaja olisi auttanut tässä asiassa, mutta luulen, että Jalosta asia ei kiinnostanut, vaan hän rakensi sitä omaa juttua, joka onnistui sitten täydellisesti. Mestariteokseen kuvaavaa oli se, että silloin, kun peli oli uomissaan eli viimeisellä kaudella, myöskin pelaajamateriaali oli parhaimmillaan. Lähdettiin huonommilla pelaajilla rakentamaan sitä juttua ja matkan varrella palikoita vaihdettiin parempiin ja lopulta sekä pelitapa että joukkue olivat ylivertaisia liigatasolla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Sarjan taso on tänä vuonna järkyttävän huono. IFK:lla katastrofaalinen syksy, mutta silti meinasi jo jossain vaiheessa nousta toiseksi.

Tästäkin huolimatta kaikki lasketaan. Jokainen kausi on omansa ja siksi en jaksa enää niin innokkaasti kuin ennen vertailla esim 08/09 HIFK:ta suoraan 11/12 HIFK:hon. Pitää ennemmin verrata 08/09 joukkuetta sen kauden kilpailijoihin vs. 11/12 joukkue sen kauden kilpailijoihin. Liigaahan pelaa ikävä kyllä muutkin jengin kuin HIFK ja narrit. Kaiken kaikkiaan runkosarja ei merkitse mitään. Ei siitä mitään mitalia saa, että pelaa hyvän runkosarjan ja nyykähtää pleijareissa. Mun mielestäni SM-liigajoukkueiden nykypolvi on jo oppinut tämän tosiseikan, joka on ollut aina arkipäivää NHL:ssä. Kun playoffeja aloiteltiin, mentiin varmaan 20 vuotta niin, että meidän liigassa pleijarit olivat lähes pelkkä muodollisuus, muutoksia runkosarjasijoituksiin ei tullut. Nyt on otettu viimeisen viiden kauden aikana hemmetin isot askeleet sitä kohti, että kylmäpäiset joukkueet oikeasti jakavat kauden kahtia: 1) runkosarja , 2) pleijarit ja tarvitaan 2 kuntohuippua. Runkosarja saa väistyä, jos joukkue oikeasti treenaa pleijareihin. Narrien mestaruus Summasen kaudella: joukkue hävisi 6 (!) viimeisintä runkosarjamatsiaan ja jengi Ilmalassa nieleskeli partateriä.

Tämän vuoksi en itse varsinaisesti "seuraa" runkosarjaa. Kunhan olen paikalla, kun HIFK pelaa sitä ja kommentoin mieluummin peli-ilmettä. Sen verran runkosarjaa pitää tarkkailla, että joukkueen pitää päästä kuuden sakkiin. Neljän joukostakaan ei saa mitään erillistä mitalia ja HIFK:han on legendaarisen huono kotialoittaja pleijareissa. Toissakaudella HPK:ta vastaan ja tänä keväänä narreja vastaan avattiin kotitappiolla. Ylipäätään HIFK, joka ei ole koskaan voittanut runkosarjaa modernin jääkiekon aikana, on parhaimmillaan lähtiessään pleijareihin sijoilta 2-6. Kuuden sakin ulkopuolelle eli sääläreihin jääminen on jo imagollinenkin katastrofi. Mulla ainakin rupeaa tässä vaiheessa kautta vaikuttamaan lähestyvät pleijarit ja en ole huolissani siitä, etteikö HIFK säilyttäisi asemiaan runkosarjassa. Mutta siitä olen huolissani, että ketjuja lototaan yhä, Liivikin ketjua vuoroin palkitaan vuoroin filtitetään ja pakit avaavat todella surkeasti peliä. Redenbach on huti. Huonoja elementtejä on ilmassa pleijareihin, mutta tässäpä on juuri se paikka, missä PS saa näyttää, onko sillä munat vai ei. Mä lopetan jupinan, jos ollaan finaalissa. Kyllä se sitten on tiennyt mitä tekee ja tietää sen paremmin kuin me fanit. Valmentajan kuuluukin olla ihannemaailmassa se, joka kauden lopussa pääsee näpäyttämään aina negatiivisia faneja - kuten minuakin : D
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Raumalla on menossa Redenbach show. Ei riitä, että otti 2 jäähyä. Tämän lisäksi taisi olla se pelaaja, joka ensin antoi harhasyötön Lukon puolustusalueella ja omissa selkä suorana katseli aitiopaikalta, kun Melin tuikkasi kiekon maaliin. Uskomaton sälli. Uskomattoman paska nimittäin. Hirso ei noilla esityksillä enää pelasi minuuttiakaan tässä pelissä, eikä ainakaan kolmessa seuraavassa, mutta Petri Matikaisellehan pikku-Rede on, kuin oma poika, jonka virheet katsotaan läpi sormien.

HIFK:n peli on 5 vs 5 pelissä toivotonta. Tässä sarjassa ei ole yhtään joukkuetta, jonka keskialueen HIFK puhkaisisi lyhyillä syötöillä hyökkäyksessä, jossa vastustajan viisikkolla on kaikki miehet pelin alla. Ihmettelen suuresti, että miten tämä on mahdollista? HIFK:n kaikki tilanteet tulevat vastustajan kiekonmenetyksen jälkeen, kun päästään vastahyökkäyksiin tai päätykiekkojen kautta tai keskialueen pomppujen kautta. Yhtään klap, klap ja jalalla viivan yli tilannetta HIFK ei saa luotua, kun omista joudutaan lähtemään. Uskomatonta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hirso ei noilla esityksillä enää pelasi minuuttiakaan tässä pelissä, eikä ainakaan kolmessa seuraavassa, mutta Petri Matikaisellehan pikku-Rede on, kuin oma poika, jonka virheet katsotaan läpi sormien.

Noh noh, samassa ketjussa pelaa kaksi Petun lemmikkiä, Rajamäki ja Redenbach. Myös Rajamäen vispaukset hyökkäyssinisellä olivat aika tyylikkäät. Taitaa Redenbachin minuutit jäädä alle kymppiin tänään ja reippaasti. Tämä tarkoittaa MG:lle n. 28 min. peliaikaa...
 

Stigu

Jäsen
Tämän vuoksi en itse varsinaisesti "seuraa" runkosarjaa. Kunhan olen paikalla, kun HIFK pelaa sitä ja kommentoin mieluummin peli-ilmettä. Sen verran runkosarjaa pitää tarkkailla, että joukkueen pitää päästä kuuden sakkiin.
Joo, näinhän tuo tilanne periaatteessa on. HIFK:lla on siis edelleen- kaikesta tästä paskasta huolimatta- mahdollisuudet mestaruuteen. Silti itseäni vituttaa

1) se että on tullut katsotta about 25 matsia paskaa tällä kaudella. 25 x3 h= yli kolme vuorokautta elämästä hukattuna jonninjoutavaan skeidaan. Matsien jälkeen henkiset vibraatiot, shakrat ja elämänhalu ovat huonomnmat kuin ennen peliä. Kuka korvaa tämän kaiken?

2) IFK:n pelissä ei ole mitään merkkejä siitä, että se loksahtaisi uomiinsa pleijareissa. Mä en muista milloin HIFK on esimerkiksi tehnyt tasaviisikoin kontrolloidun oman pään avauksen, joka on päätynyt ylivoimahyökkäykseen, maalilaukaukseen saatika maaliin.

Aivan hirveätä paskaa. Miten tuon seuraamisen voi lopettaa?

Nimim. koukussa paskaan?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vajaa viikon sisään 8 pistettä edellisestä yhdeksästä jaosta olleesta ja niistä kuusi on tullut vaikeasta Jyväskylästä ja ei kovin helpolta Raumalta. Jälkimmäinen 5-2 voitto näyttää vielä paperilla hyvältä, mutta siihen toki tarvittiin Norosen imurointi ja kaksi tyhjiin. Mutta miksi ei silti ole kovinkaan tyytyväinen olo? Kyllä tänäänkin oli tuo toinen erä niin kamalaa katsottavaa, että pahaa teki.

Huomenna voisi olla se päivä, kun homma loksahtaa pelillisestikin kohdalleen. Lauantaipeli ja Kärpät luulisi sytyttävän. Ehkä tämä tästä lähtee vielä.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika hauskaa, että HIFK:lla toimi tänään YV, AV, ja maalivahtipeli. Enää tarvitsee saada kuntoon 5 vs 5, niin kannu on taas meidän ;).
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Huomenna voisi olla se päivä, kun homma loksahtaa pelillisestikin kohdalleen. Lauantaipeli ja Kärpät luulisi sytyttävän. Ehkä tämä tästä lähtee vielä.

Toivotaan että huomenna on the päivä. Jotenkin vaan on sellainen fiilis, että vuorokauden päästä on taas asiaa Konstaapelille kenkää -ketjuun.

Peliä näkemättä:
-Redenbach... Sanat ei riitä. Kyllä itkettää kun vertaa tuota jätkää siihen Hirsoon, joka eilen heitti upean maaliin johtaneen passin 5-3yv:llä KHL:ssä. Rede puolestaan kusi joukkueen momentumin tänään hankkiutumalla vastaavassa tilanteessa boxiin. Ja pakko on vielä Ikaa kompata: Hirso halusi pelata IFK:ssa, mahtui kevyesti jengiin ja omasi vähintäänkin potentiaalia. Käsittämätön siirto. Mutta ettei mene yhden asian huuteluksi, asian käsittely jääköön nyt tähän.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuohilampi pelasi tänään hyvin ja on tainnut pelata sen jälkeen muutenkin hyvin, kun kävi hakemassa välillä vauhtia mestiksestä. Alkukauden hätäilyt ovat kaikonneet pelaamisesta ja nyt uskaltaa pitää kiekkoa paremmin.

Jokelan loukkaantuminen ei tullut hyvään paikkaan, jos Kurvinenkin on telakalla? Huomenna sitten Helsingissä entinen NHL-tähti kaukalossa, tosin Kärppien paidassa. Mielenkiintoinen ottelu tulossa, Haatajakin on aika liekeissä tällä hetkellä.

Sitä täytyy hiukan ihmetellä, että miten helvetissä Raparperi ehti olla kentällä 11min., kun istui jäähyllä kuitenkin 6 min. Vitun Matikainen, asuuko sisälläsi pieni Pentti Matikainen?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Periaatteessa todellinen peruspeli. Tehtiin 3 ja päästettiin 2 maalia, lopussa 2 tyhjiin. Lisäksi HIFK:lla toimi jo Apassin kuvailemat osa-alueet. Tyler ja Matikaisen peluutus eivät toimineet, mutta se olisi pidemmän kirjoituksen asia, jota nyt ei ehdi tekemään.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tuohilampi pelasi tänään hyvin ja on tainnut pelata sen jälkeen muutenkin hyvin, kun kävi hakemassa välillä vauhtia mestiksestä. Alkukauden hätäilyt ovat kaikonneet pelaamisesta ja nyt uskaltaa pitää kiekkoa paremmin.

Täyttä asiaa, mies on pelannut viime pelit hyvin. Tää on tietenkin meidän kannalta loistava homma, varsinkin jos Jokelalle kävi nyt pahemmin. Toivottavasti pystyy jatkamaan samanlailla.
 

Katto

Jäsen
Yle Puheen Rauman selostaja sanoi että "paras jääkiekko-ottelu Raumalla tällä kaudella". Tiedä sitten, itse en peliä nähnyt. Radiossa kehui ottelua vauhdikkaaksi ja taklauksiakin kuulemma oli..

Sarjasijoitus nousee vaikka pelit on välillä kuraa. Itse vaan aina toivoisi että josko nousu lähtisi tästä..
 

Stigu

Jäsen
Rekisteröin eilen HIFK:lta (thanks to viimeinen erä) kokonaista kaksi hyökkäystä, jotka lähtivät omalta maalialueelta pakkien syötöistä ja päätyivät maalilaukakseen. Ylivoimahyökkäyksiä noista ei tietenkään tullut.

Kyllähän IFK:n pelin suurin ongelma on tuo hyökkäyksiin lähtö: kontrolloituja hyökkäyksiä ei osata tehdä, vaan kiekko roiskitaan epäsystemaattisella tavalla omalta pelialueelta pois, ja punaviivan jälkeen kiekko heitetään laitaan, ristikulmaan, tai oravapartiolaisille, jotka (yeensä vielä peräkkäin luistellen!) vievät kiekon hyökkäysalueelle. Vastustajalla on suurimman osan pelistä kaikki 5 pelaajaa kiekon alla. Yksi syy tuohon olemattomaan hyökkäyksiinlähtöön on luisteluvoiman puute. Toinen syy on se, että vastustaja karvaa HIFK:ta vastaan korkealta. Tämän takia IFK:lle usein ensimmäiset erät ovatkin tervanjuontia, ja peli alkaa aueta edes hieman viimeisesssä erässä, kun vastustaja ei jaksa karvata.

Mutta paskaa, hirveätä paskaa tuo peli kyllä on, tästä Paskansyöjäle propsit. Suu Kakkainen on vienyt "Meidän Peli"-käsitteen aivan uudelle tasolle. "Skeidan Peli" sisältää seuraavat prinsiipit:

- rintamahyökkäykset on muutettu peräkanaa-hyökkäyksiksi
- koko kentän viisikkopeli on supistettu käsittämään ainoastaan omalla puolustusalueella tapahtuva kiekoton peli. Muilla osa-alueilla on otettu käyttöön kaaos-taktiikka: Pelaajat luistelevat ja antavat syöttöjä randomisti.
- enää ei tunneta käsitettä "painoton puoli". Koko peli ja sen fokus keskittyy ainoastaan sinne, missä kiekko on. On vain "painollinen puoli".
- nopea suunnanmuutospeli on vaihdettu pelaajia miellyttävämpään "kiekko oman maalin taakse ja uusi viisikko sisään"-peliksi
- lyhytsyöttöpeli on heitetty romukoppaan. Vastustajan päätylaita on kiekollisen pelaajan paras keveri: Kiekko toimitetaan sinne viimeistään punaviivan kohdalla.

Ehkäpä tämä on lätkän uusi trendi, ja parin vuoden kuluttua kaikki lätkäseurat yrittävät soveltaa Skeidan Peliä?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kuten veli Stigu toteaa, koko HIFK:n viisikko liikkuu jatkuvasti kiekolliselle puolelle. Mielenkiintoinen kuvio, haetaanko tässä sitä, että kaukalon voisi kaventaa 10-metriseksi? Endrasilta taas mainio peli ja HIFK:n käsillä ei voi välttyä siltä, että aina tulee nakattua 2-4 maalia. Kousa parantaa lupaavasti kevättä kohti ja Tuohilampi oli ihan jees.

Huhut kertovat, että Scheissemaster kyhää kevääksi pommia! HIFK:n pelaajat saavat jossain vaiheessa alleen omat luistimensa. Nythän luistimet valitaan randomisti yhdestä kasasta ennen matsia, joten liikkuminen on aika vaisua. Esimerkiksi Tyler Redenbach saa jatkuvasti kaksi vasemman jalan luistinta. Yksi matsi oli vähän parempi, silloin hänellä oli kaksi oikean jalan luistinta.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten veli Stigu toteaa, koko HIFK:n viisikko liikkuu jatkuvasti kiekolliselle puolelle.
, jonka jälkeen viljellään nerokkaasti ristikulmaa. Ei ihme etteivät oikein ehdi iholle.

Onhan tuo pahannäköistä touhua. Ainoastaan Endrasin huippupeli pitää matsit tasaisina, muuten jengi on kyllä aivan purjeessa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
, jonka jälkeen viljellään nerokkaasti ristikulmaa. Ei ihme etteivät oikein ehdi iholle.

Pitää paikkansa. Minäkin, taaksepäin pelaamisen inhoaja, haluaisin ennemmin nähdä palautuksen alas kuin täysin toivottoman ristikulmakiekon. Jos sinne joku meikäläinen ehtii ensimmäisenä, hänellä ei ole maalilla ketään kenelle syöttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös