HIFK - JYP 17.1.02 Helsingin Jäähalli

  • 18 329
  • 205

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Svante
Maajoukkueeseen ja sitten käyrä alas

Nyt kun tässä on käynistynyt Sakke-keskustelu niin tulipahan mieleeni, että ainakin kolmen IFK:laisen (tai entisen) suorituskäyrät laski tuntuvasti maajoukkue-esiintymisen jälkeen:
Sakke, Hurme ja Kuhta. (Rajalasta en sano mitään).
Sakkea ei voi verrata muihin edellämainittuihin tällä perusteella, sillä muilla on ainoastaan muutamia otteluja maajoukkueessa, mutta Sakella on peräti 109 A-maaottelua. Saken kaksi parasta kautta SM-liigassa (minun mielestäni) ovat myös ne jolloin hän oli ensimmäistä ja viimeistä kertaa maajoukkueessa (87-88 ja 94-95).
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Olet oikeassa

Näin itse asiassa on "werther". Satuin vain asumaan ulkomailla suurimman ajan tuon Saken maajoukkueuran aikana. Ehkä tästä johtuen tuntuin niin lyhyeltä visiitiltä.
Sorry.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti fiftyeight
JHag, vastaan nyt kun Nukku-Matti lähti kaupungille.

Sakke.
Jaa jaa, mitäpä kaikkeen siihen mitä Sakesta on sanottu, paljon lisäämään. Oma subjektiivinen mielipiteenihän on, että Sakke on parempi kuin Sulander, joka tosin ei paljon vaadi. 600 peliä kotoliigassa, vaikka ollaan sitä oltu ulkomaillakin, on kunnioitettava määrä pelejä.

Tämän kauden jälkeen Sakke ilmeisesti, jos olen antanut itseni oikein ymmärtää, tulee olemaan eniten sm-pelejä pelannut maalivahti? Ei se kuitenkaan joka jepeltä onnistu, enkä usko että huonoa, ei-voittavaa veskaria peluutettaisiin noin paljon? Tosi on, että Sakella alkaa ehtoopuoli häämöttää, siis peliuran muodossa, ja jo ennen kautta oli tiedossa että tämä todennäköisesti on Saken viimeinen kausi. Jos Arska olisi jäänyt, tod.näk. Sakke ei olisi enää jatkanut edes tätä kautta.

Homma on ikäänkuin eläkkeelle lähtö firmasta. Jos viimeisenä vuotenaan ennen eläkkeelle lähtöään ottaa vähän rennommin ja kaikki hommat ei ihan mene putkeen, niin mitätöityykö sillä koko ura?

Pointti mielestäni on siinä, että IFK:n maalinteko on ollut hukassa koko kauden. Kun ei osata läheltä laukoa ylös ja kaukaa alas. Ole siinä sitten sateentekijä. Vaikka on kolmea veskaria pyöritetty, niin tulos ei ole kummentunut. Oli maalissa sitten Strömberg, Riksman tai Sakke, tahti on ollut sama. Vituttaa tommonen paskan kaataminen yhden jätkän päälle, jolla käännetään huomio pois varsinaisista ongelmista. Mutta kai teet niin töissäkin?

Play-off- paikka on 95% varmuudella mennyt. Kuitenkin jaksan uskoa vielä siihen, samalla tavalla kun haluan uskoa vielä siihenkin, että jonain päivänä ihmiskunta viisastuu, keksii saasteettoman uusiutuvan energian käytön ihmeen, lopettaa sodat ja kärsimykset jne.

Periksi ei perkele anneta!

-Joo, olen yrittäjä ja töissä kaadan kaikki omaan niskaani. Olenko todella mollannut Sakkea niin paljon? En mielestäni. Olen ainakin yrittänyt kommentoida matseja laajemminkin ja Saken/mv:n osuus on ollut yksi osa koko matsia käsittelevää kommenttiani. HIFKissä tuntuu olevan kaksi leiriä; Sakkea ihailevat ja Sakkea vihailevat ja molemmat roikkuvat aika yksisilmäisesti kannassaan.
Se ei ole kivaa, täytyy yrittää skarpata.

HIFKin ongelma on ilman muuta ollut käsien puute hyökkäyksessä. Olisin Jose Felicianon veroinen lätkämies, jos en sitä huomaisi matseissa. HIFK-Jyp matsissa olisivat Bednar, Caloun, Laiska-Lasse ja/tai Läski-Veikko voineet hyvinkin tehdä ne tarvittavat maalit ja HIFK olisi voinut voittaa vaikka 4-1. Silti olisin pitänyt Saken esitystä epävarmana.

Minä ainakaan en ole ottamassa kenenkään glooriaa pois. Niin Sakke kuin Köllikin ansaitsevat paidat kattoon ja syvät kumarrukset. Niin paljon ovat jätkät HIFKin eteen tehneet. Siksi olisin suonut molemmille, että he olisivat lopettaneet ns. voittajina. Viittasit työelämään ja sielläkin on Suomessa vallalla tyyli, että patut roikkuvat vallan kahvassa niin kauan kuin henki pihisee. Silti jokaisen meistä suoritustaso, varsinkin urheilussa, laskee iän myötä. Ja niin voi tulla tilanne, missä entinen huippujohtaja/pelaaja on vaipunut horisevaksi kehityksen jarruksi tai keskitasoa huonommaksi pelimieheksi. Tämä on ikävää, koska ihmisen muisti on niin lyhyt, että viimeiset ajat muistetaan aina parhaiten. Vanha sanonta mainosmaailmasta: olet niin hyvä kuin edellinen kampanjasi...vaikka olisit saanut 10 täysosumaa ennen sitä. Julmaa.

Muistan hyvin ne ajat kun Sakke oli hyvä, 80/90 -lukujen taite. Silti en silloinkaan hirveästi tykännyt hänen pelityylistään = suoritustason heittelystä. Se on jo sinällään este NHL-uralle. Nykyinen SM-liiga on myös niin pitkäkestoinen ja tiivis sarja, että ne joukkueet, joilla on mv-tilanne kunnossa, hyötyvät siitä varmasti. Nykyään veskarin osuus on paljon suurempi kuin 10-15 vuotta sitten. Samoin puolustuksen. Nenä Jalosen ja Javanaisen aikaan pelattiin hyökkäävää kiekkoa. Nyt kaikki lähtee omasta päästä ja viisikkopelaamisesta.

Sakkea vastaan henkilönä minulla ei ole yhtään mitään. Toivon, että hän jatkaa organisaatiossa ja tekee hyvän uran valmennuspuolella. Kuten Urpo Ylönen Turussa. On onni, että Sakke haparoi HIFKin maalissa viimeistä kauttaan nyt, kun ei ole kenttämiehistössäkään hurraamista. Muuten voisi tulla katkeruuttakin....Mutta totuus on se, että jos HIFK olisi jostain syystä keikkunut ylhäällä, olisivat Frank ja Pentti käyneet mv-ostoksilla kesken kauden, vähän niinkuin Tim Thomasin tapauksessa. Ilman Thomasia emme olisi mestaruutta vieneet, se on minun mielipiteeni.

Ensi kauden HIFKin hankinnoista toivoisin seuraavaa: 1) kunnon ykkössentteri (enemmänkin jos Vopat ei jää) ja 2-3 pomminvarmaa maalintekijälaituria mallia Viitakoski, Tarvainen, Banham (nimet vain esimerkkejä tasosta) 2) pomminvarma ykkösveskari mallia Thomas/Bäckström/Draper ja Juuso kakkoseksi koulutukseen ja vasta 3) pari huippupakkia lisää. Jos Z jää, on puolustuksen runko hänen ja RP Lehtosen & varauksella Paulin kautta kasassa. Poro, Ahma, Eskelinen goodbye, ne pari kolme uutta voisivat olla 1 hyökkäävä ja 2 puolustavaa ISOA pakkia.

Olen tehnyt aikamoisen duunin SM-liigan veskarien tutkailussa ja käyttänyt myös korkeaakin ammattiapua. En länkytä siis aivan turhasta, huvin vuoksi.

Loppuun vielä matematiikkaa: sinäkin myöntänet, että Saken heikko kohta on yläkulmat. Sen tietää koko kiekkoileva Suomi, myös vastustajien valmentajat/pelaajat. Ja joukkueet, joilla on hyviä käsiä (HPK, Tappara, Jokerit, Blues) hyötyvät jokaisesta ottelusta, jonka Sakke pelaa heitä vastaan. Nämä Banhamit, Rosat, Miettiset, Calounit ja kumppanit ovat tarkkoja jätkiä ja pommittavat ikävä kyllä juuri sinne, minne meidän kannalta ei saisi vedellä. Niinpä nykyveskarilla ei enää saisi olla yhtä selkeästi heikkoa kohtaa - toista oli vielä 10-15 v. sitten. Tämän myötä ennustan, että tulevaisuudessa veskarit tulevat olemaan aika ilmeettömiä, virheettömäksi hiottuja torjuvia robotteja. Ja tämä merkitsee persoonallisten, särmikkäiden veskarien vähenemistä ja lopulta sukupuuttoon kuolemista.

Sakke torjukoon vaikka joka ottelun nyt keväällä, pleijareihin en usko kuitenkaan. Ja joka kerta kun Sakke on maalissa, kannustan häntä katsomossa ja toivon parasta - onhan hän jumalauta HIFKin veskari!
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
En ole Saken ihailija. Silti yksipuolinen yksilön mollaaminen ottaa aivoon, varsinkin kun itse tietää miten yksinäinen homma veskarin duuni on. On vaikeata skarpata 60min kun pakit on herra ties missä eikä kukaan hyökkääjistä osaa tehdä maaleja. Jyppi-pelissäkin piti Zidin käydä tekemässä malliksi yksi.

Tsekkasin äsken tuota Raipe-ketjua, ja tuli sellainen yhtäläisyys mieleen, että voi jospa Arska olisi malttanut tämän kauden olla vielä IFK:ssa, niin olisi Sakkekin voinut jäädä arvokkaammin eläkkeelle. Kuten Raipekin jos olisi jättänyt SLC:n väliin. Iso mies menee sinne munaamaan itsensä.

Peli on muuttunut kuten myös pelaajat. Pienelle miehelle yläkulmat ovat aina vaikeita, niin oli Urpo Ylösellekin. Saken heikkouksiin lisätään vielä onneton mailapeli, josta varmaan olet myös samaa mieltä. Tuli Jyppi-pelissä mieleen, että Ape oli käskenyt Saken pysymään irti rännikiekoista, ettei taas sähellä. Saken hyviä puolia ovat tietysti ilmiömäinen nopeus ja loistavat koivet.

Tämän päivän maalivahdithan, kuten tiedetään, ovat kookkaita ja osallistuvat peliin. Koko pelifilosofia on todellakin aivan erilainen kuin 80-luvulla, kuten sanoit.

Mutta kehitys kehittyy ja me sen mukana. Viiden - kymmenen vuoden päästä muistetaan Sakke kuitenkin yhtenä viimeisistä mohikaaneista, IFK-ikonina.

Pitää lopettaa, meinaa mennä muistokirjoitukseksi...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti fiftyeight
En ole Saken ihailija. Silti yksipuolinen yksilön mollaaminen ottaa aivoon, varsinkin kun itse tietää miten yksinäinen homma veskarin duuni on. On vaikeata skarpata 60min kun pakit on herra ties missä eikä kukaan hyökkääjistä osaa tehdä maaleja. Jyppi-pelissäkin piti Zidin käydä tekemässä malliksi yksi.

Tsekkasin äsken tuota Raipe-ketjua, ja tuli sellainen yhtäläisyys mieleen, että voi jospa Arska olisi malttanut tämän kauden olla vielä IFK:ssa, niin olisi Sakkekin voinut jäädä arvokkaammin eläkkeelle. Kuten Raipekin jos olisi jättänyt SLC:n väliin. Iso mies menee sinne munaamaan itsensä.

Peli on muuttunut kuten myös pelaajat. Pienelle miehelle yläkulmat ovat aina vaikeita, niin oli Urpo Ylösellekin. Saken heikkouksiin lisätään vielä onneton mailapeli, josta varmaan olet myös samaa mieltä. Tuli Jyppi-pelissä mieleen, että Ape oli käskenyt Saken pysymään irti rännikiekoista, ettei taas sähellä. Saken hyviä puolia ovat tietysti ilmiömäinen nopeus ja loistavat koivet.

Tämän päivän maalivahdithan, kuten tiedetään, ovat kookkaita ja osallistuvat peliin. Koko pelifilosofia on todellakin aivan erilainen kuin 80-luvulla, kuten sanoit.

Mutta kehitys kehittyy ja me sen mukana. Viiden - kymmenen vuoden päästä muistetaan Sakke kuitenkin yhtenä viimeisistä mohikaaneista, IFK-ikonina.

Pitää lopettaa, meinaa mennä muistokirjoitukseksi...

-Joo, sytkärit palamaan täälläkin...ja Saken hyvä puoli on todellakin ne jalat + reaktiotorjunnat. Esimerkiksi 3 peräkkäistä vetoa (jos tulevat alas) - niissä Sakke on valtakunnan eliittiä yhä.

Olet itse ollut veskari? Minä olin hyökkääjä, mutta muuten suvussa ovat kaikki olleet veskareita, myös nuorin skloddini. Itse olen byyrissä totaalinen tumpelo. Olen liian kuumaverinen ja haastan hyökkääjiä turhan innokkaasti. Lisäksi päästäni puuttuu joku koordinaatisto, minkä mukaan osaisin sijoittua eli ottaa ne helvetin kulmat kiinni. Eilen pojan treeneissä hoidin veskarin virkaa ja vaikka otin ihan tosissani, 11-vuotiaat vetelivät minulle maaleja liukuhihnalta läpiajoharjoituksissaan. Laskin prossani, se oli n. 60...säälittävää. Mutta en minä yritäkään torjua liigassa, heh heh...

Mutta juuri näistäkin syistä veskarit ovat kiinnostavis pelaajia minulle aina. Ainoita yksilöitä joukkuelajissa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Suurin (ei kooltaan) esikuvani Urpo Ylönen sanoi spurttiradion haastattelussa saaneensa kaksi kertaa tikkejä naamaansa, meikäläinen aika paljon useammin. Eli siis myös tällejä päähänsä. Siitä kai nämä horinatkin. Viikonloppuja, meitsi lähtee laivalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös