HIFK:n mediaketju

  • 1 465 975
  • 5 826
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei nyt varsinaisesti tämän ketjun asiaa, mutta Nordiksen edessä liehuivat ainakin vielä lauantaina Pride-liput. Tuli hieman yllätyksenä, koska aiemmin en ole nähnyt HIFK:n millään tavalla tuota hömppää komppaavan. Hallihan on toki kaupungin omistama, joten voi täysin hyvin olla, ettei IFK:lla ole osaa, eikä arpaa tuon kanssa. Ovatko nuo liehuneet tuossa aiemminkin vai oliko uusi juttu?
 

Vilja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei nyt varsinaisesti tämän ketjun asiaa, mutta Nordiksen edessä liehuivat ainakin vielä lauantaina Pride-liput. Tuli hieman yllätyksenä, koska aiemmin en ole nähnyt HIFK:n millään tavalla tuota hömppää komppaavan. Hallihan on toki kaupungin omistama, joten voi täysin hyvin olla, ettei IFK:lla ole osaa, eikä arpaa tuon kanssa. Ovatko nuo liehuneet tuossa aiemminkin vai oliko uusi juttu?
Halli näyttää olevan ”tukijoiden” listoilla Hesarinkin ilmoituksessa. Toivottavasti jengi ei lähde tähän hommaan mukaan vaan jättää nämä julistukset jokaiselke henkilökohtaiseen harkintaan. Samoin ”ryömiminen” ennen ottelua olisi lähinnä myötähäpeää aiheuttava näky.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Halli näyttää olevan ”tukijoiden” listoilla Hesarinkin ilmoituksessa. Toivottavasti jengi ei lähde tähän hommaan mukaan vaan jättää nämä julistukset jokaiselke henkilökohtaiseen harkintaan. Samoin ”ryömiminen” ennen ottelua olisi lähinnä myötähäpeää aiheuttava näky.

Ok, sitten kyseessä on varmasti juurikin hallin juttu, eikä IFK:n. Ja hyvä niin. Ei kuulu tähän ketjuun, mutta tuo nyt sellaista klassista hyvesignalointia ja yritysten kaksinaamaisuutta. Esim yksi suomalainen globaalisti toimiva yritys lähti tuohon mukaan Suomessa, mutta ei esimerkiksi Kiinassa tai missään muuallakaan, missä tuollaista oikeasti tarvittaisiin. Se kertoo olennaisen koko hommasta. Yritykset lähtevät tuohon vain ja ainostaan bisneksen takia ja vain sellaisissa paikoissa, missä siitä voi hyötyä jotain.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Viestissä on käytetty halventavaa kieltä ja siitä on annettu rikepiste.
Ei kuulu tähän ketjuun, mutta tuo nyt sellaista klassista hyvesignalointia ja yritysten kaksinaamaisuutta.

Olisihan se melko kornia vetää pelipaidan hihaan joku sateenkaari, kun samassa paidassa on Turkish Airlinesin mainos. Turkki ei taida olla ihanneyhteiskunta fägärien kannalta.
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
@Vilja @Rocket Richard @SOF1969 En kyllä ymmärrä miten se on keneltäkään pois jos kerran vuodessa liputetaan sateenkaarilippua seksuaalivähemmistöjen puolesta? Nämä ihmiset syntyvät sellaiseksi, kukaan ei ala "homoilemaan" huvikseen. Mielestäni on mukavampi toimia läntisten sivistysvaltioiden tapaan eikä niinkuin jossain Venäjällä tai lähi-idässä jossa homot heitetään katolta alas.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Vilja @Rocket Richard @SOF1969 En kyllä ymmärrä miten se on keneltäkään pois jos kerran vuodessa liputetaan sateenkaarilippua seksuaalivähemmistöjen puolesta? Nämä ihmiset syntyvät sellaiseksi, kukaan ei ala "homoilemaan" huvikseen. Mielestäni on mukavampi toimia läntisten sivistysvaltioiden tapaan eikä niinkuin jossain Venäjällä tai lähi-idässä jossa homot heitetään katolta alas.

Tämä on se yleisin vasta-argumentti, miksi se on keneltäkään pois? Ei se itse asia eli sukupuolivähemmistöjen tukeminen olekaan keneltäkään pois, ei ainakaan multa. Mutta yksi asia, mitä vihaan ehkä eniten on kaksinaismoralismi. Ja tässä nykyisessä yhteiskunnassa sitä on aika paljon nykyään. Tuossa yllä tuli aika olennainen pointti: aika kornia se olisi, jos samassa pelipaidassa olisi sateenkaari ja Turkish Airlinesin logo. Tätä ei varmaan tarvitse kenellekään perustella, miksi se olisi kornia.

Sinä et toki niin väittänyt, mutta aika yleistä on myös se, että tietynlainen "pride-vastaisuus" olisi yhtä kuin homovastaisuus. Varmasti joillakin se menee ihan näin käsi kädessä, mutta itselläni ei. Mua häiritsee näissä kamppiksissa vain tuo kaksinaismoralismi ja sen takia kutsun tota koko hommaa hömpäksi. Nykyajan "aktivisteille" on aika ominaista, että poimitaan rusinat pullasta eli kampanjoidaan jonkin asian puolesta kiihkeästi, mutta ei noudateta sitä periaatetta muiden asioiden suhteen sitten. Ja tähän on toki varmasti hyvin yksinkertainen selitys: sellainen elämä on aika vaikeaa, kun pitää jokaisessa tilanteessa pohtia, että onko tämä arvojeni mukaista. Ensin heilutetaan sateenkaarilippua ja sitten lennetään Turkish Airlinesilla Abu Dhabiin kantamaan rahoja maalle, jota ei nuo arvot voisi vähempää kiinnostaa.

Mutta joo, eihän nämä tämän ketjun asioita ole millään tavalla ja toivottavasti ei koskaan tule olemaankaan. Vähemmistöjä voi tukea ilman lippujakin.
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
@Rocket Richard juu samaa mieltä että Turkish Airlines pitäisi heittää helvettiin sponsorien joukosta. Rusinat pullasta-teoria on mielenkiintoinen; että jos kannattaa Prideä niin samalla pitäisi hyväksyä kaikki muukin (paska); vasemmistolaisuus, blm, Greta Thunberg, elokapina jnejne. Mielestäni tämä ei ole mikään joko/tai-pakettiratkaisu.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Mielestäni on mukavampi toimia läntisten sivistysvaltioiden tapaan eikä niinkuin jossain Venäjällä tai lähi-idässä jossa homot heitetään katolta alas.
Tästä kommentistasi nyt kuitenkin saa sellaisen ”joko/tai-pakettiratkaisu” viban eli jos IFK ei avoimesti tue Pridea niin yhtä hyvin voi toimiston väki paiskoa homoja Nordiksen katolta alas?
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
Tästä kommentistasi nyt kuitenkin saa sellaisen ”joko/tai-pakettiratkaisu” viban eli jos IFK ei avoimesti tue Pridea niin yhtä hyvin voi toimiston väki paiskoa homoja Nordiksen katolta alas?
En usko että tarttee turvautua toimiston väkeen. Micke voisi kuuluttaa pelikatkolla että "toisella erätauolla kaikki halukkaat voivat tulla viskomaan hinttareita hallin katolta alas".
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Näitä asioita voi tietysti katsoa niin monelta kantilta ja tuskin yhtä oikeaa vastausta löytyykään. Mulle se on ihan yksi ja sama, että onko siellä hallilla joku lippu vai ei, tuskin se isossa kuvassa muuttaa asioita mihinkään suuntaan. Mitä nyt olen joskus tuntemieni sateenkaari-ihmisten kanssa jutellut aiheesta, tuntuu heitä vituttavan enemmän nämä puolestaan loukkaantujat kuin me muut, jotka osaamme käyttäytyä normaalisti heidän kanssaan ilman mitään ylimääräistä vouhotusta.

Itsekin ehkä näkisin Turkish Airlinesin sijaan jonkun muun ison firman sponsorinamme, mutta ilmeisesti HIFK:ssa on katsottu, että tässä tapauksessa mahdollinen mainehaitta on pienempi kuin saatu hyöty ja se on mulle ihan ok. Olenhan toki itsekin käyttänyt Turkishia, jos hinnat ja aikataulut ovat olleet ns. kohdillaan, enkä pode siitä mitään huonoa omaatuntoa nyt enkä tulevaisuudessakaan.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Mitä nyt olen joskus tuntemieni sateenkaari-ihmisten kanssa jutellut aiheesta, tuntuu heitä vituttavan enemmän nämä puolestaan loukkaantujat kuin me muut, jotka osaamme käyttäytyä normaalisti heidän kanssaan ilman mitään ylimääräistä vouhotusta.
Vahva tää. Tunnen muutamia ja siinä vaiheessa kun firmat rupes kerää irtopisteitä homoliputuksella niin näillä rupes hitsaa kiinni.

Jos yhtään olen oikein ymmärtänyt on IFK:n ensi kauden teema tuota suuntaa. Näin ollen ei siis ihme, että lippuja hallilla nähty.
 

Iris

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse vähän yllätyin noista sateenkaariflaboista kun vedin Nordiksen ohi tässä pari päivää sitten. Eikä siinä mitään, joitain breivikejä lukuunottamatta kyllä kaikki ihmiset ansaitsevat onnea elämäänsä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Joona D

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Boston Bruins
Hyvä että Turkish Airlines sponsorina aiheellisesti kyseenalaistetaan, mutta jos nuo Pride-liput saavat jääkiekon tuntumaan seksuaalivähemmistöille edes sen pienen symbolisen eleen verran helpommin lähestyttävältä, tai rohkaisevat jo jääkiekon seurassa viihtyvää seksuaalivähemmistöön kuuluvaa ihmistä olemaan oma itsensä, niin erittäin hyvä että siellä liehuvat. Priden kapitalismia ja pinkkipesua on toki hyvä myös funtsia, mutta mielestäni Nordiksen flabat eivät ole osa tätä ongelmaa. Jos pride-liput Helsingissä pride-viikkona jaksavat ihmetyttää tai jopa närkästyttää, niin selkeästi niille on yhä tilausta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä taas toivoisin, että ensimmäinen aktiivinen seksuaalivähemmistöön kuuluva liigakiekkoilija tulisi kaapista nimenomaan HIFK:ssa. Stadi on Suomen ainoa suurkaupunki ja täällä on perinteisesti monet ”asiat” tapahtuneet ensimmäisenä. Tällöin me fanit voisimme osoittaa voimamme yhteisönä. Sitä paitsi avoimuus sopisi myös perusarvoihimme hyvin. ”Yksi kaikkien, kaikki yhden puolesta”, tai jotakin sellaista. Kamrat, en gång, alltid ja mitä näitä nyt onkaan. Mutta ei seuran tarvitse asiaa mitenkään erityisesti huomioida, jollei pelaaja itse sitä toivo. Business as usual.

Kyllähän se joitain tietysti hiertäisi, kovastikin, mutta sellaista elämä on. Joku on aina jotain vastaan. Meilläkin on valtavasti faneissa ”punaniskajuntteja”, joille Jere Karalahti on kovin äijjä ikinä. Tämä porukka nyt ei muutenkaan edusta valtaosaa faneista, joten tuskin tässäkään. Pieni mölisevä vähemmistö. Väitän, että meille yhteisönä pelaajan seksuaalisella suuntautumisella ei olisi yhtään mitään merkitystä. Mutta ehkä se saattaisi jopa yhdistää meitä entistä enemmän, ovathan joukkueen pelaajat omia poikiamme. Ja harva asia yhdistää niin paljon kuin yhteisön ulkopuolelta tulevat negatiiviset asiat. Uskallan myös väittää, että sen julkisen tuomitsemisen ja paskan lisäksi, mitä pelaaja hyvin todennäköisesti saisi, hän saisi myös käsittämättömän määrän tukea ja ennen kaikkea juuri meikäläisiltä.

Kynnys olla avoimesti seksuaalivähemmistöön kuuluva aktiivikiekkoilija on varmasti todella korkea, enkä ihmettele, että sellaisia ei ole ollut. Avoimuuspäätöksen tekeminen on suuri ja varmasti monimutkainenkin prosessi. Mutta toivoisin, että jos joku pelaaja haluaa sen päätöksen tehdä, HIFK olisi se seura, missä pelaaja sen askeleen uskaltaisi ottaa. Sillä se olisi aidosti merkki siitä, että HIFK ja seurayhteisömme ovat kaikin puolin turvallisia paikkoja pelaajalle.

Toki se myös vaatisi pelaajan, joka johonkin seksuaalivähemmistöön kuuluu. Ja koska kenenkään seksuaalinen suuntautuminen ei kuulu muille, asia ei välttämättä ole edes ajankohtainen. Kaikkein tärkeintä on se, että seurassa joka tapauksessa kunnioitetaan kaikkia ihmisiä ja jokainen voi olla aidosti oma itsensä ja kokea itsensä ja olonsa turvalliseksi. Vain sillä on lopulta merkitystä.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Minä taas toivoisin, että ensimmäinen aktiivinen seksuaalivähemmistöön kuuluva liigakiekkoilija tulisi kaapista nimenomaan HIFK:ssa. Stadi on Suomen ainoa suurkaupunki ja täällä on perinteisesti monet ”asiat” tapahtuneet ensimmäisenä. Tällöin me fanit voisimme osoittaa voimamme yhteisönä. Sitä paitsi avoimuus sopisi myös perusarvoihimme hyvin. ”Yksi kaikkien, kaikki yhden puolesta”, tai jotakin sellaista. Kamrat, en gång, alltid ja mitä näitä nyt onkaan. Mutta ei seuran tarvitse asiaa mitenkään erityisesti huomioida, jollei pelaaja itse sitä toivo. Business as usual.

Kyllähän se joitain tietysti hiertäisi, kovastikin, mutta sellaista elämä on. Joku on aina jotain vastaan. Meilläkin on valtavasti faneissa ”punaniskajuntteja”, joille Jere Karalahti on kovin äijjä ikinä. Tämä porukka nyt ei muutenkaan edusta valtaosaa faneista, joten tuskin tässäkään. Pieni mölisevä vähemmistö. Väitän, että meille yhteisönä pelaajan seksuaalisella suuntautumisella ei olisi yhtään mitään merkitystä. Mutta ehkä se saattaisi jopa yhdistää meitä entistä enemmän, ovathan joukkueen pelaajat omia poikiamme. Ja harva asia yhdistää niin paljon kuin yhteisön ulkopuolelta tulevat negatiiviset asiat. Uskallan myös väittää, että sen julkisen tuomitsemisen ja paskan lisäksi, mitä pelaaja hyvin todennäköisesti saisi, hän saisi myös käsittämättömän määrän tukea ja ennen kaikkea juuri meikäläisiltä.

Kynnys olla avoimesti seksuaalivähemmistöön kuuluva aktiivikiekkoilija on varmasti todella korkea, enkä ihmettele, että sellaisia ei ole ollut. Avoimuuspäätöksen tekeminen on suuri ja varmasti monimutkainenkin prosessi. Mutta toivoisin, että jos joku pelaaja haluaa sen päätöksen tehdä, HIFK olisi se seura, missä pelaaja sen askeleen uskaltaisi ottaa. Sillä se olisi aidosti merkki siitä, että HIFK ja seurayhteisömme ovat kaikin puolin turvallisia paikkoja pelaajalle.

Toki se myös vaatisi pelaajan, joka johonkin seksuaalivähemmistöön kuuluu. Ja koska kenenkään seksuaalinen suuntautuminen ei kuulu muille, asia ei välttämättä ole edes ajankohtainen. Kaikkein tärkeintä on se, että seurassa joka tapauksessa kunnioitetaan kaikkia ihmisiä ja jokainen voi olla aidosti oma itsensä ja kokea itsensä ja olonsa turvalliseksi. Vain sillä on lopulta merkitystä.

Amen.
Seksuaalisuus on niin monisyinen ja henkilökohtainen psykosomaattinen kokonaisuus, etten minä ainakaan rupea rajoja vetämään sille, että mikä käy ja mikä ei. Olen itse kunnon rehti vanhanajan punaniska hetero pimeässä takaapäin jyystäjä, mutta jos joku tykkää jostain muusta, niin olkoon se nyt mitä tahansa, kunhan se on laillista. Ja jos se on laillista, niin se on mulle ok. Mun ei tartte tunkee karvaisten vanhojen äijien alastomiin paskanhajuisiin painikisoihin, tai kuvitella nippanappa aikuisen metroseksuaalin ihastuvan muhun kännissä tai muussa mielenhäiriössä. Heillä kaikilla on mielihalunsa, joihin minä en kuulu.
Homomiesten ulostuloja toivoisin lisää, koska kuvittelen sen parantavan tsänssejäni heteronaisten parissa. Tässä pitäs varmaan olla myhiöitä....

Tästä ei kauhean kauan ole, kun punapäät ei päässy taivaaseen ja vasurit sai viivottimesta kynsilleen. Luojan kiitos elämme nykyaikaisessa, tekoopyhyydestä aika vapaassa yhteiskunnassa, jossa monikin voisi vapautua rohkeammin, ja todeta, ettei salama häneen iskenytkään. Toisaalta, onnellisuustutkimukset antaa ymmärtää, että kyllä täällä suht hyvä on olla kaikilla.

Pukukoppi on kumminkin oma maailmansa. Itse en suvaitsisi siellä politiikan, seksuaalisuuden, tai uskonnon viitekehyksessä ulostuloja, jotka repii ryhmän harmoniaa. Itse uskon siihen, että kopin ulkopuolella itse kukin saa olla oma itsensä, ja sitähän ollaan koppeihinkin tuotu jo pitkään, mutta itse näen niin, että valtavirrasta poikkeava julistuksenomainen ulostulo ei ole sitä, mitä hyvä lätkäjengi kaipaa.

Itse en taatusti ryhdy IFK:a opastamaan siitä, miten missäkin tilanteessa toimia. Se on valmentajan ja urheilujohtajan päätös, eikä siinä saisi olla muita huomioon otettavia tekijöitä, kuin yksilön kunnioitus ja seuran etu.
 
J

Just-Ice-Hockey

Minä taas toivoisin, että ensimmäinen aktiivinen seksuaalivähemmistöön kuuluva liigakiekkoilija tulisi kaapista nimenomaan HIFK:ssa.

Kaikesta muusta olen kanssasi samaa mieltä, mutta tästä lauseesta nappaan kiinni. Toivoisin meidän elävän maailmassa, missä kenenkään ei tarvitse tulla ulos, eikä ketään miltään osin syrjitä, kiusata, paheksuta tai arvostella tämän seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Siksi minusta olisi hienoa ja seksuaalisen ja yhteiskunnallisen tasa-arvon kannalta tärkeää, että mainitsemasi seksuallivähemmistöihin kuuluvat pelaajat tulisivat ulos, ihan sama missä seurassa.

Ylipäätänsä minusta olisi hienoa, jos Liiga ja sen seurat lähtisivät aktiivisesti yhteisenä rintamana mukaan viettämään Pride-kuukautta. Lätkään pesiytynyt ja siihen vahvasti yhdistetty äijä-kulttuuri on onneksi vähä vähältä murentunut. Siltikin homoseksuaaliin jääkiekkoilijaan liittyy tietty stigma, eivätkä pelaajat voi olla rohkeasti sitä mitä he ovat. Toivoisin jääkiekkoyhteisön mieluummin olevan Priden äänekäs kannattaja ja yhteistyökumppani kuin vanhojen patujen lausuntojen vangiksi jäävä reliikki. Tämä toki koskee kaikkia tasa-arvokysymyksiä, ei vain seksuaalista tasa-arvoa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Provider , olen tismalleen samaa mieltä kanssasi. Hieno kirjoitus muutenkin. Oma kirjoitukseni oli ehkä vähän tökerö tuolta osin, mutta itse kokisin sellaisen tilanteen kunniana, jos se tapahtuisi HIFK:ssa. Tai jotain, en nyt oikein osaa kirjoittaa ajatustani järkevästi auki.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Käyttäjän kirjoitusoikeudet on poistettu
Kirjoitan tämän seuraavan tekstin pelikiellon uhalla. Rikepisteitähän täällä onkin jo jaeltu. Lienee siis parasta ruveta henkisesti valmistautumaan uuden nimimerkin luomiseen. Jätän tähän kärkeen heti perus diskleimerin, jotta pahemminkin vasentuneet ymmärtäisivät: En ole homo, en vihaa homoja, eikä minua kiinnosta mitä muut makuuhuoneissaan tekevät.

Kuten muut ovatkin jo todenneet, on pride vahvan poliittinen. Menee tismalleen samaan kastiin muiden marxististen liikkeiden kanssa; Greta ja kapinat, BLM, OWS, feminismi jne. Loppukädessä aina ollaan vaatimassa jotain oikeuksia ilman velvollisuuksia. Suomessa vähemmistöillä ei mitenkään eroavia oikeuksia. Näitä asioita ajavien kannattaisi suunnata esim. Saudi-Arabiaan "voimaantumaan", sillä siellä on ihan aitoa tilausta vähän avoimemmalle ajattelulle.

Ja mikäli jengillä on kova tarve purkittaa itsensä tiettyyn lokeroon ja fiilistellä sitä, niin mikäs siinä – ei kuitenkaan kannata ihmetellä, jos joku muukin lokeroi sinut. Mihin raja pitäisi vetää? Pedofiliaan? Eläimiin sekaantujiin? Onko OK olla pölynimurinsa kanssa suhteessa ja huudella siitä avoimesti? Pridelippuun lisäillään värejä sitä tahtia, että vaikea pysyä perässä, "hihi".

Hyvä että Turkish Airlines sponsorina aiheellisesti kyseenalaistetaan, mutta jos nuo Pride-liput saavat jääkiekon tuntumaan seksuaalivähemmistöille edes sen pienen symbolisen eleen verran helpommin lähestyttävältä, tai rohkaisevat jo jääkiekon seurassa viihtyvää seksuaalivähemmistöön kuuluvaa ihmistä olemaan oma itsensä, niin erittäin hyvä että siellä liehuvat. Priden kapitalismia ja pinkkipesua on toki hyvä myös funtsia, mutta mielestäni Nordiksen flabat eivät ole osa tätä ongelmaa. Jos pride-liput Helsingissä pride-viikkona jaksavat ihmetyttää tai jopa närkästyttää, niin selkeästi niille on yhä tilausta.
Miten Nordiksen liput eivät olisi osa "tätä ongelmaa"? Kyseessä on kaupallinen toimija, joka yrittää hakea lisäpisteitä homoilulla. Miksi tarvitaan homoliputtamista, jotta jääkiekko olisi helpommin lähestyttävä? En jaksa uskoa kenenkään homon yllättäen kiinnostuvan jääkiekosta ja IFK:sta vain siksi, että "jes nyt ne liputtaa siellä homoilua!". Ainut mitä nuo ensimmäiset pride-liputtajat saavat, on vasemmistolaisen median huomion ja sitä kautta julkisuutta. "Jee"

Hienoa olisi jos "pride ajan ulkopuolella" IFK tekisi jotain osoittaakseen tukea seksuaalivähemmistöjä kohtaan.
Miksi se olisi hienoa? Pitäisikö sitten osoittaa huomiota myös muita vähemmistöjä kohtaan? Voisiko IFK liputtaa saamelaisten puolesta? Olisiko se hienoa? Pitäisikö polvistua ammattirikollisen ja narkkarin nimeen ennen peliä?

Minä taas toivoisin, että ensimmäinen aktiivinen seksuaalivähemmistöön kuuluva liigakiekkoilija tulisi kaapista nimenomaan HIFK:ssa. Stadi on Suomen ainoa suurkaupunki ja täällä on perinteisesti monet ”asiat” tapahtuneet ensimmäisenä. Tällöin me fanit voisimme osoittaa voimamme yhteisönä. Sitä paitsi avoimuus sopisi myös perusarvoihimme hyvin. ”Yksi kaikkien, kaikki yhden puolesta”, tai jotakin sellaista. Kamrat, en gång, alltid ja mitä näitä nyt onkaan. Mutta ei seuran tarvitse asiaa mitenkään erityisesti huomioida, jollei pelaaja itse sitä toivo. Business as usual.
Miksi? Taas; mitä IFK hyötyisi tästä? Voidaan toki aina ajatella, että silloin ehkä maailman paras homokiekkoilija saattaisikin hakeutua kaikista seuroista juuri IFK:hon, mutta tuossa täytyy kyllä mennä aikamoisen mentaaliakrobatian puolelle. Miksi häntä pitäisi jotenkin tukea, jos teko olisi niin kovin hieno? "Hei me fanit tuetaan sua sillon ku vaseliini loppuu".

Kyllähän se joitain tietysti hiertäisi, kovastikin, mutta sellaista elämä on. Joku on aina jotain vastaan. Meilläkin on valtavasti faneissa ”punaniskajuntteja”, joille Jere Karalahti on kovin äijjä ikinä. Tämä porukka nyt ei muutenkaan edusta valtaosaa faneista, joten tuskin tässäkään. Pieni mölisevä vähemmistö. Väitän, että meille yhteisönä pelaajan seksuaalisella suuntautumisella ei olisi yhtään mitään merkitystä. Mutta ehkä se saattaisi jopa yhdistää meitä entistä enemmän, ovathan joukkueen pelaajat omia poikiamme. Ja harva asia yhdistää niin paljon kuin yhteisön ulkopuolelta tulevat negatiiviset asiat. Uskallan myös väittää, että sen julkisen tuomitsemisen ja paskan lisäksi, mitä pelaaja hyvin todennäköisesti saisi, hän saisi myös käsittämättömän määrän tukea ja ennen kaikkea juuri meikäläisiltä.
"Mutta kyllä me enemmistössä tykätään homoilusta ja pitää olla juntti, jos ei tykkää homoilusta ja sit varmaan samalla tykkää Jerestä". Miksi näin olisi? Tilastojen valossa tuo ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Boldaus oma, jotta huomaat mitä soopaa kirjoitit; lauseet kumoavat toisensa.

Kynnys olla avoimesti seksuaalivähemmistöön kuuluva aktiivikiekkoilija on varmasti todella korkea, enkä ihmettele, että sellaisia ei ole ollut. Avoimuuspäätöksen tekeminen on suuri ja varmasti monimutkainenkin prosessi. Mutta toivoisin, että jos joku pelaaja haluaa sen päätöksen tehdä, HIFK olisi se seura, missä pelaaja sen askeleen uskaltaisi ottaa. Sillä se olisi aidosti merkki siitä, että HIFK ja seurayhteisömme ovat kaikin puolin turvallisia paikkoja pelaajalle.
Ah, good old safe space mainittu. Siihen on aivan varmasti syynsä, miksei julkihomoja kiekkoilijoita ole montaa, sillä pukukoppielämä on suht intiimiä.

Loppukaneettina todettakoon, että IFK-fanina pysyn aina siihen asti kunnes IFK:n paidat muuttuvat sateenkaaren tai paskan värisiksi. Liputtakoon miten haluavat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös