Lennu on IFK:n ruumiillistuma: iso, ilkeä, rehti, taklaa mielellään, paljon ja usein, tsemppaaja ja siviilissä sympaattinen. Mutta sitten Lennussa on myös sellainen tyypillinen IFK-kasvateilla oleva piirre, että vaikka kädet eivät oikeasti ole puuta, siltä se kentällä näyttää. Olen -BR-:n kanssa aivan samaa mieltä, että Lennun pelikäsitys on niin rajallinen, että se haittaa oikeasti peliesityksiä kentällä. Myös viimeistely on huonoa paikkojen määrään nähden.
Lennu on aivan loistava alivoimalla ja siinä hänen hyvät puolensa pääsevät todella oikeuksiinsa. Sanoisin, että Lennun suurin ongelma on asennepuolella. Ja en nyt tarkoita mitään edariutta tai leikin kesken jättämistä, vaan sitä, että Lennu ei itse ole sinut sen kanssa, että pelikäsitys ei riitä vahvaan kiekolliseen rooliin kahteen ekaan kenttään. Hän ei ehkä ole valmis antamaan periksi tämän asian suhteen, mikä tavallaan on ihailtavaa, mutta toisaalta turhauttavaa, koska hän itse rajoittaa omaa pelaamistaan omilla vahvuuksillaan.
Mun IFK:ssa on aina paikka Lennulle. Lennu on vain siinä mielessä ongelmallinen pelaaja seurajohdolle, että Lennun palkkapyynnössä on varmasti "ikoni-lisää", jolloin tilanne on kinkkinen. Mikä on SM-Liigassa av-spesialistin ja rouhijan todellinen rahallinen arvo vs. Lennun arvo. Lisäksi Lennu on niin henkeen ja vereen IFKlainen ja tuo katsojia otteluihin, että Lennun "päästäminen" muualle olisi tiukka paikka. Mutta siinä sitten tullaankin helposti siihen dilemmaan, että Lennusta voi tulla helposti hinta-laatusuhteeltaan huonompi hankinta, jos tarkastellaan asiaa tilastojen valossa. Käsittääkseni Lennunkin palkkaa on Penan ajoista tarkastettu alaspäin, mikä tietysti on ihan oikein, koska tulokset eivät ole olleet ihan sitä, mitä on ollut lupa odottaa. Onneksi meidän ei tarvitse näitä asioita miettiä, koska helppoa ei olisi. Siellä on kuitenkin jonossa myös vähemmälle "katsastuksella" ja mahdollisuuksille jääneitä pelaajia (Wärn, Nyholm), joiden pitäisi päästä kunnolla näyttämään osaamisensa. Ja heidän takaa tulee jo seuraavat ikäluokat... Ei helppoa.
Jos Lennu "alistuisi kohtaloonsa" ja kehittäisi paremmin rooliaan ekan helpon syötön antajana, maskimiehenä ja ribarien sisään hakkaajana, hänestä olisi joukkueelle tuhat kertaa enemmän hyötyä kuin nykyisenä kiekonkuskaajana. Tulokset olisivat aivan varmasti myös pisteiden valossa parempia ja se sitten näkyisi myös palkassa. Ja kenelläkään ei olisi mitään ongelmia :). Sitä en tiedä, kuinka paljon Lennun rajallinen pelikäsitys vaikeuttaa hommia maalin edessä ts. eikö Lennu haista tulevaa riittävän hyvin, vai missä vika.