HIFK kaudella 2015–2016

  • 586 028
  • 2 098

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
3. sentteriksi voisi skoutata jonkun perusvarman vielä kehittyvän sentterin täältä ihan härmästä Matti Järvinen , Jaakko Rissanen, onhan näitä mielenkiintoisia nimiä, harmi vaan että kaikilla sopimus.

Thomas Nykopp? Kyllä jonkun Järvisen tai Rissasen raijaaminen kolmossentteriksi tässä kohtaa olisi taas sellainen pyllistys Nykoppin suuntaan, ettei paremmasta väliä. Ei me kolmossentteriä tarvita, vaan rutinoitunut, fyysiseenkin peliin pystyvä nelossentteri.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Thomas Nykopp? Kyllä jonkun Järvisen tai Rissasen raijaaminen kolmossentteriksi tässä kohtaa olisi taas sellainen pyllistys Nykoppin suuntaan, ettei paremmasta väliä. Ei me kolmossentteriä tarvita, vaan rutinoitunut, fyysiseenkin peliin pystyvä nelossentteri.

EI huono tuokaan vaihtoehto mutta mestaruutta tavoittelevassa joukkueessa nelosen keskellä on maaleihin pystyvä ja uhrautuvasti molempiin suuntiin pelaava mies eikä mikkihiiri, Nykopp on juuri sellainen. Ymmärrän pointtisi toki "urakehitystä" ajatellen, mutta tulevan nelossentterin tulisi olla vähintään tämän kauden Nykoppin tasoinen, mistä itse sellaisen bongaisit? Junnuista vai muista jengeistä? Mun pointti aika pitkälti siinä että haluan kokemusta enkä junnuja.

_
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Thomas Nykopp? Kyllä jonkun Järvisen tai Rissasen raijaaminen kolmossentteriksi tässä kohtaa olisi taas sellainen pyllistys Nykoppin suuntaan, ettei paremmasta väliä. Ei me kolmossentteriä tarvita, vaan rutinoitunut, fyysiseenkin peliin pystyvä nelossentteri.

Nimenomaan näin. Mä en kyllä jaksa uskoa OJ:n paluuseen, jotenkin luulen että laittaa hokkarit naulaan. Tottakai olisi tervetullut.

Ramua täällä on moni taas myymässä ja treidaamassa. En lähtisi missään nimessä tällaiseen touhuun. Ramstedt on taiteilija kenellä on kuitenkin urheilijan sielu niinsanotusti. Yhtäläisyyksiä Hirsoon on muitakin. Taso on todistettu, vielä pitäisi ottaa se askel missä myös keväällä tulisi tulosta. 26v ja vielä oma jäbä. Ei tällaisia kannata päästää pois. Jos jumalauta ei sovi Stögön kiekkoon niin sitten on jo kumma(en kyllä itse usko tähänkään). Syksyllä kaverille oltiin rakentamassa patsasta, nyt kun koko jengin on dyykannut pitkän pätkän ollaan lähettämässä kuuhun. Näitä taitosenttereitä kun HIFK:ssa ei ole ikinä ollut liikaa.

Ensikauden senttereistä Kupru on ainoa kenet laittaisin lihoiksi ja eikös se olekin lähdössä pois? Enivei, siitä kaverista vapautuu massia millä voidaan hakea joko kovaa nelosen kusipäätä tai sitten kilpailijaa Ramulle.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
EI huono tuokaan vaihtoehto mutta mestaruutta tavoittelevassa joukkueessa nelosen keskellä on maaleihin pystyvä ja uhrautuvasti molempiin suuntiin pelaava mies eikä mikkihiiri, Nykopp on juuri sellainen. Ymmärrän pointtisi toki "urakehitystä" ajatellen, mutta tulevan nelossentterin tulisi olla vähintään tämän kauden Nykoppin tasoinen, mistä itse sellaisen bongaisit? Junnuista vai muista jengeistä? Mun pointti aika pitkälti siinä että haluan kokemusta enkä junnuja.

_

Miksi ihmeessä mestaruutta tavoittelevassa jengissä nelosen keskellä pitäisi olla maalintekoon pystyvä kaveri? Oletan sinun tarkoittavan tuota tuolla ilmauksella "maaleihin pystyvä". Kun mietin meidän viimeisintä mestaripoppoota, niin eipä siinä Töykkälä tai Liivik olleet mitenkään erityisen maaleihin pystyviä senttereitä, mutta niin vaan maljaa nosteltiin kauden lopuksi. Asennetta, puolustustaitoa ja kovuutta, noita juttuja mun ideaalijengin nelosessa painotetaan. Maaleja saa tottakai tehdä, mutta ehdottomasti tärkeämpää on se, että tuo energiaa omalle jengille ja se ettei omissa kolise. Olen jo aikaisemmin kirjoittanut, että neloseen ei ole ehdottaa yhtään nimeä, koska en tunne pelaajamarkkinoita riittävän hyvin. Tuskin se nelosen sentteri kuitenkaan organisaation sisältä löytyy, joten ostoksille on lähdettävä. Mun ainoa pointti on se, että ei me tarvita toista Nykoppia tänne, vaan me tarvitaan pelaajaprofiili nelssoninsena.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Ensikauden senttereistä Kupru on ainoa kenet laittaisin lihoiksi ja eikös se olekin lähdössä pois? Enivei, siitä kaverista vapautuu massia millä voidaan hakea joko kovaa nelosen kusipäätä tai sitten kilpailijaa Ramulle.

Mä toivon sydämeni pohjasta, että Nybari ei lähde hommaamaan Ramulle kilpailijaa, vaan keskittyy hyökkäyksen roolituksiin. Mä näkisin, että Ramun paikka ensi kaudella on joko ykkösen keskellä tai toisessa joukkueessa. Niin totta kuin tuo kirjoituksesi Ramusta onkin, niin ei HIFK:lla ole mahdollisuutta pitää jengissään koditonta* pelaajaa vain koska kaverissa on potentiaalia ja on vielä oma kasvatti. Itse toivoisin HIFK:lle ensi kaudeksi uutta ykkössentteriä. Edellytyksenä on toki se, että tämä uusi tulokas olisi selkeä upgrade verrattuna Ramuun. Esimerkiksi Perriniä pitäisin riittävänä upgradena, että olisin valmis vaihtoon.

Lopulta kyse on kuitenkin valmentajan näkemyksistä. Mikäli Stögö on sitä mieltä, että Ramu ei ole paras mahdollinen vaihtoehto ykkössentterin tontille hänen peli-ideologiassaan, on reilua kumpaakin osapuolta kohtaan, että tiet erkanevat. Niin hieno pelaaja kuin Ramstedt onkin, pitää organisaation tehdä tällä hetkellä pelaajavalinnat Törmäsen mielipiteiden pohjalta. Toki minun on vaikea uskoa, etteikö Ramstedt sopisi Törmäsen pelitapaan ja suunnitelmiin. Mies oli suorastaan maaginen alkukaudesta, ja samaa peliä me silloin pelattiin kuin nytkin. Taitaa vaan olla henkisesti herkkä kaveri tämä meidän Ramu. Tuntuu, että mies turhautuu tehottomuuteen aika nopeasti, ja sitten alkaa kuskaaminen.

* Kodittomalla pelaajalla tarkoitan pelaajaa, jolle ei löydy sopivaa roolia jengistä millään. Ramu on nyt viimeiset kuukaudet ollut tälläinen kaveri meillä, Samoin Zabo jossain määrin. Onneksi meiltä löytyy myös pelaajia, joista ei saa kodittomia tekemälläkään, esimerkkeinä Ikonen ja Luttinen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mun ainoa pointti on se, että ei me tarvita toista Nykoppia tänne, vaan me tarvitaan pelaajaprofiili nelssoninsena.
Kun pelataan keväällä mestaruudesta niin yllättävän paljon tulee vastuuta neloselle, joka on monesti se kenttä joka väkisin runnoo ne rumat maalit. Sitä tarkoitin maaleihin pystyvällä, Liivik hyvä esimerkki ja Nykopp myös. Keväällä näitä miehiä ja niiden rumia maaleja tarvitaan.

_
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Luttinen-Nykopp-Ikonen kannattaa palauttaa syksyllä, kun Ikonen on palannut remmiin. Siinä oli moninkertaisesti parempi ketju kokonaisuutena, kun "pelkät nimet" antaa ymmärtää, koska yhteispeli toimi erinomaisesti.

Mutta se on ens kauden juttuja se, kuten tämä ketjukin.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, nyt kun kelasin asiaa niin typeräähän se olisi raahata toinen 'ykkössena' koska Elkins& Nykopp. Vaikka senoja pitää aina olla varastossa, iskee realiteetit tässä jo vastaan.

Perrin? Ei hitto. 39v, koko uransa täällä antanut Jypille. Ehkä 2v sitten olisi mennyt. JOS Ramu on pakko korvata, pitää sen olla todella järkevä replacement. Perrinillä jo ikäkin sanoo 'ei kiitos'. Stögön AirHockeyssä? Kyllä mä lähtisin tasosta 'maxwell'.
Jännä muuten miten Tapparan senat eivät hirveästi nimillä retostele...
Ramulle pitäisi pitää 'simple is beautiful& efficient'- kurssi. Kaveri riplaa edelleen sen yhden liikaa. Lisäksi Hirso-syndrooma on myös plakkarissa, laukauksi tulee aivan liian vähän.

Mulla on lanttu leikannut useasti Ramun kanssa tän vuoden puolell kiinni, mutta en silti lähtisi heittämään ukkos veks ihan noin vaan.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Kun pelataan keväällä mestaruudesta niin yllättävän paljon tulee vastuuta neloselle, joka on monesti se kenttä joka väkisin runnoo ne rumat maalit. Sitä tarkoitin maaleihin pystyvällä, Liivik hyvä esimerkki ja Nykopp myös. Keväällä näitä miehiä ja niiden rumia maaleja tarvitaan.

_

Kyllähän mä nyt hyvänen aika sen tiedän, että nelonen saa paljon vastuuta keväällä. Kaikki maalit, mitä nelonen saa tehtyä on tottakai iloinen asia. Mutta eihän nyt sentään joukkuetta rakennettaessa lasketa neloselle maalintekovastuuta lainkaan. Satunnainen maali silloin toinen tällöin. Mestarijoukkueessa pelitapa on poikkeuksetta pelaajien selkäytimessä, ja tästä kiistatta eniten hyötyvät ei niin taitavat pelaajat, lue nelonen. Jos pelitapa on oikein rautanen, tekee nelonen tuhojaan myös maalien muodossa, jopa kauniiden sellaisten. Enemmän mua kiinnostaisi kuulla sulta, että millaisen viestin organisaatio lähettäisi Nykoppille, ja muille nuorille senttereille, mikäli mies yhä edelleen vaan jätetään neloseen pörräämään? Johan me ton takia Liivik menetettiin. Nypsi ulos samaa putkea?
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Perrin? Ei hitto. 39v, koko uransa täällä antanut Jypille. Ehkä 2v sitten olisi mennyt. JOS Ramu on pakko korvata, pitää sen olla todella järkevä replacement. Perrinillä jo ikäkin sanoo 'ei kiitos'. Stögön AirHockeyssä? Kyllä mä lähtisin tasosta 'maxwell'.
Jännä muuten miten Tapparan senat eivät hirveästi nimillä retostele...

Mun mielestä Perrin on tällä kaudella osoittanut, että ikä on vain numero. Taitava, taisteleva, johtaja. Jos noi kaikki ominaisuudet saisi hankittua Liigan pistepörssin ykkösen muodossa, niin kyllä mä silmääkään räpäyttämättä tarttuisin tilaisuuteen. Ikää joo löytyy, mutta en mä koe sitä tässä sarjassa mitenkään ongelmallisena. Nykykuntoinen Perrin voi hyvinkin pelata Liigassa vielä pari kautta. Tuskin Ramukaan tuota pidempään meillä viihtyisi. Se on totta, että Perrin on Jypin miehiä. Mulle on kuitenkin muodostunut käsitys siinä määrin rautasesta ammattilaisesta, että en sekuntiakaan epäile, etteikö antaisi kaikkea itsestään myös HIFK:lle, jos tänne päätyisi. Lisäksi siinä olisi lähes Peltosen veroinen johtaja meille ainakin vuodeksi.

Niin kauan kun sentteriosastolta löytyy Dixon, niin kyllä se vähän tässä sarjassa nimellä retostelee. Muutenhan tuo onkin sitten itselleni kovasti vieraampaa sakkia. Toisaalta tuskinpa Nykopp nimenä ihan hirveästi sanoo Raumalla tai Kuopiossa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Enemmän mua kiinnostaisi kuulla sulta, että millaisen viestin organisaatio lähettäisi Nykoppille, ja muille nuorille senttereille, mikäli mies yhä edelleen vaan jätetään neloseen pörräämään? Johan me ton takia Liivik menetettiin. Nypsi ulos samaa putkea?

Vastaan kysymykseen kysymyksellä mitenköhän sinä näet urakehitysken näiden jamppojen tiimoilta? Onko Nykopp sinun papereissa potentiaalinen hyökkääviin kenttiin jopa ykköseen ja kakkoseen? Entä Liivik? Onko heidän uran huipentuma päästä pelaamaan 3. keskellä, eroaako se merkittävästi nelosen roolista, ehkä hiukan hyökkäyssuuntaan ja okei onhan siinä pojille ihan mielekäs muutos ehkä, mutta ei se automaattisesti ole oikotie onneen, joillekin nelosen rooli sopii vaan paremmin.

Meillä ilmeisesti eri käsitys roolituksista ja niiden arvostuksista, mun papareissa hyvin roolitettu ja asenteella pelaava nelonen voi olla tärkeämpi kuin 3. kenttä koko kautta ajatellen. Onko aina laadukkaan nelossentterin automaatio nousta ylöspäin ketjuissa?
Mielestäni aliarvioit nelosen tärkeyttä kommentoimalla "jäädä neloseen pörräämään", se kenttä on monesti se hengen herättäjä kun muut on unessa, valmentaja reagoi nopeasti ja antaa lisää peliaikaa jos homma toimii.

Vielä sun kysymykseen, mä näen Nypsin roolin vahvasti nelosen(/ehkä kolmosen) keskellä fyysisenä sentterinä joka kykenee pelaamaan molempiin suuntiin uhrautuvasti. En tällä hetkellä enempää ja ymmärrän hyvin ettei voi luvata sopimusneuvotteluissa mitään muutakaan.

_
 
Viimeksi muokattu:

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Justice: Joo, myönnän tuon pointin mutta kyllä mä silti pidän järjettömänä riskinä tuon ikäisen ykkössenan, nimenomaan tässä liigassa missä jalat& luistelu on kaiken a& o. Ei yksinkertaisesti kannata mun kirjoissa. We agree to disagree.

Ramun jatkoista en tuedä mutta jos lyö nyt lopullisesti meillä läpi, on suuri mahis saada kaveri takas sitten kun eläkekassat on tienattu. Eikös tällaiseen pyritä nykyisin?

Unohdin muuten Dixonin totaalisesti! Mutta kai sekin jostain kertoo. Liigassa ei tosiaan montaa jengiä ole missä senojen nimillä rehostellaan omien fanipiirien ulkopuolella. Silti, Ramu& Elkins ovat nimiä mitkä viedään heti jos HIFK antaisi siimaa.

Näen enemmän tarvetta pakiston johtajuuden vahvistamiseen after Söde. Grilli on huikea mutta ei johtaja mun mielestä.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Vastaan kysymykseen kysymyksellä mitenköhän sinä näet urakehitysken näiden jamppojen tiimoilta? Onko Nykopp sinun papereissa potentiaalinen hyökkääviin kenttiin jopa ykköseen ja kakkoseen? Entä Liivik? Onko heidän uran huipentuma päästä pelaamaan 3. keskellä, eroaako se merkittävästi nelosen roolista, ehkä hiukan hyökkäyssuuntaan ja okei onhan siinä pojille ihan mielekäs muutos ehkä, mutta ei sa automaattisesti ole oikotie onneen, joillekin nelosen rooli sopii vaan paremmin.

Meillä ilmeisesti eri käsitys roolituksista ja niiden arvostuksista, mun papareissa hyvin roolitettu ja asenteella pelaava nelonen voi olla tärkeämpi kuin 3. kenttä koko kautta ajatellen. Onko aina huippu nelossentterin automaatio nousta ylöspäin ketjuissa?
Mielestäni aliarvioit nelosen tärkeyttä kommentoimalla "jäädä neloseen pörräämään", se kenttä on monesti se hengen herättäjä kun muut on unessa, valmentaja reagoi nopeasti ja antaa lisää peliaikaa jos homma toimii.

Vielä sun kysymykseen, mä näen Nypsin roolin vahvasti nelosen(/ehkä kolmosen) keskellä fyysisenä sentterinä joka kykenee pelaamaan molempiin suuntiin uhrautuvasti. En tällä hetkellä enempää ja ymmärrän hyvin ettei voi luvata sopimusneuvotteluissa mitään muutakaan.

_

Minusta Nykopp on osoittanut, että hänellä on potentiaalia olla vähintäänkin hyvä kakkossentteri kotoisessa Liigassamme. Liivikissä en ole ikinä nähnyt potentiaalia kolmosketjua ylemmäs, olkootkin, että herra on erinomainen omassa roolissaan. Pointti on kuitenkin siinä, että nuorten pelaajien kohdalla ei urakehitystä voida tarkasti ennustaa. Taipaluksen kaltaisia myöhäisheränneitä tulee aina vaan. Siinä on vähän ikävä sitten parikymppisen sentterinalun istua ja kuunnella kuinka Nyba ilmottaa sille, että sulla ei ole potentiaalia nelosketjua ylemmäs, siispä hommaamme kolme sentteriä sinun edellesi. Mikään oikotie onneen ketjuhierarkiassa ylöspäin nouseminen ei tietenkään ole, mutta mahdollisuus pitää antaa. Yhä edelleen haluaisin kuulla vastauksesi siihen, että millaisen signaalin HIFK:n organisaatio lähettää Nykoppille ja muille nuorille senttereille, jos Nypsin rooli ei tämän kauden otteiden jälkeen kasva.

En minä usko, että meillä on millään muotoa eri käsitys roolituksista. Meillä taitaa olla vain eri katsontakanta tähän asiaan. Minä olen valmis palkitsemaan parikymppisen kaverin hyvästä kaudesta, sinä taas lähdet hänen nykyisestä pelaajaprofiilistaan. Hyvin roolitettu ja asenteella pelaava nelonen on ilman muuta tärkeämpi kuin huono kolmonen. Mutta hyvässä joukkueessa pitää olla hyvä nelonen ja hyvä kolmonen. Vaikka ketjuhiearkian merkitys onkin huomattavasti pienempi kuin ennen, ja Stögön joukkueessa tuota hierarkiaa on entisestään pienennetty, arvottavat pelaajat omia itsejään ja suorituksiaan suhteessa muihin. Arvostuksen mittareina toimivat usein pelkästään raha ja rooli joukkueessa, jotka usein myös kulkevat pitkälti käsi kädessä. Joillakin pelaajilla arvotukseen otetaan mukaan myös jatkosopimusneuvottelujärjestys, numerokysymykset, paikat pukukopissa, kapteenivalinnat yms,, mutta yleensä arvotus tapahtuu puhtaasti rahan ja roolin kautta.

Kyse ei siis ole minkään ketjun roolin väheksymisestä, vaan pelaajan arvon tunnustamisesta. 21-vuotias Thomas Nykopp voi kehittyä vielä vaikka kuinka hyväksi pelaajaksi, kaiken natsatessa vaikka Liigan parhaaksi sentteriksi. Kyllä minua ainakin Nypsinä vituttaisi, jos tätä mahdollisuutta, varsinkin tämän kauden otteiden jälkeen, ei katsottaisi ollenkaan eteenpäin. Kyllä kai siihen nelosensentterin rooliin voi palata takaisinkin, jos vaan ominaisuudet ovat kohdillaan. Nypsi on jo osoittanut, että on. Liivik on osoittanut Espoossa, että hänestä on enempäänkin mihin HIFK:ssa uskottiin. Ja sekös meitä tällä palstalla vituttaa.

Justice: Joo, myönnän tuon pointin mutta kyllä mä silti pidän järjettömänä riskinä tuon ikäisen ykkössenan, nimenomaan tässä liigassa missä jalat& luistelu on kaiken a& o. Ei yksinkertaisesti kannata mun kirjoissa. We agree to disagree.

Ramun jatkoista en tuedä mutta jos lyö nyt lopullisesti meillä läpi, on suuri mahis saada kaveri takas sitten kun eläkekassat on tienattu. Eikös tällaiseen pyritä nykyisin?

Unohdin muuten Dixonin totaalisesti! Mutta kai sekin jostain kertoo. Liigassa ei tosiaan montaa jengiä ole missä senojen nimillä rehostellaan omien fanipiirien ulkopuolella. Silti, Ramu& Elkins ovat nimiä mitkä viedään heti jos HIFK antaisi siimaa.

Näen enemmän tarvetta pakiston johtajuuden vahvistamiseen after Söde. Grilli on huikea mutta ei johtaja mun mielestä.

Hyväsyn ilman muuta näkemyksesi Perriniin piiloutuvista riskeistä. Minä kuitenkin lasken hänet kategoriaan vakaat Liigan tähtöset. Mitään merkkiä siitä, etteikö mies olisi tähti myös ensi kaudella, ei minun silmiini ole nähtävissä. No mutta kuten totesit, agree to disagree.

Optimaali tilantessaa Ramu lyö itsensä läpi, käy keräämässä eläkekassan Euroopasta ja palaa himaan. Näihin kotiutuksiinhan ei ole pelkästään pyritty, vaan Nyba on tehnyt niiden suhteen myös hyvää työtä. Minua vaan on alkanut epäilyttää, että onko Ramusta ottamaan sitä isoa roolia HIFK:ssa. No jokatapauksessa kyseeessä on niin laadukas pelaaja, että pelkästä vaihtamisen ilosta ei miestä pidä laittaa jatkamaan matkaansa.

Puolustuksesta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Itse en vaan keksi yhtäkään pelaajaa, joka voisi tulla Södeksi Söden paikalle puolustuksen henkiseksi johtajaksi. Henkisten johtajien puutteen vuoksi itse pyrkisin hankkimaan puolustukseen Murphy-tason pelillisen johtajan. Kaverin, jonka rinnalla Grillikin näyttää amatööriltä. Henkistä johtajuutta uskon ja toivon löytyvän Luttiselta ja Elkinsiltä koko joukkueen tarpeisiin.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Optimaali tilantessaa Ramu lyö itsensä läpi, käy keräämässä eläkekassan Euroopasta ja palaa himaan. Näihin kotiutuksiinhan ei ole pelkästään pyritty, vaan Nyba on tehnyt niiden suhteen myös hyvää työtä. Minua vaan on alkanut epäilyttää, että onko Ramusta ottamaan sitä isoa roolia HIFK:ssa. No jokatapauksessa kyseeessä on niin laadukas pelaaja, että pelkästä vaihtamisen ilosta ei miestä pidä laittaa jatkamaan matkaansa.

Tismalleen näin! Ramussa on vielä sekin hyvä puoli, että herra on jo nähnyt idän ja miettii taatusti ensikerralla kahdesti lähteekö vai ei. Kyllä mä näkisin herrassa ihan sellaista aitoa HIFK-sydäntä, halua voittaa ennenkaikkea kotiseurassa sen Kanisterin. Noh, aika näyttää.

Puolustuksesta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Itse en vaan keksi yhtäkään pelaajaa, joka voisi tulla Södeksi Söden paikalle puolustuksen henkiseksi johtajaksi. Henkisten johtajien puutteen vuoksi itse pyrkisin hankkimaan puolustukseen Murphy-tason pelillisen johtajan. Kaverin, jonka rinnalla Grillikin näyttää amatööriltä. Henkistä johtajuutta uskon ja toivon löytyvän Luttiselta ja Elkinsiltä koko joukkueen tarpeisiin.

Tässäpä se dilemma onkin. Tiedän että seuraavalla lauseella herätän taas nukkuvan karhun, mutta: Karalahti olisi nimenomaan ollut tällainen hahmo, mutta se oli pari vuotta takaperin, ei siis enää. Nythän Jerguskin on jo auttamatta liian vanha+kaikki mitä matkan varrella on sen parin vuoden aikana tapahtunut. Noh, se siitä. Itse ajattelisin Söden lopetettua C-natsoja Luttiselle, A+A Elkins& Teppo. Mutta se johtajuus kopissa ja penkillä, se millä VP erottui muista suurista, onkin jo kinkkisempi juttu. Tässä olis ollut tilaus Zetalle :D
Eiköhän se johtava pakki kairata joko kavenevasta itäliigasta tai sitten lätkästään paineet suoraan Taipalukselle.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
@Red Machine Kovasti tunnutaan olevan samaa mieltä isoista linjoista joukkueen rakentamisen suhteen. Pieniä näkemyseroja löytyy, mutta se taitaa olla ihan tervettäkin. Lisätään nyt kuitenkin vielä pieni ero tähän, eli itse vetäisin rohkeasti kaikki prenikat hyökkääjien rintoihin. C Luttinen, A+A Elkins & Nykopp. Todella pieni lillukanvarsi tässä kohtaa.

Karalahden osalta sitten vallitseekin vähän isompi erimielisyys. Minä en ole nähnyt Karalahdelta tämän uran aikana mitään sellaista, mikä viittaisi miehen olevan minkään tason henkinen johtaja.
 
Ajatuksia ensi kauden joukkueesta:

Zaborsky - 'Jokinen' - 'Wärn' *
Rask - Elkins - Puustinen
Luttinen - Ramstedt - Leino
Ikonen - Nykopp - Lamberg

Taipalus - 'Melart'
Auvitu - Grillfors
RIght - 'Kankaanperä'
Generous - Teppo

Husso/'Irving'
Lankinen

Ei välttämättä kovin halpa, mutta mielestäni jopa mahdollinen!

*Olisi kiva nähdä pitkästä aikaa liigan paras ykkösketju meillä, ikävä on Kuhta-Harkins-Pärssinen ja
Salmelainen-Hauhtonen-Luttinen aikoja...
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Minä en ole nähnyt Karalahdelta tämän uran aikana mitään sellaista, mikä viittaisi miehen olevan minkään tason henkinen johtaja.

Eiköhän miehen ura Suomessa kerro tarpeeksi. Teillä miehellä oli C ja tulos oli monilta osin pannukakku; myöhästyttiin botskilta, katoiltiin, dokattiin ja ties mitä. Meillä puolestaan mies ei C:tä kantanut ja elämäntavat olivat muuttuneet, mutta samaa kuraa se silti oli kaikkine syväkurkkuiluineen ja kesken sopparin lähdön ku jatkoa ei välttämättä olisi tullut. Kaukalon ulkopuolella sitten näin ulkopuolisen silmin kusipäinen toiminta elatusmaksujen kanssa ex-vaimon kanssa ja äpärälapsi Valko-Venäjällä ovat "vahvoja" näyttöjä. Hienon päätöksen mies teki parantaessaan edes osan tavoistaan, mutta mun on vaikea nähdä Karalahtea edes vanhoilla päivillään minään joukkueensa mestaruuteen johtavana kaverina. Arvokas pelaaja tuo voisi puhtaasti pelillisesti olla vielä kaudella 2015-16, mutta johtajaominaisuuksien takia en tuota ainakaan meille roudaisi. Kiva kaveri se voi olla tuttujen kesken, hyvä seuramies ja ties mitä, mutta henkisenä johtajana... Just no. Ja teillä olisi aika helvetillinen pudotus jos jengin henkiset johtajat kulkisivat järjestyksessä Peltonen -> Söderholm -> Karalahti. Ensimmäinen on legenda suomalaisessa kiekkoilussa, keskimmäinen 2000-luvun Mr. HIFK ja jälkimmäinen Karalahti.

Noissa hahmotelmissa mun silmiin osuu se, että johtajuutta ja kokeneita johtajia ei pahemmin ole. Vaikka en ole kokemuksen suurin puolestapuhuja noin yleensä, niin mun mielestä menestyvässä joukkueessa pitää olla myös kokeneita johtajia. Teillä oli viime mestaruuden aikana mukana mm. Peltonen, Kuhta ja Söderholm. Sitä edellisenä kertana oli Ruuttua, Lehtosta ja kumppaneita. Jos nyt kokemusta ja jengi-imagoa ylläpitää Luttinen, Ramstedt ja junnut, niin melkoinen pudotushan tuossa on. Jokinen voisi vähän paikata jo pelkästään uran tuoman statuksen ja kansainvälisen kapteenikokemuksen kautta.
 

Gemondo

Jäsen
Ihan vain sivuhuomiona että Karalahti on nykyään HV:n kapteeni.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minusta Nykopp on osoittanut, että hänellä on potentiaalia olla vähintäänkin hyvä kakkossentteri kotoisessa Liigassamme.

Penäät kovasti vastauksia mitä signaaleja jne. Mulla on selkeä mielipide että Nypsi on tällä hetkellä Liigan eliittiä nelossentterinä, ehkä kolmosena ei enempää. Siinä ehkä myös se seurajohdon signaali, "me käytetään sinua siinä roolissa missä olet Liigan eliittiä". Näen myös pienen mahdollisuuden breikata kiekollisempana vaikkapa ensi kauden kolmoskentässä missä nyt on peluutettu Leinoa joka on erityyppinen pelaaja ja samanikäinen. Haastakoot sen paikan, mutta uskon silti että valmennus peluuttaa mielummin Nypsiä nelosessa koska on luotu suoraviivaisuudella ja fysiikallaan siihen kun taas Leino on teknisempi ja kädet käy enemmän, Leinokin on vasta raakile joka ei yksin joukkuetta nosta mutta joukkueen flow tilassa näytti jo kuuluvansa kantaviin voimiin.

TIedät hyvin että IFK rakentaa joukkuettaan 2-3 miljoonan pelaajabudjetilla, se on vaan fakta että kakkossentterikin on tälläisessä joukkueessa vähintään Elkinsin tasoinen monitaituri. En helpolla näe että Nypsin tyylinen pelaaja tuohon tulisi, enemmin Leino jos kehitys jatkuu ja kunhan saa pari vuotta lisää kokemusta ja lihaa.

Voidaan me olla tästä eri mieltä, saat pitää pääsi ja toivoa parasta mutta tuskin IFK tulee muuttumaan tältä osin omat pojat pitoiseksi jos ei pelurista kasva EHT-tason mies hetkessä ja nimenomaan hyökkäyssuuntaan. Historia tuntee paljon hankalia tilanteita senttereiden osalta, en jaksa tässä enempää näitä purkaa, Häppölä, Viitaluoma ja Holma nyt ainakin. Ei ole helppoa nostaa vastuuta IFK:ssa. Syitä on monia.

Ja vielä lyhyesti Nypsin ja nelosen eilisestä, vaikka Nypsi oli kentällä vain reilut 11min(kauden keskiarvo 13min) niin hänen kenttänsä oli tärkeämpi ja sai enemmän aikaan kuin kolmonen. Blomqvistikin sopii suoraviivaisuudellaan hyvin Nykoppin viereen, sieltä tuli jopa onetimereita maalia kohti ja vielä sellainenkin huomio että nelonen saa monesti YV:n viimeiset 20sec, se ei ole pelkkää varautumista vastustajan tulemiseen täysilukuiseksi vaan myös ihan reiluja YV-tilanteitakin tuli eilen pari, mitä kolmonen ei saa suunnitellusti ollenkaan. Mun veikkaus on että Nykopp pelaa tällä hetkellä mielummin nelosen sentteriä kuin kolmosen.

_
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Penäät kovasti vastauksia mitä signaaleja jne. Mulla on selkeä mielipide että Nypsi on tällä hetkellä Liigan eliittiä nelossentterinä, ehkä kolmosena ei enempää. Siinä ehkä myös se seurajohdon signaali, "me käytetään sinua siinä roolissa missä olet Liigan eliittiä". Näen myös pienen mahdollisuuden breikata kiekollisempana vaikkapa ensi kauden kolmoskentässä missä nyt on peluutettu Leinoa joka on erityyppinen pelaaja ja samanikäinen. Haastakoot sen paikan, mutta uskon silti että valmennus peluuttaa mielummin Nypsiä nelosessa koska on luotu suoraviivaisuudella ja fysiikallaan siihen kun taas Leino on teknisempi ja kädet käy enemmän, Leinokin on vasta raakile joka ei yksin joukkuetta nosta mutta joukkueen flow tilassa näytti jo kuuluvansa kantaviin voimiin.

TIedät hyvin että IFK rakentaa joukkuettaan 2-3 miljoonan pelaajabudjetilla, se on vaan fakta että kakkossentterikin on tälläisessä joukkueessa vähintään Elkinsin tasoinen monitaituri. En helpolla näe että Nypsin tyylinen pelaaja tuohon tulisi, enemmin Leino jos kehitys jatkuu ja kunhan saa pari vuotta lisää kokemusta ja lihaa.

Voidaan me olla tästä eri mieltä, saat pitää pääsi ja toivoa parasta mutta tuskin IFK tulee muuttumaan tältä osin omat pojat pitoiseksi jos ei pelurista kasva EHT-tason mies hetkessä ja nimenomaan hyökkäyssuuntaan. Historia tuntee paljon hankalia tilanteita senttereiden osalta, en jaksa tässä enempää näitä purkaa, Häppölä, Viitaluoma ja Holma nyt ainakin. Ei ole helppoa nostaa vastuuta IFK:ssa. Syitä on monia.

Ja vielä lyhyesti Nypsin ja nelosen eilisestä, vaikka Nypsi oli kentällä vain reilut 11min(kauden keskiarvo 13min) niin hänen kenttänsä oli tärkeämpi ja sai enemmän aikaan kuin kolmonen. Blomqvistikin sopii suoraviivaisuudellaan hyvin Nykoppin viereen, sieltä tuli jopa onetimereita maalia kohti ja vielä sellainenkin huomio että nelonen saa monesti YV:n viimeiset 20sec, se ei ole pelkkää varautumista vastustajan tulemiseen täysilukuiseksi vaan myös ihan reiluja YV-tilanteitakin tuli eilen pari, mitä kolmonen ei saa suunnitellusti ollenkaan. Mun veikkaus on että Nykopp pelaa tällä hetkellä mielummin nelosen sentteriä kuin kolmosen.

_

Eli et pysty vastaamaan selkeään kysymykseen. Vastakysymyksen kyllä pystyit asettamaan. No ei siinä mitään, meitä on moneen junaan. Et vain tunnu haluavan ymmärtää tai ymmärrä, että Thomas Nykopp on erittäin nuori jääkiekkoilija, joka voi yhden kesän aikana kehittyä todella paljon. Miehen kehitys viime kaudesta tähän kauteen oli huimaa, minkä ansiosta mies lunasti itselleen vakioroolin pelaavasta kokoonpanosta ja jatkosopimuksen ensi kaudelle. Pitkälti tässä nyt mennään samassa junassa kuin muuan herra Liivik aikanaan. On täysin käsittämätöntä ajatella, että HIFK:ssa pelaajan rooli ei kasvaisi vaikka peliesitykset paranisivat. Esimerkiksi tuo mainitsemasi Robert Leino ei ole vielä saman ikäisenä pelaajana vakiinnuttanut pelipaikkaansa joukkueessa, ei ollut ainakaan ennen Jasse Ikosen loukkaantumista. Joukkueen kantava voima Hämeenlinnan Bobby ei ole missään vaiheessa kautta ollut.

Se ei ole millään muotoa itsestäänselvää, että HIFK:n kakkossentterinä on niin laadukas pelaaja kuin Corey Elkins. Jos tuollaista tosissasi väität, et varmaankaan ole HIFK:ta kovin pitkään seurannut. Corey Elkin on kaikin puolin hieno pelaaja, mahtava kakkossentteri ja loistava esikuva muuan herra Nykoppille. Minusta ei ole missään sanottu, ettei yhdeksän vuotta Elkinsiä nuorempi Nykopp voisi olla viimeistään tuon yhdeksän vuoden kuluttua yhtä hyvä ja monipuolinen keskushyökkääjä kuin Corey Elkins on tällä hetkellä. Itse uskon näin käyvän nopeammalla aikataululla, niin saman tyyppiset pelaajat on kyseessä, ja niin suurta on Nykoppin kehitys tällä kaudella ollut.

Ja tuosta me pääsemmekin siihen meidän erimielisyyteemme. Kyllä minä voin kuvitella, että Thomas Nykoppia ärsyttäisi, mikäli hänet tässä kohtaa leimattaisiin puhtaasti alempien kenttien jarru- ja energiapelaajaksi. Siinä kohtaa seura sanoisi hänelle, että emme edes halua selvittää täyttä potentiaaliasi, vaan koulimme sinusta loistavan alempien ketjujen pelaajan. Minun on vaan vaikea uskoa, että nuori pelaaja olisi tuollaiseen sotasuunnitelmaan kovinkaan tyytyväinen. Tästä syystä, Liivikin esimerkin innoittamana, HIFK:n tulee nyt katsoa tämä Nykopp kortti loppuun asti, mihin kuuluu se, että herran roolia joukkueessa kasvatetaan vaiheittain. Siitä syystä hänen ensi kauden paikkansa tulee olla lähtökohtaisesti 3. ketjun keskellä, koska näin HIFK osoittaa nuorelle miehelle, että häneen uskotaan, hänen kehityksensä on huomatta, häneltä odotetaan ja häneltä vaaditaan. Simple as that.

Mitä taas tulee noihin mainitsemiisi senttereihin, niin en täysin ymmärrä, miksi heidät haluat tässä keskustelussa mainita. Toni Häppölä lähti Poriin suuremman vastuun perässä, sen jälkeen kun oli jo lunastanut itselleen vakiokokoonpanon roolin HIFK:ssa. Tätä on tapahtunut tämän jälkeenkin. Viitaluoman lähdön syitä en osaa sinulle sanoa. Vähän olen kuitenkin kuullut kuiskutteluja, että pettynyt organisaation toimintaan oli. Sen kuitenkin voin sanoa, että miehen potentiaali oli kaikkien tiedossa. No nyt sitten breikkasi MM-kisatason pelaajaksi muualla. Eetu Holma sai mahdollisuutensa, eikä käyttänyt sitä. Pelasi toki ihan kunniakkaan uran Liigassa. Parhaiten Nykopp näistä vertautuu Häppölään, joka lähti muualta hakemaan sitä vastuuta, jota HIFK ei pystynyt/osannut/halunnut tarjota. Toivottavasti tuosta on jotain opittu.
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Itse kun rakentaisin joukkueen niin en koskaan laskisi mitään sen varaan, että odotan jonkun pelaajan kehittyvän kesän aikana. Nykopp on nelossentteri niin kauan kunnes edestään syrjäyttää senttereitä, se paikka ylemmissä ketjuissa pitää ansaita. Ramu ja Elkins ovat ensi kaudella ainakin Nykoppia edellä sentterihierarkiassa ja koittaisin vielä hankkia yhden kovemman luokan rightin senan siihen edelle. Itse näen Nykoppin potentiaalin max. hyvänä kolmossentterinä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kun rakentaisin joukkueen niin en koskaan laskisi mitään sen varaan, että odotan jonkun pelaajan kehittyvän kesän aikana. Nykopp on nelossentteri niin kauan kunnes edestään syrjäyttää senttereitä, se paikka ylemmissä ketjuissa pitää ansaita.

Mä vedän nyt mutkat suoraksi ja kysyn koskiko sama laskutapa Granlundia? Vai saavatko superlupaukset 'vapautuksen' tästä?

Käsittämätön mentaliteetti. Tottakai niiden pelaajien kehitysten varaan pitää rakentaa. Se kehitys näkyy ja saadaan esiin kauden aikana mutta pohjatyö sille tehdään aina kesän aikana. Tämä on nimenomaan se yksi osa-alue, missä HIFK on ollut kuuluisan paska menneinä aikoina.

Tätä ei pidä kuitenkaan sekoittaa siihen, että kehittyvien pelaajien varaan ladataan liikaa odotuksia ja paineita.

Pelaajan kehityksen varaan rakennetaan ajattelulla, missä pelaajalta 'odotetaan' tiettyjä kehitysaskelia ja 'luvataan' vastineeksi vastuuta ja palkkiota aka liksaa. Pelaajan motivaatio kehittyä on suuressa roolissa yhdessä sen henkisen puolen kestämisen kanssa. Esim. edarius on aika paljon sitä, ettei 'kestetä' tätä hommaa ja aletaan pitää hauskaa kun on vähän tullut fyrkkaa kun pitäisi repiä itseään niskasta ja ottaa se seuraava askel kohti kehittymistä, mihin voi kuulua itsekuri ja tärkeysjärjestyksen uusiminen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viitaluoman lähdön syitä en osaa sinulle sanoa. Vähän olen kuitenkin kuullut kuiskutteluja, että pettynyt organisaation toimintaan oli. Sen kuitenkin voin sanoa, että miehen potentiaali oli kaikkien tiedossa.

Parhaiten Nykopp näistä vertautuu Häppölään, joka lähti muualta hakemaan sitä vastuuta, jota HIFK ei pystynyt/osannut/halunnut tarjota. Toivottavasti tuosta on jotain opittu.

Tässä mielestäni ollaan lähimpänä asian ydintä. IFK on oppinut reilun 10 vuoden takaisesta omat pojat projektista sen verran ettei ihan heppoisin perustein lähdetä vastaavaan. Oletko tosiaan sitä mieltä että esimerkiksi Viitaluomalle olisi pitänyt antaa vastuuta vielä niiden kolmen IFK kauden jälkeen, sen jälkeenhän tuli vielä SaiPassakin yksi vaisumpi kausi ja sitten vasta natsasi kun sai ykkösentteriroolin maaseudulta. Näitä asioita on hyvä muistella että käsittää sen kuinka paljon IFK:lla on ollut kärsivällisyyttä, ihan riittämiin ja siitä on opittu. Häppölä ei niinkään osu mun mielestä tähän, olihan Tonilla 5 ihan mukavaa kautta 2-3 sentterinä, olisiko oikeasti pitänyt vielä enemmän antaa peliaikaa? Ei ja hyvä kaikille osapuolille että lahti maaseudulle missä sai 1. sentterin roolista haastaa ihan tosissaan. Jälkiviisas on helppo olla, sun mielestä varmaan Hirsokin pitäisi vielä olla joukkueessa koska tuo tämän vuoden potentiaali oli nähtävissä, niinpä.

Ihmettelen edelleen ajatusta että Nypsille yht'äkkiä ilmestyisi kakkossentteriksi vaadittavat taidot, mun silmään on liian suoraviivainen ja sanot mitä tahansa niin uskon vahvasti että organisaatio ajattelee samalla tavalla ja toiveuniksi jää Nypsin nousu IFK:ssa pari ketjua ylöspäin pyörittelemään enemmän yv:tä jne. Haluamasi organisaation signaali on tismalleen tuo jos multa kysytään, ei ole vielä nähtävissä potentiaalia muuhun kuin ehkä kolmoseen, katotaan ensi kaudella sitten uudestaan. Mutta toistan itseäni, nelosen roolissa on hyödyllisempi joukkueelle on mun mielipide, joukkueen etu menee yksilön edun edelle.

En jaksa tästä enempää vääntää, meitä on tosiaan moneen junaan ja hyvä niin, mutta nyt voi jo siirtyä muihin aiheisiin.

_
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mä vedän nyt mutkat suoraksi ja kysyn koskiko sama laskutapa Granlundia? Vai saavatko superlupaukset 'vapautuksen'?


Jos nyt muista oikein niin Miken ensimmäisellä kaudella joukkueesta löytyi semmoisia senttereitä kuin Hirso ( juuri 66 pisteellä voittanut pistepörssin ), Ramstedt, Wirtanen eli Mikke ei todellakaan lyöty keskeiseen rooliin, mahdollisuus annettiin laitahyökkääjänä ja Mikke käytti sen pelaten keväällä IFK:n ykkösketjussa Hirson ja Haatajan kanssa tehden hyvää tulosta. Tällöin tästä nuorukaisesta jo näki kuinka poikkeuksellinen pelaaja hän oli, mutta hän oli todellakin näyttänyt sen eikä nostettu ensi kaudella ihan syyttä joukkueen ykkössentteriksi ja syrjäyttäen Ramun sivuun ( näen että Mikke syrjäytti Ramun pois kokoonpanosta ).

Ei Nykopp oo näyttänyt mitään sellaista, että hänen varaan voitaisiin rakentaa ykkös- tai kakkosketju ei todellakaan.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Tässä mielestäni ollaan lähimpänä asian ydintä. IFK on oppinut reilun 10 vuoden takaisesta omat pojat projektista sen verran ettei ihan heppoisin perustein lähdetä vastaavaan. Oletko tosiaan sitä mieltä että esimerkiksi Viitaluomalle olisi pitänyt antaa vastuuta vielä niiden kolmen IFK kauden jälkeen, sen jälkeenhän tuli vielä SaiPassakin yksi vaisumpi kausi ja sitten vasta natsasi kun sai ykkösentteriroolin maaseudulta. Näitä asioita on hyvä muistella että käsittää sen kuinka paljon IFK:lla on ollut kärsivällisyyttä, ihan riittämiin ja siitä on opittu. Häppölä ei niinkään osu mun mielestä tähän, olihan Tonilla 5 ihan mukavaa kautta 2-3 sentterinä, olisiko oikeasti pitänyt vielä enemmän antaa peliaikaa? Ei ja hyvä kaikille osapuolille että lahti maaseudulle missä sai 1. sentterin roolista haastaa ihan tosissaan. Jälkiviisas on helppo olla, sun mielestä varmaan Hirsokin pitäisi vielä olla joukkueessa koska tuo tämän vuoden potentiaali oli nähtävissä, niinpä.

Ihmettelen edelleen ajatusta että Nypsille yht'äkkiä ilmestyisi kakkossentteriksi vaadittavat taidot, mun silmään on liian suoraviivainen ja sanot mitä tahansa niin uskon vahvasti että organisaatio ajattelee samalla tavalla ja toiveuniksi jää Nypsin nousu IFK:ssa pari ketjua ylöspäin pyörittelemään enemmän yv:tä jne. Haluamasi organisaation signaali on tismalleen tuo jos multa kysytään, ei ole vielä nähtävissä potentiaalia muuhun kuin ehkä kolmoseen, katotaan ensi kaudella sitten uudestaan. Mutta toistan itseäni, nelosen roolissa on hyödyllisempi joukkueelle on mun mielipide, joukkueen etu menee yksilön edun edelle.

En jaksa tästä enempää vääntää, meitä on tosiaan moneen junaan ja hyvä niin, mutta nyt voi jo siirtyä muihin aiheisiin.

_

Omat pojat -projektilla ja yhden hyvän kauden pelanneen oman pojan roolin kasvattamisella on yhtä paljon yhteistä kuin joulupukilla ja palmuilla. Olihan tuo projekti aivan älytön, nostetaan kertaheitolla kaikki juniorit joukkueeseen ja odotetaan menestystä. Toisaalta vertauksen hakeminen tuosta toiminnasta tuntuu kuvastan valitettavan hyvin sinun ymmärrystäsi jääkiekosta, joukkuekemiasta, pelaajakehityksestä ja tyytyväisyyden merkityksestä urheilussa. Mitä Viitaluomaan tulee, niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että vastuuta olisi pitänyt antaa. Mainitsemasi kolme kautta pitivät kuitenkin sisällään yhden 25 pisteen kauden. Nyt siis puhutaan tuolloisen HIFK:n junioritoiminnan kruununjalokivestä, jolle näytettiin ovea verrattain heppoisin perustein. Tai mikä pahempaa, ehkä tuo kruununjalokivi lähti, koska seura ei uskonut häneen. Mitä sellaista HIFK saavutti tai oli edes lähellä saavuttaa kausien '01-'02 - '05-'06, että Ville Viitaluomasta ei samalla olisi voitu yrittää leipoa meille johtavaa pelaajaa? Mitä taas Toni Häppölään tulee, niin hänellä oli hyviä kausia HIFK:ssa kolmossentterin roolissa. Pelaamalla hän saattoi, ja nostikin, oman roolinsa kakkossentteriksi.

Häppölän otteet ovat erittäin hyvin verrattavissa Nykoppin tämän kauden otteisiin. Nykopp on ollut tällä kaudella HIFK:n keskushyökkääjistä suoritusvarmin ja tasaisin. Pelillisesti hän on ollut koko kauden edellä niin Kuparista kuin Leinoa. Elkinsin ja Ramstedtin kohdalla osan kaudesta, mutta ei mielestäni riittävän paljon, ohittaakseen kumpaakaan näistä miehistä joukkueen arvojärjestyksessä. Nykopp on jo pelillisesti HIFK:n kolmossentteri, enkä minä ole kovasti kuullut nurinaa herran otteista mistään suunnalta. Oletko sinä? Nyt sinä kuitenkin kaikessa viisaudessasi ehdotat, että tänne tuodaan joku Jaakko Rissanen Thomas Nykoppin sentterihierarkiassa, etkä edes näe mahdollisena, että tälläisellä toiminnalla voisi olla negatiivinen vaikutus pelaajan motivaatioon, kehitykseen tai haluun pelata HIFK:ssa. Et edes siitä huolimatta, että HIFK:n lähimenneisyydestä löytyy tapaus, jossa pelaaja, joka olisi seurassa haluttu pitää, on lähtenyt muualle isomman roolin perässä. Ja tämä pelaaja on muuten osoittanut, että pystyy sen isomman roolin tässä sarjassa täyttämään erinomaisesti.

Mä en oikein nyt ymmärrä mitä sä haet takaa harrastamallasi name droppingilla, mutta otetaan nyt kantaa tuohon Hirsoonkin. Melko sokea pitää ihmisen olla, jos ei miehen potentiaalia ole nähnyt. En missään nimessä kuvitellut miehen yltyvän tuollaiseen lentoon, missä tällä hetkellä menee, mutta hyvästä pelaajasta on koko ajan ollut kyse. Hirson kohdalla minua närästää se, että hänet aikanaan pääästettiin Jokereihin. Tuolloinkin oli kyse siitä, että HIFK heräsi oman kasvattinsa potentiaaliin aivan liian myöhään. Meiltä Jokereihin loikannut valmentaja tuon potentiaalin näki alle kaudessa ja kehotti uutta seuraansa kaverin hankkimaan. Meidän organisaatio ei tätä potentiaalia tajunnut kahdessa vuosikymmenessä. Toinen asia mikä minua Hirson kohdalla närästää, on tapa jolla Cacca miehen meiltä pois ajoi. Organisaation oli pakko tukea valmentajaa, mutta tapa oli väärä. Tuon jälkeen en oleta Hirson enää ikinä punaista paitaa päälleen pukevansa, vaikka sitä jollain tasolla ehkä toivonkin. Jos siirtyminen KHL:ään olisi aikanaan hoidettu tyylikkäästi, olisi hyvinkin ollut mahdollista, että Hirson paluu Liigassa olisi tapahtunut meillä eikä Espoossa. Mutta historian valossa en voi sanoa, että Hirson pitäisi olla tämän kauden joukkueessa. Jälkiviisaus kommenttisi on huvittava keskustelussa jossa nimenomaisesti puidaan erimielisyyttä yksittäisen pelaajan, Thomas Nykoppin, tulevaisuudesta ja roolista joukkueessa.

Mitä taas tulee Nykoppiin pelaajana en ole missään vaiheessa väittänyt, että hänelle yht'äkkiä ilmestyisi mistään kakkossentteriksi riittävät taidot. Olen sanonut, että näen hänessä potentiaalia. Se mihin asti Nykoppin urakehitys vie jää nähtäväksi. Silti ihmettelen, että kelpuutat HIFK:n kakkossentteriksi Corey Elkinsin, mutta toisaalta tuomitset Thomas Nykoppin mahdollisuuden tähän rooliin sillä perusteella, että Nykopp on liian suoraviivainen. Mikäli HIFK:n organisaatio todella ajattelee 21-vuotiaan, toistaiseksi ylivoimaisesti parhaan kautensa pelanneen pelaajan kohdalla, että sun rooli on täältä ikuisuuteen kolmos- nelossentterin rooli, niin minä todella toivon, että Thomas Nykopp purkaa ensi kauden sopimuksensa ja siirtyy organisaatioon, joka antaa hänelle mahdollisuuden lunastaa potentiaalinsa. Mikäli HIFK-organisaatio ottaa sinun sanoistasi vaariin ja tuo Nykoppin edelle Jaakko Rissasen kaltaisen pelaajan, on organisaatio syvemmällä suossa kuin ikinä kuvittelin sen olevankaan. Ainoa asia mistä taidan lopulta olla kanssasi samaa mieltä on se, että seuran etu menee yksilön edun edelle. Siitä mikä on seuran etu meillä vaan taitaa olla melko iso näkemysero.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös