Outo spektaakkeli Helsingin jäähallin edustalla
Kun paikallisottelu HIFK-Jokerit oli saatu päätökseen ja yli 8000 katsojaa purkautui Nordenskiöldinkadun jääpyhätön ovista, kiinnittyi kaikkien huomio väkisinkin erittäin kovaääniseen ja aggressiiviseen kiistelyyn aivan hallin edustalla. Metelin lähteiksi paljastuivat kiekkoilijat Raimo Helminen ja Brett Harkins. Kaverien väittely oli jo edennyt liki käsirysyksi ja seuraavanlainen sananvaihto kiiri halki talvisen illan selvästi kuultavina ääniaaltoina. Kuuleminenhan tapahtuu korvien toimesta.
-Minä olen sentään The Raipe ja olen ollut koko 47-vuotisen urani uskomattoman hidas. Olen käsite hitaiden senttereiden maailmassa. Sinä olet kalpea jenkkiversio, uhosi Helminen. -Sitäpaitsi värjäät tukkaasi, joten olet varmaankin myös homo. Nopea homo!
-Hah! Olet tuulennopea minuun verrattuna. Pelatessani HIFKissä jouduin usein ahkeroimaan kahdessa kentällisessä peräkkäin. En nimittäin ehtinyt vaihtoon. Sainkin aika messevät pinnat, kun joka jätkä tyrkkäsi limpun aina minulle. Annoin kiekkoa niin usein pois, että siitä tuli väkisinkin liki pari syöttöpinnaa per matsi. Kaiken takana oli järjetön hitauteni, vastasi Harkins. -Enkä värjää tukkaani, vaan käytän laadukkaita L'Orealin*tuotteita, koska olen sen arvoinen. Kokeilisit sinäkin!
-Höpö höpö jenkkitakatukka! Pelasin usein sinua vastaan, tuskin muistat sitä? Olin nimittäin aina pari potkua jäljessäsi etkä nähnyt minua lainkaan. Itse asiassa en potke luistimilla ollenkaan, vaan liu'un jäätä pitkin. Koutsimme tönäisee minulle aina alkuvauhdit selästä, kun lähden jäälle. Minä puolestani luotan Mennen-tuotteisiin*. Juhlapäivinä Tabaciin*.
-Kuules nyt Raipe, katsopa reisiäsi ja vertaa niitä minun flamingoihini, noilla tolpilla pääsee lujempaa....
Keskustelun katkaisi kuin veitsellä leikaten punaisiin HIFK-verkkareihin pukeutunut kaveri, joka asteli varjoista esiin sanoen:
-Pojat pojat, antakaas nyt olla, riitelynne on aivan hyödytöntä. Tuosta ei tule lasta eikä paskaa**
-Kukas sinä olet, huudahti Raipe.
-Esittele itsesi, vaati Harkins.
-Minä olen HIFK:n ulkomaalaisvahvistus ja 2-ketjun sentteri Peter White. Pelaan numerolla 9. Olin tänäänkin jäällä, koska en ehtinyt sieltä pois. Olen käsittämättömän järjenvastaisen hidas. Olen kautta aikojen hitain luistelija maailmassa. Häviäisin paralympialaisten pikaluistelussa jalattomien sarjassa kaikille. Olen hitaampi kuin venäläinen rakennustyömaa. Olen niin hidas, että reaaliaikaista luistelukuvaani pitää keinotekoisesti nopeuttaa otteluvideoillamme. Olen lisäksi sanoinkuvaamattoman paska pelaaja. Te olette tehneet pisteitä aivan simona joka helvetin kausi. Minä olen kadottanut jalkojen lisäksi myös kädet ja itseluottamuksen. En auta joukkuettani mitenkään. En tee pinnoja, en taklaa, en taistele, en yritä. Minä vain olen jäällä. Olen tehnyt mitäänsanomattomuudesta ja täydellisestä turhuudesta taideteoksen, suoranaisen monumentin. Minun varaani on laskettu paljon tällä kaudella ja olemme minusta huolimatta pärjänneet hyvin. Nyt kun ykkössentterimme Janne Hauhtonen, jonka liksa on noin kolmasosan omastani, puuttuu, kaikki huomaavat millaiseen paskaan HIFK on kätensä iskenyt. Minua on yritetty myydä, vaihtaa ja jopa unohtaa Lahnajärvelle TPS-pelimatkalla. Turhaan. Olen HIFKissä kuin tauti. Kun tulen pukuhuoneeseen, moni pelaaja ryhtyy muistelemaan haikeasti minua edeltäneitä vahvistuksia. Aigars Ciprussia. Kimmo Salmista. Edi Zankavetsiä. Yorick Treilleä. Nuoremmat pelaajat eivät muista näitä sankareita, mutta kauan mukana olleet kaivavat yleensä näiden tyyppien kuvia ja videoclippejä esille. Koko joukkue saattaa unohtua katselemaan Aigars Ciprussin kiemuroita kyyneleet poskillaan. He vaipuvat transsiin ja hokevat mantraa: tule takaisin Aigars tule takaisin Yorick tule takaisin Edi. Olen siis varsinainen ilonpilaaja ja tunnelmantappaja myös pukuhuoneessa. Puoluekannakseni on täällä Suomessa muuten muotoutunut sosalidemokraatti, se on sopivan sähäkkä puolue minulle. Olen......hei, minnekäs te menitte? Raimo? Brett? Huhuu??
Tässä vaiheessa Helminen ja Harkins olivat juosseet minkä jaloistaan pääsivät. Eli noin 12 metriä. -Jumalauta, olemme amatöörejä, läähätti Harkins. -Urani on loppu, kukaan ei koskaan enää puhu hitaudestani tämän liigakauden jälkeen, on se niin väärin! Niin ne vanhat meriitit unohtuvat, puuskutti Helminen. Paikalla nähtiin myös punapukuinen lenkkeilijä, jota pyydetään ilmoittautumaan poliisille tai HIFKin toimistoon. Sinua odottaa tarjous.
*jääkiekko on kaupallistunut vastenmielisellä tavalla
**no kid nor shit (engl.huom)