HIFK:n huhut, mutut & htt-spekuloinnit

  • 6 926 313
  • 29 245

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Nättisen poissaolon takia olisi suotavaa hakea kakkos-kolmosketjun laitaan maalintekijää, koska nuorista ei tällä kaudella taida olla vastuunkantajiksi, vaikka Kaskimäki nyt sen yhden maalin saikin aikaiseksi.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heitän tähän väliin, että hiukan falskaavasta. Noista Savinainen ei ole varmasti tulossa, sopimus löytyy jo Tapparaan ensi kaudelle. Lehterä varma, Tapola myös hyvin mahdollinen.

Tämä oli IFK:n kanssa työskentelevältä henkilöltä. En tiedä onko yksittäisiä asiavirheitä. Tähän mennessä nämä osuneet. Saa kaivaa mun viestejä jos sieltä jotain löytyy.

Ainakin Turusen ja Paajasen sopparit samasta mestasta hyvissä ajoin ilman iltapuluja.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Meskasesta joudun olemaan todella eri mieltä. Panokseensa nähden todellinen surffailija, josta tuntuu löytyvät aina eri pituisiksi kausiksi ON&OFF -asennot. Näyttää usein, ettei pysty peliä edistämään itse käytännössä alkuunkaan.

Kiertäisin kaukaa.

Aika tehokas surffailija kun maalimääriä katsoo ja urallaan myös Liigassa pudotuspeleissä 29 peliin 9+7.

Nättinen ollut niin siipirikkoinen koko kauden, että ottaisin kyllä Meskasen mielelläni. Hänellä sopimus loppuu tähän kauteen, joten onnistuessaan voisi olla myös hyvä lisä ensi kauden jengiin
 

Sipilpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos JYP kyykkää seuraavat viisi peliä, niin ottaisin sieltä Gardinerin kolmosen laitaan ja Nikun lisäämään pakiston kiekollisuutta. Dyk voi kerätä tuntumaa nelosessa kunhan tervehtyy.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aika tehokas surffailija kun maalimääriä katsoo ja urallaan myös Liigassa pudotuspeleissä 29 peliin 9+7.

Nättinen ollut niin siipirikkoinen koko kauden, että ottaisin kyllä Meskasen mielelläni. Hänellä sopimus loppuu tähän kauteen, joten onnistuessaan voisi olla myös hyvä lisä ensi kauden jengiin

Tiedän statsit, usko pois.

Olen seurannut tätä pelaajaa melko paljon. Mielenkiintoni aikanaan heräsi kun painoi Ilveksessä hyvät tilastot tauluun ja haaveilin niiden perusteella IFK:hon. Sitten aloin seurata mitä se tekeminen jäällä on.

Vaatisi top6-laiturpaikkaa, mutta IFK:n pitää pystyä stabiilimpaan ja laadukkaampaan hankintaan kuin Meskanen. Kolmoseen otan sitten jo ehdottomasti mielummin Dykin.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos Tapola tulee niin minä en.
Loppuu 30 vuoden ja kahden kausikortin suhde siihen paikkaan.

On se jotenkin hauskaa, että täällä syytellään seuraa selänpesukerhoksi ja sitten kun tänne ollaan pitkästä aikaa raahaamassa yhtä valtakunnan parasta valmentajaa (tai GM:ää, mikä se rooli sitten olisikaan), niin ei uusita enää kausaria.

Joo, en itsekään erityisemmin pidä Jussi Tapolasta, mutta Jussi Tapola tietää todella hyvin, miten jatkuva menestyminen vaatii SM-liigassa. Tällaisia henkilöitä meillä ei ole liiemmin tässä viime vuosina ollut. Kari Jalonen oli edellinen tällainen ja hänenkin ajastaan on jo yli 10 vuotta. En kyllä KJ:stakaan aluksi pitänyt yhtään. Ei ollut jotenkin ollenkaan IFK:n näköinen valmentaja, mutta 2011 keväällä pidin jo tosi paljon KJ:sta.

IFK:n pitäisi nimenomaan unohtaa nämä IFK:n näköiset valmentajat ja keskittyä hankkimaan niin pelaajistoon kuin urheilujohtoon kuin valmennukseenkin voittajia. Jussi Tapola on voittaja, piti siitä tai ei.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
IFK:n pitäisi nimenomaan unohtaa nämä IFK:n näköiset valmentajat ja keskittyä hankkimaan niin pelaajistoon kuin urheilujohtoon kuin valmennukseenkin voittajia. Jussi Tapola on voittaja, piti siitä tai ei.
Helvetin hyvin sanottu. Sehän on loputon oravanpyörä jos menestymättömään seuraan hankitaan kaudesta toiseen seuran näköisiä avainhenkilöitä - sillä nimittäin varmistetaan, ettei menestystä tule jatkossakaan.

Kun kaudesta toiseen alisuoritetaan resursseihin nähden, niin silloin tulee hakea muutosta eikä kynsin hampain pitää kiinni menneisyydestä.
 

Päähaku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän on loputon oravanpyörä (—)
Korjaan: hamsteri-/marsupyörä, kun kyseeessä kerran Tapola.

No hassuttelut sikseen, samaa mieltä pienen nieleskelyn jälkeen, että voittaminen on universaalia. Erkka, KJ, Stögö ja jollain tasolla vaikka Atu ja Pikachu - ei tässä country clubin pidä vaikuttaa. Hetki menee ottaessa happea, mutta luulen että tulokset puhuvat.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
En kyllä KJ:stakaan aluksi pitänyt yhtään. Ei ollut jotenkin ollenkaan IFK:n näköinen valmentaja, mutta 2011 keväällä pidin jo tosi paljon KJ:sta.
Hyvin todettu! Ja kun pidemmällä perspektiivillä miettii, niin kahta viime mestaruutta on edeltänyt vahvan persoonan ja osaajan kiinnitys organisaation/saunakaverien ulkopuolelta: -11 KJ ja -98 Kekäläinen.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja kun pidemmällä perspektiivillä miettii, niin kahta viime mestaruutta on edeltänyt vahvan persoonan ja osaajan kiinnitys organisaation/saunakaverien ulkopuolelta: -11 KJ ja -98 Kekäläinen.

Just näin. Totta kai olisi kivempi voittaa Peltosella, Kuhdalla tai Köllillä, mutta se on ainakin mulle ihan yksi lysti siinä kohtaa, kun menestys alkaa olla tuota Tapparan viimeisen 10 vuoden tasoa, että kuka siellä käskee penkin takana.

Toki jollain tapaa toivoisin, että Peltonen jatkaisi valmentajana ja Tapola tulisi vastaamaan koko urheilupuolesta diktaattorin oikeuksin. Mutta myös se skenaario, että Tapola tulisi vain päävalmentajaksi pitkällä sopimuksella ja KJ:maisesti saisi ravistella koko seuraa, kelpaisi oikein hyvin.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Vaatisi top6-laiturpaikkaa, mutta IFK:n pitää pystyä stabiilimpaan ja laadukkaampaan hankintaan kuin Meskanen. Kolmoseen otan sitten jo ehdottomasti mielummin Dykin.
Nättinen on 3-4 viikkoa sivussa, joten siellä on nyt yksi top 6-laiturinpaikka avoinna. Ja jos ei halua Meskasta kiinnittää loppukaudeksi, niin muutaman viikon lainakin voisi olla järkevä. Valitettavasti nyt näyttää siltä, että Teissala, Kaskimäki ja Halttunen eivät ainakaan tehopisteiden muodossa pysty paikkaamaan loukkaantuneita. Ja nyt kun tulee sarjan kärkijengejä vastaan, niin pelkällä pörräämisellä ei näitä porukoita kaadeta.

Meskasella on omat puutteensa, mutta maalinteon hän tuntuu osaavan. Tässä mielessä hän olisi aika lailla 1=1 paikko Nättiselle. Veto lähtee hanakasti, suoraan syötöstä, tarkasti ja kovaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Seuran kannattaminen on vaatinut paljon sietokykyä. Valmentajana on ollut juoppoja, mielenterveyspotilaita , keskinkertaisuuksia ja harjoittelijoita. Tapolan siedän (vaikka kieltämättä en innostu) helposti menestystä tavoiteltaessa. Sietäminen muuttuu palvonnaksi kun mestaruuksia alkaa tulemaan. No: katsotaan ensin tuleeko edes.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ikävä kyllä itse en usko yhtään, että sieltä olisi Tapola tulossa yhtään mihinkään rooliin. Tapola olisi todella hyvä hankinta organisaatioon mikä on tottunut alisuorittamaan kaudesta toiseen. En itsekään pidä kyseisestä henkilöstä yhtään, kunnon kitisijä se on ollut aina penkin takana sekä lehdistötilaisuuksissa, mutta vielä enemmän inhoan tätä jatkuvaa alisuorittamista.

Jumalauta nyt joukkue painaa jossain 12 peli pisteputkessa ja silti se sijoitus on jotain ynnämuuta ja paikka top-kuuden joukossa on enemmän epätodennäköinen kuin todennäköinen!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän on taivahan tosi, että HIFK kaipaa uutta, ulkopuolista näkemystä. Tällainen on ihan normaalia ja sen pitäisi tapahtua säännöllisin väliajoin. Itse en pidä Tapolan persoonasta, johtuen ihan siitä, miten hän on median edessä käyttäytynyt. Sama koskee esim. Jussi Ahokasta, vaikka häneen suhtauduin aiemmin erittäinkin positiivisesti ja pidin häntä jopa varteenotettavana HIFK-valmentajana joskus tulevaisuudessa, kun molempien sopimustilanne sen sallii. Viime kevään minun mielestäni mauttomat vinkumiset kesken HIFK-TPS-sarjaa tekivät tähän kuitenkin ison särön. Mutta silläkään ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko Ahokas hyvä valmentaja vai ei. Minulle nyt sillä vain sattuu olemaan suuri merkitys ihmisen karaktääriä arvioidessani, miten hän käyttäytyy ja ennen kaikkea minkälaisissa tilanteissa. En esimerkiksi voi sietää "huonoja voittajia", enkä myöskään erityisesti arvosta ihmisiä, jotka ovat "valmiita tekemään ihan mitä vain voittojen eteen", eli siis toisin sanoen manipulointia. Tämä minulle sallittakoon.

HIFK:ssa on nähty vuosikymmenien aikana jos jonkinlaista hiihtäjää niin penkin takana kuin joukkueessakin, joten tässä on tullut siedätettyä kaikenlaisille tyypeille. Mun rotsi on myös kääntynyt monen henkilön kohdalla, kun HIFK-paita on vedetty päälle ja punalasit riisuttu. Tässä suhteessa Tapolakaan ei siis ole minulle mikään ongelma.

Minun "ongelmani" Tapolan suhteen on se, että hän menestynyt vain yhden seuran peräsimessä, vahvojen "kasvattajien" ja seurayhteisön kanssa toimimalla. En todellakaan kyseenalaista Tapolan osaamista Tapparassa, mutta kysymys kuuluukin, mitä näyttöjä hänellä on mistään muualta? Eipä juuri mitään. Hänellä on viimeisten 11 kauden ajalta yksi stintti Tapparan ulkopuolelle ja sekin päättyi potkuihin kesken kauden. Sinänsä niillä potkuillakaan ei ole väliä, koska tiedän, että KHL:ssä valmentajia tulee ja menee ja nämä vaiheet elävät omaa elämäänsä. Mutta kaiken kaikkiaan, Tapolalla on vahvat näytöt vain yhdestä ainoasta seurasta, jossa on ollut vahvat johtohahmot ja kulttuuri. Ihan varmasti Tapolallakin on ollut iso ja merkittävä rooli kokonaisuudessa, mutta silti, hänen ei ole ihan hirveästi tarvinnut räpiköidä johtavana henkilönä muutosten tuulissa. Jos verrataan vaikka Kojoon, tilanne on aivan erilainen, sillä Kojolla oli takanaan paitsi pitkä ura pelaajana, myös kokemusta menestymisestä kahdessa eri Liiga-seurassa. Plus, että hän myös itse päävalmentajana luotsasi Kärpät sinne menestykseen.

Ja kun tänne HIFK:hon ei haluta mitään työharjoittelijoita, en ole itse aivan vakuuttunut siitä, täyttääkö Tapola tämän määreen niin hyvin kuin moni muu kuvittelee. Vaikka moni haluaa nähdä HIFK:ssa kaiken olevan päin persettä, ihan kaikki ei kuitenkaan niin ole. Jos Tapola tänne tulee, hän tulee osaksi jo olemassa olevaa organisaatiota, jossa on omat tapansa toimia. Monikin asia vaatii varmasti tarkastelua, mutta alkamishetkellä HIFK:n nykyisillä toimijoilla on paras mahdollinen tieto siitä, mitä nyt tehdään ja todennäköisesti myös näyttöjä siitä, mikä toimii ja mitä pitäisi kehittää. Se, mikä toimii Tapparassa, ei välttämättä toimi täällä, ainakaan sellaisenaan, koska ympäristö ja ihmiset eivät ole samoja.

Mutta yleisesti ottaen suhtaudun erittäin positiivisesti siihen, että HIFK:hon tuodaan ulkopuolista ammattitaitoa ja tänne luodaan aiempaa laajempi organisaatio nimenomaan urheilupuolelle, koska Salmelaisen pesti on aika laaja yhdelle ihmiselle. Ja varsinkin, jos toimintaa halutaan kehittää ja kasvattaa. Kukaan ei voi olla töissä 365/24/7 ja henkinen paine on hänen pestissään myös korkealla, joten jo ihmisen työhyvinvoinninkin kannalta painetta olisi hyvä jakaa. Ja uskon myös siihen, että tiimityöskentely toimivassa tiimissä tuottaa parempia tuloksia kuin yksin puurtaessa.

Henkilökohtaisesti pääsen yli Tapolan persoonasta, mikäli hän tänne saapuu. Eikä todellakaan tulisi edes mieleeni jättää hänen takiaan kausikorttia uusimatta. Yksikään henkilö ei ole seuraa suurempi eikä rakkauteni seuraa kohtaa ole henkilöriippuvaista, vaikka esimerkiksi tiettyjen pelaajien vuoksi se rakkaus aina välillä syvemmältä tuntuukin. Ja tämäkin johtuu yleensä siitä, miten ne tietyt pelaajat kentällä suorittavat ja se tuottaa minulle iloa ja mielihyvää. Olen siis myös itsekkäistä syistä tässä mukana. Oma raja kulkee siinä, jos HIFK alkaa roudata sellaisia henkilöitä, joilla on taustallaan sellaisia asioita, joita en vain voi hyväksyä, esim. rikoksia tai muiden ihmisten systemaattista kaltoinkohtelua. En odota ihmiseltä täydellisyyttä, koska jokainen tekee virheitä. Kaikki virheet vain eivät ole yhtä vakavia. Uskon kuitenkin ihmisistä lähtökohtaisesti hyvää ja uusiin mahdollisuuksiin. Ne mahdollisuudet pitää sitten vain käyttää ja osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen. Tapolan kohdalla tällaisesta ei kuitenkaan ole kysymys, joten minä voin varmasti ummistaa silmäni hänen sormien pyörittelyistään ja tuomareille jatkuvasta nillityksestään, mikäli hän jättää nämä sinne Tapparaan.
 

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tapolaan minulla on helppo lähestymistapa.

Jos Jussi tänne saadaan ja homma ei sitten toimikaan niin ei mahda minkään. Ainakin organisaatiossa olisi saletisti menty epämukavuusalueelle ja yritetty.

Kukaan ei ole saletti onnistuja, mutta todella harvassa on ne nimet jotka ottaisin omaan liigaorganisaatiooni ennen Tapolaa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Minun "ongelmani" Tapolan suhteen on se, että hän menestynyt vain yhden seuran peräsimessä, vahvojen "kasvattajien" ja seurayhteisön kanssa toimimalla. En todellakaan kyseenalaista Tapolan osaamista Tapparassa, mutta kysymys kuuluukin, mitä näyttöjä hänellä on mistään muualta? Eipä juuri mitään. Hänellä on viimeisten 11 kauden ajalta yksi stintti Tapparan ulkopuolelle ja sekin päättyi potkuihin kesken kauden. Sinänsä niillä potkuillakaan ei ole väliä, koska tiedän, että KHL:ssä valmentajia tulee ja menee ja nämä vaiheet elävät omaa elämäänsä. Mutta kaiken kaikkiaan, Tapolalla on vahvat näytöt vain yhdestä ainoasta seurasta, jossa on ollut vahvat johtohahmot ja kulttuuri. Ihan varmasti Tapolallakin on ollut iso ja merkittävä rooli kokonaisuudessa, mutta silti, hänen ei ole ihan hirveästi tarvinnut räpiköidä johtavana henkilönä muutosten tuulissa. Jos verrataan vaikka Kojoon, tilanne on aivan erilainen, sillä Kojolla oli takanaan paitsi pitkä ura pelaajana, myös kokemusta menestymisestä kahdessa eri Liiga-seurassa. Plus, että hän myös itse päävalmentajana luotsasi Kärpät sinne menestykseen.
Ihan mielenkiinnosta, mitä edes teoreettisia kandidaatteja löytyy, joilta löytyy kokemusta urheilujohtajana toimimisesta ja jotka ovat niittäneet menestystä useamman kuin yhden organisaation palkkalistoilla? Eiköhän Tapola ole työskennellyt Tapparassa näinkin pitkään, koska on tehnyt siellä vuodesta toiseen aivan jäätävää tulosta ja jonka vuoksi Tappara on halunnut hänet palkkalistoillaan pitää. Jos olet työskennellyt lähestulkoon koko urasi yhdessä seurassa, niin vaikea silloin on näyttöjä useammasta seurasta antaa.

Ja kun tänne HIFK:hon ei haluta mitään työharjoittelijoita, en ole itse aivan vakuuttunut siitä, täyttääkö Tapola tämän määreen niin hyvin kuin moni muu kuvittelee. Vaikka moni haluaa nähdä HIFK:ssa kaiken olevan päin persettä, ihan kaikki ei kuitenkaan niin ole. Jos Tapola tänne tulee, hän tulee osaksi jo olemassa olevaa organisaatiota, jossa on omat tapansa toimia. Monikin asia vaatii varmasti tarkastelua, mutta alkamishetkellä HIFK:n nykyisillä toimijoilla on paras mahdollinen tieto siitä, mitä nyt tehdään ja todennäköisesti myös näyttöjä siitä, mikä toimii ja mitä pitäisi kehittää. Se, mikä toimii Tapparassa, ei välttämättä toimi täällä, ainakaan sellaisenaan, koska ympäristö ja ihmiset eivät ole samoja.
Hieman erikoiselta kuulostaa kommentti työharjoittelijasta kun huomioi, että kaveri on voittanut viimeisen 10 kauden aikana 4 hopeaa ja 3 kultaa, joko urheilujohtajana tai päävalmentajana toimien. Muistuttaisin, ettei nykyisellä urheilujohtajallamme ollut kokemusta lainkaan edes urheilujohtamisesta tai pääsarjatason valmentamisesta meille siirtyessään, menestymisestä nyt puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tapolan teilaaminen tiettyjen nimimerkkien osalta antaa ymmärtää miten joukkueen menestys on toissijaista näille hardcore-faneille. Tärkeintä otteluissa on päästä katsomoon laulamaan ja tanssimaan. Huvinsa kullakin.
Muutosvastaisuus on kovassa.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Meskasella on omat puutteensa, mutta maalinteon hän tuntuu osaavan. Tässä mielessä hän olisi aika lailla 1=1 paikko Nättiselle. Veto lähtee hanakasti, suoraan syötöstä, tarkasti ja kovaa.
Tässä kommentissa paistaa, ettet ole tainnut kovinkaan montaa ottelua katsoa niin, että olet kiinnittänyt merkittävää määrää huomiota Meskasen tekemiseen? Monipuolisuudessan ja puolustustyöskentelyssään Nättinen on karrikoidusti sanottuna Selke-tasolla Meskaseen verrattuna.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Perusteluita?
Veikkaan, että liian menestynyt? Eihän osa HIFK-kannattajista halua menestystä. Mä en kyllä keksi yhtään syytä, miksei Tapola olisi hyvä vaihtoehto. On omalla tekemisellään ollut vaikuttamassa siihen, että Tappara on oikeasti Euroopan huippuseura. Toisin kuin HIFK.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Perusteluita?
Ilmeisesti se ryminäpronssi kiva-kiva-sisäsiittoisella meiningillä on joidenkin mielestä toivottavampaa kuin todellinen menestys ja ammattimaisuus.

Tapolalla on oikeasti kovat näytöt ja ei ole myöskään mikään yhden kauden ihme, vaan tulosta tulee tasaiseen tahtiin niin Suomessa kuin Euroopassakin. Ei tästä maasta oikeasti kovemmilla meriiteillä toimivaa valmentajaa/utj:tä löydy tällä hetkellä. Varmaan jokaisessa henkilössä on niitä epämiellyttäviä piirteitä, mutta niin urheilussa kuin muussakin työelämässä mielestäni lopputulos on se tärkein asia ja sen saavuttamiseen on yleensä poistuttava sieltä omalta mukavuusalueelta ja näin olisi myös HIFK:n toimittava mikäli halutaan olla varteenotettava seura pelaamaan Suomen mestaruudesta. Kauniista puheista olisi aika siirtyä tekoihin, koska niitä kauniita puheita on nyt taas kuunneltu sekä valmennuksen että urheilujohdon suusta ja olemme kuitenkin tällä hetkellä sarjataulukossa sijalla yhdeksän. Joo, on tuloksellisesti pelattu viime aikoina paremmin, mutta ei se isoa kuvaa muuta miksikään.

Mulle ainakin maistuisi menestys pitkästä aikaa ja tällä hetkellä Tapola olisi paras mahdollinen lääke sen mahdollistamiseen. Todennäköisesti meillä hänen tulonsa sekä vaatimustasonsa myötä olisi myös joukkue ajoissa valmis ilman, että kauden aikana joudutaan hakemaan näitä paikon paikkoja ja toivomaan parasta, joka ei sitten loppupeleissä riitäkään kuin tähän taisteluun suorasta pleijaripaikasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös