Sehän on taivahan tosi, että HIFK kaipaa uutta, ulkopuolista näkemystä. Tällainen on ihan normaalia ja sen pitäisi tapahtua säännöllisin väliajoin. Itse en pidä Tapolan persoonasta, johtuen ihan siitä, miten hän on median edessä käyttäytynyt. Sama koskee esim. Jussi Ahokasta, vaikka häneen suhtauduin aiemmin erittäinkin positiivisesti ja pidin häntä jopa varteenotettavana HIFK-valmentajana joskus tulevaisuudessa, kun molempien sopimustilanne sen sallii. Viime kevään minun mielestäni mauttomat vinkumiset kesken HIFK-TPS-sarjaa tekivät tähän kuitenkin ison särön. Mutta silläkään ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko Ahokas hyvä valmentaja vai ei. Minulle nyt sillä vain sattuu olemaan suuri merkitys ihmisen karaktääriä arvioidessani, miten hän käyttäytyy ja ennen kaikkea minkälaisissa tilanteissa. En esimerkiksi voi sietää "huonoja voittajia", enkä myöskään erityisesti arvosta ihmisiä, jotka ovat "valmiita tekemään ihan mitä vain voittojen eteen", eli siis toisin sanoen manipulointia. Tämä minulle sallittakoon.
HIFK:ssa on nähty vuosikymmenien aikana jos jonkinlaista hiihtäjää niin penkin takana kuin joukkueessakin, joten tässä on tullut siedätettyä kaikenlaisille tyypeille. Mun rotsi on myös kääntynyt monen henkilön kohdalla, kun HIFK-paita on vedetty päälle ja punalasit riisuttu. Tässä suhteessa Tapolakaan ei siis ole minulle mikään ongelma.
Minun "ongelmani" Tapolan suhteen on se, että hän menestynyt vain yhden seuran peräsimessä, vahvojen "kasvattajien" ja seurayhteisön kanssa toimimalla. En todellakaan kyseenalaista Tapolan osaamista Tapparassa, mutta kysymys kuuluukin, mitä näyttöjä hänellä on mistään muualta? Eipä juuri mitään. Hänellä on viimeisten 11 kauden ajalta yksi stintti Tapparan ulkopuolelle ja sekin päättyi potkuihin kesken kauden. Sinänsä niillä potkuillakaan ei ole väliä, koska tiedän, että KHL:ssä valmentajia tulee ja menee ja nämä vaiheet elävät omaa elämäänsä. Mutta kaiken kaikkiaan, Tapolalla on vahvat näytöt vain yhdestä ainoasta seurasta, jossa on ollut vahvat johtohahmot ja kulttuuri. Ihan varmasti Tapolallakin on ollut iso ja merkittävä rooli kokonaisuudessa, mutta silti, hänen ei ole ihan hirveästi tarvinnut räpiköidä johtavana henkilönä muutosten tuulissa. Jos verrataan vaikka Kojoon, tilanne on aivan erilainen, sillä Kojolla oli takanaan paitsi pitkä ura pelaajana, myös kokemusta menestymisestä kahdessa eri Liiga-seurassa. Plus, että hän myös itse päävalmentajana luotsasi Kärpät sinne menestykseen.
Ja kun tänne HIFK:hon ei haluta mitään työharjoittelijoita, en ole itse aivan vakuuttunut siitä, täyttääkö Tapola tämän määreen niin hyvin kuin moni muu kuvittelee. Vaikka moni haluaa nähdä HIFK:ssa kaiken olevan päin persettä, ihan kaikki ei kuitenkaan niin ole. Jos Tapola tänne tulee, hän tulee osaksi jo olemassa olevaa organisaatiota, jossa on omat tapansa toimia. Monikin asia vaatii varmasti tarkastelua, mutta alkamishetkellä HIFK:n nykyisillä toimijoilla on paras mahdollinen tieto siitä, mitä nyt tehdään ja todennäköisesti myös näyttöjä siitä, mikä toimii ja mitä pitäisi kehittää. Se, mikä toimii Tapparassa, ei välttämättä toimi täällä, ainakaan sellaisenaan, koska ympäristö ja ihmiset eivät ole samoja.
Mutta yleisesti ottaen suhtaudun erittäin positiivisesti siihen, että HIFK:hon tuodaan ulkopuolista ammattitaitoa ja tänne luodaan aiempaa laajempi organisaatio nimenomaan urheilupuolelle, koska Salmelaisen pesti on aika laaja yhdelle ihmiselle. Ja varsinkin, jos toimintaa halutaan kehittää ja kasvattaa. Kukaan ei voi olla töissä 365/24/7 ja henkinen paine on hänen pestissään myös korkealla, joten jo ihmisen työhyvinvoinninkin kannalta painetta olisi hyvä jakaa. Ja uskon myös siihen, että tiimityöskentely toimivassa tiimissä tuottaa parempia tuloksia kuin yksin puurtaessa.
Henkilökohtaisesti pääsen yli Tapolan persoonasta, mikäli hän tänne saapuu. Eikä todellakaan tulisi edes mieleeni jättää hänen takiaan kausikorttia uusimatta. Yksikään henkilö ei ole seuraa suurempi eikä rakkauteni seuraa kohtaa ole henkilöriippuvaista, vaikka esimerkiksi tiettyjen pelaajien vuoksi se rakkaus aina välillä syvemmältä tuntuukin. Ja tämäkin johtuu yleensä siitä, miten ne tietyt pelaajat kentällä suorittavat ja se tuottaa minulle iloa ja mielihyvää. Olen siis myös itsekkäistä syistä tässä mukana. Oma raja kulkee siinä, jos HIFK alkaa roudata sellaisia henkilöitä, joilla on taustallaan sellaisia asioita, joita en vain voi hyväksyä, esim. rikoksia tai muiden ihmisten systemaattista kaltoinkohtelua. En odota ihmiseltä täydellisyyttä, koska jokainen tekee virheitä. Kaikki virheet vain eivät ole yhtä vakavia. Uskon kuitenkin ihmisistä lähtökohtaisesti hyvää ja uusiin mahdollisuuksiin. Ne mahdollisuudet pitää sitten vain käyttää ja osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen. Tapolan kohdalla tällaisesta ei kuitenkaan ole kysymys, joten minä voin varmasti ummistaa silmäni hänen sormien pyörittelyistään ja tuomareille jatkuvasta nillityksestään, mikäli hän jättää nämä sinne Tapparaan.