Eikös näiden asioiden syyt ja seuraukset ole tuosta maalivahtipelistä pohdittu tällä palstalla moneen kertaan?
Eihän noita torjuntaprosentteja voi maalivahtien piikkiin laittaa millään. Kuten parin aikaisemman kauden tapaan, IFK:lle tehdään suuri osa maaleista vastahyökkäyksistä painostusjakson jälkeen laukausten lähtiessä hyvin usein parhaalta mahdolliselta laukaisusektorilta. IFK:n nopeatempoisen pelin puutteet suhteessa heikkoon viisikkopuolustukseen on ollut parin viime kauden aikana myrkkyä veskareille ja torjuntaprosenteille IFK:ssa.
Kyllä mä väitän, että suurin syy suurelle määrälle takaiskuja verrattain pienestä määrästä paikkoja on viisikkopuolustuksen heikkous ja etäisyyksien hallinta vastustajan nopeissa hyökkäyksissä. Veskarilla harvoin on suurin vastuu sille, kun vastustaja kääntää nopeasti ja IFK:n puolustuksella menee valovuosi tunnistaa tuo tilanne. IFK:n ja Salmelaisen hankintapolitiikan ongelma onkin parin viime kauden aikana ollut täysin epäonnistunut roolitus puolustuksessa ja ”keskinkertaisten” ukkojen mukana roikottaminen jatkumon toivossa.
Maalivahdit eivät mun mielestä ole tällä hetkellä IFK:n suurin ongelma. Itse asiassa eivät minkäänlainen ongelma. Koen hyvin vahvasti, että Garteig on huippuveskari tähän sarjaan ja antaa joukkueelleen mahdollisuuden voittaa joka ilta. Sitä ”top 5 -tasoa”. Nippe on todella hyvä kirittäjä, ja menisi varmasti parissakin seurassa tällä hetkellä ykkösmaalivahtina.
Mun mielestä on hyvin outoa, että löydät syyt veskareista, mutta ennen kaikkea siitä, ettet etsi syitä tilastojen takana. Maalivahtipeli on aika paljon muutakin kuin torjuntaprosentti. Ei se tee hyvää veskaria, että keskivertoiltana torjuu 12 kiekkoa 13:sta, vaikka se hyvä lähtökohta onkin.
Toisaaltahan täällä on ollut myös koinsesus siitä, että IFK:n maaliodottama ja paikat ovat olleet ihan hirmuisen hyvää tasoa, mutta josatkin syystä vastustajan maalivahti menee ilkeyksissään torjumaan kaiken, kun meillä taas kaikki paraatipaikalta tuntuu uppoavan. Halosellakin jokunen peli takana, jossa liki jokainen veto mennyt maallin.
Otin tämän esiin vain siksi, että molemmat vaihtoehdot eivät voi olla oikein, kuin toki jossakin määrin useta pelejä tarkastellen.
Eli jos IFK:lla enemmän hyvia maalipaikkoja ja vastustajan maalivahdilla paljon torjuntoja, niin silloin se vastustajan maalivahti on ollut parempi jos kerran IFK on pelin hävinnyt.
Sitten taas jos todetaan -mikä ei aiemmin tuntunut olevan konsensus asiassa- että IFK:n maalipaikta eivät olleetkaan hyviä, ja vastustajalla nyt vaan oli paremmat maalipaikat, niin sittenkin voidaan vielä laskea kummaltakinne oikeasti hyväöt maalipaikat ja katsella millä prosentilla ne sitten uppoaa. Paremmin (pahemmin siis itseasiassa) tuntuu uponneen keskimäärin IFK:n päähän, eli tässäkin tapauksessa meidän maalivati on hävinnyt pelinsä. Tämä siis olettamana, että edes suunilleen sama määrä molemmilla joukkueilla on noita primapaikkoja ollut.
Itse kyllä olen ollut sitä mieltä, että IFK:n huikat tilastot ovat tosiasiassa vääristäneet IFK:n todellista tasoa maalientekemisessä, joten tämä ei tietenkään tue omaa näkemystäni siitä, että meillä maalivahdit olisivat huonompia.
Edelleen olen mielelläni väärässä -sillä en vieläkään ole muuttunut maalivahtipelaamisen asiantuntijaksi- ja IFK:n maalivahdit ovatkin luuloistani huolimatta liigan korkeinta tasoa tällä kaudella. Tätä tervehdin ilolla jos näin on.
Eli koska ilmeisesti Fränälläkään ei ole huonosti lähtenyt uudessa seurassaan, niin tukeehan se toki ajatusta siitä, että IFK:n kenttäpelaaminen saa maalivahdit näyttämään huonommillta kuin he todellisuudessa ovat.
Se sitten taas kääntyy joko huonon valmennuksen, tai huonojen pelaajien -vähintäänkin kyvyttömyyteen ymmärtää ja toteuttaa valmentajan visiota- syyksi.
Ei kai tästäkään kannata tehdä iänkaikkista jänkkäystä tänne palstalle. AIka näyttää kyllä miten asia lopulta on ja kenestä tai mistä kiikastaa peli miltäkin osalta. En minäkään näe, että onpa meillä ihan paskat maalivahdit, ja ettei niiden kanssa voi voittaa mitään ja ketään. En vain osaa -.ainkaan juuri nyt -nähdä että olisivtakaikkien liigan maalivahtien keskinäisessä vertailussa ne parhaat mahdolliset, ja oman näkemykseni mukaan IFK saattaa antaa siellä ultimaalisen tiukassa paikassa tasoitusta maalivahtipelaamisen tasossa. ELi silloin kun pelataan juurikin siitä yhdestä päästetystä liikaa.
Tosin tämäkään ei haittaisi, jos kenttäpelamainen alkaisi toimiomaan nimien odottamalla tasolla, ja IFK.kin tekisi niitä maaleja odotetulla tasolla. Jokkueen tason kuitenkin ollessa niin koirkealle arvostettu täytyy jonkin mättää pahasti jos ne töppöset ja löppöset vääntää meitä vastaan alati enemmän maaleja.
Tämä IFK:n peli on kyllä tämänkin kirjoituksen pohjalta yksi saatanallinen paradoksi. Ja sitä tukee myös sekin, miten usein IFK sinne kärkeen sijotettuna tulee kuitenkaan ulos voittajana kauden päätyttyä. ONko siis vain niin, että jossakin universumissa on päätetty,. että IFK nyt vaan häviää vaikka kaikki on parempaa kuin muilla?