Mutta vaikea on myös uskoa, että Ville Peltonen on ensimmäinen, joka sanoo, että Jodelle ei ole käyttöä? Varsinkin, jos sieltä tulee mukana joku, jolla on aiempaa HIFK-taustaa? ”On vanha jengi koossa taas”... Tuskin Ville haluaa tulla seuraan asenteella ”mä käsken ja te teette”, vaikka hänellä olisikin oikeus niin toimia. Kyllä Ville tietää, mitä HIFKlaisuus merkitsee, enkä usko häneltä löytyvän mielenkiintoa sekaantua ”tiettyihin asioihin”. Hänen duuninsa olisi koutsata, ei osallistua mihinkään turhuuksiin.
Tanskahan on nykyduunissaan käytännössä suurimman osakkaan mandaatilla. Ja sattumoisin suurimman osakkaan edustaja on juuri ollut esillä pidemmän hiljaiselon jälkeen. Eikä muuten sanallakaan maininnut seuraajaansa tai esimerkiksi kehunut hänen työtään, mikä omasta mielestäni kuuluu itsestäänselvästi jargoniin, jollei sitten ole jotain beeffiä.
Vai voisiko olla niin, että Salmelainen itse miettii oikeasti tosissaan Pikkaraisen jatkoa, koska hänen pitää yrittää saada käytettävissä olevalla rahalla paras mahdollinen joukkue kasattua ja menestymään ja juuri nyt näyttää siltä, pitkäjänteisyys voisi olla avain taloudellisesti vaikeampien vuosien yli? Samaan aikaan Ville Peltonen on mahdollisesti käytettävissä, jolloin sitäkään ei tietenkään voi täysin sivuuttaa. Tässä vaiheessa kuvaan astuu myös ”wanha kunnon HIFKlaisuus” ja suurimmalle omistajalle ei muita vaihtoehtoja ole, koska Ville on kuitenkin Ville Peltonen. Rahalla ei sinänsä ole väliä, koska eihän sitä joukkuetta itse tarvitse kasata ja Villen voidaan ajatella tuovan lisää fyrkkaa kassaan automaattisesti. Ja voihan niin toki käydäkin, mutta jos HIFK ei menesty, ei se lohduta ketään, että Ville on valmentaja. Onko asiat HIFK:ssa oikeasti muuttuneet vai loppuiko Salmelaisella jo aika tiimalasissa ja taustalla aletaan taas perinteitä kunnioittaen hämmentää ja neuvoa, miten duunit pitäisi tehdä?
Ja sanottakoon se nyt vielä, että mulla ei ole mitään Villen tuloa vastaan. Mutta valinnan pitäisi olla yksin Salmelaisen, ei kenenkään muun. Toki mielipiteitä saa ja varmaan kannattaakin kysyä myös muilta luotettaviksi katsomiltaan henkilöiltä, oli vaihtoehdot mitä tahansa. Jos Salmelainen haluaa ja saa Villen, sopii mulle. Nyt mun nenään tässä vain on liian monta ”sattumaa” samaan aikaan ja vähän haisee tietynlainen arvovaltataistelu.
Itse en usko, että mitkään asiat tapahtuu nyt sattumalta tai vahingossa. Miksi Nybondas astuu pitkän hiljaisuuden jälkeen esiin juuri nyt?Jos tällaista laskelmointia ei oikeasti ole, HIFK:ssa voitaisiin ehkä paremmin miettiä asioiden ajoitusta. Vai oliko se juuri tarkoituskin? Ja peilaan tässä asioita nyt menneisyyteen.
Ken elää, tietää...