Hienon kirin on kyllä joukkue rakentanut. Yhdenkään vai 10 ottelua jo putkeen pisteille, minkä lisäksi ilahduttavasti on alkanut tulla täysiä kolmen pisteen potteja. Itse olin jo kauan sitten vakuuttunut siitä, että tie vie korkeintaan sääleihin, mutta nyt on kyllä pakko vetää sanoja takaisin. Nyt vaikuttaa siltä, että vain sijat 1-3 ovat karanneet ja IFK voi parhaimmillaan ponnistaa vielä pudotuspelien kotietuun asti. Todennäköisenä en tätä pidä, mutta sen sijaan suoraa pudotuspelipaikkaa alan pitämään jopa todennäköisenä.
Ville Peltonen on päävalmentaja osoittanut olevansa kykenevä saamaan joukkueen kovaan lentoon, kun työkalut ovat kunnossa. Toisaalta alkukausi osoitti, ettei miehestä ole (ainakaan vielä) päävalmentajana paikkaamaan materiaalin puutteita. Itse olen ainakin pyrkinyt pidättäytymään Peltosen kritisoinnista, koska en koe miehellä olleen asianmukaisia työkaluja käytössään ennen Berglundin ja Vesalaisen saapumista. Nyt työkalut ovat kunnossa, joukkueen peli toimii hyvin ja mikä tärkeintä, tekeminen on selkeästi nousujohteista.
Myös Salmelaista on pakko kehaista. Mies on hienolla, ja IFK:n lähihistoriaan peilaten aikalailla ennennäkemättömällä tavalla onnistunut paikkaamaan joukkueen puutteet kauden edetessä. Toivottavasti Salmelainen, jos vielä ensi vuonna Stadissa vaikuttaa, ottaa tästä kaudesta nyt oppia tiettyjen avainroolien merkityksestä. Hyökkäyspäähän saatiin kiekollista taitoa ja pelillistä johtajuutta Vesalaisen (ja Royn) muodossa ja pakistoon Berglundin myötä. Samalla kun joukkue sai kärkiosaamista koko porukan roolitukset paranivat ja jokainen pelaaja pääsi pelaamaan itselleen sopivaan rooliin. Lisäksi erikoistilannepelaaminen on parantunut huomattavasti ja pelaaja kerrallaan itseluottamus alkaa hipoa tervettä tasoa. Kiitos Tobias Salmelainen erinomaisista hankinnoista. Ota tästä samalla sydämeesi se oppi, että näiden kriittisten paikkojen pelaajat ovat hankittuina jo kauteen lähdettäessä, niin ei jäätäisi kauden alkuvaiheessa niin pahasti muiden jalkoihin.
Nyt Ville Peltosen (ja muun valmennuajohdon) runkosarjan lopun projektina on saada Palolan ja Halttusen ruuti kuivumaan. Tämän myötä olisi kolme ratkaisuihin kykenevää ketjua. Roylla tässä oletettavasti iso rooli, ja tähän mennessä nähdyn perusteella miehellä kyllä kiekollinen taito ja pelisilmä riittävät herättämään meidän talviunia uinuvat maaliruiskut.
Salmelaisen tehtäväksi tulisi vanha tuttu pienemmän kauppaaminen. Puhelin käteen ja soittoa Markkasen Jussille. Westerholm, Irving ja Morand Stadiin ja Halonen, Lehmus/Luhanka ja Teissala + euroja Lepraan. Morand ihan vaan sen vuoksi, että IFK:n keskikaista on minusta vielä kovin kapea. Irvingiä ja Westerholmia pidän ilmeisinä vahvistuksina tuohon kokonaisuuteen, ja sellaisina hankintoina, jotka on pakko tehdä. Nimet voi vaihtaa, mutta maalivahti ja yksi kiekolliseen peliin pystyvä pakki tuohon joukkueeseen on vielä pakko hankkia. Tobias, saa suorittaa.
Ps. Lehterä on hyvä haku, kiitos siitä jos toteutuu.