HIFK kaudella 2022–2023

  • 685 320
  • 3 969

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jääskä- Koivistoinen- Pakarinen
Nättinen- Hirvonen- Dyk
Tallberg- Paajanen- Palola
Åsten- Väänänen- Karvinen

Itse vaihtaisin vielä Hirvosen ja Paajasen paikkoja. Eli 2 ja 3 ketju:
Nättinen - Paajanen - Dyk
Tallberg - Hirvonen - Palola

Hirvosella ja Paajasella toimi mielestäni homma viime kaudella ja Tallberg toisi tuohon rinnalle fyysisyyttä.

Nyt kun näitä rupesi pyörittelemään, niin tuli havaittua, että aika paljon on ns. duunari laitureita. Jääskä, Pakarinen, Tallberg kaikki kärkiketjujen raatajia ja sitten tuolla on vielä nuo pohjaketjun jyrät Karvinen ja Åsten. Paljon on laskettu Nättinen, Dyk, Palola kolmikon harteille kiekollista puolta. Toki Pakarinen on tähän sarjaan myös eliittitason kiekollinen pelaaja, pelaajaprofiilistaan huolimatta.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en ymmärrä kyllä yhtään ajatusta siitä, että olisi ns. välikausi. Mikä se sellainen edes on? Sarkastisesti voisi sanoa, että välikausiahan meillä on melkein kaikki. Jos on pakko tulla ulos jonkun asian kanssa, niin voihan sitä puhua taloudellisesti haastavasta tilanteesta, jonka seurauksena budjettia on jouduttu laskemaan. Tämänhän tietysti näkee jo, kun IFK budjetin julkaisee, mutta voihan sitä erikseen myös kommentoida.

Ei kai mikään joukkue kuitenkaan mihinkään sarjaan lähde julkisesti ilmoittamaan, että nyt on välikausi. Muuten on joka sarjassa aika monta välikausijengiä. Kyllä kai joka jengi lähtee sitä unelmaa tavoittelemaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmeisesti monen olettamus on se, että HIFK:n pelaajien todellinen taso on se, jolla he pelaavat ollessaan ”huonoimmillaan” ja jos joku on pelannut meillä hyvin, kyseessä on jonkinlainen tilapäinen häiriö tai otanta on liian pieni/lyhyt. HIFK:n pelaajien kohdalla ilmeisesti myös taantuminen kausien välissä on todennäköisempää kuin kehittyminen. Eli, tavallaan voisi ajatella, että kesäharjoittelulla ei mitään ole merkitystä.

Vastustajien pelaajia sen sijaan arvioidaan sen mukaan, mikä on ollut heidän paras tasonsa ja he tulevat automaattisesti vielä nostamaan tasoaan tulevalla kaudella, jolloin tasoero HIFK:n pelaajiin on jo lähtökohtaisesti aivan liian suuri. Kauden edetessä kuilu tulee vain kasvamaan entisestään.

Jos lähtökohta on tämä, en ihmettele, että ensi kausi on monen silmissä hävitty jo ennen kuin ensimmäistäkään peliä on pelattu. Jos ajatellaan vaikka Tapparaa, niin onhan sinne tullut kovia nimiä. Mutta on sieltä niitä kovia pelimiehiä lähtenytkin. Siis sellaisia, jotka pelasivat aivan nappikauden ja olivat mestaruuden kannalta avainrooleissa. Tulijoilla on aidosti isot saappaat täytettävinään ihan tuloksen teonkin muodossa. Paljon suuremmat kuin yhdelläkään HIFK:hon tulijalla tai täällä jatkajalla. Täällä näytetään pidettävän itsestäänselvänä, että jokainen muiden seurojen uusi pelaaja ja edelliskauden jatkaja tulee automaattisesti ylittämään ne odotukset. En todellakaan epäile, etteikö Tappara jälleen kerran taistelisi mestaruudesta, mutta ei mulla tällaista epäilystä ei ole ollut aiempinakaan vuosina, koska organisaatiosta löytyy erittäin paljon kokemusta mestaruuden voittamisesta ihan joka tasolla. Mutta, jos ajatellaan vaikka TPS:ää, joka on kahtena viime kautena ollut finaaleissa, eihän heillä olisi pitänyt lähtökohtaisesti olla mitään saumaa yhtään mihinkään, jos mestaruudet ratkotaan pelkillä nimillä tai aiemmalla menestyksellä. Toissakauden mestarista Lukosta puhumattakaan, jolla toki oli kova nippu mestaruuskaudellaan, mutta kyllähän heidän mestaruutensa tuli nimenomaan pitkäjänteisen työn, pelaajien sisäisen kasvun ja yhteisen korkean rutiinitason ansiosta. Miksei sellainen voisi siis olla HIFK:ssa mahdollista?

Sijoituksen valossa HIFK:n viime kausi meni päin persettä, mutta lieventäviä asianhaaroja oli meillä tunnetusti mm. pelaajien kollektiivisten sairastelujen takia, joilla oli hyvin suurella todennäköisyydellä merkitystä pelaamiseen. Oli hyvin pienestä kiinni, ettei menty TPS-sarjasta jatkoon ja se sarja ratkesi lopulta siihen Motinin ulosajoon seiskapelissä. Jos TPS olisi voittanut sarjan 4-0 tai 4-1, ymmärtäisin yskän vähän paremmin. On ihan selvää, että koko joukkueen pitää parantaa viime kaudesta, jos halutaan menestyä, mutta mun on aidosti vaikea uskoa, että viime kauden koettelemusten keskellä kukaan HIFK:n pelaajista olisi pelannut taitojensa ylärajoilla, eikä kukaan enää kehittyisi lainkaan tai ei edes voisi onnistua. Surullinen ajatuskin.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmeisesti monen olettamus on se, että HIFK:n pelaajien todellinen taso on se, jolla he pelaavat ollessaan ”huonoimmillaan” ja jos joku on pelannut meillä hyvin, kyseessä on jonkinlainen tilapäinen häiriö tai otanta on liian pieni/lyhyt. HIFK:n pelaajien kohdalla ilmeisesti myös taantuminen kausien välissä on todennäköisempää kuin kehittyminen. Eli, tavallaan voisi ajatella, että kesäharjoittelulla ei mitään ole merkitystä.

Vastustajien pelaajia sen sijaan arvioidaan sen mukaan, mikä on ollut heidän paras tasonsa ja he tulevat automaattisesti vielä nostamaan tasoaan tulevalla kaudella, jolloin tasoero HIFK:n pelaajiin on jo lähtökohtaisesti aivan liian suuri. Kauden edetessä kuilu tulee vain kasvamaan entisestään.

Jos lähtökohta on tämä, en ihmettele, että ensi kausi on monen silmissä hävitty jo ennen kuin ensimmäistäkään peliä on pelattu. Jos ajatellaan vaikka Tapparaa, niin onhan sinne tullut kovia nimiä. Mutta on sieltä niitä kovia pelimiehiä lähtenytkin. Siis sellaisia, jotka pelasivat aivan nappikauden ja olivat mestaruuden kannalta avainrooleissa. Tulijoilla on aidosti isot saappaat täytettävinään ihan tuloksen teonkin muodossa. Paljon suuremmat kuin yhdelläkään HIFK:hon tulijalla tai täällä jatkajalla. Täällä näytetään pidettävän itsestäänselvänä, että jokainen muiden seurojen uusi pelaaja ja edelliskauden jatkaja tulee automaattisesti ylittämään ne odotukset. En todellakaan epäile, etteikö Tappara jälleen kerran taistelisi mestaruudesta, mutta ei mulla tällaista epäilystä ei ole ollut aiempinakaan vuosina, koska organisaatiosta löytyy erittäin paljon kokemusta mestaruuden voittamisesta ihan joka tasolla. Mutta, jos ajatellaan vaikka TPS:ää, joka on kahtena viime kautena ollut finaaleissa, eihän heillä olisi pitänyt lähtökohtaisesti olla mitään saumaa yhtään mihinkään, jos mestaruudet ratkotaan pelkillä nimillä tai aiemmalla menestyksellä. Toissakauden mestarista Lukosta puhumattakaan, jolla toki oli kova nippu mestaruuskaudellaan, mutta kyllähän heidän mestaruutensa tuli nimenomaan pitkäjänteisen työn, pelaajien sisäisen kasvun ja yhteisen korkean rutiinitason ansiosta. Miksei sellainen voisi siis olla HIFK:ssa mahdollista?

Sijoituksen valossa HIFK:n viime kausi meni päin persettä, mutta lieventäviä asianhaaroja oli meillä tunnetusti mm. pelaajien kollektiivisten sairastelujen takia, joilla oli hyvin suurella todennäköisyydellä merkitystä pelaamiseen. Oli hyvin pienestä kiinni, ettei menty TPS-sarjasta jatkoon ja se sarja ratkesi lopulta siihen Motinin ulosajoon seiskapelissä. Jos TPS olisi voittanut sarjan 4-0 tai 4-1, ymmärtäisin yskän vähän paremmin. On ihan selvää, että koko joukkueen pitää parantaa viime kaudesta, jos halutaan menestyä, mutta mun on aidosti vaikea uskoa, että viime kauden koettelemusten keskellä kukaan HIFK:n pelaajista olisi pelannut taitojensa ylärajoilla, eikä kukaan enää kehittyisi lainkaan tai ei edes voisi onnistua. Surullinen ajatuskin.

Kaksi kertaa ensimmäiseen kappaleeseen "ilmeisesti" ja koko teksti muutenkin pelkkää passiivimuotoa. Minun mielestäni sinä nyt kaikella kunnioituksella yleistät tämän IFK-osion kirjoittajia hyvinkin kärkkäästi ja yrität näin ollen saada omia näkemyksiäsi parempaan valoon.

Minä ainakin pidätän oikeuteni mielipiteeseen siitä, että IFK on tällä hetkellä kovimpia kilpailijoitaan selkeästi perässä. Jo pelkästään kentän tärkeimmän pelaajan pelipaikalla on kaksi arpaa. En tarkoita, etteikö molemmista voisi tulla vielä isotkin voitot, mutta lähtökohtaisestihan me ollaan kyllä etenkin Kärppiä ja Tapparaa jäljessä.

Tämä ei tietenkään sulje sitä pois, etteikö tämä joukkue voisi silti menestyä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaksi kertaa ensimmäiseen kappaleeseen "ilmeisesti" ja koko teksti muutenkin pelkkää passiivimuotoa. Minun mielestäni sinä nyt kaikella kunnioituksella yleistät tämän IFK-osion kirjoittajia hyvinkin kärkkäästi ja yrität näin ollen saada omia näkemyksiäsi parempaan valoon.

Minä ainakin pidätän oikeuteni mielipiteeseen siitä, että IFK on tällä hetkellä kovimpia kilpailijoitaan selkeästi perässä. Jo pelkästään kentän tärkeimmän pelaajan pelipaikalla on kaksi arpaa. En tarkoita, etteikö molemmista voisi tulla vielä isotkin voitot, mutta lähtökohtaisestihan me ollaan kyllä etenkin Kärppiä ja Tapparaa jäljessä.

Tämä ei tietenkään sulje sitä pois, etteikö tämä joukkue voisi silti menestyä.

Kiitos palautteestasi. On vaikea kirjoittaa omia havaintojaan muuten kuin passiivissa, koska ne havainnot ovat yleistyksiä, eivätkä varsinaisesti koskee ketään tiettyjä nimimerkkejä. Oletko itse siis sitä mieltä, että havaintoni ovat täysin vääriä ja vailla mitään totuuspohjaa? Että täällä ei nähdä oman jengin tilannetta huonompana kuin mitä se todellisuudessa oikeasti on? En myöskään ihan ymmärrä, miksi minun pitäisi saada omia ajatuksiani parempaan valoon? Kenen silmissä? Jotta saisin uskottavutta jossain HIFK-osion illanistujaisissa :)? Kiitos ei :D. Ei kai täällä mitään kilpailua ole? Minä en ainakaan ole osallistunut, enkä osallistumassa. Kovin on täällä nyt herkässä tunnelmat…

Olen ehdottomasti itsekin sitä mieltä, että maalivahti on joukkueen tärkein yksittäinen pelaaja. Ja että HIFK ottaa riskin lähtiessään Halonen-Taposella kauteen. Mutta samaan aikaan se on myös kiehtovaa, enkä pidä sitä minään öveririskinä kuitenkaan. Odotan luonnollisesti, että HIFK kykenee ja myös tarvittaessa tulee reagoimaan kesken kauden, jos tilanne niin vaatii. Halosta kehuttiin täällä viime syksynä maasta taivaisiin, eikä kai yksi todella haastava kevät sitä kokonaan pois pyyhi? Ja Taponenhan on vieläkin kovempi prospekti. Kuulemma vielä henkisesti kova kaveri. Nyt todellakin otetaan nuorista miehistä mittaa ja tuon kovempaa paikkaa ei Liigasta taida löytyä.

Ei ole HIFK:lla nimekkäin jengi, ainakaan kärjen osalta, se on selvä. Mulle se ei edelleenkään ole ongelma. Mun lähtökohta on, että jokainen HIFK:n pelaaja parantaa viime kaudesta, edes vähän, mutta mieluummin aivan hitosti. Pidän tällaista mahdollisuutta hyvinkin mahdollisena, koska kausi oli vaikea. Paskasti pelaavaa joukkuetta tuskin kukaan haluaa nähdä, en minä ainakaan.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ehdottomasti itsekin sitä mieltä, että maalivahti on joukkueen tärkein yksittäinen pelaaja. Ja että HIFK ottaa riskin lähtiessään Halonen-Taposella kauteen. Mutta samaan aikaan se on myös kiehtovaa, enkä pidä sitä minään öveririskinä kuitenkaan. Odotan luonnollisesti, että HIFK kykenee ja myös tarvittaessa tulee reagoimaan kesken kauden, jos tilanne niin vaatii. Halosta kehuttiin täällä viime syksynä maasta taivaisiin, eikä kai yksi todella haastava kevät sitä kokonaan pois pyyhi? Ja Taponenhan on vieläkin kovempi prospekti. Kuulemma vielä henkisesti kova kaveri. Nyt todellakin otetaan nuorista miehistä mittaa ja tuon kovempaa paikkaa ei Liigasta taida löytyä.

Ei ole HIFK:lla nimekkäin jengi, ainakaan kärjen osalta, se on selvä. Mulle se ei edelleenkään ole ongelma. Mun lähtökohta on, että jokainen HIFK:n pelaaja parantaa viime kaudesta, edes vähän, mutta mieluummin aivan hitosti. Pidän tällaista mahdollisuutta hyvinkin mahdollisena, koska kausi oli vaikea. Paskasti pelaavaa joukkuetta tuskin kukaan haluaa nähdä, en minä ainakaan.

Kyllä minä olen valmis yllättymään positiivisesti IFK:sta ensi kaudella. Emme me siinä mielessä niin erimielisiä tämän asian suhteen ole.

Minulle jäi case Auvitusta sellainen fiilis, että voi hyvinkin olla Villen ilmoittaneen joukkueelle, että täällä Stadissa me tehdään enemmän duunia kuin mikään muu jengi - jotka siihen eivät ole valmiita sitoutumaan, voivat suksia matkoihinsa. Ja sitten tällaisia urheilullisuuteen sitoutuneita pelaajia hankitaan vahvan jatkuvuuden ohella, josta Larsson, Lädä ja Nättinen (sekä Pakarinen) ovat kyllä kelpo esimerkkejä. Samassa ohessa poistujat olivat lähinnä juuri tällaisia taiteilijasieluja.

Voihan se olla, että IFK jyrää mestaruuteen urheilullisuudellaan, kovalla työnteolla ja yhtenäisyydellään. Ei se minua haittaisi ollenkaan.

Mutta maalivahtipelin pitää onnistua jo lähtökohtaisesti. Jos veskaritilanteeseen joudutaan ”reagoimaan”, ollaan jo valmiiksi turhan kusessa.

Kiitos palautteestasi. On vaikea kirjoittaa omia havaintojaan muuten kuin passiivissa, koska ne havainnot ovat yleistyksiä, eivätkä varsinaisesti koskee ketään tiettyjä nimimerkkejä. Oletko itse siis sitä mieltä, että havaintoni ovat täysin vääriä ja vailla mitään totuuspohjaa? Että täällä ei nähdä oman jengin tilannetta huonompana kuin mitä se todellisuudessa oikeasti on?

Ei, et ole täysin väärässä. Onhan täällä havaittavissa selkeää turhautumista, kuten joka kesä. Tällä kertaa mielestäni oikeutettua sellaista.

En kuitenkaan allekirjoita sitä, että jengin tilannetta nähtäisiin jotenkin selkeästi heikompana. Onhan se lähtökohtaisesti heikohko - jos siis verrataan esimerkiksi viime kauden joukkueeseen tai kovimpiin kilpailijoihin.

En myöskään ihan ymmärrä, miksi minun pitäisi saada omia ajatuksiani parempaan valoon? Kenen silmissä? Jotta saisin uskottavutta jossain HIFK-osion illanistujaisissa :)? Kiitos ei :D. Ei kai täällä mitään kilpailua ole? Minä en ainakaan ole osallistunut, enkä osallistumassa. Kovin on täällä nyt herkässä tunnelmat…

En minä tiedä? Sinä olet siihen oikea ihminen vastaamaan.

Ei tietenkään ole mikään kilpailu. Miksi olisi? Minä ainakin tulen tänne vain vaihtamaan ajatuksia yhteisen intohimon kohteen suhteen. Sinulla tuo aihepiiri nyt näyttää ainakin mielessä pyörivän, kun minulta jo ainakin toista kertaa siitä kysyt…
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ehdottomasti itsekin sitä mieltä, että maalivahti on joukkueen tärkein yksittäinen pelaaja. Ja että HIFK ottaa riskin lähtiessään Halonen-Taposella kauteen. Mutta samaan aikaan se on myös kiehtovaa, enkä pidä sitä minään öveririskinä kuitenkaan. Odotan luonnollisesti, että HIFK kykenee ja myös tarvittaessa tulee reagoimaan kesken kauden, jos tilanne niin vaatii. Halosta kehuttiin täällä viime syksynä maasta taivaisiin, eikä kai yksi todella haastava kevät sitä kokonaan pois pyyhi? Ja Taponenhan on vieläkin kovempi prospekti. Kuulemma vielä henkisesti kova kaveri. Nyt todellakin otetaan nuorista miehistä mittaa ja tuon kovempaa paikkaa ei Liigasta taida löytyä.

Ei ole HIFK:lla nimekkäin jengi, ainakaan kärjen osalta, se on selvä. Mulle se ei edelleenkään ole ongelma. Mun lähtökohta on, että jokainen HIFK:n pelaaja parantaa viime kaudesta, edes vähän, mutta mieluummin aivan hitosti. Pidän tällaista mahdollisuutta hyvinkin mahdollisena, koska kausi oli vaikea. Paskasti pelaavaa joukkuetta tuskin kukaan haluaa nähdä, en minä ainakaan.

Olen aika samoilla linjoilla kanssasi. Maalivahtikysymys on hyvin olennainen, jos mietitään joukkueen menestymistä. Siinä IFK:lla on kysymysmerkkejä, mutta samalla myös potentiaalia. Nyt on annettu rehti mahdollisuus näille kavereille ja voi olla, että jälkeenpäin katsottuna tämä luottamuksenosoitus oli paljon parempi liike kuin palkata esimerkiksi Tuohimaa, samalla häätää Taponen pois ja istuttaa Halonen luukunavaajaksi.

Minulle henkilökohtaisesti ei ole mikään ongelma, ettei IFK ole se nimekkäin ja suurin ennakkosuosikki. Ei kai se voi ollakaan noin heikon menestymisen jälkeen, koronan viemien rahojen ja hallihankkeeseen syydettyjen miljoonien jälkeen.

Mitä haluan nähdä, on se että lahjakkaat juniorit saavat reiluja näyttöpaikkoja ja sopivalla vastuulla kasvavat hyviksi liigapelaajiksi. Vaikka se sitten tarkoittaisi vaikkapa Salomäki-Turunen-duon poisheittoa.

Arki, yhdessä tehty kova työ tavoitteen eteen ja yhteisöllisyys loppujen lopuksi ratkaisee. Uskon, että Peltonen omaa myös hyvän vision miten joukkueeseen saadaan omasta junioripolusta hyviä tekijöitä ja miten saadaan kevääksi nimenomaan JOUKKUE. Samalla vaatimustaso on varmasti riittävä, ne joille se on liikaa niin no problem. Kyllä aina nälkäisiä kavereita tilalle saadaan.
 

Topmachine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaksi kertaa ensimmäiseen kappaleeseen "ilmeisesti" ja koko teksti muutenkin pelkkää passiivimuotoa. Minun mielestäni sinä nyt kaikella kunnioituksella yleistät tämän IFK-osion kirjoittajia hyvinkin kärkkäästi ja yrität näin ollen saada omia näkemyksiäsi parempaan valoon.

Minä ainakin pidätän oikeuteni mielipiteeseen siitä, että IFK on tällä hetkellä kovimpia kilpailijoitaan selkeästi perässä. Jo pelkästään kentän tärkeimmän pelaajan pelipaikalla on kaksi arpaa. En tarkoita, etteikö molemmista voisi tulla vielä isotkin voitot, mutta lähtökohtaisestihan me ollaan kyllä etenkin Kärppiä ja Tapparaa jäljessä.

Tämä ei tietenkään sulje sitä pois, etteikö tämä joukkue voisi silti menestyä.
Tuohon boldattuun tekstiisi... Kuinka paljon oikeasti ollaan perässä tuolla "tärkeimmällä tontilla"? Tapparalla on toki Heljanko mutta kakkosena on Paavo Kohonen ja huhuissa Vilho Heikkinen... Kärpillä on Niklas Kokko, Joel Blomqvist ja Leevi Meriläinen. Tässä en itse näe mitään suurta takamatkaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tuohon boldattuun tekstiisi... Kuinka paljon oikeasti ollaan perässä tuolla "tärkeimmällä tontilla"? Tapparalla on toki Heljanko mutta kakkosena on Paavo Kohonen ja huhuissa Vilho Heikkinen... Kärpillä on Niklas Kokko, Joel Blomqvist ja Leevi Meriläinen. Tässä en itse näe mitään suurta takamatkaa.

Melkeinpä jopa enemmän luotan veskarikaksikkoon kun pakistoon. Se on tämän hetken fiilis, mutta riskillä maalinsuullakin mennään, siitä ei mihinkään pääse.

Pakistosta fiilikset on aika muuttumattomana olleet koko kesän. Eli sellaset että Lyytinen, Kotkansalo ja terveyden kanssa painiva Melart todella isoja kyssäreitä isompaan rooliin. Jokaiselle kuitenkin kaavailtu kärkipään ruutuja. Motin ja Larsson lienee niitä ns. varmoja kortteja, mutta molemmat vahvasti oman pään luutijoita, joita tietysti pitääkin olla jengissä riittävästi.
Eli kova täytyy olla sen ainakin toistaiseksi viimeisen pakkihankinnan. Hengitystä pidättelen tässä suorastaan...
 
Viimeksi muokattu:

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Virkistäkää joku muistiani sen suhteen, milloin HIFK on kesken kauden onnistunut hankkimaan huippumolarin? Vokoun lienee kovin NIMI ja runkosarjan pätkäosuus taisi mennä hyvin. Sitten mies romahti playoffseihin eli oli lopulta pettymys. Endras oli ok hankinta, vaikka hänenkin osaltaan jotain jäi kai piippuun. Hankittiinko muuten Atte Engren kesken kauden?

Muuten ei tule mieleen kuin Housu Pitkämäki, Ore, Unkarin porakone ja muita aivan täyteukkoja. Toisaalta onneksi on ollut kausia, jolloin mv-osasto on ollut kunnossa alusta alkaen eikä ole tarvinnut hädissään haalia arpoja joukkueen tärkeimmälle tontille.
 

TJV73

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Virkistäkää joku muistiani sen suhteen, milloin HIFK on kesken kauden onnistunut hankkimaan huippumolarin? Vokoun lienee kovin NIMI ja runkosarjan pätkäosuus taisi mennä hyvin. Sitten mies romahti playoffseihin eli oli lopulta pettymys. Endras oli ok hankinta, vaikka hänenkin osaltaan jotain jäi kai piippuun. Hankittiinko muuten Atte Engren kesken kauden?

Muuten ei tule mieleen kuin Housu Pitkämäki, Ore, Unkarin porakone ja muita aivan täyteukkoja. Toisaalta onneksi on ollut kausia, jolloin mv-osasto on ollut kunnossa alusta alkaen eikä ole tarvinnut hädissään haalia arpoja joukkueen tärkeimmälle tontille.
Eikös Tim Thomas tullut kesken kauden 97-98? Tietysti voin olla tässäkin väärässä.
 

MaV

Jäsen
Virkistäkää joku muistiani sen suhteen, milloin HIFK on kesken kauden onnistunut hankkimaan huippumolarin? Vokoun lienee kovin NIMI ja runkosarjan pätkäosuus taisi mennä hyvin. Sitten mies romahti playoffseihin eli oli lopulta pettymys. Endras oli ok hankinta, vaikka hänenkin osaltaan jotain jäi kai piippuun. Hankittiinko muuten Atte Engren kesken kauden?

Muuten ei tule mieleen kuin Housu Pitkämäki, Ore, Unkarin porakone ja muita aivan täyteukkoja. Toisaalta onneksi on ollut kausia, jolloin mv-osasto on ollut kunnossa alusta alkaen eikä ole tarvinnut hädissään haalia arpoja joukkueen tärkeimmälle tontille.
Lasketaanko Engren kesken kauden tulleeksi lienee makuasia, kun hankittiin harjoituskaudella.

Sitä ennen kesken kauden tulleita ovat kai Joakim Lundström, Dennis Endras, Mika Noronen, Tomas Vokoun, Jan Lundell, Dave Stathos, Parris Duffus ja Tim Thomas.

EDIT: Tom Askey kuuluu ehkä listalle, kun tuli jo kauden alettua.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Virkistäkää joku muistiani sen suhteen, milloin HIFK on kesken kauden onnistunut hankkimaan huippumolarin? Vokoun lienee kovin NIMI ja runkosarjan pätkäosuus taisi mennä hyvin. Sitten mies romahti playoffseihin eli oli lopulta pettymys. Endras oli ok hankinta, vaikka hänenkin osaltaan jotain jäi kai piippuun. Hankittiinko muuten Atte Engren kesken kauden?

Muuten ei tule mieleen kuin Housu Pitkämäki, Ore, Unkarin porakone ja muita aivan täyteukkoja. Toisaalta onneksi on ollut kausia, jolloin mv-osasto on ollut kunnossa alusta alkaen eikä ole tarvinnut hädissään haalia arpoja joukkueen tärkeimmälle tontille.
Kyllähän se on selvä, että huipputason molarit ovat pääsääntöisesti sopimuksenalaisia pelaajia keskellä kautta. Ei niitä kaupan hyllyltä poimita kun tarve iskee ellei haluta hankkia jotain koko kauden pelaamattomana ollutta kuntoutujaa tai aiemmassa seurassaan flopannutta veskaria, jonka sopimus on kesken kauden purettu.

Ei todellakaan pitäisi laskea minkään hemmetin "reagoidaan tarvittaessa"-kortin varaan kun puhutaan joukkueen tärkeimmästä yksittäisestä pelipaikasta.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Eihän sieltä mitään Halosen ja Taposen ohittava veskaria tulisi vaan tuleva maalivahti mikä Garteig myös oli. Tämä tietysti vaatii, että toinen epäonnistuu raskaasti. Muuten olis aika lyhytnäköistä toimintaa. Itse en usko epäonnistumiseen kummankaan osalta.

Itse olen tyytyväinen tuohon maalivahti kolmikkoon.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuohon boldattuun tekstiisi... Kuinka paljon oikeasti ollaan perässä tuolla "tärkeimmällä tontilla"? Tapparalla on toki Heljanko mutta kakkosena on Paavo Kohonen ja huhuissa Vilho Heikkinen... Kärpillä on Niklas Kokko, Joel Blomqvist ja Leevi Meriläinen. Tässä en itse näe mitään suurta takamatkaa.

Tuossa boldatussa tekstissä on kaksi eri lausetta, joiden välissä on piste. Tarkoitin siis, että olemme kokonaisuutena perässä suurimpia ennakkosuosikkeja.

Mutta ollaanhan me silläkin osa-alueella perässä, Heljanko torjui viime keväänä joukkueelleen mestaruuden tässä sarjassa. Sen suhteen ei pitäisi olla mitään sen suurempaa keskusteltavaa. Kakkosmaalivahtitilanteeseen on aika paljon helpompi reagoida - me ei tiedetä täällä edes, että kuka meillä täällä seisoo maalinsuulla (mahdollisten) playoffien alkaessa.

Kärppiin toki takamatka ei ole lähtökohtaisesti suuri, mutta on se silti mielestäni takamatka.

Ja kuten olen todennut, antaa skloddien yllättää. En minä todellakaan lähtökohtaisesti Nippeä ja Tapsaa dumaa.

EDIT: Nyt kun luin tuon viestini kokonaisuudessa uudelleen, niin sitä voi tosiaan jäädä sellainen fiilis, että vertaan tuossa kilpailijoiden kanssa nimenomaan maalivahtitilannetta. Näin ei ollut tarkoitus, pahoittelut.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Mulla on ainakin varovaisen hyvät fiilikset ens kaudesta.
Tykkään lätkästä niin paljon et katon kaikki IFK:n ja kaikkien Suomen maajoukkue mm kisat + änärii.
Niin Suomella ei oo monestikkaan ollut paras jengi mut se on ollut taistelevin, tietenkin turnauksessa on enemmän tekemistä sattumalla, mut kyllä mua kiinnostaa ens kausi ihan kypällä.

Nyt ku kattoo rosteria niin kyllä on niin taisteleva jengi et ihan varmasti sytyttää Nordiksen, miettikää jotain Pakarista, ihan Ylikylän seppä tähän sarjaan.

Pakisto vaatii vähintään sen "Hongan" ennen kauden alkua.

Hyökkäyksen pelirytmitys ja rakentelu liikaa Hirvosen varassa?

Maalivahdit hieman jännittää, mut katellaan miten lähtee menee, potentiaalia kaikilla, kaikki käyneet nuoriso maajoukkueet läpi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen aika samoilla linjoilla kanssasi. Maalivahtikysymys on hyvin olennainen, jos mietitään joukkueen menestymistä. Siinä IFK:lla on kysymysmerkkejä, mutta samalla myös potentiaalia. Nyt on annettu rehti mahdollisuus näille kavereille ja voi olla, että jälkeenpäin katsottuna tämä luottamuksenosoitus oli paljon parempi liike kuin palkata esimerkiksi Tuohimaa, samalla häätää Taponen pois ja istuttaa Halonen luukunavaajaksi.

Itse lähestyn asiaa sitä kautta, että nyt kun omille veskareille annetaan ihan oikeasti luottoa, heidän onnistuessaan palkinto on pikavoittoa suurempi. Se toimii esimerkkinä myös muille nuorille veskareille, että meille kannattaa jatkossakin tulla. Muutama viime vuosi on vedetty kokeneemmilla kavereilla, eikä palkintoa ole silloinkaan tullut. Itse siis katson asiaa vähän pidemmällä tähtäimellä. Myönnän riskit lähteä kahdella kokemattomalla veskarilla, mutta itse kallistun siihen, että nyt jos koskaan, se riski kannattaa ottaa.

Pidänkö siitä, että kesken kauden pitäisi hankkia/löytää kokenut maalivahti, jos kumpikin nuorista veskareistamme sattuu floppaamaan? En, mutta silti olisin itsekin valmis tämän riskin ottamaan. Turha maksaa satatonnia enemmän jollekin näennäiselle huippuveskarille, kokeilematta ensin, mihin omista pojista on. En pidä näitä omia poikia huonompina kuin monen muun jengin nuoria ulkkariveskareita. Erona vain on se, että heille on rohkeasti annettu vastuuta ja aikaa ja ilmapiiri rakennettu sellaiseksi, että on mahdollisuudet onnistua. Epäonnistuminenkaan ei ole maailmanloppu. Usein silloin sen epäonnistumisenkin todennäköisyys pienenee. Enkä usko, että kummatkin floppaa, ainakaan samaa aikaa. Vaikka tässä seurassa kyllä kaikki on mahdollista...
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse lähestyn asiaa sitä kautta, että nyt kun omille veskareille annetaan ihan oikeasti luottoa, heidän onnistuessaan palkinto on pikavoittoa suurempi. Se toimii esimerkkinä myös muille nuorille veskareille, että meille kannattaa jatkossakin tulla. Muutama viime vuosi on vedetty kokeneemmilla kavereilla, eikä palkintoa ole silloinkaan tullut. Itse siis katson asiaa vähän pidemmällä tähtäimellä. Myönnän riskit lähteä kahdella kokemattomalla veskarilla, mutta itse kallistun siihen, että nyt jos koskaan, se riski kannattaa ottaa.
Mielestäni tilanne olisi optimaalinen mikäli Halonen olisi aidosti viime kaudella tehnyt läpimurron kokeneemman veskarin kirittämänä. Nyt jäi satunnaisista hyvistä otteista huolimatta vähän piippuun koronasta, loukkaantumisesta tai jostain muusta syystä johtuen. Eli toisin sanoen IFK on rakentamassa joukkueen tärkeintä pelipaikkaa kahden lähes katsomattoman kortin varaan, varsinkin jos puhutaan pään kestävyydestä ns. kovissa peleissä (ja Taposen kohdalla peleistä ylipäinsä edes tällä sarjatasolla).

Kyllä nuoria täytyy ja pitääkin ajaa sisään. Minua suurempaaa nuorten talenttien puolesta puhujaa on vaikea löytää. Tämä on kuitenkin eri asia kuin täysin päätön riskipeli joukkueen tärkeimmän pelipaikan osalta ja väitän, että malli ei palvele millään tavalla niin Halosen kuin Taposenkaan urakehitystä, jotka takuulla hyötyisivät enemmän päästessään vakiinnuttamaan suoritustasonsa huipputasolla aidosti jonkin rutinoituneen ammattilaisen kirittämänä ennen hyppäämistä itse Liigan näkyvimmällä pelipaikalla tuohon rooliin ilman takeita, että riittävätkö rahkeet vielä tässä vaiheessa siihen.

En toki ole varma, että onko puheista huolimatta joku ammattiveskari vielä kiikarissa. Ihmettelen ns. vitusti jos ei ole, koska en pidä urheilujohtoamme ammattitaidottomana. Kyllä siellä kompetenssia löytyy vaikka välillä joillain osa-alueilla on yskähdellytkin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Todella toivon, että Hirvonen onnistuu sentteripelissä. Muuten ollaan kyllä lievästi sanottuna kusessa senttereiden suhteen, taas kerran. Jos ei homma ota toimiakseen siinä ungefär 12 pelin jälkeen, niin koodinimellä "sallinen" saisi tuon hyökkäyksen aika uskottavaan ruotuun:

Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Jääskä - "sallinen" - Dyk
Hirvonen - Paajanen - Palola
Tallberg - Väänänen - Karvinen

Palolan ja Dykin paikkoja voi vaihtaa halutessaan. Nelosessa sitten tietysti kierrätetään junnuja ja vastustajasta riippuen (esim. Kalpan mikkihiiriä vastaan) voi olla kokonaisuudessaan vaikka mallia Kaskimäki - Hirvonen - Teissala/Hede, jolloin Tale nousisi Hirvosen paikalle kolmoseen. Ja jos vaikka Dykillä ei lähde ylempänä, niin sinne vaan nuoria kokeilemaan.

On se jännä kun ottaa pari suuntaa antavaa, niin alkaa muodostumaan ketjusommitelmia ja visioita päässä, jotka pitää sitten väkisin oksentaa tänne ;)
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Paljon mieluummin olisin ottanut sen Hongan kuin Rantakarin, jolla takana ihan helvetin surkea kausi kaikkine loukkaantumisineen. Eikö nyt mikään voisi onnistua joukkueen kasaamisen suhteen?
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
No justiinsa!
Ei kelvannut Tapparalle ja sai lähteä kesken kauden.
Honka siis meni muualle?
Olisi kyllä ollut parempi kuin tämä.
Toivon mukaan emme saa uutta Pikkaraista takalinjoille.
Paras Pikkarainen on kyllä ollut Ilkka.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kiitos ja vielä oma kasvatti. Ainakin se puolustuksen kiekollisuus paranee ja on vielä kaivattu rightikin. Toivottavasti ei harrasta vesijuoksua pelaamisen sijaan. Kysymysmerkkejä toki on, mutta toivottavasti onnistuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös