58: Kyllähän SM-liigan menestyvät joukkueet muistetaan kautta aikojen parista ylimaallisesta pelaajasta. Jypin mestaruuden toi Immonen, ollaan vaan tyytyväisiä että meillä on Micke! Tää on niin tylsä sarja, että voitosta jaetaan aina ne samat 3 pinnaa ja ne ovat yhtä arvokkaita. Ja vastustajat eivät ole maailman huippuja, vaan toisia SM-liigaseuroja. Tämä ei ole sinuun kohdistettu, mutta useimmiten HIFK:n väärin voitetuista pisteistä valittajat uskovat, että jollain mystisellä tavalla muut joukkueet sitten voittavat ihan oikein.
HIFK-fanilla ei ole maailman laajin näkökulma. Yleensä se käsittää yhden joukkueen ja muiden jengien kyvykkyydellä ei ole mitään merkitystä sarjassa. Parhaimmillaan / pahimmillaan HIFK-fani pelaa kautta edellisen kauden HIFK:ta vastaan ja jossain vaiheessa mukaan kisaan tulee 97/98 HIFK. Lisäksi aika kultaa muistot ja lähes kaikki mennyt on ollut kultaa. Tällä kaudella kannattaisi pointata se, että liigassa on yksi aivan ylivertainen pelikirjajoukkue eli Kalpa. Näihin mikkihiiriin pitää suhtautua kunnioituksella, eikä lähteä kaatamaan niitä meidän rutiinilla tai fyysisyydellä. Mitä TPS:ään tulee, niin saa olla aika sokea, jos ei nähnyt Virran pelikirjan toimivuutta. HIFK:lla ei ollut mitään mahdollisuuksia haastaa TPS:ää fyysisellä osa-alueella. TPS oli aina edellä, heillä luistin kulki, meillä ei. Ei se aina ole fyysisyyden puutteesta kiinni, että ei päästä taklaamaan. HIFK:lla ei yksinkertaisesti ollut riittävästi jalkoja. Siltikin hyvin pieni marginaali erotti HIFK:n voitosta. Eikä Ville Peltosen huonolla yksilötason suorittamisella voi ja saa olla mitään tekemistä valmentajan henkilöllisyyden kanssa. Kun tuon tason pelaaja saa Mickeltä kiekon lapaan edessä tyhjä maali, niin hänen täytyy laittaa sisään. Miten ihmeessä noiden sössiminen olisi mystisesti valmentajan syytä? Ikää tulee Villellekin koko ajan lisää.
Mähän olen itse asiassa todellinen rotsi. Kommentoin reaaliajassa ja nyt olen aivan eri mieltä kuin kauden alussa. Jos peli muuttuu paskaksi taas, olen ensimmäisenä pointtaamassa sitä. Mutta fanina haluan tän jengin parasta ja kyllä jokaisen pitäisi sopeutua siihen, että jääkiekkojoukkueessa ei ole mitään pysyvää. Valmentajat vaihtuvat, pelaajat vaihtuvat - se on tämän homman nimi. Ei voida jäädä roikkumaan yhteen koutsiin tai yhteen pelaajaan ja peilata kaikkia tulevaisuuden nippuja juuri heihin. On organisaation ammattitaidosta kiinni, kuinka tulevaisuus turvataan. Verrattuna Penan aikaan nyt ollaan hyvällä tiellä. Ei vedetä kauheasti ohareita, ja epäonnistuneet signauksetkin kuuluvat systeemiin kuitenkin. Mun käsityksen mukaan HIFK:n ensi kauden joukkue on avainpaikoiltaan hyvällä mallilla ja isossa kuvassa olen erittäin tyytyväinen HIFK:hon Penan jälkeen. Viime kauden peliesitykset -ketjussakin muistutettiin tavan takaa, että voittoja tulee, mutta ei tämä hyvältä näytä. Runkosarjan loppu ja hyytyminen Ässien taakse kirvoitti jo puolipaniikkia ja katastrofaalinen pleijarien aloitus veti jo kollektiivisesti ranteet auki. Kummallista, että kaikki tämä on kollektiivisesti unohtunut ja viime kaudestakin pyritään jälkikäteen rakentamaan vakaasti edennyt menestysprojekti. Hienoahan tässä on se, että vasta kun pleijarit on pelattu, voidaan katsoa koko tulos. Vaikka miten sitä katsoisi, kausi on vielä kesken. Jos HIFK:n maalivahtipeli pysyy hyvänä ja Granlund kunnossa, HIFK menee pirun pitkälle. Pelikirjaahan mitataan eniten siinä, mitä tapahtuu, jos / kun avainpelaajia loukkaantuu. Mulla ei ole mitään illuusiota tästä. Kun Granlundit ovat poissa nuorten kisoissa, HIFK:lla on kovat ajat. Mutta koska emme silloinkaan pelaa Nashvillea ja Minnesotaa vastaan, kenties homma toimii. Jos ei toimi, niin sitten tämä kausi on yhden ketjun kausi ja siten yksi kovin monista sellaisista kautta koko SM-liigan historian. Myöskään huonolla maalivahtipelillä ei pärjätä, olkoon pelikirja kuinka hyvä tahansa. Tämä koskee kaikkia joukkueita.