Mä todella toivon, että ensi kauden joukkueessa puolustus on vähintään yhtä vahva kuin hyökkäys. Salmelainen ei toistaiseksi ole onnistunut kasaamaan sarjan parasta tai edes parhaimmistoon kuuluvaa pakistoa. Se ei kertakaan olen oikeastaan ollut edes lähellä. Ensi kauteen ei enää vaan voida lähteä keskinkertaisella puolustuksella ja yhdellä heikolla maalivahdilla.
Puolustuksen osalta pidän Kiviharjua erinomaisena hakuna, jo ensi kautta silmällä pitäen. Samoin uskon isosti Saliniin, mitä Berglundin ketjussa olen avannut enemmän. Itse lähtisin noiden kahden nuoren lisäksi hakemaan kokenutta kiekollisen pelin leaderia. Itse näen Lepistön tähän rooliin aidosti aika täydellisenä hakuna. Tämän lisäksi haluan nähdä alakerrassa sen isännän, joka on sekä pelillinen että henkinen johtaja. Ilu ei tuota roolia kykene täyttämään liian lyhyen sytytyslankansa ansiosta. Lindbohm, Sklenicka, Mozik. Siinä kolme nimeä, joiden jokaisen uskoisin olevan kykenevä hoitamaan tuon roolin. Sklenickan huhuttiin siirtyvän Neuvostoliittoon paikalliseen sarjaan, mutta en tiedä joko sopimus on tehty tai aiotaanko sellaista ylipäänsä tehdä. Lindbohmin tai Mozikin sopimustilanteesta en tiedä sitäkään vähää. Silti tuon tason puolustaja pitäisi minusta saada tiputtamaan Ilua ja Motinia yksi pykälä alaspäin depth chartissa. Norskille ehdottomasti jatkoa. Ideaalimaailmassa Motin jatkaisi matkaansa ja hänen tilallaan olisi kiekollisempi puolustaja, esimerkiksi Rantakari. En kuitenkaan olisi tästä muutoksesta valmis maksamaan Motinin sopimuksen purkukustannuksia, joten nyt mennään astetta karvaperseisemmällä pakistolla.
Lindbohm/Sklenicka/Mozik - Lepistö
Melart - Salin
Kåsastul - Kiviharju
Motin
+ Luhanka ja muutama muu.
Särkymävaraa tuossa ei paljoakaan ole, ja sitä pitäisi ilman muuta kaivaa jostain. En kuitenkaan pidä millään tavalla realistisena ajatusta, että kauteen lähdettäessä IFK:lla olisi kasipakkina Kotkansaloa tai Rantakaria. Nämä paikat nähdäkseni, varsinkin kauteen lähdettäessä, tulee täyttää nuorilla nälkäisillä ja edullisilla pelaajilla. Kiviharjua en tuohon rooliin kuitenkaan sovittele, koska kyse on aivan poikkeuksellisesta lupauksesta ja olen vakuuttunut, että poika ottaa paikkansa pelaavasta kokoonpanosta.
Hyökkäyksen osalta on pakko sanoa, että hyvältähän nuo huhut kuulostavat, kertakaikkiaan. Itse sytyn myös mahdollisesta Komarovin saapumisesta, koska siinä on mies joka osaa mennä maalille. Tämä on taito, mikä valitettavan harvaloa HIFK:n hyökkääjällä on viime vuosina ollut havaittavissa. Muutenkin Raskin, Komarovin, Jääskän ja Pakarisen myötä Stadissa olisi oikealla tavalla työteliäs ja fyysinen hyökkäys.
Komarov - Lehterä - Teissala
Nättinen - Koivistoinen - Rask
Vesalainen - Jääskä - Pakarinen
Kyllä nuo ketjut minulle maistuisivat. Savinainen toki olisi Komarovia mieluisampi tuohon Lehterän laidalle, mutta ei taida olla realismin rajoissa.
Nelosketju on se, mikä minua huolettaa. Tallbergit ja Åstenit eivät vaan yksinkertaisesti kuulu mestaruutta tavoittelevan joukkueen kokoonpanoon, ei ainakaan vakiorooliin pelaavaan kokoonpanoon. Yksi vaihtoehto olisi rakentaa neloseen Väänäsen ympärille, jos ei nuoriso niin nuori kenttä. Seppälä ja Halttunen laidoille. En tähän kuitenkaan jaksa uskoa, koska tuolla kentällä on vaikea nähdä minkäänlaista synergiaa, ja toisaalta riski omiin olisi verrattain suuri. Ehkäpä tuo vaatisi Komarovia Halttusen tilalle, joka puolestaan saisi mahdollisuutensa Lehterän ja Raskin kanssa ja Teissala siirtyisi Koivistoisen laidalle.
Halttunen - Lehterä - Rask
Nättinen - Koivistoinen - Teissala
Vesalainen - Jääskä - Pakarinen
Komarov - Väänänen - Seppälä.
+ Tallberg ja muut
Tuohon muotoon minä hyökkäyksen asettelisin huhujen ja jatkojen perusteella.
Maaliin tarvitaan Roopelle kaveri, joka pystyy pelaamaan sen 15-20 matsia runkosarjassa ja antamaan näin Taposelle lepoa pitkän kauden aikana. Hovinen olisi itselleni varsin mieluisa valinta tuohon rooliin. Joka tapauksessa painottaisin tässä valinnassa myös kokemusta.
HIFK kausimallia 2023-2024 Töölöstä katsottuna näyttäisi siis seuraavalta:
Halttunen-Lehterä-Rask
Nättinen-Koivistoinen-Teissala
Vesalainen-Jääskä-Pakarinen
Komarov-Väänänen-Seppälä
Lindbohm/Sklenicka/Mozik-Lepistö
Melart-Salin
Kåsastul-Kiviharju
Motin
Taponen
Hovinen