Vaikkei loukkaantumisia ole ollut mitenkään ennätyspaljon, niin pakko todeta, että melkoinen turbulenssi käynyt tälläkin kaudella. Pelaajia on tullut ja mennyt ovista sekä ikkunoista. Harvoin sellaiset joukkueet ovat yhtenäisiä ja menestyvät keväällä, joissa on ollut kauden aikana suuri vaihtuvuus. Melkoisia oppirahoja maksetaan siis jälleen siitä kuinka tärkeää on, että joukkue olisi pelaajamateriaalin osalta kauteen lähdettäessä ainakin lähestulkoon valmis.
Vaikka vaihtuvuutta on ollut, niin samalla olemme tilanteessa, jossa rekrytointipainetta edelleen on. Keskustellaan siitä tarvitaanko Halosen tilalle toinen maalivahti, alakerran osalta mennään todella ohkaisilla kuten tämäniltainen kokoonpano osoittaa ja toinen toimivista hyökkäyskoostumuksista hajosi juuri Nättisen pudottua sivuun, eli kun kolmosketju ei toimi, niin joukkue on tällä hetkellä yhden ns. ratkaisuketjun varassa mikä ei pitkässä juoksussa riitä alkuunkaan.
Kyllä tämän kauden siemenet kylvettiin jo joukkueenrakentamisvaiheessa. Huonot jatkosopimukset ja merkittävimmät avainpaikat täyttämättä tai arpakorttien varassa, niin tässä lopputulos. Jos pelaajamateriaali olisi ollut kauteen lähdettäessä määrällisesti sekä roolitusten että laadun osalta edes lähellä valmista, niin emme kävisi aikaistettuja pudotuspelejä päästäksemme kuuden sakkiin ja emmekä yleensäkään olisi tilanteessa, jossa yksi tai kaksi poissaoloa aiheuttaa välittömän rekrytointitarpeen tai ainakin riskin korttitalon romahtamisesta. Annan esimerkin; koska keskikaista oli kauden alusta alkaen vajaa, tuhrittiin puoli kautta siihen, että onnistuttiin löytämään toimivat roolitukset kahteen kärkiketjuun. Ykkösketjun keskellä kävi koittamassa pelaaja toisensa perään ja ketjuruletti pyöri ennen kuin roolitukset osuivat isossa kuvassa kohdilleen. Tässä vaiheessa kun meillä maalailtiin vielä isolla pensselillä, olivat vastustajat päässeet hiomaan jo pelitavallisia yksityiskohtia, eli olemme auttamattomasti takamatkalla.
Valmennusjohto lähtee rakentamaan toimivaa kokonaisuutta kauden alusta alkaen niistä osista, jotka sille annetaan. Vaikea rakentaa toimivaa Ferraria pudotuspeleistä käynnistyvää kisaa varten jos oleellisia osia puuttuu tai ne ovat Kiina-laatua. Toki ainahan puuttuvat osat voivat saapua myöhässä, mutta siinä vaiheessa naapuritalli on yleensä saanut jo Ferrarinsa valmiiksi ja siirtynyt virittämään sitä. Ja viritetyllä Ferrarilla mennään taatusti edelle kun kisat, eli tässä tapauksessa pudotuspelit, käynnistyvät.