Rolle Carlsson Ässiin mahdollisesti. Jihuu!
Jotenkin minulla on sellainen tunne, että Penan aikainen porukka pitää nyt viimeistä ukkoa myöten roudata toimistolta ulos.
Paljon on viime aikoina muuttunut. Kuten se, että IFK on alkanut mainostamaan tv:ssä ja dösäpysäkeillä. Se on ollut pääsääntöisesti ihan jees. Lauseita on jäänyt ihmisten mieleen jopa niin paljon, että niitä käytetään toimittajienkin toimesta tiedotusvälineissä. Samoin yrityksille on onnistuttu tuotetta myymään käsittääkseni hyvin. Paljon kuitenkin yhä kuin sota-aikana ja markkinoinnilla voitaisiin saada muutoksia aikaan.
Moni vanhempi kannattaja ihmettelee miten on mahdollista, että IFK:n tuotteita on niin huonosti tarjolla. Urheilukaupat, tavaratalot jne. tarjoavat pikemminkin ei oota, vaikka kyllähän jokaisen liikkeen pitäisi myydä oman kaupungin joukkueiden tuotteita laidasta laitaan. Tavara pitää mennä ihmisten luo, eikä ihmisten tavaran luo. Pohjahan näin vanhassa seurassa on luotu jo kauan aikaa sitten. Faija sanoi, että hänellä oli ollut jo 60 luvulla HIFKin paita, jota tosin koulussa ei ollut saanut pitää. Ennen niitä tuotteita olikin ehkä helpommin saatavilla. Nykyisellään eletään kuten Neuvostoliitossa, eikä tavaraa ole.
On hämmästyttävää, että myyntipisteenä on lähes ainoastaan joku putiikki, mikä sijaitsee hallilla, minne ei ole sitä ihmisvirtaa lainkaan. Lisäksi on tietysti nettikauppa, mutta hyvin paljon on sellaista hypisteltäviä tuotteita ja heräteostoksiakin, joita ihminen ei halua ostaa netin kautta, vaan kaupasta ja heti mukaan.
Tosin liigalla on tässä myöskin iso vastuu. Joku voi ajatella että tietyissä tuotteissa pitäisi olla sopimus tuotteiden valmistajien kanssa sillä tavalla kuin P-Amerikan ammattilaisliigoissa, että valmistaja tekee samaa tuotetta jokaiselle jengille. Ehkä täällä ei olla kuitenkaan vielä sillä tasolla ja toiset jengit ovat sen verran pieniä, ettei heillä ehkä voi edes olla samaa tuotevalikoimaa, mutta periaate on kuitenkin se, että keskusliikkeiden kanssa pitäisi liigan pyrkiä neuvottelemaan. Esim. jonkun Keskon eli InterSportin kanssa liigalla pitäisi olla sellainen diili, että jokaisessa urheiluliikkeessä olisi sen seudun seuran tuotteita laajalla valikoimalla myynnissä ja lisäksi sitten voisi olla joitakin jonkun tai joidenkin muidenkin joukkueiden tuotteita kuten paitoja ja kaulaliinoja, jos ne menevät sillä alueella kaupaksi. Jokainen esim. joka on liikkunut Manner-Euroopan urheilukaupoissa tai tavarataloissa niin tietää mistä on kysymys. Se ei vie kuitenkaan paljon tilaa, mutta tuo seuraa esille koko ajan ja saa ihmisiä tekemään heräteostoksia, lahjaostoksia, harkittuja ostoksia itselleen sillä seurauksella, että väriä tulee sekä katukuvaan että katsomoihin. Esim. nyt viime sunnuntaina Miamissa katsomo oli täysin vihreä oranssi valkoinen, kun Dolphins pelasi. Minua on aina hämmästyttänyt, että jos IFK pelaa niin miksei katsomo voi olla täysin sinipunavalkoinen eli miksi joku tulee otteluun vaikkapa musta tai ruskea rotsi päällänsä.
Kaikki vastuu ei ole kuitenkaan liigalla, joten seurassa pitäisi olla officella joku henkilö, joka ottaa tehtäväkseen sen, että a) tuotevalikoima ei ole pelkästään hyvä ja kaupunkilaisia puhutteleva, vaan lisäksi b) oikeasti pyritään myymään ja paljon. Tekemään kaikkensa sen eteen, että tuotteita on tarjolla helposti ympäri kaupunkia. Kun niitä ostetaan ja tuotteita alkaa näkyä katukuvassa ja otteluissa esim. joku erittäin hieno kaulaliina niin ihmiset alkavat haluta niitä. Pitää siis olla sekä tuotevalikoima että erityisesti jakelukanavat kunnossa. Siinä tulee sitten hyvin nopeasti sellainen lumipalloefekti ja tuotteita myydään paljon.
Monilla on vanhaa tavaraa, joita eivät enää käytä. Esim. vanhempani kysyivät minulta yksi päivä, miksei IFK:n lippiksiä myydä missään. Heillä on jotkut vanhat, joita eivät viitsi enää pitää. Kun menevät esim. sunnuntaina tuonne ulkoilemaan niin voisivat laittaa sellaiset päähän, mutta heidän mukaansa niitä ei myydä missään. Tällaisia vastaavia tilanteita on varmasti ympäri pääkaupunkiseutua joka päivä tuhansia, joten kyllähän tilanteelle jotain pitäisi tehdä.
Olen usein miettinyt sitä, että onko niin, ettei toimistolla ketään harmita tuo merchandising puolen ankea tila. Minua ainakin harmittaa. Ärsyttävää liikkua kaupoissa P-Amerikassa ja monissa Euroopankin kaupungeissa, kun siellä tilanne on täysin toisella tasolla. Enkä usko ollenkaan, että täällä olisi mahdotonta parantaa tilannetta. Se vaatii vain ennakkoluulottomuutta. IFK:n perinteillä, hienoilla väreillä ja logoilla, kannattajien varallisuudella sekä muilla seikoilla on aika helppo myydä, jos tuotteet ovat hyviä ja myyntipisteitä on paljon. Se vaatii vain se, että joku käärii hihat ja alkaa töihin.