Tässä mielestäni ollaan lähimpänä asian ydintä. IFK on oppinut reilun 10 vuoden takaisesta omat pojat projektista sen verran ettei ihan heppoisin perustein lähdetä vastaavaan. Oletko tosiaan sitä mieltä että esimerkiksi Viitaluomalle olisi pitänyt antaa vastuuta vielä niiden kolmen IFK kauden jälkeen, sen jälkeenhän tuli vielä SaiPassakin yksi vaisumpi kausi ja sitten vasta natsasi kun sai ykkösentteriroolin maaseudulta. Näitä asioita on hyvä muistella että käsittää sen kuinka paljon IFK:lla on ollut kärsivällisyyttä, ihan riittämiin ja siitä on opittu. Häppölä ei niinkään osu mun mielestä tähän, olihan Tonilla 5 ihan mukavaa kautta 2-3 sentterinä, olisiko oikeasti pitänyt vielä enemmän antaa peliaikaa? Ei ja hyvä kaikille osapuolille että lahti maaseudulle missä sai 1. sentterin roolista haastaa ihan tosissaan. Jälkiviisas on helppo olla, sun mielestä varmaan Hirsokin pitäisi vielä olla joukkueessa koska tuo tämän vuoden potentiaali oli nähtävissä, niinpä.
Ihmettelen edelleen ajatusta että Nypsille yht'äkkiä ilmestyisi kakkossentteriksi vaadittavat taidot, mun silmään on liian suoraviivainen ja sanot mitä tahansa niin uskon vahvasti että organisaatio ajattelee samalla tavalla ja toiveuniksi jää Nypsin nousu IFK:ssa pari ketjua ylöspäin pyörittelemään enemmän yv:tä jne. Haluamasi organisaation signaali on tismalleen tuo jos multa kysytään, ei ole vielä nähtävissä potentiaalia muuhun kuin ehkä kolmoseen, katotaan ensi kaudella sitten uudestaan. Mutta toistan itseäni, nelosen roolissa on hyödyllisempi joukkueelle on mun mielipide, joukkueen etu menee yksilön edun edelle.
En jaksa tästä enempää vääntää, meitä on tosiaan moneen junaan ja hyvä niin, mutta nyt voi jo siirtyä muihin aiheisiin.
_
Omat pojat -projektilla ja yhden hyvän kauden pelanneen oman pojan roolin kasvattamisella on yhtä paljon yhteistä kuin joulupukilla ja palmuilla. Olihan tuo projekti aivan älytön, nostetaan kertaheitolla kaikki juniorit joukkueeseen ja odotetaan menestystä. Toisaalta vertauksen hakeminen tuosta toiminnasta tuntuu kuvastan valitettavan hyvin sinun ymmärrystäsi jääkiekosta, joukkuekemiasta, pelaajakehityksestä ja tyytyväisyyden merkityksestä urheilussa. Mitä Viitaluomaan tulee, niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että vastuuta olisi pitänyt antaa. Mainitsemasi kolme kautta pitivät kuitenkin sisällään yhden 25 pisteen kauden. Nyt siis puhutaan tuolloisen HIFK:n junioritoiminnan kruununjalokivestä, jolle näytettiin ovea verrattain heppoisin perustein. Tai mikä pahempaa, ehkä tuo kruununjalokivi lähti, koska seura ei uskonut häneen. Mitä sellaista HIFK saavutti tai oli edes lähellä saavuttaa kausien '01-'02 - '05-'06, että Ville Viitaluomasta ei samalla olisi voitu yrittää leipoa meille johtavaa pelaajaa? Mitä taas Toni Häppölään tulee, niin hänellä oli hyviä kausia HIFK:ssa kolmossentterin roolissa. Pelaamalla hän saattoi, ja nostikin, oman roolinsa kakkossentteriksi.
Häppölän otteet ovat erittäin hyvin verrattavissa Nykoppin tämän kauden otteisiin. Nykopp on ollut tällä kaudella HIFK:n keskushyökkääjistä suoritusvarmin ja tasaisin. Pelillisesti hän on ollut koko kauden edellä niin Kuparista kuin Leinoa. Elkinsin ja Ramstedtin kohdalla osan kaudesta, mutta ei mielestäni riittävän paljon, ohittaakseen kumpaakaan näistä miehistä joukkueen arvojärjestyksessä. Nykopp on jo pelillisesti HIFK:n kolmossentteri, enkä minä ole kovasti kuullut nurinaa herran otteista mistään suunnalta. Oletko sinä? Nyt sinä kuitenkin kaikessa viisaudessasi ehdotat, että tänne tuodaan joku Jaakko Rissanen Thomas Nykoppin sentterihierarkiassa, etkä edes näe mahdollisena, että tälläisellä toiminnalla voisi olla negatiivinen vaikutus pelaajan motivaatioon, kehitykseen tai haluun pelata HIFK:ssa. Et edes siitä huolimatta, että HIFK:n lähimenneisyydestä löytyy tapaus, jossa pelaaja, joka olisi seurassa haluttu pitää, on lähtenyt muualle isomman roolin perässä. Ja tämä pelaaja on muuten osoittanut, että pystyy sen isomman roolin tässä sarjassa täyttämään erinomaisesti.
Mä en oikein nyt ymmärrä mitä sä haet takaa harrastamallasi name droppingilla, mutta otetaan nyt kantaa tuohon Hirsoonkin. Melko sokea pitää ihmisen olla, jos ei miehen potentiaalia ole nähnyt. En missään nimessä kuvitellut miehen yltyvän tuollaiseen lentoon, missä tällä hetkellä menee, mutta hyvästä pelaajasta on koko ajan ollut kyse. Hirson kohdalla minua närästää se, että hänet aikanaan pääästettiin Jokereihin. Tuolloinkin oli kyse siitä, että HIFK heräsi oman kasvattinsa potentiaaliin aivan liian myöhään. Meiltä Jokereihin loikannut valmentaja tuon potentiaalin näki alle kaudessa ja kehotti uutta seuraansa kaverin hankkimaan. Meidän organisaatio ei tätä potentiaalia tajunnut kahdessa vuosikymmenessä. Toinen asia mikä minua Hirson kohdalla närästää, on tapa jolla Cacca miehen meiltä pois ajoi. Organisaation oli pakko tukea valmentajaa, mutta tapa oli väärä. Tuon jälkeen en oleta Hirson enää ikinä punaista paitaa päälleen pukevansa, vaikka sitä jollain tasolla ehkä toivonkin. Jos siirtyminen KHL:ään olisi aikanaan hoidettu tyylikkäästi, olisi hyvinkin ollut mahdollista, että Hirson paluu Liigassa olisi tapahtunut meillä eikä Espoossa. Mutta historian valossa en voi sanoa, että Hirson pitäisi olla tämän kauden joukkueessa. Jälkiviisaus kommenttisi on huvittava keskustelussa jossa nimenomaisesti puidaan erimielisyyttä yksittäisen pelaajan, Thomas Nykoppin, tulevaisuudesta ja roolista joukkueessa.
Mitä taas tulee Nykoppiin pelaajana en ole missään vaiheessa väittänyt, että hänelle yht'äkkiä ilmestyisi mistään kakkossentteriksi riittävät taidot. Olen sanonut, että näen hänessä potentiaalia. Se mihin asti Nykoppin urakehitys vie jää nähtäväksi. Silti ihmettelen, että kelpuutat HIFK:n kakkossentteriksi Corey Elkinsin, mutta toisaalta tuomitset Thomas Nykoppin mahdollisuuden tähän rooliin sillä perusteella, että Nykopp on liian suoraviivainen. Mikäli HIFK:n organisaatio todella ajattelee 21-vuotiaan, toistaiseksi ylivoimaisesti parhaan kautensa pelanneen pelaajan kohdalla, että sun rooli on täältä ikuisuuteen kolmos- nelossentterin rooli, niin minä todella toivon, että Thomas Nykopp purkaa ensi kauden sopimuksensa ja siirtyy organisaatioon, joka antaa hänelle mahdollisuuden lunastaa potentiaalinsa. Mikäli HIFK-organisaatio ottaa sinun sanoistasi vaariin ja tuo Nykoppin edelle Jaakko Rissasen kaltaisen pelaajan, on organisaatio syvemmällä suossa kuin ikinä kuvittelin sen olevankaan. Ainoa asia mistä taidan lopulta olla kanssasi samaa mieltä on se, että seuran etu menee yksilön edun edelle. Siitä mikä on seuran etu meillä vaan taitaa olla melko iso näkemysero.