Katsokaa kokonaisuutta - joukkue, jolla on näin paljon pisteitä, ei kerää niitä umpipaskalla puolustuksella. Ei tämä näin yksinkertaista ole. Nyt tajuan miksi Nokka on halunnut aidosti kovia nimiä pakistoon. Hänen hyökkäyspainotteinen pelityylinsä asettaa pakeille / mv:lle huikeita vaatimuksia. Lisäksihän Nokka itse -ja mielestäni oikeaoppisesti- on jälleen ohjeistanut pakkejaan hyökkäämään rohkeammin. Lupa, Kanki (!), Clarke ja Mara vetävät nyt ihan huoletta kiekon kanssa päätyyn asti ja mä diggaan tästä aivan simona. Vaikka jätkät eivät aivan Marekin tasoa olekaan. Katsokaa noissa pakkien ylösnousuissa Töykkälän ja PW:n pelaamista - tässä on kaksi liigan parhaiten puolustavaa senaa ja molemmat ovat olleet loistavia hankintoja. Töykkälä varsinkin rupeaa olemaan lähellä paita kattoon -statusta. Jumalauta miten lahjakas pelaaja! Hyvä kun pelastettiin meille ennenkuin hän olisi vajonnut hukatuksi lahjakkuudeksi. Töykkälä veti viiltävän itsevarman vanhanaikaisen ja ottaa välillä paikan toisena pakkina. Nähtyäni Töykkälän ja PW:n mulla ei ole enää pätkääkään ikävä Häbää ja Viitaluomaa.
Niin, Kojon lätkässä hyökätään ja kevättä kohti koko viisikolla. Kyllä HIFK on treenannut lujaa ja nyt pakkien jalat ovat selvästi herkemmässä kunnossa. Pysähtykääs hetkeksi miettimään paljonko HIFK:lle tehtäisiin maaleja, jos meillä tällä pelikirjalla olisi Seppänen, Korhonen ja kumppanit alhaalla? Kylmä fakta on, että Mara, Kanki, Lupa (parantanut huikeasti) , Clarke ja ajoittain jopa Söde voittavat useimmat kiekolliset kaksinkamppailunsa. Heidän on pakko sillä pelityyli on riskialtis. Varakas, Seppänen, Korhonen ja kumppanit eivät pärjäisi tässä kuviossa ollenkaan - Kalpalla on sitten aivan erilainen pelikirja. Mulle on kirkastunut se, että Nokan pakkiajattelu perustuu siihen, että pakeilla on kiekollista taitoa + jalkoja eli kovan luokan henkilökohtaista taitoa tähän liigaan. Näitä hyviä ominaisuuksia tarvitaan, koska HIFK-pakit joutuvat usein harkitun riskin seurauksina tulevia vastahyökkäyksiä vastaan. HIFK:lle ei ole viime aikoina tehty kovinkaan paljon maaleja suhteessa siihen, kuinka usein vastustaja saa ylivoimahyökkäyksen meitä vastaan. Toinen kylmä fakta on, että Norosen selvästi Lunkkaa parempi perustyöskentely + voitontahto ovat huolehtineet lopusta. Nokka on kyllä törsinyt maalivahtikuvionsa täysin Nortin tuloon asti. Hänen lätkänsä huutaa taitavia pakkeja ja myös taitavaa maalivahtia!
Annan paljon anteeksi väliaikojen koomailusta, koska nyt olen näkevinäni punaisen langan ja sen pelityylin, jolla HIFK tulee pleijareihin lähtemään. Ja se on huomattu muuallakin. Ei viitsisi kasata paineita, mutta eräs ammattikoutsi, joka tällä hetkellä ei valmenna kuitenkaan SM-liigassa sanoi eilen: "HIFK voittaa mestaruuden, jos Norosen taso pysyy". Melartille olisi alunperinkin pitänyt antaa enemmän peliaikaa. Hänen virheensä vähenevät peliajan myötä ja nyt hän joutuu filaan Kurvisen ja Haverisen palatessa. Melart on oppinut kantapään kautta pysymään alempana ja suojelemaan maalia. Melart on selkeästi Kurvista fyysisempi pakki / potentiaali ja tulevaisuuden satsaus, jota ei kannattaisi päästää pois. Haverinenkin on kehittynyt huimasti Nokan HIFK:ssa ja Nokka on luottanut siihenkin kaveriin alusta alkaen. Nuorien pakkien kasvattaminen liigaan kysyy kärsivällisyyttä eli useampia kasvun kausia, ei voi mitään.
Mun mielestäni Nokan olisi pitänyt lähettää joku haastamaan Helge, vaikka olisi tullut turpaankin. Jos meidän 1-senan naamaa hierotaan jokaisen hyökkäyksen jälkeen, eikä siihen reagoida mitenkään, ollaan kyllä millä asteikolla tahansa typeriä lampaita. Tällä kaudella kannattaa muistaa esimerkiksi Helgen suhteen, että hän on olennainen osa Pelsujen pelaavaa pakistoa ja hänen noutamisensa toisi rauhaa meidän hyökkääjille ja lisäksi tekisi ison aukon Pelsujen muutenkin vuotaville takalinjoille. Nokalle miinus, että ei tehty mitään. Nokalle plussaa siitä, että aiemmin on tehty ja tiedänkin syyn, miksi nyt ei reagoitu. Nokka ei pidä Pelsuja relevanttina vastustajana. Jyp, narrit, Lukko tai Kalpa ovat saaneet kuitin ja tulevat saamaankin. Mutta ihan peruskoodistoon se olisi kuulunut, että Helge olisi haettu eilen. J. Kekäläisellä on tähän sanonta: Ei tarvitse pelätä, että saa goonilta turpaan. Menee vaan iholle ja lyö poikittaista lärviä kohti. Pian on dumarit välissä. Ei kaunista, eikä reilua mutta järkevää jos ja kun ei nyrkit riitä ko. goonia vastaan.