OT, mutta vastaan tähän nyt täällä, kun oli tänne kirjoitettukin. Tämä Hartikaisen dumaaminen on tällä palstalla hyvin yleistä ja mä ihmettelen sitä suuresti. Mulle ei avaudu ollenkaan, miten on mahdollista haukkua Hartikaista jatkuvasti, jos on oikeasti avoimin silmin seurannut tarkasti hänen pelaamistaan. Ei pidä verrata Lehterään eikä Kodytekikaan, koska Hartikainen on täysin erilainen pelaaja. Hartikaisen pelaamista kannattaa lähestyä niin, että miettii, miten tilanteet kuuluu pelata.
Hartikainen ei erotu kentältä positiivisesti mitenkään, ellei hänen pelaamistaan oikeasti seuraa. Silloin avautuu, että hän pelaa äärimmäisen viisaasti eikä juurikaan tee virheitä. Mä en laske tässä tapauksessa virheiksi harhasyöttöjä tai epäonnistuneita laukauksia, koska en laske niitä muiltakaan kuin satunnaisesti. Lasken virheiksi lähinnä väärin sijoittumiset ja tilanteet, joista käy selkeästi ilmi, että sitä ei olisi pitänyt pelata noin, vaan jotenkin toisin ja jopa minä tiedän, mikä se olisi ollut. Voisin lyödä melkeinpä vetoa, että kun joukkue katsoo tilanteita videolta, siellä ei Hartikaisen pätkiä näytetä.
Hartikaisen suurin "ongelma" on se, että hän ei ota riskejä. Ja ilman riskejä, harvoin seuraa mitään näyttävää. Ja saadakseen meillä tietynlaista uskottavuutta, pitää erottua kentällä. Muuten pelaaja on turha ja hyödytön. Suureksi ihmeekseni tänne kirjoittaa paljon HIFK:n kannattajia, jotka eivät oikeasti tunnu arvostavan näkymättömän, mutta pelaamiselle ehdottoman tärkeän duunin tekijöitä. Mun HIFK:ssa heitä on nimenomaan aina arvostettu ehkä enemmän kuin muualla. Ja heitä onneksi arvostavaa myös muu joukkue.
Kannattaa huomioida sekin, että puolet kaudesta Hartikainen on pelannut junnujen kanssa. Hyvien junnujen, mutta junnuja ja kokemattomia he ovat silti. Ja näissä koostumuksissa Liigassa kokematon Hartikainen edustaa kokemusta. Hänen pelipaikkansa eli sentterin vastuu ketjun pelaamisessa on suuri. Jos sentteri seilaa missä sattuu, se näkyy kyllä nopeasti.
Ja jos avataan vaikkapa viimeistä viittä peliä enemmän, Hartikaisen tilanne on ollut melkoisen mielenkiitoinen. Hänellä on toisella laidalla loistavaa kautta pelaava Karjalainen, jolla jalka liikkuu. Ja toisella laidalla valitettavan liikerajoitteinen K. Lundell. Sanoisin, että ketju on jo lähtökohtaisesti aika epäbalanssissa, mutta niin vain peli on toiminut kokonaisuutena ihan ok. Ja tässä kohtaa ketjun sentterin merkitystä ei voi väheksyä. Ei ole ihan helppoa rytmittää peliä, kun laitojen erot liikkeessä ovat niin suuret. Musta Hartikainen on sopeutunut tähänkin tianteeseen ihan hyvin. Pelisilmäähän Hartikaiselta löytyy ja se nähtiin tänään mm. Karjalaisen maalin syötössä. Mun silmääni näyttää siltä, että Hartikainen pitää tiukasti kiinni valmennuksen pelisuunnitelmasta ja omalta osaltaan tarjoaa junnuille luotettavan ketjukaverin, joka katsoo aina vähän olan yli ja varmistelee. Ja se syö sitten omaa peliä, mutta sekin on ihan ok, koska valmennus on tyytyväinen.
Hartikaisen rooli kakkos-yv:llä ei ole sama kuin Lehterällä ykkös-yv:ssä, vaikka samaa pelipaikkaa pelaavatkin. Kakkos-yv on muutenkin ollut ihan paskaa, mutta sekään ei johdu Hartikaisesta, vaan koko viisikko on kollektiivisesti jatkuvasti pihalla kuin lintulauta. Kakkos-yv kaipaa Vinnietä aika kipeästi, koska nyt kakkos-yv:tä ei johda kukaan ja sen kyllä huomaa. Syötöt ovat kaikilla pääasiassa paskoja ja ajoitukset ja myös aivoitukset aivan pielessä.
Hartikainen ei missään nimessä ole valmis pelaaja ja kehityskohteita on paljon, mutta ei kai kukaan muuta voinut odottaakaan. Hänen ikäänsä on turha tuijotella, koska hän pelasi 9v. USA:ssa ja silloin on ollut todella vaikea olla antamassa näyttöjä ja kisaamassa pelipaikoista Suomessa. Itse katson oikein mielelläni, mihin Hartikaisen rahkeet riittävät. Uskon ihan aidosti, että Hartikaisesta voi tulla meille hyvä VL-pelaaja. Ja kun Mäkiaho palaa, toivon, että pistetään taas ketju 71-79-88 kasaan, koska siinä koostumuksessa Hartikaiselta voisi odottaa vähän suurempaa riskinottohalua.
Huhuista sen verran, että antennit ovat ylhäällä, mutta markkina on vielä aika hiljainen. Laittaisin omat rahani kiinni sille, että vasta verorajan jälkeen tulee joku. Veikkaan sentteriä, mutta voi tulla laiturikin. Kunhan nyt ei mitään Lip-Lapia roudata.