HIFK:n markkinointi, parannuksia ja valituksia

  • 467 059
  • 1 357

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensin pitää laskea koko kuvio ystäväämme matematiikkaa käyttäen auki. Paljon nykyisellä tavalla saadaan lipputuloja, ja paljon esim. laskemalla joidenkin matsien hintaa pitää lippuja myydä ENEMMÄN päästäksemme NYKYISEEN tasoon lipputuloissa.

Niin no mitenkä olisi tällainen kuvio, että annettaisiin lipun ostaneille jotain kuponkeja, joilla saisi heikompiin matseihin lipun ostaessaan toisen kaupan päälle tai vastaavaa. Tällöinhän todennäköisesti ostettujakin lippuja olisi enemmän kuin ilman tätä kampanjaa vaiko eikö? Pitäisi vain tietää, että paljonko löytyy kausikortteja, että pystyisi laskemaan esimerkiksi kuinka iso osa 4600 lipusta on irtolippuja. Meinaan jos kausareita on 4000 ja irtolippuja on vain 600 niin väitän, että edellä mainitsemallani kikkailulla ostettujakin lippuja tulisi lähes tupla määrä, ja tällöin tunnelmakin paranisi yleisömäärän kasvaessa.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin no mitenkä olisi tällainen kuvio, että annettaisiin lipun ostaneille jotain kuponkeja, joilla saisi heikompiin matseihin lipun ostaessaan toisen kaupan päälle tai vastaavaa.

Edelleen, pitäisi laskea auki, esim. paljon on kausareita ostettu. loputhan koko yleisömäärästä on irtolipun ostaneita tai yritysvieraita ottelussa vieraitaan kestitsevien yritysten kustantamina, jotka kyllä käsittääkseni lasketaan mukaan kausareihin.

Irtolipun ostanneelle lippulappu, millä voit ostaa halvemmalla toisen lipun...hhmm.. Mitens kausikorttikatojat?? Hehän (me) olemme maksaneet etukäteen koko kauden himamatseista...
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Irtolipun ostanneelle lippulappu, millä voit ostaa halvemmalla toisen lipun...hhmm.. Mitens kausikorttikatojat?? Hehän (me) olemme maksaneet etukäteen koko kauden himamatseista...

No mehän hyödymme siitä taas ensi kaudella, kun on rahaa kasata joukkue :) Kausarikatsoja ostaa lappusensa, koska kannattaa IFK:ta.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Irtolipun ostanneelle lippulappu, millä voit ostaa halvemmalla toisen lipun...hhmm.. Mitens kausikorttikatojat?? Hehän (me) olemme maksaneet etukäteen koko kauden himamatseista...

Rosenrotin kanssa samaa mieltä.

Mutta Valtasen suustahan on kuultu, että IFK:n tarkoitus on nimenomaan ensisijaisesti palkita kausarin ostajia esim. ilmaislipuin tms. Siis jos näitä etuja yleensä joillekin annetaan. Tämä on minunkin mielestäni oikea palkitsemis"järjestys"... Kyllä meitä elinkautisvankeja pitää ensisijaisesti palkita ja sitten tulee muut. Noi ilmaisliput on ihan jees. Voit tuoda kamuja/tuttuja hallille ja innostaa heitä käymään useammin ja ihan maksullisillakin lipuilla. En mä silti olisi pahoillani vaikka saatais joitain tuotteitakin vaikka joskus... ; )

Vaikka kyllä täti gredukin on oikeassa, kannatusmielessähän niissä matseissa käydään! ; )
 
Viimeksi muokattu:

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No mehän hyödymme siitä taas ensi kaudella, kun on rahaa kasata joukkue :) Kausarikatsoja ostaa lappusensa, koska kannattaa IFK:ta.

Ja sitten ihmetellään myös ensi syksynä, kun kausikorttimyynti ei vedä oletettavalla tasolla. Noita on kuullut huolestumiseen asti, pari vuosikymmentä kausikortilla istuneita on jättänyt kortin lunastamatta... ei ole varaa IFK:lla tähän montaa vuotta, trust me.

Edelleenkin, väitän, että jos pudotetaan lipun hintaa esim. 4 euroa/kategoria, mikä jo valmiiksi kalliin lipun hinnasta ei ole kuluttajalle paljoa, ei se tuo edes samaa myyntituottoa kun normaaleilla lipuilla, päinvastoin. Väitän että pääsylipputulot per ottelu jäisi (ainakin aluksi) liikaa alle budjetoidun tason, jotta kokeileminen kannattaisi. Jolloin loppukauden ajan pitäisi olla tyyliin täyttä hallia koko ajan jotta saataisiin menetetyt erot verrattuna budjettiin kirittyä. High risk, low reward.

e. En nyt käy pygäämään mitään exceliä tästä, on numeroita jo tälle päivälle (ja viikolle) pyöritetty ihan riittävästi. Ah, on tämä vuodenaika niin ihanaa, budjettia budjettia...
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mehän hyödymme siitä taas ensi kaudella, kun on rahaa kasata joukkue :) Kausarikatsoja ostaa lappusensa, koska kannattaa IFK:ta.

Komppaan. Jos mun pitäisi valita, istunko A) täydessä, fiiliksentäyttämässä hallissa ihmisten kanssa, jotka ovat maksaneet lipustaan vaikkapa 10€, vai B) puolityhjässä hallissa pelkkien kausarilaisten kanssa, valitsen ehdottomasti vaihtoehdon A.

Mä en näe asiaa missään nimessä niin, että jos joku toinen pääsee halliin halvemmalla kuin minä itse, se olisi multa pois. Sitäpaitsi, kausikorttilaiset ovat perinteisesti saaneet pari lippua joululahjaksi. Nämäkin lahjaliput ovat pois myytävistä lipuista eli siis IFK:n kassasta. Vaikka todellisuudessahan näitä lippuja jaellaan peleihin, joita ei odotusarvoisesti tulla myymään missään nimessä loppuun, ei edes lähelle. Olisikin hauska tietää, kuinka paljon näistä lahjoitetuista lipuista ylipäänsä tulee käytetyiksi. Itse veikkaan, että n.50% lipuista jää jonnekin kaapin päälle pölyttymään sen sijaan, että ihmiset saapuisivat hallille.

Minä ainakin toivon kausikorttilaisena, että IFK:ssa mietittäisiin tosissaan, miten lipunmyyntiä voitaisiin tehostaa, jotta saataisiin lisää jengiä hallille. Erilaisten lippupakettien lanseeraamista kilpailukykyisin hinnoin kannattaisi miettiä, koska näissäkin ihmisissä saattaa olla vaikka kuinka paljon potentiaalisia tulevaisuuden kausikorttilaisia.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Komppaan. Jos mun pitäisi valita, istunko A) täydessä, fiiliksentäyttämässä hallissa ihmisten kanssa, jotka ovat maksaneet lipustaan vaikkapa 10€, vai B) puolityhjässä hallissa pelkkien kausarilaisten kanssa, valitsen ehdottomasti vaihtoehdon A.

Nojoo, fiiliksen puolesta kyllä, mutta... Raha ratkaisee..

Myydyt liput a 25 eur (joku keskihinta) x 4500= 112 500

Myydyt liput a 10 eur x 8500 (täysi halli ja vähän päälle) = 85 000

Erotus: 27 500 x 27 himamatsia = 742 500

Mitä veikkaatte, kumman osakeyhtiön toimitusjohtaja valitsee...
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nojoo, fiiliksen puolesta kyllä, mutta... Raha ratkaisee...

Ymmärrän tämän erinomaisen hyvin. Toisaalta, markkinointi maksaa ja tällaisten kampanjoiden tarkoituksena olisikin saada lyhyellä aikavälillä enemmän jengiä katsomoihin. Pidemmällä aikavälillä uskon, että menestys on se, mikä tuo kansaa hallille.

Eihän tällaisia kampanjoita voi tehdä niin, että seuraavat 3kk saat ostaa 5 lippua 3:n hinnalla ihan mihin katsomoon haluat ja sen kun valitset, mitkä pelit eniten kiinnostaa. Eihän se niin mene, tietenkään. IFK päättää, kuinka paljon paketteja pannaan myyntiin, mihin peleihin ja millä hinnalla. Kaikkein paras olisi se, että pannaan sen verran alhainen hinta, että liput viedään käsistä. Ja tästä tehdään traditio. Jengi suorastaan jonottaa niitä sarjalippuja tai minkä nimisiä piletit sitten ikinä ovatkaan.

Yrityksen taloudesta vastaavan pitää omata myös tilannetajua ja uskallusta tehdä rohkeitakin siirtoja. Jos hyvin käy, ja miksei kävisi, IFK saa palstatilaa, pysyy ihmisten huulilla ja ihmiset haluavat olla osa sitä meininkiä, mikä hallilla on. Joukkueen menestys toki helpottaa tätäkin työtä. Mutta olen taipuvainen uskomaan, että mitä hullumpi ja rohkeampi idea, sen todennäköisemmin se maksaa itsensä takaisin.

Eikös Nordis kuitenkin vedä vain 8200, kun seisomakatsomo on käytössä. Ennen Ståndistahan halliin mahtui 8120 silmäparia.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja sitten ihmetellään myös ensi syksynä, kun kausikorttimyynti ei vedä oletettavalla tasolla. Noita on kuullut huolestumiseen asti, pari vuosikymmentä kausikortilla istuneita on jättänyt kortin lunastamatta... ei ole varaa IFK:lla tähän montaa vuotta, trust me.

Tiedän kyllä. Lähellä oli itsellänikin tänä vuonna :) En vieläkään pidä Jalosesta, IFK sen sijaan on lähellä sydäntä. Päätin siis muuttaa omaa suhtautumistani - mähän olen IFK:n harmaa eminenssi! Sponsori! Tuntui liian kammottavalta laskea kuinka paljon rahaa olen reilun neljänkymmenen vuoden aikana laittanut lippuihin, saamatta sitä, josta luulin maksaneeni... Joten päätin alkaa tukemaan IFK:ta. Simple!

Ja loppujen lopuksi fanikausareiden hinnat eivät juurikaan viime vuosina ole nousseet, joten vastaan on tultu joukkueenkin taholta.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaikki maksaa, myös markkinointi. Tämäkin on hyvin hoidetussa yrityksessä otettu huomioon ja budjetoitu aina kuluvalle tilikaudelle.

Pääsylipputulot on IFK:n tärkein tulonlähde, sponsorisopimusten ohessa. kuten aiemmin sanoin, kova riski, pieni tuotto. Kyllä ammattimaisen markkinointiorganisaation pitää itse keksiä ja laskea kampanjat. tietysti, jos keskusteltu kamppis toteutetaan, se on vuosibudjetissa otettu huomioon, ja laskettu, paikattu mahdollinen taloudellinen PAHAKIN lasku, niin mikäs siinä.

jokseenkin vain en usko että noin tapahtuu... Saa vittuilla jos olin väärässä.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja loppujen lopuksi fanikausareiden hinnat eivät juurikaan viime vuosina ole nousseet, joten vastaan on tultu joukkueenkin taholta.

En varmasti tiedä, mutu tuntumalta veikkaan fanihintaisten kausikorttien, verrattuna kokonaiskausarimyyntiin, olevan aika pieni %. reilusti alle puolet, sellainen ihan tuntumalta heitetty 34prosenttia.. <--- tuokin voi mennä metsään ja pahasti.

Tässä mietin, että kyllä saa yksi joukkue/perhe ihmisen tekemään ihmeellisiä asioita. Tässä, kellon lähentyessä puolikymmentä, netissä pulistaan jääkiekkojoukkueen talouskuvioista ihan mututuntumalta ja mielessämme lasketaan ja verrataan asioita. Mikään ei varmaan, edes duuni saa samaa aikaiseksi, ainakaan mussa...
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nojoo, fiiliksen puolesta kyllä, mutta... Raha ratkaisee..

Myydyt liput a 25 eur (joku keskihinta) x 4500= 112 500

Myydyt liput a 10 eur x 8500 (täysi halli ja vähän päälle) = 85 000

Erotus: 27 500 x 27 himamatsia = 742 500

Eli kausikorttilaisille korvataan jollain tapaa alennusta? Väittäisin, että ekoissa matseissa oli ehkä maks 1000 irtolippulaista. Tämä olikin meikäläisen pointti, että nyt annettaisiin alea tai jotain vastaa vaan muutamaan matsiin, jolloin saataisiin porukkaa vähän liikkeelle ja halliin. Tällainen kaksi yhden hinnalla voisi tavallaan olla melkoisen kannattavaa, koska uskoisin sen tuovan enemmän kuin nuo 1000 maksettuakin lippua. Ei siis ideana ole todellakaan laskea lippujen hintoja pysyvästi vaan antaa jotain alea, mikä sitouttaisi enemmän katsojia paikalle. Ja tällä hetkellä irtolippulaisia en usko kauhean montaa olevan.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eli kausikorttilaisille korvataan jollain tapaa alennusta? Väittäisin, että ekoissa matseissa oli ehkä maks 1000 irtolippulaista. Tämä olikin meikäläisen pointti, että nyt annettaisiin alea tai jotain vastaa vaan muutamaan matsiin, jolloin saataisiin porukkaa vähän liikkeelle ja halliin. Tällainen kaksi yhden hinnalla voisi tavallaan olla melkoisen kannattavaa, koska uskoisin sen tuovan enemmän kuin nuo 1000 maksettuakin lippua. Ei siis ideana ole todellakaan laskea lippujen hintoja pysyvästi vaan antaa jotain alea, mikä sitouttaisi enemmän katsojia paikalle. Ja tällä hetkellä irtolippulaisia en usko kauhean montaa olevan.

Tuossa ihan nopeasti vaan laskin, miten se BOL:n esittämä malli vaikuttaisi joukkueen kassavirtaan, se tuosta.

Eli, väitit ekoissa matseissa, eli HPK avaus, olevan 1000 irtolipulla. Jaa-a, voiko olla että yleisömäärästä 5737 oli tuhat irtolipulla? Eli kausikorteilla/yrityksenkausareilla oli n 4500-4800 lippulaista? Mulla ei siis ole mitään käsitystä monta kausikorttia IFK myy, jos jollain on faktaa niin saa sivistää...

Jos noin, olisit valmis antamaan "kaksi yhden hinnalla" tarjouksen irtolipun ostajille, mutta et kausikortin jo lunastaneille, vai ymmärsinkö väärin?

En ole alennuksia kausikortin ostaneena vaatimassa, mutta tuohon malliin runkosarjan avaukseen en itse lähtisi lippuja myymään. Edellisenä vuonna kun aloitettiin himassa narreja vastaan, oli täysi tupa ollut myytynä jo jonkun aikaa...
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli, väitit ekoissa matseissa, eli HPK avaus, olevan 1000 irtolipulla. Jaa-a, voiko olla että yleisömäärästä 5737 oli tuhat irtolipulla? Eli kausikorteilla/yrityksenkausareilla oli n 4500-4800 lippulaista? Mulla ei siis ole mitään käsitystä monta kausikorttia IFK myy, jos jollain on faktaa niin saa sivistää...
Juu muistin aivan väärin tämän, ja mielessä killui vaan Saipa matsin 4518. Tuossa matsista olisin arvioinut olleen noin 1000 irtolippulaista. Tämä siis vaan meikäläisen mutulla, joka ei perustu yhtään mihinkään. :D

Jos noin, olisit valmis antamaan "kaksi yhden hinnalla" tarjouksen irtolipun ostajille, mutta et kausikortin jo lunastaneille, vai ymmärsinkö väärin?

En ole alennuksia kausikortin ostaneena vaatimassa, mutta tuohon malliin runkosarjan avaukseen en itse lähtisi lippuja myymään. Edellisenä vuonna kun aloitettiin himassa narreja vastaan, oli täysi tupa ollut myytynä jo jonkun aikaa...

Voisi niitä kaksi yhden hinnalla alennuksia antaa kausikorttilaisillekkin, mutta niin, että se velvoittaisi heitä ostamaan sen yhden uuden lipun, eli ei alennusta kausikorteista. Tämähän olisikin aika loistava idea siinä mielessä, että käytettäisiin markkinoinnissa näitä meidän uskollisia, jotka ovat tulleet paikanpäälle ja nähneet joukkueen muuttuneen ilmeen.

En myisikään näitä paketteja matseihin, joissa tiedetään hallin tulevan täyteen vaan myisin tällaisia paketteja nyt hätä ratkaisuna, kun edes länsinaapurin saapuminen ei saanut 6000 rajaa rikki. Toki tässä nyt pitää sitten arvioida, että tuleeko se massa takaisin itsestään vai tarvitaanko jotain rohkeita tekoja. Itseasiassa nyt kun katsoin sarjaohjelmaa, niin vastaan on tulossa seuraavaksi Jokerit, Kalpa ja Kärpät, eli mitään lippupaketteja ei ainakaan näihin otteluihin tarvitse viritellä.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voisi niitä kaksi yhden hinnalla alennuksia antaa kausikorttilaisillekkin, mutta niin, että se velvoittaisi heitä ostamaan sen yhden uuden lipun, eli ei alennusta kausikorteista.

Mutta, silloinhan kausikorttikatsoja maksaisi lipustaan, tai siintä ylimääräisestään enemmän, kun irtolipun ostaja. Kausikortin omaavahan on maksanut jo jokaiseen himamatsiin lippunsa etukäteen... eli häh??
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta, silloinhan kausikorttikatsoja maksaisi lipustaan, tai siintä ylimääräisestään enemmän, kun irtolipun ostaja. Kausikortin omaavahan on maksanut jo jokaiseen himamatsiin lippunsa etukäteen... eli häh??

Pahoittelen epäselvyyttäni. Olen kohtalaisen varma, että mulla oli joku loistava visio tässä. Niin siis jos kausikorttilaisille tuollaisia lippulappusia annettaisiin, niin tuskin he niitä itse käyttäisivät, vaan antaisivat eteenpäin samalla kehuen pelin nykyistä tasoa ja heistäkin olisi mukavaa saada lisää kavereita hallille, vai onko tämä vain tyhmää ja toiveajattelua? Vähän samaan tapaan kuin ilmaislippuja jaettaessa, eli eihän niitäkään kausikorttilaiset itse pääse käyttämään vaan näiden kaverit.

Siis annettaisiin lippulappusia, joilla saapi ostaa kaksi lippua yhden hinnalla.

On jo myöhä ja idea oli täysin pohjustamaton, joten painun nukkumaan, enkä jaksa enää pahemmin asiaa pohdiskella.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n akilleen kantapää on juurikin sen suuri riippuvuus pääsylipputuloista. Väitän, ihan mutulla, että mikään muu SM-Liigaseura ei ole yhtä riippuvainen pääsylipputuloistaan kuin HIFK. Tämä tosin ennen tätä kautta. Nythän katsojatavoitteita on hilattu alaspäin ja tulevaisuus näyttää, miten onnistutaan. Tässä kohtaa olisikin se iskun paikka. Tässä vaiheessa kautta, kun on aivan selvää, että jengi on vielä odottavalla kannalla, pitäisi kokeilla jonkinlaisia markkinointikikkoja. Esim. tiettyihin katsomonosiin osta 1 lippu täydellä hinnalla, saat toisen -25%/-30%, osta kaksi lisälippua, saat ne -50%. Uskon, että tällaisella tyylillä saadaan paikkoja myytyä enemmän ja tuolloinhan jokaisesta tsetistä ei oteta käkättimeen, vaan ainoastaan näistä lisälipuista.

Jotain on pakko yrittää, koska jo pelkästään mielikuvat IFK:sta ihmisten mielissä on laskeneet viime vuosina. Sen arvoa ei sovi yhtään vähätellä. Tuolla on paljon ihmisiä, jotka haluaisivat lähteä hallille, mutta kun ei ole varaa. Mutta kaikki toimenpiteet pitää suunnitella tarkasti, mikään ei ole nolompaa kuin surkea toteutus, varsinkin jos tavoitteena on mielikuvan parannus.

Joskus on pakko ottaa riskejä. Ei hallitsemattomia, vaan perusteltuja ja järkeviä. Kaikkein kamalintahan olisi tietysti se, jos jengi ei saapuisi hallille edes näillä ale-hintaisilla lipuilla...

IFK:stahan on sanottu, että ravintolatoimintaa ei voida harjoittaa, kun ei ole osaamista. On kuitenkin olemassa erilaisia versioita, miten siten sitä osaamista saadaan haalittua. Tokihan se vaatii pääomaa, mutta kannattaa kyllä tarkkaan laskea, olisiko tässä se paikka, mihin iskeä. Kuinka paljon rahaa valuisi IFK:n kassaan, jos uusien sijoittajien tuomista rahoista osa laitettaisiin poikimaan ravintolatoiminnan muodossa... Voisin minäkin jotakin hallilla syödäkin, jos tietäisin, että IFK saa siitä kunnon siivun, eikä mitään väsynyttä muutamaa prosenttia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta kaikki toimenpiteet pitää suunnitella tarkasti, mikään ei ole nolompaa kuin surkea toteutus, varsinkin jos tavoitteena on mielikuvan parannus.

Keljua sanoa, mutta näistä surkeista toteutuksista IFK:lla on enemmän kuin omiin tarpeisiin osaamista. Tulee mieleen ensimmäinen viritelmä stondiksesta. Nykyinen johto tuskin enää sortuu sen sortin hätäilyyn, ja virheistä on varmasti opittu.

Voisin minäkin jotakin hallilla syödäkin, jos tietäisin, että IFK saa siitä kunnon siivun, eikä mitään väsynyttä muutamaa prosenttia.

Etkä ole ainoa. Jos safkojen hinnat olisivat inhimilliset, katsojat varmasti laittaisivat enemmän fyrkkaa kiinni näihin, ja kun raflapuolelta tulee pätäkkää kassaan, ei lippuja tarvitse myydä mustan pörssin hinnoin, vaan niiden hintoja voi laskea hieman, jolloin katsomoon valuu lisää kansaa, joka käyttää rahaa ravintolapalveluihin, fanituotetiskillä jne. Parhaassa tapauksessa saattaisi syntyä positiivinen kierre, joka hyödyttää seuran taloutta monella rintamalla.

Tosin, kuten Rosenrotin eilinen laskelma osoittaa, pitää väkeä tulla halliin todella paljon lisää, jotta lipunhintoja kannattaa laskea. Pelkkä parinsadan sierainparin lisäys ei vielä riitä mihinkään.

Jos nykytilanne on:

4500 x 25 € =112 500 € (Rosenrotin heittämä arvio)

niin vitosen alennus lipunhinnoissa edellyttää yli tuhannen (!) katsojan lisäystä, jotta saataisiin sama summa:

5625 x 20 € = 112 500 €.

En meinannut uskoa silmiäni, kun näpyttelin taskulaskinta, mutta numerothan eivät valehtele.

Aika paljon pitäisi nakkikojujenkin tuottaa rahaa, jotta lippuja voitaisiin myydä nykyistä halvemmalla.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niinpä. Ja tuossa ollaan vasta nykytilanteessa, mutta noista käy suhde selväksi.

kioskien tuottohan menee Restellille, käsittääkseni. Ainakin muu ravintolatoiminta.
Siitä vain, että, miettikääpä sitä, ei ole tuulesta temmottu väite, että ifk:la ei ole osaamista ravintolatoimintoihin. Ainakin pirusti olisi hommaa, ja kustannuksia: mm. Laitteet ja kalusteet, baarit fyysisesti, ostotoiminnasta huolehtiminen (sopimukset), henkilöstöhallinto (aika paljon duunissa otteluiltoina porukkaa koko hallissa yhteensä), rekrytointi, palkanmaksu, Tel:in mukaiset velvoitteet, anniskeluluvat, vastaavat hoitajat. Nythän kaikki tuo tulee ravintolatoimintaa pyörittävältä Restell Oy:ltä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niinpä. Ja tuossa ollaan vasta nykytilanteessa, mutta noista käy suhde selväksi.

kioskien tuottohan menee Restellille, käsittääkseni. Ainakin muu ravintolatoiminta.
Siitä vain, että, miettikääpä sitä, ei ole tuulesta temmottu väite, että ifk:la ei ole osaamista ravintolatoimintoihin. Ainakin pirusti olisi hommaa, ja kustannuksia: mm. Laitteet ja kalusteet, baarit fyysisesti, ostotoiminnasta huolehtiminen (sopimukset), henkilöstöhallinto (aika paljon duunissa otteluiltoina porukkaa koko hallissa yhteensä), rekrytointi, palkanmaksu, Tel:in mukaiset velvoitteet, anniskeluluvat, vastaavat hoitajat. Nythän kaikki tuo tulee ravintolatoimintaa pyörittävältä Restell Oy:ltä.

Vastaan tähän nyt nopeasti ja hyvin pintapuolisesti.

Siinähän ei olisi mitään järkeä, että, sanotaanko vaikka "Oy HIFK Ravintolat Ab", olisi olemassa vain ja ainoastaan Helsingin Jäähallia ja IFK:n pelitapahtumia varten. Pitäisi olla muutakin toimintaa, jolla sitten työllistetään niitä ihmisiä silloin, kun hallissa ei ole tapahtumia. Luonnollisesti extroja ja muita kannattaa hyödyntää tarvittaessa, mutta tällöin pitää panostaa siihen, että perehdyttäminen on kunnossa. Jengi ei jaksa jonottaa Nordiksella edes silloin, kun fyrkat tulee IFK:lle. Nordiksella kiskassa myyminen on kuitenkin niin yksinkertaista puuhaa, että ei siinä oikeasti mitään maisterin papereita tarvita. Ja ainahan on olemassa mahdollisuus, että pistetään junnujen mammat kiskalle myymään ja junnut saavat joukkueensa käyttöön pienehkön tukipaketin. Eikös ne landella niin toimi?

Mutta, tämä koko ravintola/jäähallin kiskat-asia ei ole yksinkertainen eikä vasemmalla kädellä hoidettava asia. Sanottakoon nyt kuitenkin se, että mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, jos vain halua riittää. Suomessa on paljon ravintola-alan ammattilaisia, jotka osaavat käytännön toteutuksen, mutta mahdollisuuksia ei ole, monestakin syystä. Siinä missä firma palkkaa markkinointijohtajan, firma voi myös palkata ravintolatoimenjohtajan. Valitettavasti sivulle kirjoittanut ei "ehkä" tällainen henkilö ole, mutta onhan niitä muitakin ;). Kaikki vaatii kuitenkin halun edes pohtia mahdollisuutta. Ja olisi tyhmää, jos edes sitä ei haluta. Sen jälkeen selvitetään erilaisia vaihtoehtoja ja jos hommassa ei ole minkäänlaista potentiaalia lyödä rahoiksi tai siinä on liikaa riskejä, sitten jatketaan entiseen malliin ja lusitaan Restelin tai jonkun muun kanssa nykyisen lailla.

Mutta miettikääpä vaikka tilannetta Raumalla. RTK rahoittaa Lukkoa ja sen perusliiketoiminnalla ja lätkällä ei loppupeleissä ole ihan hirveästi mitään yhteistä. Sanoisinkin, että jos jostain pitäis tai saisi jotain kopioida, Raumalta ottaisin tämän RTK keissin ihan koska tahansa.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
hhmm.. mahdollisuuksia kyllä on, niin kauan kun toivoa on.

Näkisitkö BOL Helsingin Ifk:n pyörittämässä muunlaistakin ravintolatoimintaa??
Tuon alan pykäläviidakosta ja liiketoiminnasta jotain voin väittää tietäväni, niin ilman mitään isoa yhtä alkupääomaa, ei IFK:n kannata edes ajatella ravintolatoiminnan käynnistämistä YKSIN. Sitä voisi jotenkin yrittää harkita toteutettavaksi yhdessä finskin stadioinin kanssa, mutta mutta... Restell jyllää sielläkin. Ja en nyt tähän hätään ainakaan keksi miksi kyseinen yhtiö haluasi vapaaehtoisesti luopua liiketoiminnastaan, eli, se pitäisi ostaa Restell Oy:ltä.

Siihen päälle sitten ruvetaan itse neuvottelemaan mm. panimosopimuksia (missä veikkaan että maanlaajuinen organisaatio on saanut paremman diilin, kun yksi kiekkojengi), ostamaan kalusteita baareihin/keittiöön/kioskeihin... Siihen muuten yllättävän nopeasti menee muutaman "täsmähankinnan" verran fyrkkaa... on muuten yllättävän kalliita siinä kohtaa noi popparikoneet.. Ja vielä ei ole otettu edes ketään töihin...

Sitten officelle pitäisi palkata kausarikauppiaan lisäksi aika monta tstoihmistä, HR-koordinaattori, ja se paljon puhuttu ravintolatoimenjohtaja... okei, viimeisimmästä kannattaisi aloittaa...

Tuo kaikki vaatii kylläkin aika ison alkupääoman, siitä ei pääse mihinkään. Siihen yhdistettynä halu ja tahto, tarkka ja harkittu suunnittelu, kärsivällisyys ja aika, niin ehkä sitten joskus... Ai niin, jotain vuokraakin pitäisi niistä myyntipaikoistakin maksaa, I think... Josko nyt se oma halli ensin...
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen nukkumaan mennessä mieleni oli vähän turhankin virkeänä ja mielessä pyöri myös kaikki IFK:n asiat. Erityisesti mietin kaikkia IFK-logolla varustettuja tuotteita, koska olin vasta sunnuntai-iltana selannut KSB-Sportin sivuja. Tuolta nettikaupasta löytyy fanituotteita lähes joka lähtöön ja se on erittäin hienoa. Jäähalliltakin löytyy oma kauppa, josta kyseisiä tuotteita on mahdollista ostaa. Nettisivut voisivat olla hienommat, kun ulkoasu on tainnut pysyä samana koko sivuston historian ajan. Olisi myös kiva, jos sivuilta huokuisi vähän enemmän IFK-henki. Itseasiassa ostaisin fanituotteeni kuitenkin paljon mieluummin osoitteesta HIFK.fi, mikäli se olisi mahdollista. Suomessa fanituotteita on harvoin tarjolla tavan urheilukaupoissa tai kaupunkien keskustassa. Monesti helpoin mahdollisuus on tilata ne fanituotteet suoraan internetistä.

Mutta ehkäpä sitten itse asiaan. Rupesin miettimään, ettei HIFK:ssä ole oikein koskaan osattu hyödyntää täysin tuon kuuluisan brändin tarjoamia etuja. Joskus muinoin joulun alla tuli myyntiin nuo legendaariset HIFK-viinit. Se oli sitä Penan aikakautta ja osittainhan tuo tuote oli jotenkin huvittava. Idea oli kuitenkin jälkeenpäin mietittynä hieno ja ihmettelenkin, ettei tuota ideaa ole jalostettu yhtään pidemmälle. Pienellä lisämarkkinoinnilla, tai edes maininnalla nettisivuilla, olisin ainakin itse saattanut ostaa varastoon hieman HIFK-viiniä. Muistelen äskettäin lukeneeni KalPan tuoneen markkinoille jotain KalPa-nakkeja. Ilmeisesti Kuopion suunnalla on laskeskeltu, että nakkien myynnistä kilahtaa kassan muutama euro lisää ja siinä sivussa saa myös hieman luotua brändiä. IFK:lla olisi jo ennestään käytössä jonkinlainen brändi, jonka avulla saisi kyllä varmasti myytyä monenlaisia tuotteita. Miksi kaikki on kuitenkin rajoittunut noihin fanituotteisiin?

Miten te muut kehittäisitte IFK-aiheisten tuotteiden kirjoa, brändiä tai tunnettavuutta? Täällä on taidettu ehdotella vuosien saatossa kaikkea IFK-brandysta lähtien, mutta millaisilla tuotteilla olisi oikeasti mahdollisuuksia menestyä? IFK:lla ja KOFF:llakin on takana pitkä ja yhteinen taival, joten ehkä tuollakin rintamalla olisi mahdollista kehitellä vähän yhteistä projektia.

Mielestäni IFK:ssa pitäisi tälläkin rintamalla pitää silmät vähän paremmin auki, vieläpä kun nyt taitaa olla ihan alan ammattilaisiakin töissä. Kun tutkailee hieman maailmanmenoa niin voi havaita, että olisi vielä paljon opittavaa. Ihan tuossa lähistölläkin ollaan rutkasti edellä ja sen voi havaita, kun tutkailee vaikka Ruotsin menoa. Vasta äskettäin AIK:n futisjoukkueen pelaaja Dulee Johnson nukkui pommiin, kun ei herännyt herätyskelloon ja siitä johtuen aamutreenit jäivät väliin. Pian AIK:n toimistolta tulikin kuitti uuden fanituotteen muodossa, kun myyntiin tuli Dulee-herätyskello. Tuotetta vieläpä taidettiin myydä parisataa kappaletta hyvin nopeasti. Mielestäni melkoista kekseliäisyyttä markkinointikoneistolla.

Tässä vielä saman seuran(AIK) muodossa esimerkkiä siitä, miltä toivoisin myös IFK:n fanikaupan joskus näyttävän.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
IFK:lla ja KOFF:llakin on takana pitkä ja yhteinen taival, joten ehkä tuollakin rintamalla olisi mahdollista kehitellä vähän yhteistä projektia.

Tuohon liittyen, Sinebrychoff myi muutamia vuosia sitten bisseä: KOFF RED, ja arvatkaa vain mitkä värit siinä flindassa oli edustettuna ja millaisella, mikä se nyt on, tyylillä/fontilla tms. Muistui vain tuossa äsken mieleeni, perus koffia siinä taisi vain olla, uudessa pakkauksessa...
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Miten te muut kehittäisitte IFK-aiheisten tuotteiden kirjoa, brändiä tai tunnettavuutta?

Olisi hienoa, jos tuote olisi ensin hyvässä kunnossa, brändin mukainen ja menestystäkin tulisi...

Jossain vanhassa Neuvostoliitossa ehkä menisi Coca Cola- mainokset kansaan "propagandana", vaikkei kukaan olisikaan ikinä maistanutkaan itse tuotetta, mutta ei täällä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös