Alkuun jo heti varoitus, että alla oleva teksti on pääosin itkuvirttä.
Ensinnäkin haluan kritisoida KJ:ta jäätävän typerästä peluuttamisesta ja kyvyttömyydestä muutokseen. Tästä paras esimerkki on ykkösen "työharjoittelijat" Granlund ja Kousa. Jokaisessa ottelussa on ollut viitteitä siitä, että on olemassa järkevimpiäkin tapoja peluuttaa heitä ja heille on pakko olla olemassa paremmat ketjukaverit. Jos joukkue on päästänyt 9 maalia tasakentällisin, herrat Kousa ja Granlund ovat olleet viiden (5) takaiskumaalin aikana kentällä, on tehtävä jotain muutosta. Jos halutaan, että Granlund harjoittelee sentteripeliä, on rinnalle löydettävä puolustuspeliin orientoituneempia pelaajia, kuin Hade ja Peltonen. Myös Kousa ei ole mielestäni, kuin kasa paskaa, jotkut nuo 0+3 ovat näköjään sokaissut totaalisesti ja kehutaan potentiaaliseksi pelaajaksi. Oikeastaan, mulle on aivan sama, onko jätkä potentiaalinen, jos taso tällä hetkellä on tuo, sanokaapa nyt mulle, onko HIFK:n ykköspakkipari jonkun maalaisjuntin harjoittelupaikka, kun "sillä on eväitä hyväksi kiekolliseksi pakiksi 2014"?
Katsotaan tarkemmin Kousaa, tehot 0+3 ovat ihan mukavat, mutta tarkemmin katsottuani en ole niinkään vakuuttunut: 1. syöttöpiste tuli siitä, kun antoi kiekon Peltoselle, joka jätti kiekon Granlundille, joka henkilökohtaisella suorituksellaan järjesti kiekon maaliin. Kiekko siis kävi Kousalla, hän antoi about metrin mittaisen syötön Peltoselle ja 10 sekuntia tämän jälkeen MG laittoi kiekon häkkiin. Toinen syöttöpiste tuli, kun Kousa laukoi viivasta ja Granlund jälleen laittoi reboundista kiekon häkkiin, ok, tästä propsit Kousalle. Kolmas syöttöpiste tuli, kun Kousa veti viivalta ohjurin, joka olisi mennyt metrin yli ja ohi, mutta Ramu Bluesin pelaajan kanssa muutti kiekon suuntaa maalin nurkalle, josta Ahtola laittoi kiekon häkkiin. Myöskään tuosta en vain osaa antaa Kousalle suuria propseja, nimittäin mikäli kiekko Ramun mailaan osui, olisi se ollut päivänselvä korkea maila, nyt taisi tuomarivirhe tuoda Kousalle pisteen. Ja mulle on aivan turha tulla jauhamaan mitään "väärin tehtyjä pisteitä" -paskaa, nimittäin mä katson myös pelisuorituksia ja Kousan peli kokonaisvaltaisesti on helvetin kaukana ykköspakkiparin tasosta.
Otetaan vielä Kousan suoritukset toiseen päähän: Jokereiden ensimmäinen maali, Kousa ottamassa vastaan 2vs1 -hyökkäystä, Kousan ratkaisu on se, ettei sulje syöttö- eikä laukaisulinjaa, vaan antaa täyden tilan Jokerikaksikolle tehdä ratkaisunsa. Myös Jokereiden kolmannessa maalissa Kousa oli kentällä, mutta hän ei olisi tilanteessa voinut toimia toisin. SaiPan ensimmäisessä maalissa Kousa päästää aivan suosiolla miehen taakseen, kyseinen herra ei vielä onnistu, niin Kousa kaatuu maalivahdin alueelle ja toinen saipalainen käy tyrkkäämässä kiekon sisään. SaiPan toisessa maalissa toistuu Jokereiden ensimmäisen maalin kuvio, Kousa ei anna yhtään painetta kiekollisena tulevalle miehelle ja tämä siirtää kiekon Kousan ohi hänen takanaan tulevalle pelaajalle, joka laittaa kiekon reppuun. Ilveksen kolmannessa maalissa Kousa kaatuu ja liukuu maalin taakse, nousee rauhallisesti, asettelee hetken kypäräänsä ja lähtee flegmaattisesti puolustamaan omaa maalia, jossa Ilves about neljännestä paluukiekosta tekee maalin, maalin kulmalta ilman ainoankaan HIFK-miehen vartiointia. Tilanteessa, jossa Granlund menetti kiekon ja josta Ilves sai rankkarin, Kousa taisi olla koko HIFK-miehistön ylimpänä miehenä, tosin tuossa tilanteessa Kousalle en anna suurta shittiä. Mä en ilmeisesti ymmärrä jääkiekosta yhtään mitään, kun mä näen Kousalta aivan helvetin paljon liikaa virheitä tälle tasolle ja tuolle peliajalle, mutta onhan se kivaa, että näistä hedelmistä saadaan nauttia tosiaan joskus 2014. Onko Nikke Hedberg vielä vapaana, nuori poika vielä, kannattaisiko laittaa sopimustarjousta menemään tulevaisuutta ajatellen.
Ja tämä ei ollut mitenkään henkilökohtainen hyökkäys Kousaa tai Granlundia kohtaan, vaan pohdintaa, onko HIFK:n ykköskentällinen oikea paikka näille herroille harjoitella. Ehkä enemmän hyökkäys KJ:ta kohtaan munattomuudesta ja muutoshaluttomuudesta.