@tommy36 , tämä on yleisesti ottaen väärä ketju käsitellä näitä naapurin asioita, mutta jatkan nyt kuitenkin tässä ketjussa asiasta.
Liiga ei ole suljettu sarja, vaikka karsintoja ei olekaan. Liigassa on kolme kriteeriä, joiden pitää täyttyä: talous, halli ja juniorit. Jos Jokerit kiinnostaa riittävästi, se tulee saamaan talouden kuntoon. Ainakin alkuvaiheessa. Jatko näyttää sitten, miten tulee menemään. Kuten kaikilla muillakin. Jos joku rahoittaa omasta pussistaan jotakin seuraa, kuten hyvin monessa Liiga-seurassa tapahtuu, ei meillä ole siihen nokan kopauttamista. KHL-aikakausi on perustunut ihan muihin kuin niihin taloudellisiin realiteetteihin, mitä meillä on ollut, joten turha tässä nyt itkeä, että narrien pitäisi konkassa olla. Niin pitäisi varmaan Tepsinkin. Ja Jypin. Ja mitä näitä nyt on. KHL-Jokereilla rahoitus on tullut muista syistä ja vaikka koko kuvio aivan perseestä on ollutkin, se ei itse asiassa kuulu meille. Jos minä haluaisin laittaa HIFK:hon 10M€ vuosittain joko henkilökohtaisista varoistani tai yritykseni kautta, luulen, että HIFK saattaisi siihen suostua. Lätkäjengi ei edelleenkään ole mikään järkevä ja tuottava sijoitus, vaan enemmänkin tunteeseen liittyvää hyväntekeväisyyttä. Kyllä ne taloudelliset realiteetit tulevat Jokereillekin selviksi, siitä ei kannata olla huolissaan. Jatkossa käytettävien rahojen pitää oikeasti olla olemassa, toisin kuin viime vuosina on tarvinnut.
Jokereiden halli-asia ratkennee tavalla tai toisella ja itse uskon, että jatkavat Pasilassa. Vaikka sekin koko halli vituttaa, en näin stadilaisena veronmaksajana tykkää siitäkään, että kaikki tapahtumat valuvat Tampereelle, koska Nordis on varattu tai liian pieni useille suurille tapahtumille. Jokaisesta tapahtumasta jää kuitenkin rahaa Stadin kassaan ja niillä on työllistävä vaikutus. Minä voin henkilökohtaisesti boikotoida Pasilan hallia, mutta valtaosaa ihmisistä ei kiinnosta hallin omistajat pätkän vertaa.
Koska Jokerit tulee/palaa Liigaan ulkomaisesta sarjasta, sitä ei koske Jääkiekkoliiton tai minkä lie tahon itse laatimat säännöt ja stepit. Jos tällainen mahdollisuus on jätetty sääntöihin, en pidä erikoisena, että sitä noudatetaan. Jos AIK ilmoittaisi haluavansa pelata Liigaa, pitäisikö niillekin sanoa, että aloittakaa Suomi-sarjasta ja katsellaan sitten? Yksikään oikeasti realistinen Liigassa pelaamaan kykenevä jengi ei tietääkseni ole jäänyt Liigan ulkopuolelle, joten mitään oikeusmurhaa ei ole tapahtunut. Jos joku Mestis-jengi kokee olevansa Liiga-paikan arvoinen, siitä vain paikkaa anomaan. Mutta eihän näitä ole ollut, koska joku noista kolmesta aiemmin mainitsemastani osa-alueesta tökkii. Espoossa on kaikki muu paitsi talous kunnossa. Kun talous saadaan kuntoon, kyllä sieltä Liiga-lisenssianomus lähtee. Vielä vain ei ole se hetki. Mutta, kun se hetki koittaa, kyllä Espookin Liigaan nousee. Toki, kun suomalaisissa sarjoissa ovat pelanneet ja konkan läpikäyneet, heidän on pitänyt kulkea sääntöjen mukaisten steppien kautta.
Itse toivon eniten, että tähän samaan syssyyn laitetaan Liigan ja Mestiksen kuviot kuntoon ja kehitetään sellaiset järjestelmät, missä saisimme jonkinlaiset karsinnat tai vastaavat aikaan ja näivettynyt Mestis saisi enemmän arvostusta. Ehkä "karsinnat" on väärä sana, mutta haluaisin sellaisen tilanteen, missä Liigan viimeiset jengit joutuvat taistelemaan ihan loppuun asti, eikä jollain jengillä kausi lopu periaatteessa joskus helmikuussa, kun on jääty viimeiseksi eikä mitään panosta enää ole.
Mulle Jokerit on iki-inhokki. Mutta tässä täytyy nyt kyetä laittamaan omat tunteensa sivuun ja katsoa isompaa kuvaa: sitä, mikä hyödyttää Liigaa ja ennen kaikkea seuroja eniten. Kyllä mä kaipaan paikallispelejä, koska olen ne kokenut, mutta en voi sanoa kaipaavani juuri Jokereita. En vain tiedä, mikä muu jengi voisi sitä samaa rivalrya meille tuottaa, tai itselleni ainakaan. Jotain uutta tähän nyt tarvittaisiin, monelle tasolle. Ja Jokerit nyt ei kenellekään ole ynnämuut-osastoa. Ei nämä KooKooSportJukurit ole vieläkään tunnepuolella oikein mistään kotoisin, kun ei ole pitkää yhteistä historiaa.
Uusia huhuja ei nyt ole. Kaikki on tänne jo kirjoitettu. Olkaa realistisin odotuksin, niin ette pety. Niin pahasti. Ainahan vähän pitää pettyä.