TQoFE: Kun sinun ensimmäinen ajatuksesi järkyttävän paskatappion jälkeen on ilkkua toista kirjoittajaa, jonka mielestä ykkösmaalivahtimme on yleisesti ottaen parempi kuin löysä kakkosemme, niin turha jeesustella yhtään, että minä ifk-fanina tietenkin toivon joukkueen voittoa ja blaa blaa blaa...Etkö tajua, että kun tulet suu vaahdossa yksi asia edellä heti matsin jälkeen, viestisi jää kaikkien näkyviin kellonaikoineen? Kaikki sanottavasi oli - oletko nyt JHag tyytyväinen? Hyi vittu mitä "fanitusta". Mieti vähän. Jos nyt jeesustelen takaisin, niin en ole tullut yhdenkään Länki-tappion jälkeen muna pystyssä vinkumaan a) jollekin toiselle kirjoittajalle tai b) Längelle , koska seuraan ihan koko peliä ja toivon HIFK:n voittoa. Tämä näkyy postauksistani. Mulla olisi ollut kuusi mahdollisuutta peräkkäin tulla mollaamaan rakastamaasi aikamiespoikaa. Joka killuu edelleen sijakaupalla Riksmanin takana kaikissa mv-tilastoissa. Pitäisikö olla imarreltu vai huolissaan, kun joku seuraa liigaa näköjään meikäläisen kirjoitusten kautta?? Ei kumpaakaan, olen lähinnä väsyneen tyrmistynyt moisesta "kunniasta". Lunkka on hävinnyt 6 kertaa peräkkäin ja sanoin jo ennen matsia, että lähiaikoina Lunkka voittaa pelaamansa matsin, sillä kärkipään joukkueen veskari ei ole koskaan vielä liigan historiassa hävinnyt yli kymmentä pelaamaansa ottelua putkeen. Ole huoleton, Lunkka tulee vielä pelaamaan ja myös voittamaan ja silloin HIFK saa pisteitä.
Kuulin nyt vasta, että tv-lähetyksessäkin oli kommentoitu HIFK:n sisäistä angstia. Itse sain tekstarin paikan päältä matsin jälkeen: "HIFK painui pukkariin kaikkea muuta kuin sopuisana laumana". Tämän kummemmasta ei ollut kysymys, kun totesin, että sisäinen ilmapiirikään ei ole kunnossa. Muuta tietoa mulla ei ole, mutta eiköhän se ole luonnollistakin, että turpasaunan jälkeen ei mennä toisiaan selkään hakaten suihkuun. Kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä ammattipelaajien joukkue on enemmän tulosvastuullinen yksikkö ja työpaikka kuin kiva pursiseura ja mulle on täysin yhdentekevää tykkäävätkö pelaajat toisistaan siviilissä vai panevatko he toistensa vaimoja. Ainoa mikä kiinnostaa, on joukkueen esitys jäällä. Ja kun joukkueessa on paljon tähtiä, kuten HIFK:ssa nyt, sitä enemmän siellä on luontaista särmää ja itsekkyyttä kuin joukkueellisessa mikkokurvisia. Ei tässä sen kummempaa. Hyvöset ja kumppanit eivät ole helppoja ihmisiä. Tuliko tämä yllätyksenä jollekin?
Nyt on sellainen Bubbling under -tunnelma, että tappio tänään saattaisi jopa merkitä Nokan lähtöä. Pistetaulukkoa katsomalla siihen ei ole suurempaa syytä, kyse on isommista asioista ja yleisestä kredibiliteetistä. HIFK ei saa ottaa koko ajan pataansa liigassa taaempana olevilta narreilta. Se on badwilliä, jonka seuraukset menevät yli realismin. Tiedän useidenkin sponssien kiehuvan raivosta ja tiedän katsomon jäävän tänään paljon tyhjemmäksi kuin suunnitelmissa oli. Meillä diehard -faneilla ei ole isoa merkitystä tässä asiassa, meitä ei ole kahdeksaa tuhatta täyttämässä penkkejä. Jos HIFK häviää ja Nokka saa fudut, kyllä tämä kausi oli sitten siinä. En jaksa uskoa parin kuukauden projektivalmentajiin. Ainoa, joka tulee mieleen, on organisaatiossa jo oleva Soppa, joka tulee jokatapauksessa valmennukseen. Mutta onko syytä aloittaa hänen postinsa rikkonaisella kevätpätkällä? Enpä osaa sanoa. Pahalta tuntuu, kun Nenän ja HIFK:n huonot hetket sattuvat jälleen kerran pahaan aikaan ja pahoihin paikkoihin. Isot vastustajat. Tänään voidaan lohduttautua sillä, että narrit tulee täysin paineetta, ehkä jopa rotsi auki. HIFK:n maalittomuudesta eilen ei voi syyttää edes snaipperiemme huonoutta. Heillä ei yksinkertaisesti ollut työtä eli vetopaikkoja. Ja jumalauta, että HIFK:n yleisilme oli arka, pelokas ja anteeksipyytelevä. Joukkue ottaa vääjäämättömän tappion liian kiltisti vastaan.
Korostan: Mikään vaihtoehto ei tunnu hyvältä. Ei se, että haetaan projektikoutsi eikä se, että Nokka jatkaa Jyp-matsin ja eilisen viitoittamalla tiellä. Tästä on yksi poispääsy: Nokka siirtää fokuksen HIFK:n vahvoille alueille. Kaksi laukausta Lasakia kohti ensimmäisessä erässä? Huh. Turha selitellä pelkillä jäähyillä. Hyvässä aaveessäkin tulee ainakin 1 torjunta tai "torjunta" vastustajan veskalle. Mitä maalivahtiin tulee, laittaisin ehdottomasti Riksmanin uudestaan tuleen. Kova palkka, tehköön jotain sen eteen. Lunkan kanssa ei pleijareissa juhlita ja ainoa mahdollisuus pärjätä on Riksmanin palaaminen normitasolleen. Normitasolla tarkoitan ihan niitä kliinisiä numeraalisia tilastoja, joita hänellä oli fikassaan ennen eilistä matsia. Joka oli kuitenkin vain yksittäinen ottelu. Jos Riksman pettää taas, ollaan todella syvällä.