Aika monet ihan perustellusti kokoavat nuo ketjut suurin piirtein noin, mutta itseäni mietityttää nuo Elkinsin ja Kuparisen paikat. Kumpikinhan noista pelaajista on profiloitunut kahden suunnan sentteriksi, mutta kummallakin on myös omat vahvuutensa erityisesti hyökkäyspäässä ja erityisesti Kuparisella myös heikkoutensa siellä. Kuparinen tarvitsee enemmän peliä tekevät laiturit, koska on hyökkäyspäässä enemmän se duunari-maskimies. Elkins taas pystyy myös itse pelintekoon, on siis enemmän perinteinen sentteri.
Itse olen myös leikitellyt tällä ajatuksella. Minulla tosin lähtökohtana oli se, että Keräsen ja Puustisen välissä nostettaisiin Kuparisen itseluottamus ja pelin taso uudelleen sille tasolle missä se on parhaimmillaan ollut ja tämän jälkeen mietitään hommia uudestaan. Tämä ajattelutapa toki on kovasti ketjujen pysyvyyden vastainen ja siksi sen lopulta hylkäsin alunperin. Sitten rupesin miettimään asiaa uudelleen ja totesin, että minun papereissa Kuprun ja Elkinsin paikat ratkaistaan lopunviimein sen puuttuvan kärkiketjujen pelaajan julkistuksen myötä. Mikäli sisään tulee pelisilmää ja yksilötaitoa lähtisin rakentamaan kolmea tasavahvaa kahdensuunnan ketjua. Jos taas sisään tulee vääntövoimaa ja rymistelyä tai liikettä ja karvausvoimaa niin kokoaisin kaksi hyökkäävää ketjua ja yhden kovaa pelaavan vastustajan parhaita vastaan asetettavan kentän. Tässä tilanteessa Elkin menisi hyökkäävään ketjuun paremman pelikäsityksensä ja liikkeensä myötä.
Kaiken kaikkiaan IFK:n hyökkäys antaa mahdollisuuksia useille eri variaatioille ja ennen kaikkea ketjujen tasaiseen peluuttamiseen. Itselleni on jopa nelosen kasaaminen vaikeaa tällä hetkellä, johtuen laajasta rosterista siltäkin osin. Oletusarvo on, että yksi kärkiketjujen pelaaja on vielä tulossa. Riippuen tuosta pelaajasta rakentaisin hyökkäysketjut joko;
A)
Keränen - Kuparinen - Pakarinen/Puustinen
"Petruzalek" - Elkins - Partanen
Luttinen - Ramstedt - Puustinen/Pakarinen
Lamberg - Nykopp/Ikonen - Leinonen/Ikonen,
B)
Keränen - Kuparinen - Puustinen
"Hári" - Elkins - Pakarinen
Luttinen - Elkins - Partanen
Lamberg - Nykopp/Ikonen - Leinonen/Ikonen
Tai C)
Keränen - Elkins - Puustinen
"Wärn/Petrell/Nieminen" - Ramstedt - Pakarinen
Luttinen - Kuparinen - Partanen
Lamberg - Nykopp/Ikonen - Leinonen/Ikonen.
Tuossa vaihtoehdossa C minua kismittää ennen kaikkea Mika Partasen tilanne. Kaverissa on potentiaalia olla maaleja mättävä voimahyökkääjä, mutta vaikea on nähdä, että potentiaalia saataisiin kaivettua esille noilla ketjukavereilla. Itse olen kovasti uskovainen, että Ramstedtin tarjoiluista Parru paukuttaisi toistakymmentä maalia ensi kaudella.
Niin ja ylivoimiin sitten lähtökohtaisesti Keränen, Ramstedt, Pakarinen, Puustinen, Elkins ja herra X.