Sangen erikoista on joidenkin kirjoittajien logiikka täällä, mitä tohon ensi kauteen tulee. Korona on siis maailmanlaajuinen pandemia, joka vaikuttaa ihan jokaiseen urheiluseuraan. Pelaajapalkkiot ja pelaajabudjetit siinä samalla tulevat putoamaan ihan joka puolella.
Jos IFK:lla pelaa kolme ketjua niitä möttösiä, niin mitäs luulette, että SaiPalle pelaa? Tai Tapparalla tai Kärpillä? No niitä samoja möttösiä. Tosin en usko, että niin edes käy. Koska pelaajapalkkiot tulevat globaalisti nyt alas, niin pelaajat joutuvat tasostaan riippumatta tinkimään omasta palkkatasostaan, jos siis haluavat pelata. Vai luuleeko joku, että pelaaja x ei pelaa sitten missään, koska ei saa markkina-arvonsa mukaista 200k:n kausipalkkaa? Lopettaa uransa? Ei, vaan se pelaaja pelaa sitten 100K:n kausipalkalla.
HIFK on ihan samalla viivalla tämän asian kanssa muiden suhteen. HIFK:n budjetti tulee alas, mutta niin tulee ihan kaikkien muidenkin. Ei HIFK:n tarvitse kasata tässä tilanteessa mitään koko vanhan mantereen parasta ja laadukkainta joukkuetta, riittää että kasataan hyvä joukkue Liigaan, joka on suhteessa muihin Liiga-joukkueisiin riittävän laadukas. Kallista joukkuetta IFK ei voi kasata varmasti ensi kaudeksi, mutta ei voi kukaan muukaan. Tämä tilanne puraisee kaikkia ja IFK:lla on sentään puskuria tilillä, joten konkurssi tuskin ainakaan uhkaa.
Oma arvio on, että Liigaa pelataan viimeistään vuoden 2021 lopulla jo täysin normaalisti. Ainoa ero vanhaan on se, että pelaajien palkkoja on leikattu ja edes Liigan huippupelaajille ei makseta enää mitään 250 000 palkkoja. Silti Liigassa ja IFK:ssakin pelaa aikalailla ihan yhtä hyviä pelaajia kuin nytkin.
Koska viittaist juurikin minun kirjoitukseeni, niin vastaan sen verran, että en osaa its emuuta ennustaa kuin että monen pelaajan kohdalla tämä tosiaankin tarkoittaa mahdollisen palkan alentumista tulevilla kausilla, mutta siitä olen vahvasti eri mieltä, että tämä tulisi automaattisesti vaikuttamaan globaalisti kaikkiin seuroihin yhtälaisesti, tai osaan käytännössä ollenkaan. Tämä perustuu ainoastaan mutuun joukkueiden taustoista ja rahoituspohjista, eikä siten nojaa absoluuttiseen tietoon.
Itse siis uskon Suomen olevan suhteessa suurimpia häiväjiä, sillä täällä ollaan riippuvaisia ydintoiminnasta sponsoreineen ja yleisötuloineen, eikä ole todennäköisesti samanlaisia resursseja rahan pumppaamiseen seuroihin. Tällaiset seurat voivat itseasiassa viedä markkinoilta entistäkin enemmän pelaajia edullisesti, ja nostaa tasoaan entisestään.
Mulle siis kyse oli lähinnä sen arvioimisesta, että tuleeko Ville mahdollisesti sikäli huonossa kohtaa, että peli jäänee entistäkin enemmän näiden möttösten ja junioreiden varaan tulevilla kausilla.
Mitä tulee IFK:n kassaan, niin käsitykseni on se, että kaudella ei ole kohta enää aikaa edes muuttua taloudellisesti sellaiseksi, etteikö IFK:n kassa olisi tyhjä tämän kauden jälkeen, ja siten resurssit syöty siltä osin, joten joukkue on jatkossa täysin sen budjetoidun yleisötavoitteen toteutumisessa ja sponssituloissa. Jos IFK aikoaa rakentaa kassan uudestaan -kuten eittämättä on tavoitteen oltava- niin siinä ei ihan muutam kausi edes riitä sitä paikkamaan niillä voittomarginaaleilla, joita Suomessa keskimäärin tehdään.
Mä en siis nyt niin paneudu kenenkään logiikkaan, tai arvioi edes rivien välissä kenekään olevan toistaan tyhmempi, vaan ainoastaan yritän pähkäillä, millaiselta se tulevaisuus tulee näyttämään, ja herätää keskustelua siitä, että mikä setilanne tulee tulevaisuudessa olemaan.
Eli minä en siis näe sitä, että kaikki seurat tai sarjat tulisivat tästä yhtälaisesti kärsimään, mutta en väitä olevani oikeassa. Mutta jos olen, niin sitä vastaan spekuloin, etät onko oikea paikka Villen tahi IFK:n suhteen kohdata tässä kohtaa, kun korona runtelee IFK:n tulevaisuutta.
Eittämättä tullee edelleen pelaamaan ns "huippuja" IFK:ssa tulevillakin kausilla.
Kuitenkin jos resurssit eivät putoa yhtälaisesti, niin seura joka ei käytänössä joutuisi leikkamaan budjettiaan, voi kiinnittää nyt entistäkin enemmän huippuja hinnalla joka mahdollisesti on puolet halvempaa heille kuin aiemmin ja edelleen tuolla puolellakin hintaa on kaksi kertaa enemmän kuin liigajoukkueella on jatkossa on varaa maksaa, niin sitten mennään Möttösillä. Kyllä tällaisten Sallisten saaminen ja pitäminen mennee entistäkin vaikemmaksi, ellet todella ole oikeassa siinä, että tämä jotankin tasa-arvoisesti kohtelisi kiekkojoukkueita globaalisti.
Tämä toki voi olla täysin päässäni luomaa harhaa joukkueiden omistuksesta ja resursseista niiden takana. IFK vlitettavasti on riippuvainen hyvin kapeista hartioista, eikä se kestä kyllä yhtään lisävuotta tällaisissa ongelmissa.
Ei siis ole tarkoitus olla negatiivinen asian suhteen, vaan tosiaankin pähkäillä vaikutuksia esim 2-5 kauden sektorilla. Nähdäkseni IFKK tarvitsee ainkain tuon viisi kautta, ennen kuin kassa on taas kondiksessa, ja se vaatisi alentuneita pelaajapalkkioita, kasvavaa yleisötuottoa (enemmän väkeä tai kalliimmat lipunhinnat), sekä sponsoritulojen stabiliteettia tahi kasvuakin tuon aikana. Kassa jota on rakennettu koko nykyisen TJ:n (Valtanen) ajan, tyhjenee yhdessä kaudessa tässä tilantessa, eli melko kauan kestää sen kassan uudelleen luominen.
Tosin en ole varma tuosta kassasta, joten enemmän asiasta tietävä voi sitä paremmin valottaa. Keskustelu on ihan jees, mutta alati toisten älyyn menevät kommentoinnit olisi ihan kiva jättää pois siitä sisällöstä.