HIFK kaudella 2021–2022

  • 577 262
  • 2 812

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En osaa, mutta en ole vakuuttunut. En ole sen alan spesialisti, mutta omissa silmissäni en kyllä nosta tämä liigan kärkimaalivahdeiksi kumpaakaan, ja vahva epäily että olisiko tiukassa paikassa kumpikaan se ns "voittava" maalivahti kun ja jos mestaruudesta pelataan.
Mielelläni olen väärässä, mutta tämä on fiilikseni nähdyn perusteella.
Vaikka maalit varmaankin ovat molemmille taas olleet niitä että "prödöörkään ei noita ottaisi" osastoa.
Kaikki viittaa siihen että sitten ensi kaudella!
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Garteig on kyllä välillä seissyt päällään maalissa ja tarjonnut joukkueelle mahdollisuuden voittoon. Joukkue vaan, eli lähinnä kenttäpelaajat, eivät sitten ole olleet valmiita lopulta voittamaan pelejä. Syitä on useita, aina viisikkopelaamisen tökkimisestä henkilökohtaisiin virheisiin, miksi omissa on soinut. Mun näkemykseni mukaan, maalivahtipelaamisesta on siis mahdotonta tässä vaiheessa sanoa, onko se riittävää vai eikö ole. Vain voittajat muistetaan ja yleensä, kun joukkuepeli toimii, myös maalivahdit esiintyvät edukseen, sillä harvemmin täällä ihan naurettavia imureita on kuitenkaan esiintynyt. Garteig on mun mielestäni ottanut jokaista päästettyä maalia kohti vähintään saman verran "varmoja maaleja" kiinni, jollei enemmänkin, jolloin hänestä on turha tehdä syntipukkia joukkueen huonoille otteille. Ja kuitenkin hänen kohdallaan tilastoissa seisoo voitto%:n kohdalla pyöreä nolla. Epäreilua, mutta kuitenkin totisinta totta ja sen kanssa pitää vain meidän kaikkien elää. Mutta ei tämä onneksi mitään loppukauden osalta kerro hänenkään osaltaan. Nyt vain pitäisi saada se eka voitettu peli alle, jotta saadaan asia pois päiväjärjestyksestä.
Juu, jos tein jostakin syntipukin omassa kirjoituksessani, niin se ei ihan tarkoituksellista kyllä ollut. Sitä vastoin edelleen pidän kiinni siitä, että en pidä maalivahtiosastoamme erityisen vahvana noin yleisellä tasolla koko liigaa tarkastellen. En kuitenkaan osaa mitenkään eritellä syitä tähän, vaan puhun ainoastaan sellaisella "musta tuntuu" ja/tai "musta näytää" -eli ihan mutu tuntumalta ja mitä omin silmin uskon (Kuvittelen) näkeväni.

Muutenkaan en ole pitänyt missään vaiheessa puolustusta ja maalivahteja Tobiaksen vahvimpana alueena noissa hankinnoissaan.

Ja edelleen -voin olla täysin kujalla tässä asiassa, ja jos olen niin eipä ihan hirveästi haittaa, sillä kivahan se on olla väärässä ja nähdä joukkueen menestyvän.

Voi tietysti olla kyse ihan vaan siitäkin, että en juuri koskaan onnistu näkemään meidän mokeilla sitä "jumalmoodia", mutta toisaalta meillähän ei koskaan ole vastassa IFK joten kai se on ymmärrettävää. Ja totta kai olen varmaankin myös ylikriittinen hyvinkin todennäköisesti.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Tommyn tavoin minäkin puhun maalivahdeista pitkälti mutu-tasolla, mutta minulla on silti hieman vahvempi luottamus molareihimme. Epäilin vahvasti Garteigia hankinnan jälkimainingeissa, sillä hänellä oli lähinnä yksi tilastollisesti hyvä kausi (Tapparassa) ja se oli timantinkovan pakiston takana. Meillä ei ole timantinkovaa pakistoa, jos IFK:ssa on jokin isompi akilleen kantapää se on ilman muuta koko ajan ollut pakisto ja etenkin sen liikkuvuus, kiekollisuus, nopeus (ajattelussa, oikeissa ratkaisuissa, ekoissa potkuissa). Tietenkin hyökkäyksessäkin on tiettyjä ongelmia, mutta ne ovat suhteessa pienempiä. Maalivahteja on ainakin omasta näkökulmastani vaikea arvioida irrallisena kokonaisuudesta, vaikka niin yksilöurheilijoita joukkueurheilussa ovatkin. Molarit ovat niin riippuvaisia hyvästä pakistosta ja hyvin toimivasta viisikkopelistä, että niin kauan kun meillä on heikosti toimiva viisikkopeli ja hitaanpuoleinen pakisto, en vierättäisi syytä ongelmista maalivahtien harteille.

Palstaveli @tommy36 voi hyvinkin olla oman definitionsa mukaisesti ylikriittinen, mutta en usko itsekään olevani ylipositiivinen. Jumalmoodi on vain helpompi saavuttaa ottavana osapuolena, kun taas IFK on lähtökohtaisesti se joka vie peliä ja IFK:n maalivahti joutuu harvakseltaan mutta vaarallisten vastahyökkäysten kohteeksi. Se on vaikea asetelma.

Ehkä IFK:n pitäisi pelata lätkää enemmän niin kuin Ranska pelaa fudista? Eli, vaikka onkin ylivertainen pelaajisto, välttäen iskemästä päätä seinään vaan taktisesti vetäytyen ja venyttäen vastustajan välimatkoja ja iskien sitten niihin väleihin nopeasti ja täydellä voimalla.
 
Viimeksi muokattu:

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Mielestäni meillä on kaksi tasavahvaa mutta liigan tasolle silti pitkälti sellaista peruskeskivertoa maalivahtia (vrt. Ruusu, Jyphockeyteam) Onko se riittävä (nykyisellä pakkikalustolla) mestaruuteen? Mielestäni tällä hetkellä näyttää että (vrt. Lankinen, Tuohimaa, Husso, Riksman, Thomas.) ei.
Onneksi edes Tapparalla myös ongelmia mv pelissä ainakun edellisen ottelun perusteella…
Näillä mennään, mutta kyllä nyt näyttää monella tapaa, että tästä vaan tulee välikausi.

On liioiteltua verrata molareitamme Ruusuun. Tuohimaahan voi verrata, tai Engreniin, tai Heljankoon, ja siinäkin vertailussa on mielestäni sekä Halonen että Garteig vahvoilla (vaikka olisinkin itse valinnut Heljangon Garteigin ohi). Lankinen, Husso, Riksman ja Thomas ovat toki ylemmässä kategoriassa, mutta on kyseenalaista mielestäni väittää, etteikö nykyiset molarit riittäisi mestaruuteen. Ongelmat ovat mielestäni pakistossa, viisikon tiiviydessä ja pelitavan iskostumisessa, kenttäpelaajien oikeiden ratkaisujen nopeudessa. Itseluottamuksessa osittain, mutta enemmän sellaisen flown tai jumalmoodin löytämisessä. Tiedätte mistä puhun, jos olette sen itse kokeneet, muuten voi olla vaikea asiaa selittää tai ymmärtää.

Välikauteen en usko.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On liioiteltua verrata molareitamme Ruusuun. Tuohimaahan voi verrata, tai Engreniin, tai Heljankoon, ja siinäkin vertailussa on mielestäni sekä Halonen että Garteig vahvoilla (vaikka olisinkin itse valinnut Heljangon Garteigin ohi). Lankinen, Husso, Riksman ja Thomas ovat toki ylemmässä kategoriassa, mutta on kyseenalaista mielestäni väittää, etteikö nykyiset molarit riittäisi mestaruuteen. Ongelmat ovat mielestäni pakistossa, viisikon tiiviydessä ja pelitavan iskostumisessa, kenttäpelaajien oikeiden ratkaisujen nopeudessa. Itseluottamuksessa osittain, mutta enemmän sellaisen flown tai jumalmoodin löytämisessä. Tiedätte mistä puhun, jos olette sen itse kokeneet, muuten voi olla vaikea asiaa selittää tai ymmärtää.

Välikauteen en usko.
Toivon totisesti että näin on, ja kuten totesinkin, niin vedän melko kriittisellä mutulla juttuja. Tääkin on vaan sitä hetkessä elämistä. Toiset purkaa iloa ja nurisee itsekseen, ja mä sitten vaan vähän päinvastoin. Nurisen kaikki ääneen ja riemuitsen vaan ittekseni. Kai.
 

Dimas_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, #87, ManU, CR7, Seattle Seahawks
Mielestäni meillä on kaksi tasavahvaa mutta liigan tasolle silti pitkälti sellaista peruskeskivertoa maalivahtia (vrt. Ruusu, Jyphockeyteam) Onko se riittävä (nykyisellä pakkikalustolla) mestaruuteen? Mielestäni tällä hetkellä näyttää että (vrt. Lankinen, Tuohimaa, Husso, Riksman, Thomas.) ei.
Onneksi edes Tapparalla myös ongelmia mv pelissä ainakun edellisen ottelun perusteella…
Näillä mennään, mutta kyllä nyt näyttää monella tapaa, että tästä vaan tulee välikausi.

Tästä olen hieman eri mieltä. Mielestäni Ruusuun vertaaminen on melko epäreilua ja ainakin minulla on nykyiseen kaksikkoomme paljon luottavaisempi fiilis kuin esimerkiksi Fränän ollessa uunissa. Toki tämä perustuu myös mutuun ja siihen miten itse olen maalivahtien otteet nähnyt mutta muistan, että Fränän aikana sai usein pelätä, että jokainen veto voi mennä sisään vaikka hän loppua kohden otteitaan paransikin.

Kuten @BOL ja @Helsingforce viesteissään kirjoittivat (en osaa vielä puhelimella valita lainattavia kappaleita näihin väleihin, pahoittelut) on minunkin mielestäni viat muualla kuin maalivahtipelissä. Harvassa pelissä vielä tällä kaudella olemme Garteigiin tai Nippeen kaatuneet. Mielestäni nimenomaan maalivahtipeli on ollut kondiksessa vaikka muualla on enemmän tai vähemmän sakannut.

Ainoastaan Hämeenlinnan pelissä Nipelle meni helppoja maaleja joista yhden hölmöili itse. Olen samaa mieltä kuin @Helsingforce siitä, että meitä vastaan vastustaja on päässyt laukomaan suhteellisen harvoin ja sitten, kun se paikka on auennut, niin se on ollut meidän kannaltamme todella paha paikka ja vastustajat ovat viimeistelleet taas kerran valitettavan tehokkaasti. Usein paikka vastustajalle on vielä avautunut omien kenttäpelaajiemme hölmöilyn ja virheen seurauksena. Se on molarille aika epäkiitollinen tilanne.

Kaksikosta vakuuttavampi on mielestäni ollut Garteig, voittojen puutteesta huolimatta. Tähän lainaisin @BOL kappaletta päälläseisomisesta ja useista game savereista jos osaisin. Mieltäni lämmitti myös Garteigin spontaani ja aito tasajalkahyppyjen sävyttämä juhlinta, kun kavensimme Jukureita vastaan. Intohimoa ja voitontahtoa löytyy!

Se mitä ihmettelen, on tuo 50/50 pelaaminen. Luulisi, että on vaikeampaa päästä rytmiin, kun on peli kerran viikossa. Mutta kai tästä on avoimesti keskusteltu ja meitä paremmin tietävät (Lunkka?) tekevät oikeat päätökset peluutusrytmistä.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei Ifk maalivahteihin kaadu. Mielestäni oikeastaan muistaakseni kaikissa peleissä (se Halosen jukurit pelin alku poikkeus) maalivahdit on antaneet mahdollisuuden voittoon. Muu joukkue on vain paskonut totaalisesti housuun ja jättänyt hyödyntämättä. Mikäli Taponen ei nyt lopullisesti Tampereelle jää yms niin siinäkin vielä jokerikortti (tai siis pelkkä kortti :D) mikäli G tai H kusee pahemman kerran ja taso hiipuu.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En sano että IFK:n mv tilanne on se mistä pitäis olla eniten huolissaan. Olen kuitenkin sitä mieltä että meillä on kaikilla mittareilla katsottuna huonommat maalivahdit kuin pahimmilla kilpailijoilla. Ero on hyvin huomattava kun katsotaan torjuntojen määriä ja prosentteja. (Vrt. esim Kärpät, TPS) . Myös Tapparan ja Lukon maalivahtien torjuntaprosentti on selkeästi parempi. Paljon on kirittävää tälläkin osastolla! Pelicans voittaa tällä hetkellä pitkälti myös Larmin ansiosta ja on hyvinkin taas se joukkue mikä tulee vastaan keväällä kriittisillä hetkillä.

Ero tilastojen mukaan on ainakin tällä hetkellä myös selkeä esim. Jypin Ruusuun verrattuna. Ruusu oli mielestäni kauden alussa lähtökohdiltaan ”heikompi” kuin Halonen tai Garteig… mutta ehkä ei sitten ole reilua vertailla. (Garteig&Halonen = O12,T207,TP88,5% versus Ruusu O11,T266,TP89,8%)
En ymmärrä miksi IFK:n puolustus olisi THE syypää maalivahtien heikohkoon suoritukseen. Eikö tilastojen valossa asia ole hiemanjuuri toisinpäin?
Summa summarum, Olen huolissani siitä että jos tavoitellaan mestaruuttaa niin tarvitaan jokatapauksessa maalivahti kuka olisi edes TOP10 joukossa, mieluiten TOP5. Nyt ollaan molempien mokkien osalta TOP20 joukossa. Otanta on onneksi vielä pieni ja aikaa on.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
En sano että IFK:n mv tilanne on se mistä pitäis olla eniten huolissaan. Olen kuitenkin sitä mieltä että meillä on kaikilla mittareilla katsottuna huonommat maalivahdit kuin pahimmilla kilpailijoilla. Ero on hyvin huomattava kun katsotaan torjuntojen määriä ja prosentteja. (Vrt. esim Kärpät, TPS) . Myös Tapparan ja Lukon maalivahtien torjuntaprosentti on selkeästi parempi. Paljon on kirittävää tälläkin osastolla! Pelicans voittaa tällä hetkellä pitkälti myös Larmin ansiosta ja on hyvinkin taas se joukkue mikä tulee vastaan keväällä kriittisillä hetkillä.

Ero tilastojen mukaan on ainakin tällä hetkellä myös selkeä esim. Jypin Ruusuun verrattuna. Ruusu oli mielestäni kauden alussa lähtökohdiltaan ”heikompi” kuin Halonen tai Garteig… mutta ehkä ei sitten ole reilua vertailla. (Garteig&Halonen = O12,T207,TP88,5% versus Ruusu O11,T266,TP89,8%)
En ymmärrä miksi IFK:n puolustus olisi THE syypää maalivahtien heikohkoon suoritukseen. Eikö tilastojen valossa asia ole hiemanjuuri toisinpäin?
Summa summarum, Olen huolissani siitä että jos tavoitellaan mestaruuttaa niin tarvitaan jokatapauksessa maalivahti kuka olisi edes TOP10 joukossa, mieluiten TOP5. Nyt ollaan molempien mokkien osalta TOP20 joukossa. Otanta on onneksi vielä pieni ja aikaa on.
En tiedä muuta mutta ketään kolmikosta Halonen, Garteig ja Taponen en ikipäivänä vaihtaisi Markus Ruusuun tuohon tilanteiden ylipelaamisen virtuoosiin. IFK:lle tehdään pienillä vetomäärillä virheistä johtuen paljon 2 vs 1 maaleja noin esimerkkinä. Maalivahdit eivät ole olleet HIFK:n ongelma vaan se että viisikkopeli on vuotanut ylivoimahyökkäyksiä ja ulkoistettu Eero Teräväinen lahjoitti pelaamisellaan tuohon päälle vähintään yhden läpiajoksi kääntyneen 1vs1-tilanteen joka ilta kun pelasi ja bonarina jätti maalin edessä reboundeihin vastustajan mailat vapaiksi.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En sano että IFK:n mv tilanne on se mistä pitäis olla eniten huolissaan. Olen kuitenkin sitä mieltä että meillä on kaikilla mittareilla katsottuna huonommat maalivahdit kuin pahimmilla kilpailijoilla. Ero on hyvin huomattava kun katsotaan torjuntojen määriä ja prosentteja. (Vrt. esim Kärpät, TPS) . Myös Tapparan ja Lukon maalivahtien torjuntaprosentti on selkeästi parempi. Paljon on kirittävää tälläkin osastolla! Pelicans voittaa tällä hetkellä pitkälti myös Larmin ansiosta ja on hyvinkin taas se joukkue mikä tulee vastaan keväällä kriittisillä hetkillä.

Ero tilastojen mukaan on ainakin tällä hetkellä myös selkeä esim. Jypin Ruusuun verrattuna. Ruusu oli mielestäni kauden alussa lähtökohdiltaan ”heikompi” kuin Halonen tai Garteig… mutta ehkä ei sitten ole reilua vertailla. (Garteig&Halonen = O12,T207,TP88,5% versus Ruusu O11,T266,TP89,8%)
En ymmärrä miksi IFK:n puolustus olisi THE syypää maalivahtien heikohkoon suoritukseen. Eikö tilastojen valossa asia ole hiemanjuuri toisinpäin?
Summa summarum, Olen huolissani siitä että jos tavoitellaan mestaruuttaa niin tarvitaan jokatapauksessa maalivahti kuka olisi edes TOP10 joukossa, mieluiten TOP5. Nyt ollaan molempien mokkien osalta TOP20 joukossa. Otanta on onneksi vielä pieni ja aikaa on.

Eikös näiden asioiden syyt ja seuraukset ole tuosta maalivahtipelistä pohdittu tällä palstalla moneen kertaan?

Eihän noita torjuntaprosentteja voi maalivahtien piikkiin laittaa millään. Kuten parin aikaisemman kauden tapaan, IFK:lle tehdään suuri osa maaleista vastahyökkäyksistä painostusjakson jälkeen laukausten lähtiessä hyvin usein parhaalta mahdolliselta laukaisusektorilta. IFK:n nopeatempoisen pelin puutteet suhteessa heikkoon viisikkopuolustukseen on ollut parin viime kauden aikana myrkkyä veskareille ja torjuntaprosenteille IFK:ssa.

Kyllä mä väitän, että suurin syy suurelle määrälle takaiskuja verrattain pienestä määrästä paikkoja on viisikkopuolustuksen heikkous ja etäisyyksien hallinta vastustajan nopeissa hyökkäyksissä. Veskarilla harvoin on suurin vastuu sille, kun vastustaja kääntää nopeasti ja IFK:n puolustuksella menee valovuosi tunnistaa tuo tilanne. IFK:n ja Salmelaisen hankintapolitiikan ongelma onkin parin viime kauden aikana ollut täysin epäonnistunut roolitus puolustuksessa ja ”keskinkertaisten” ukkojen mukana roikottaminen jatkumon toivossa.

Maalivahdit eivät mun mielestä ole tällä hetkellä IFK:n suurin ongelma. Itse asiassa eivät minkäänlainen ongelma. Koen hyvin vahvasti, että Garteig on huippuveskari tähän sarjaan ja antaa joukkueelleen mahdollisuuden voittaa joka ilta. Sitä ”top 5 -tasoa”. Nippe on todella hyvä kirittäjä, ja menisi varmasti parissakin seurassa tällä hetkellä ykkösmaalivahtina.

Mun mielestä on hyvin outoa, että löydät syyt veskareista, mutta ennen kaikkea siitä, ettet etsi syitä tilastojen takana. Maalivahtipeli on aika paljon muutakin kuin torjuntaprosentti. Ei se tee hyvää veskaria, että keskivertoiltana torjuu 12 kiekkoa 13:sta, vaikka se hyvä lähtökohta onkin.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
On tietysti houkuttelevaa ja helppoa surffata Liiga.fi sivustolle ja todeta, että meillä on about Liigan paskimmat maalivahdit. Näin toimii varmasti moni, eikä siinä mitään. Haluan kuitenkin vain nopeasti muistuttaa, kuinka helvetin paljon vain päästettyjen maalien määrä ja torjuntaprosentin tuijottaminen jättää huomioimatta maalivahdin suoritusta tarkastellessa. Ensiksikin on aika olennaista tietää, kuinka paljon maalivahdin edessä pelaava joukkue päästää vastustajan ykköskorin maalintekotilanteisiin ottelun aikana. Joukkue voi esimerkiksi dominoida peliä mielin määrin ja pitää painopisteen valtaosin vastustajan alueella. Torjunnat pelin jälkeen 6-40 ja kotijoukkueen maalivahti päästänyt kolme maalia. Kotijoukkueen maalivahti on siis aivan karmean sysipaska maalivahti, eikö? Entä jos maalit omiin syntyi seuraavasti: 2vs1 vastahyökkäys ja täydellinen lätty takatolpalle, läpiajo ja onetimeri P-pisteiden välistä. Meneekö matsin häviäminen pakkien ja hyökkääjien vai maalivahdin piikkiin, kun peli hävitään lukemin 1-3? Torjuntaprosentti ainakin näyttää luokkaa karmivalta tämmöisestä ottelusta.

Huippumaalivahdit pystyvät tietysti ottamaan silloin tällöin haamutorjuntoja ja pelastamaan kenttäpelaajien perseilyjä, mutta ei yksikään maalivahti kestä pitkässä sarjassa sitä, jos joukkue jatkuvasti päästää vastustajan huomattavan monta kertaa ottelussa huippumaalipaikkoihin. Omalla eye-testilläni IFK:n kenttäpelaajat ja peli itsessään on tällä kaudella ollut huomattavasti paskempaa ja isompi syy huonoihin tuloksiin, kuin maalivahtiemme suorittaminen.
 

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei olla kaaduttu maalivahteihin ja aika moni noista meille tehdyistä maaleista on puolustuksen koomailua. Mutta eivät ne veskarit ole kuitenkaan meille pelejä voittaneet pl. viimeisin Tappara peli. Aika monta kertaa Halonen/Garteig on kuitenkin ollut huonompi veskari kuin vastustajan. Alkukaudesta hävittiin mielestäni peljä hyvällä pelillä ja huonolla viimeistelyllä ja nyt ollaan pari peliä ennen Tappara peliä hävitty huonolla pelillä.

Summa summarum. Kaipaisin tason nostoa koko joukkueelta, valmennus ja maalivahdit mukaan lukien.
 

F#21

Jäsen
Teissala näköjään Kollien mukana tämän viikonlopun. Omasta mielestä tuo on vähän liian heikko sarja hänelle, parempi olisi saada esim. Mestiksestä pelejä ja sitä kautta onnistumisia miesten peleissä.

edit. Ja sama juttu Heljangon osalta, tosin hänelle kuntoutuksen puolesta hyvä aloittaa Kolleissa, mutta pidempänä tähtäimenä näkisin Mestiksen parempana.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heljanko avasi eilen heti pistetilin ja tänään iskenyt kaksi byyriä, lupaa oikein hyvää. Nyt varmasti järkevä saada kunnolla pelituntumaa Kolleissa tai Mestiksessä, ja on varmasti vielä käyttöä edareissa myöhemmin tällä kaudella.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Teissala 0+2 ja Heljanko 4+0 (kaksi vikaa tyhjiin) Kollien 5-1 voitossa Kärpistä.

Katsoin kolmannen erän vikan kympin ja siinä ei ainakaan ollut mitään hätää, aivan yhtä päätä peli oli ja Kärpät pääsi vain yksittäisiin vastahyökkäyksiin (pl. ylivoima ja vikat minuutit kun ilman veskaa hakivat kavennusta)

Tallenne löytyy Youtubesta:



Kollien maalit löytyy kohdista 45:30, 01:23:50, 01:48:10, 02:33:50 ja 02:35:25
 
Viimeksi muokattu:

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös näiden asioiden syyt ja seuraukset ole tuosta maalivahtipelistä pohdittu tällä palstalla moneen kertaan?

Eihän noita torjuntaprosentteja voi maalivahtien piikkiin laittaa millään. Kuten parin aikaisemman kauden tapaan, IFK:lle tehdään suuri osa maaleista vastahyökkäyksistä painostusjakson jälkeen laukausten lähtiessä hyvin usein parhaalta mahdolliselta laukaisusektorilta. IFK:n nopeatempoisen pelin puutteet suhteessa heikkoon viisikkopuolustukseen on ollut parin viime kauden aikana myrkkyä veskareille ja torjuntaprosenteille IFK:ssa.

Kyllä mä väitän, että suurin syy suurelle määrälle takaiskuja verrattain pienestä määrästä paikkoja on viisikkopuolustuksen heikkous ja etäisyyksien hallinta vastustajan nopeissa hyökkäyksissä. Veskarilla harvoin on suurin vastuu sille, kun vastustaja kääntää nopeasti ja IFK:n puolustuksella menee valovuosi tunnistaa tuo tilanne. IFK:n ja Salmelaisen hankintapolitiikan ongelma onkin parin viime kauden aikana ollut täysin epäonnistunut roolitus puolustuksessa ja ”keskinkertaisten” ukkojen mukana roikottaminen jatkumon toivossa.

Maalivahdit eivät mun mielestä ole tällä hetkellä IFK:n suurin ongelma. Itse asiassa eivät minkäänlainen ongelma. Koen hyvin vahvasti, että Garteig on huippuveskari tähän sarjaan ja antaa joukkueelleen mahdollisuuden voittaa joka ilta. Sitä ”top 5 -tasoa”. Nippe on todella hyvä kirittäjä, ja menisi varmasti parissakin seurassa tällä hetkellä ykkösmaalivahtina.

Mun mielestä on hyvin outoa, että löydät syyt veskareista, mutta ennen kaikkea siitä, ettet etsi syitä tilastojen takana. Maalivahtipeli on aika paljon muutakin kuin torjuntaprosentti. Ei se tee hyvää veskaria, että keskivertoiltana torjuu 12 kiekkoa 13:sta, vaikka se hyvä lähtökohta onkin.
Toisaaltahan täällä on ollut myös koinsesus siitä, että IFK:n maaliodottama ja paikat ovat olleet ihan hirmuisen hyvää tasoa, mutta josatkin syystä vastustajan maalivahti menee ilkeyksissään torjumaan kaiken, kun meillä taas kaikki paraatipaikalta tuntuu uppoavan. Halosellakin jokunen peli takana, jossa liki jokainen veto mennyt maallin.

Otin tämän esiin vain siksi, että molemmat vaihtoehdot eivät voi olla oikein, kuin toki jossakin määrin useta pelejä tarkastellen.

Eli jos IFK:lla enemmän hyvia maalipaikkoja ja vastustajan maalivahdilla paljon torjuntoja, niin silloin se vastustajan maalivahti on ollut parempi jos kerran IFK on pelin hävinnyt.

Sitten taas jos todetaan -mikä ei aiemmin tuntunut olevan konsensus asiassa- että IFK:n maalipaikta eivät olleetkaan hyviä, ja vastustajalla nyt vaan oli paremmat maalipaikat, niin sittenkin voidaan vielä laskea kummaltakinne oikeasti hyväöt maalipaikat ja katsella millä prosentilla ne sitten uppoaa. Paremmin (pahemmin siis itseasiassa) tuntuu uponneen keskimäärin IFK:n päähän, eli tässäkin tapauksessa meidän maalivati on hävinnyt pelinsä. Tämä siis olettamana, että edes suunilleen sama määrä molemmilla joukkueilla on noita primapaikkoja ollut.

Itse kyllä olen ollut sitä mieltä, että IFK:n huikat tilastot ovat tosiasiassa vääristäneet IFK:n todellista tasoa maalientekemisessä, joten tämä ei tietenkään tue omaa näkemystäni siitä, että meillä maalivahdit olisivat huonompia.

Edelleen olen mielelläni väärässä -sillä en vieläkään ole muuttunut maalivahtipelaamisen asiantuntijaksi- ja IFK:n maalivahdit ovatkin luuloistani huolimatta liigan korkeinta tasoa tällä kaudella. Tätä tervehdin ilolla jos näin on.
Eli koska ilmeisesti Fränälläkään ei ole huonosti lähtenyt uudessa seurassaan, niin tukeehan se toki ajatusta siitä, että IFK:n kenttäpelaaminen saa maalivahdit näyttämään huonommillta kuin he todellisuudessa ovat.

Se sitten taas kääntyy joko huonon valmennuksen, tai huonojen pelaajien -vähintäänkin kyvyttömyyteen ymmärtää ja toteuttaa valmentajan visiota- syyksi.

Ei kai tästäkään kannata tehdä iänkaikkista jänkkäystä tänne palstalle. AIka näyttää kyllä miten asia lopulta on ja kenestä tai mistä kiikastaa peli miltäkin osalta. En minäkään näe, että onpa meillä ihan paskat maalivahdit, ja ettei niiden kanssa voi voittaa mitään ja ketään. En vain osaa -.ainkaan juuri nyt -nähdä että olisivtakaikkien liigan maalivahtien keskinäisessä vertailussa ne parhaat mahdolliset, ja oman näkemykseni mukaan IFK saattaa antaa siellä ultimaalisen tiukassa paikassa tasoitusta maalivahtipelaamisen tasossa. ELi silloin kun pelataan juurikin siitä yhdestä päästetystä liikaa.

Tosin tämäkään ei haittaisi, jos kenttäpelamainen alkaisi toimiomaan nimien odottamalla tasolla, ja IFK.kin tekisi niitä maaleja odotetulla tasolla. Jokkueen tason kuitenkin ollessa niin koirkealle arvostettu täytyy jonkin mättää pahasti jos ne töppöset ja löppöset vääntää meitä vastaan alati enemmän maaleja.

Tämä IFK:n peli on kyllä tämänkin kirjoituksen pohjalta yksi saatanallinen paradoksi. Ja sitä tukee myös sekin, miten usein IFK sinne kärkeen sijotettuna tulee kuitenkaan ulos voittajana kauden päätyttyä. ONko siis vain niin, että jossakin universumissa on päätetty,. että IFK nyt vaan häviää vaikka kaikki on parempaa kuin muilla?
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensi viikko on taas mielenkiintoinen mutta erittäin hankala alustavasti. Ilves ja Tappara peräkkäisinä päivinä (Tapparalle vielä lepoetu). Nämä molemmat on nostaneet kurssiaan ja tämän viikon esitykset ei kyllä riitä kumpaakaan vastaan. Toivottavasti Garteig saa pelata tuon Tappara-pelin. Lauantaina sitten vielä Oulussa tulikuuma kotijoukkue, asetelma melkoinen daavid vs goljat. Ennustan 0-2p viikkoa. 3 pisteestä olisin jo ihan tyytyväinen. Kaikkein tärkeimpänä kuitenkin näkisin ensi viikkoa ajatellen sen että trendin täytyy olla nouseva ja niitä kuuluisia oikeita asioita pitää alkaa näkyä enemmän. Nopea paluu maanpinnalle näistä kahdesta voitosta on kuitenkin edessä mikäli peli ei ensi viikolle parane. Toivotaan parasta, ja uskotaan vielä
 

Kane88

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Hawks
Ensi viikko on taas mielenkiintoinen mutta erittäin hankala alustavasti. Ilves ja Tappara peräkkäisinä päivinä (Tapparalle vielä lepoetu). Nämä molemmat on nostaneet kurssiaan ja tämän viikon esitykset ei kyllä riitä kumpaakaan vastaan. Toivottavasti Garteig saa pelata tuon Tappara-pelin. Lauantaina sitten vielä Oulussa tulikuuma kotijoukkue, asetelma melkoinen daavid vs goljat. Ennustan 0-2p viikkoa. 3 pisteestä olisin jo ihan tyytyväinen. Kaikkein tärkeimpänä kuitenkin näkisin ensi viikkoa ajatellen sen että trendin täytyy olla nouseva ja niitä kuuluisia oikeita asioita pitää alkaa näkyä enemmän. Nopea paluu maanpinnalle näistä kahdesta voitosta on kuitenkin edessä mikäli peli ei ensi viikolle parane. Toivotaan parasta, ja uskotaan vielä
Kyllä me kaikki tiedämme et IFK osaa pelaa lätkää ja voittaa jokasen liigajengin kunhan napit pysyvät kiinni, asenne kohdillaan. Turha heitellä näitä ens viikolla on ”niin kova vastus, mitököhän silloin mahtaa tapahtua”. Saat toki ennustaa, tämä on nyt meikäläisen mielipide ja varmasti monen muun.

IFK:n peli ei ole lähellekään valmista ja paljon töitä on vielä edessä peltosella ja kumppaneilla. He tiedostavat toki sen. Pelitavan oppiminen ottaa aina aikansa. Vaikka IFKn peli näyttää sekavalta niin silti ovat pystyneet kairamaan pisteitä ja on kyllä hyvin iskuetäisyydellä taulukossa (ja sitä ei kannata vielä tässä vaiheessa tuijottaa).
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä me kaikki tiedämme et IFK osaa pelaa lätkää ja voittaa jokasen liigajengin kunhan napit pysyvät kiinni, asenne kohdillaan. Turha heitellä näitä ens viikolla on ”niin kova vastus, mitököhän silloin mahtaa tapahtua”. Saat toki ennustaa, tämä on nyt meikäläisen mielipide ja varmasti monen muun.

IFK:n peli ei ole lähellekään valmista ja paljon töitä on vielä edessä peltosella ja kumppaneilla. He tiedostavat toki sen. Pelitavan oppiminen ottaa aina aikansa. Vaikka IFKn peli näyttää sekavalta niin silti ovat pystyneet kairamaan pisteitä ja on kyllä hyvin iskuetäisyydellä taulukossa (ja sitä ei kannata vielä tässä vaiheessa tuijottaa).
Anteeksi :D niin paljon kuitenki kiinnosti että raaskit aloittaa keskustelun. Kyllä me kaikki tiedämme että pelitapa ottaa aikansa joten vähän turha heitellä näitä ”odotellaan nyt mitä tapahtuu, peli ei ole valmis” tämä nyt on minun ja varmaan monen muun mielipide. Saat toki kirjoitella.
 

Kane88

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Hawks
Anteeksi :D niin paljon kuitenki kiinnosti että raaskit aloittaa keskustelun. Kyllä me kaikki tiedämme että pelitapa ottaa aikansa joten vähän turha heitellä näitä ”odotellaan nyt mitä tapahtuu, peli ei ole valmis” tämä nyt on minun ja varmaan monen muun mielipide. Saat toki kirjoitella.
Kaikki eivät IFK palstalla näytä tiedostavan tätä. Jokaisen häviön jälkeen täällä on täys rähinä päällä, se kuuluu toki IFK fanittamiseen. Totta kai vituttaa aina häviön jälkeen mutta se iso kuva on tärkeämpi. Jos pelin taakse pystyy analysoimaan eikä mennä heti tulosten taakse niin fanittaminen on helpompaa, mark my words. Ymmärrän toki sen voittamisen halun kun ei olla voitettu sitten -11. Ja pahoittelut siitä edellisestä viestistä, sävy oli vähän kömpelösti kirjoitettu.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvää peliä eilen Ilvestä vastaan lukuunottamatta paria nukahdusta ja ponnettomia vetoja tyhjistä paikoista. Ongelma on vaan että eilinen Ilves oli materiaaliltaan luokkaa Jukurit+… Kyllähän nämä pelit nyt pitää voittaa selvinnumeroin ilman ongelmia, huhuu!!. Tänään sitten väsyneenä Tapparaa vastaan…Vaikea uskoa että tuosta pelistä raavitaan sitä yhtäkään pistettä.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, SAB, NYR, Inkvisitio 1480-
Mä en vaan voi käsittää, että kuinka paljon hienompaa, fiksumpaa, toimivampaa, viihdyttävämpää ja taktisempaa (positiivisia adjektiiveja voisi löytyä kymmenkunta lisää) CHL-pelit pääosin olivat Euroopan huippujengejä vastaan, ja silloinkin vielä kun puuttui esim. Palola, Koivistoinen ja Auvitu.

Onko se niin, että meidän "pelikirja" mätsäsi Lionsin ja Frölundan vastaavaan niin paljon paremmin, kuin pääosaan Liigan joukkueiden taktiikoista? Vai ollaanko vaan lähdetty perinteisellä rotsi auki -meiningillä useampaa vastustajaa haastelemaan? Onko CHL-jengien tekemisiä skoutattu paremmin, videoita pyöritelty yms. valmistavaa puuhaa valmennusjohdolta? Vai pelattiinko Eurooppalaisia vastaan sitoutuneemmin ja jo ns. playoffkiekkoa, kun taas Liiga ei ihan vielä taida nappaa 100%? Vai mikähän saatana siinä on, että samaa asennetta ja tekemistä ei ole kuin hetkittäin näkynyt Liigassa.

En sano mitään, mutta outoa on..
Laitetaan oma lainaus tännekin, kun meni ehkä väärään ketjuun ja saattoi mennä ohi joiltakin palstaveljiltä. Toivoisin saavani keskustelua, että mikä on se syy ja seuraus, miksi ei Peltonen ole saanut samaa draivia päälle Liigaan?
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Laitetaan oma lainaus tännekin, kun meni ehkä väärään ketjuun ja saattoi mennä ohi joiltakin palstaveljiltä. Toivoisin saavani keskustelua, että mikä on se syy ja seuraus, miksi ei Peltonen ole saanut samaa draivia päälle Liigaan?

Se tulee siitä ettei SHL:ssä todellakaan träpätä vaan siellä pelataan. Sellainen peli myös sopii IFK:lle. Liigassa taas vedetään kilpparissa yrittämättä edes hyökätä. Siinä se suurin syy on.
 
Viimeksi muokattu:

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Laitetaan oma lainaus tännekin, kun meni ehkä väärään ketjuun ja saattoi mennä ohi joiltakin palstaveljiltä. Toivoisin saavani keskustelua, että mikä on se syy ja seuraus, miksi ei Peltonen ole saanut samaa draivia päälle Liigaan?

Taponen vai mikä vittu onkaan (?), se Tapparan valmentaja, avasi hyvin matsin alussa Tapparan ongelmia ja niiden syitä. Näkisin että siinä oli aika paljon samaa mitä IFK:llakin, mutta en nyt jaksa referoida sitä tänne mutta kannattaa katsoa. Kerrankin puhui asiaa.

Mutta sanoisin että tuurillakin on merkitystä. Snadisti parempi tsägä, niin IFK olisi pari maalia siellä täällä tehnyt enemmänkin, ja voittanutkin pari matsia enemmän. Sitä kautta varmaan olisi rentouttakin ja rauhaa pelaajilla keskittyä oleelliseen mutta ehkä tämä on nyt se tie mitä pitää kulkea. Pelissähän ei varsinaisesti ole isoja asioita pielessä kuten tänään studiossa hyvin avasivat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös