Tämä on mun omaa mutua, kun mietin junnujen matkaa kohti edustusta.
Jengi on palstalla pääosin kyrpä otsassa, ja se on aivan ymmärrettävää, kun menestys karttaa - syystä jos toisestakin - seuran ykkösjoukkuetta. Junnuissa tilanne on kuitenkin edelleen hyvä. Suuri määrä sekä mj-tason että tulevaisuudessa mj-tason pelaajien siirroista seuraan kertoo siitä. Huono asia lähinnä Kolleille on se, että Petrellin mukana Espoon u20 joukkueeseen siirtyi liigasopimuksella useita 06 ikäluokan mj-pelaajia.
2007-2010 syntyneet eli uudet u18-u15 joukkueet HIFKssa vaikuttavat kuitenkin jälleen vahvoilta. Viime kaudella u18 pelasi SM-finaaleissa, u16 voitti SM-kultaa ja u15 oli muistaakseni pronssilla ikäluokan lopputurnauksessa Final sixissä. Samanlaiseen kauteen uskon myös nyt 2024-25.
Toivon, että seurassa löydetään joku ratkaisu siihen, miten nämä ikäluokkien kärkipelaajat, jotka tulevat suuremman yleisön tietoon vasta 2-3 vuoden päästä, pysyvät myös täällä. Tie edariin ja jonkunlainen vastuu siellä tulisi olla helpommin saavutettavissa, ettei landelle lähtijöitä olisi niin paljoa. Sitä en sitten tiedä maksaisiko se miten paljon pisteitä HIFKlta Liigan runkosarjassa.
Uskon Viitaluoman tuovan Kolleihin täällä palstalla kirosanaksi muodostuneen "entistäkin laadukkaamman arjen". Kalto on myös mies paikallaan vanhimpien junnujen kanssa. Heillä ainakin on em. asioihin kompetenssia ja kokemusta.
Itse lopetan nyt mutuilun näistä asioista tähän ja keskityn siihen missä olen suht hyvin viime vuosina onnistunut eli lupaavien junnujen valmentamisessa. Nöyränä siis eteenpäin koko ajan itseäänkin kehittäen. Intohimohommassa ei tunteja laske, paitsi vaimo.. mutta siinäpä sitten laskee