Eikö se ole VPn tehtävä saada se fokus oikeisiin asioihin vai onko IFK tässäkin erityistapaus ja pitää tarkastella eri tavalla? Voisin myös lähes 100% varmuudella sanoa, että kaikissa muissakin seuroissa on ihan yhtälailla saatu esikoisia, menty naimisiin, erottu jne. niin en nyt ymmärrä tätä pointtiasi? Vai onko Salmelainen täysin ryssityn jengin kokoamisen lisäksi onnistunut hankkimaan kaikki emotionaalisesti herkimmät tapaukset tänne?
On ja ei ole. Valmentaja ei voi olla mikromanageeraamassa jokaisen pelaajan jokaista henkilökohtaista asiaa. Eikä kuulukaan. Joten tältä osin vastuu ei kuulu valmennukselle. Sen sijaan valmennuksen pitää tiettyyn pisteeseen asti huomioida tällaiset asiat. Ymmärtää ja samalla vaatia. Ei ole ihan helppo tehtävä, kun kaikilla on tulosvastuu. Pelaajilla toki niin, että jos itse epäonnistuu, niin sieltä pitäisi löytyä jengistä muita paikkaamaan. Ja nyt näin ei ole.
Olen aivan samaa mieltä siitä, että jokaisessa muussakin Liiga-jengissäkin tapahtuu ihan samanlaisia asioita, joten se ei sinänsä ole mikään
selitys yhtään mihinkään. Tosin rehellisyyden nimissä en tiedä, minkälaisia seurauksia em. asioilla on muissa jengeissä ollut ja kauanko "tilanne on ollut päällä" kullakin pelaajalla. Lisäksi yksilöissä on eroja. Ja kotitilanteissakin. Sullakin on lapsia, joten varmasti tiedät, että tilanteet ovat hyvin yksilöllisiä. Joten näitä ei voi yksi yhteen koskaan verratakaan. Sekin on ihan normaalia, että esim. unen puute tai uusi elämäntilanne vaikuttaa hyvin moneen asiaan. Lätkässä pitää olla 100% kondiksessa nimenomaan mentaalisesti, jotta tulosta syntyy. Paskan fysiikankin saa korvattua sillä, että henkisesti tikissä.
Mun pointti oli miettiä, että voiko olla sattumaa, että lähes kaikilla listatuilla pelaajilla on ollut isoja asioita elämässään ja kaikilla pelaaminen on vaikeaa? HIFK:n pyörä lähti pyörimään väärään suuntaan heti kauden alusta lähtien ja itse mietin, että kuinka suuri merkitys tällaisilla asioilla on, että pelaajat menivät jollain tavalla lukkoon niin nopeasti. Ei sen kummempaa. Jokaisella pelaajalla on myös iso vastuu joukkueen onnistumisesta ja kun onnistumisia ei tule, jokaiselta pelaajalta vaaditaan vielä vähän lisää. Ja juuri nyt ei välttämättä pysty em. syistä antamaan yhtään enempää, ainakaan rennosti. Ja tähän pitäisi seuran osata vastata, eli joukkueella pitäisi olla henkinen valmentaja, jonka kanssa näitä asioita käydään läpi ja näihin tilanteisiin valmistaudutaan hyvissä ajoin. Tällaisia asioita ei voi jättää pelaajan omalle vastuulle, koska ne vaikuttaa koko joukkueeseen ja tuloksiin.
Toisin kuin suurin osa ihmisistä täällä, minä en
syytä ketään mistään. Minua ei kiinnosta kovinkaan paljon, kuka teki virheen ja missä kohtaa, vaan minua kiinnostaa ratkaista ongelmat ja mielellään mahdollisimman nopeasti. Pakottamalla harvoin saadaan mitään hyvää aikaa, enkä usko siihen tässäkään.